Maak het gewone bijzonder HI 27 wonen Niks voor Popeye wonen@wegener.nl 024-3650509 Zaterdag 19 juni 2010 Stylisten doen vaak inspiratie op tijdens reizen. Waarom zouden wij dat niet ook doen? Wij bezoeken vier weken lang logeeradressen met een bijzondere sfeer, op zoek naar de interieurgeheimen en de beste tips. Volg dat voorbeeld en steel-de-stijl voor thuis! Aflevering 3: Townhouse Hotel Het Townhouse Hotel is geen typisch designhotel, vol spullen van grote ontwerpers. Het is een gezellige Maastrichtse woonkamer, waarin mensen het gevoel hebben dat ze logeren bij een goede vriend, door Suzanne Dijkstra Ontwerper Tim Der haag bedacht het Townhouse Hotel in Maastricht met Paul Rinkens, directeur van conceptbureau Conceptisch. „In een hotel kun je je ontheemd voelen. Ik reis veel en in sommige hotels heb ik helemaal niet in de gaten waar ik ben. In Townhouse ervaar je meteen het gevoel van Maastricht. Gezellig, huiselijk en al ledaags. Maar toch niet gewoon." Derhaag ontwierp de 'woonkamer van de stad' vanuit een frisse blik, mede omdat hij nog nooit een ho tel ontwierp. „Ik dacht buiten de hokjes. Waarom zou je een com pleet nieuw servies aanschaffen? Leuker vond ik het oude onderde len van keramiek en porselein van Limburgse fabrikanten als Mosa en Regout te mixen. Aangeleverd door mensen uit de regio, als een soort omgekeerde veiling. Het is een leuke verzameling geworden, zoals ik thuis ook heb. Het draagt bij aan de levendigheid en geloof waardigheid van je interieur." Derhaag vindt dat de inrichting 'echt' moet zijn, zonder decors waar je zo doorheen prikt. De ka mers zijn ingericht met warme houten vloeren, luxe Hastensbed- den en gezellige kringloopvaasjes en schilderijtjes. „We hebben niets vastgelijmd in de hotelkamers en de gasten mogen alles gebruiken, zoals tijdschriften en boeken die in de kamers liggen." Het Townhouse Hotel richt zich op de 'moderne reiziger'. De ka mers zijn minimaal ingericht met moderne voorzieningen. „Net als een logeerkamer, die zijn vaak ook vrij eenvoudig." Hoewel bijvoorbeeld de accessoi res van de kringloop komen, is het hotel niet lukraak ingericht. „Je moet kritisch zijn als je iets koopt. Van de honderd spullen pik ik er maar vijf uit om te gebruiken. En de meubels zijn allemaal nieuw. Veel uit de omgeving, bijvoorbeeld stoelen van Artifort, sanitair van Sphinx en tegels van Mosa. Je slaapt op Preparing Dreams van de jonge ontwerpster Joni Neelen: een bed met ingebouwd kleding rek, lampjes en nachtkastje, waar door de hotelkamer snel verandert in een persoonlijke omgeving. We vertellen graag het verhaal achter een meubel en het is mooi meegenomen als veel uit de eigen streek komt. Zo'n ho tel zou je ook in ande re delen van Neder land kunnen opzet ten, maar dan zou het er heel anders uit zien. De omgeving be paalt de inrichting. Hier is het typisch Maastricht, met een brocantesfeer en Lim burgse bourgon- dische gezelligheid." De basis van het interi- servies, eur is eenvoudig, met een vleugje humor hier en daar. Dat begint al bij de receptie van het hotel. Hier staat een pan soep te pruttelen voor de gasten. „En je kunt hier zelf een glaasje wijn pak ken of iets anders lekkers. Zin in gezelschap? Huur dan een goud vis. AUes is heerlijk vrijblijvend." Derhaag vond het een uitdaging om de gezamenlijke ruimte, goed voor honderd mensen, huiselijk te houden. „Dat is behoorlijk goed ge lukt, mensen lopen hier soms zelfs op blote voeten rond. En overal lig gen boeken en spelletjes. Je ontbijt aan een lange tafel met andere gas- Mix en match met oud ten, dat schept een band en het geeft onverwachte gesprekken en gezelligheid. Net als thuis aan de keukentafel." Het hotel hangt aan elkaar van be dachte toevalligheden. Zoals met muurschilderingen. Stencilkunste nares Hazel Oosterhof voorzag de wanden van afbeeldingen met hu mor, zoals een rijtje mieren, een achtergebleven handtasje en een geintje bij het liftknopje. „Hier door krijg je het gevoel dat er ge leefd wordt, dat meer mensen er van hebben genoten hier te zijn." Ook de lift geeft stof tot praten, omdat hij is behangen met posters uit Maastricht. Het Townhouse Hotel is met nadruk geen typisch designhotel. „Natuurlijk is het dat wel, maar dan op een andere ma nier. Het is vormgegeven, maar ook weer niet. Hier is geen discus sie over mooi of lelijk. Het alle daagse wordt bijzonder. We merk ten dat mensen dat weer nodig hebben. Alles om je heen is herkenbaar en toch nieuw. Zoals het servies, dat zou van je tante kunnen zijn geweest." Het hotel is niet wars van vernieuwing. „We zijn nu bezig met het nog duurza mer maken van het hotel. Zodat we straks aan het Green Key-keurmerk vol doen, voor bedrijven die zich controleer foto's PR baar inzetten voor milieuzorg." Na een nacht Townhouse Hotel waardeer je weer het alledaagse. „Mensen zijn constant op zoek naar bijzondere dingen. Maar waar deer nu eens wat je al hebt en maak van het gewone iets bijzon ders. Denk niet overal over na en houd het persoonlijk. Dingen zijn bijzonder omdat ze van jou zijn en niet van de buurman." Ooit hip en veelgebruikt, nu afgedankt en zieltogend in een hoekje van de kast: keukenlijken. In deze aflevering: een spinazieroller. door Bauke Boersma Spinazie a la crème uit een pak? Heerlijk. Stukjes geroosterd of - liever nog - in de pan gebakken brood erbij, gekookt eitje... Mmm. Maar hoe lekker ook, er gaat wat mij betreft echt niets boven verse spinazie. Ook al suggereert Popeye, de macho zeebonk die altijd maar weer indruk wil maken op zijn spichtige Olijfje, dat je het beter rechtstreeks uit een blik naar binnen kunt gieten als je net zulke spierballen wilt als de strip held. Dat verse spinazie gerold kan/moet worden, was mij tot voor kort echter volledig onbekend. Ik heb het mijn moeder ook nooit zien doen. Yvonne Fleur zag dat haar moeder wel doen. Vaak genoeg zelfs. „Het was in de jaren vijftig", legt de zelf in 1951 geboren Fleur uit. „Vaak mocht ik mijn moeder daarbij helpen." Maar zoals dat wel vaker gaat met zaken van een halve eeuw terug, raakte de spinazieroller volledig in de ver- 'getelheid bij Yvonne Fleur. Totdat ze hem vorig jaar herontdekte. „Ik was op vakantie in Hongarije", vertelt Fleur, „liep daar over een enorme rommelmarkt en plotseling zag ik een spinazieroller liggen. Exact dezelf de als wij thuis hadden. Met zelfs het rode handvat." Ze raakte bijna in extase. En dat nu, konden de Duitse nichtjes van Fleur niet bevatten. „Zij waren met mij mee op vakantie, zijn van nagenoeg dezelfde leeftijd, maar hadden geen idee wat voor een ding dat was." Fleur, die in Hongarije de roller uit pure nostalgie kocht, vraagt zich nu echter wel één ding af: „Mijn nichtjes zijn van dezelfde generatie, maar kennen de spinazieroller dus niet. Wil dat zeggen dat het een ty pisch Nederlands product is? Of typisch Hongaars?" Eerlijk zijn? Geen flauw benul. Naar aanleiding van de kwestie driftig gesurfd op het internet, maar het woord 'spinazieroller' levert zelfs niet één hit op. Het woord 'spinaziesnijder' is wel raak, al zijn het maar twee hits, die beide op dezelfde website uitkomen: 'Ouderwetse spinaziesnijder. Rood geverfd greepje, de verf is aan het afbladderen. Leuk in een pot met oud keukengerei!', staat op www.yvonnesbrocante.nl te le zen. Waarde: 3,95 euro. Even 'spinazie snijden' intikken dan. Voltreffers zat, maar geen enkele maakt gewag van zo'n mooi appa raat als Yvonne Fleur vroeger in haar ouderlijk huis had en ze vorig jaar in Hongarije opnieuw tegen het lijf liep. Misschien moet de conclusie luiden dat het exemplaar van de moeder van Fleur een van de laatste der Mohikanen onder de spinazierollers was. En dat het Hongaarse model ook al decennialang van een wel verdiend pensioen aan het genieten was. Ach, zo bezien is het natuurlijk ook geen wonder dat Popeye, ook al zag die op 17 januari 1929 het levens licht, de spinazie vanuit het blik zo achter de huig gooi de. Spinazie a la crème bestond toen immers nog niet. En spinazierollers waren kennelijk al nagenoeg passé. www.townhousehotels.nl reageren? NB: In juli en augustus sluiten we deze rubriek af met zomerse keukenlijken. Wie nog een keukenhulpje heeft dat niet meer wordt gebruikt en een typische zomers karakter heeft, kan een mail plus foto van het 'zomerlijk' sturen naar redactie.wonen@wegener.nl redactie.wonen@wegener.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 115