auto15 Seat Leon Cupra R Spaanse peper Met Mégane CC de boulevard op Piet Vogelaar Peter Haze, SEAT Blankestijn, Goes als je 'm nodig £j hebt! vrijdag 18 juni 2010 AUTOTEST Sportieve wagen benadert Volkswagen Golf R Seat introduceert met de Leon Cupra R een opvallende wagen met een sportieve uitstraling, die veel bekijks krijgt. De vanaf het stuur bedienbare snufjes zijn zeer ei gentijds maar maken de bestuurder ook horendol. Het interieur van de Seat Leon Cupra R biedt alles wat je in een sportauto mag verwachten. foto's CPD door Robbert Keegel De doorgaans zo strenge concernmoeder VW geeft Seat steeds meer de vrije teugel. Nu mag de Spaanse dochter zelfs icoon Golf GTI het nakijken geven. Goed, ze hebben de Spanjaarden zelf de sportieve rol opgedrongen maar op de proppen komen met een kanon dat 265 pk onder de motorkap herbergt is wel érg en thousiast. Nu verlaat er nog geen schroef de Seatfabriek te Martorell bij Barcelona Even over de gêle kleur. HetKiwi- geel' waarover de fabriek spreekt van 'Kiwigeel', wijkt duidelijk af van het knalgeel waarin Seats door gaans worden waargenomen. Maar wat voor een kiwi mag er dan wel geel zijn. De vrucht is nog al donkergroen en de vogel is uitge voerd in een knaagdierachtig grijs bruin. Vreemd. En dan blijkt dat 'geel' ook nog een vertaalfout te zijn, want de Spanjaarden bedoelen 'groen' - en dat is het eigenlijk ook meer. Het is weliswaar een zachte tint, maar toch bijna-lichtgevend, zodat de Cupra R veel bekijks oogstte. Dat komt niet door een overdaad aan spoilers en andere macho-op- smuk, want de extra luchthappers in de neus zijn ook weer niet zo schokkend terwijl ook de andere aërodynamische ingrepen be schaafd bleven. Tóch heeft de Leon Cupra een onmiskenbaar sportieve uitstraling, die in het erg prettige interieur nog eens extra wordt benadrukt. Met een mooi dik stuurtje bijvoorbeeld, dat met lekker leer is bekleed, geheel onno dig aan de onderkant is afgeplat en dat uiterst onhandige knoppen herbergt. Dat je Fi-coureurs stuur- bediening voor allerlei zaken mee geeft is begrijpelijk, maar een nor male mens kan toch wel even een hand uitsteken om een andere zen der of een cd op te zetten? Nog een ergernis: om onnaspeurlij ke redenen zit op het dashboard de bediening van airco en zo bo venin de middenconsole en het display (van navsys, boardcompu ter etc etc) daar veel te diep ónder. Wél zinvol is de opbergstand van de voorruitwissers, die zich verti caal terugtrekken naast de A-zui- len naast de voorruit. Zo hoopt er zich geen vuil op en kunnen par keerwachters er hun bonnen niet onder kwijt. Verdient navolging. Waar de Golf GTI zich moet behel pen met 210 pk, komt de Cupra R een heel eind in de richting van het topmodel van de Golf, de R die liefst 270 pk uit de tweeliter blaast. Omdat er één de baas moet blijven en zeker bij VW de hiërar chie telt, mocht de Spanjaard hoog uit 265 paarden tevoorschijn tove ren. Dat is een hoop geweld aan al leen de voorwielen, want waar de topGolfvierwielaandrijving heeft, is het bij de Leon alles vóór. Toch kan hij al die power ook in krappe bochten heel mooi aan het asfalt kwijt, vooropgesteld dat het weg dek een béétje vlak is. En dat met een 'gewoon' sperdifferentieel en zonder bijzondere voorwielophan ging. Ingrepen van de elektroni sche bewakers komen pas laat - en 'Nergens anders vind je zoveel vermogen voor dit geld. De Cupra R oogt en rijdt bovendien sportiever dan zijn concurrenten en is ook nog eens heel compleet uitgerust. Een auto voor de ware liefhebber.' zijn buiten gevecht te stellen. Als gooi-en-smijt-auto is de toch vijf- deurs Leon met deze motoriek bijna ongeëvenaard. De top is op 250 km/h afgeregeld, naar de hon derd sprint hij in 6,2 sec. Daarbij biedt het sportieve interi eur heel veel comfort. Achterin is het ruim (koffer 341/1.1661) en is de instap via de tamelijk kleine, maar wel ver openende portieren relatief simpel. Jammer van die on zichtbare deurkrukken in de raam lijst. Maar het geheel is een auto waar je zakelijk mee voor de dag kunt komen, die gerieflijk is voor je gezin en waar een mens zich toch heerlijk mee kan uitleven. Goedkoop kan zo'n begeerlijke au to niet zijn, maar ik vind de catalo gusprijs van 36.495 euro hoogst fat soenlijk en dan kan de accessoire- handel niet veel aan je verdienen. Concurrenten: Ford Focus RS, bloedsnel door rally-ervaring van Ford. Einde productie nu 'gevierd' met nóg snellere RS500. Wielbasis 2,64 m' bagage 385-1.245 1. Ge wicht 1.468 kg. Benzine 2,5 1, 305 pk, top 263 km/h, 0-100 in 5,9 sec. Vanaf €53.000. Plus: adembene mend. Min: einde in zicht. Renault Mégane RS, handzaam bommetje, ook met zwakkere mo toren leverbaar en in raceversie. Wielbasis 2,64 m' bagage 377-9911. Gewicht 1.425 kg. Benzine 2,0 1, 250 pk, top 250 km/h, 0-100 in 6,4 sec. Vanaf €31.390. Plus: rijgedrag, praktisch, prijs. Min: niet al 5-d. Volkswagen Golf R, sterkere ver sie van GTI, moeder aller opge voerde 'hot hatches'. Zeer comfor tabel. Wielbasis 2,58 m' bagage 350-1.305 1. Gewicht 1.470 kg. Ben zine 2,0 1, 270 pk, top 250 km/h, 0-100 in 5,5 sec. Vanaf €43.990. Plus: prestaties, 4WD, comfort, ook 5-d. Min: prijs?. 77 f Pietfö SMAAK Nieuwe versie kreeg voorruit die minder ver doorloopt door Robbert Keegel Echte cabriorijders gruwen er meestal van, maar commer cieel is een Coupé-Cabriolet met wegklapbare hardtop een suc ces, Daarom heeft ook de nieuw ste Renault Mégane CC zo'n dak. Sinds Renault voor de open Méga ne overstapte naar een klapdak zijn de verkopen bijna verdrievou digd. Er is aan het design geknut seld om de auto eleganter te ma ken en de voorruit minder ver door te laten lopen. Je zit nu meer in de open lucht dan onder de voorruit. Het doorzichtige dak van deze smakelijk ogende auto vouwt in 21 seconden de kofferbak in die daardoor iets te groot is om mooi te zijn. Dat valt alleen op met het dak dicht. Dan blijft er 211 liter laadruimte over van de normaal 417 liter. Ondanks een tot 2,61 meter inge korte wielbasis bestaat er onder de anderhalve ton geen open Méga ne. Maar ook dan is de auto niet geheel trillingvrij op hobbels, al is de afwerking degelijk. Het gewicht haalt ook wel een beetje de dyna miek uit het van oorsprong goede weggedrag van de Mégane. Boven dien heeft Renault de Coupé-Ca briolet een wat gezapiger afgestel de vering en demping verschaft. Voor de doelgroep is dat perfect, want bij een open auto past een sportieve rijstijl veel minder dan bij een kittige coupé. Veel motorkeuze is er riiet, want de sterkere diesels worden in ons land niet geleverd. Wie per se wil dieselen, krijgt een 110 pk 1,5-liter turbodiesel met standaard zestraps dubbelkoppeling versnellingsbak. Wat krap aan vermogen, maar met voldoende trekkracht. De benzinerijder doet er wegens het gewicht goed aan de 110 pk 1,6-1 te negeren en de 1,4 turbo met 130 pk te kiezen. Daarboven zit nog een tweeliter (140 pk) met continu variabele transmissie. De topper is een 180 pk tweeliter tur bomotor. De laatste is in de Méga ne CC niet zo geslaagd, want het is toch vooral een boulevardcruiser. De prijzen beginnen bij 31.990 eu ro voor de 110 pk benzineversie.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 15