auto15
Seat Leon Cupra R Spaanse peper
Met Mégane CC de boulevard op
Piet Vogelaar
Peter Haze, SEAT Blankestijn, Goes
als je
'm nodig
£j hebt!
vrijdag 18 juni 2010
AUTOTEST Sportieve wagen benadert Volkswagen Golf R
Seat introduceert met de Leon Cupra R een opvallende
wagen met een sportieve uitstraling, die veel bekijks
krijgt. De vanaf het stuur bedienbare snufjes zijn zeer ei
gentijds maar maken de bestuurder ook horendol.
Het interieur van de Seat Leon Cupra R biedt alles wat je in een sportauto mag verwachten. foto's CPD
door Robbert Keegel
De doorgaans zo strenge
concernmoeder VW
geeft Seat steeds meer
de vrije teugel. Nu mag
de Spaanse dochter
zelfs icoon Golf GTI het nakijken
geven.
Goed, ze hebben de Spanjaarden
zelf de sportieve rol opgedrongen
maar op de proppen komen met
een kanon dat 265 pk onder de
motorkap herbergt is wel érg en
thousiast. Nu verlaat er nog geen
schroef de Seatfabriek te Martorell
bij Barcelona
Even over de gêle kleur. HetKiwi-
geel' waarover de fabriek spreekt
van 'Kiwigeel', wijkt duidelijk af
van het knalgeel waarin Seats door
gaans worden waargenomen.
Maar wat voor een kiwi mag er
dan wel geel zijn. De vrucht is nog
al donkergroen en de vogel is uitge
voerd in een knaagdierachtig grijs
bruin. Vreemd.
En dan blijkt dat 'geel' ook nog
een vertaalfout te zijn, want de
Spanjaarden bedoelen 'groen' - en
dat is het eigenlijk ook meer. Het
is weliswaar een zachte tint, maar
toch bijna-lichtgevend, zodat de
Cupra R veel bekijks oogstte. Dat
komt niet door een overdaad aan
spoilers en andere macho-op-
smuk, want de extra luchthappers
in de neus zijn ook weer niet zo
schokkend terwijl ook de andere
aërodynamische ingrepen be
schaafd bleven. Tóch heeft de
Leon Cupra een onmiskenbaar
sportieve uitstraling, die in het erg
prettige interieur nog eens extra
wordt benadrukt. Met een mooi
dik stuurtje bijvoorbeeld, dat met
lekker leer is bekleed, geheel onno
dig aan de onderkant is afgeplat en
dat uiterst onhandige knoppen
herbergt. Dat je Fi-coureurs stuur-
bediening voor allerlei zaken mee
geeft is begrijpelijk, maar een nor
male mens kan toch wel even een
hand uitsteken om een andere zen
der of een cd op te zetten?
Nog een ergernis: om onnaspeurlij
ke redenen zit op het dashboard
de bediening van airco en zo bo
venin de middenconsole en het
display (van navsys, boardcompu
ter etc etc) daar veel te diep ónder.
Wél zinvol is de opbergstand van
de voorruitwissers, die zich verti
caal terugtrekken naast de A-zui-
len naast de voorruit. Zo hoopt er
zich geen vuil op en kunnen par
keerwachters er hun bonnen niet
onder kwijt. Verdient navolging.
Waar de Golf GTI zich moet behel
pen met 210 pk, komt de Cupra R
een heel eind in de richting van
het topmodel van de Golf, de R
die liefst 270 pk uit de tweeliter
blaast. Omdat er één de baas moet
blijven en zeker bij VW de hiërar
chie telt, mocht de Spanjaard hoog
uit 265 paarden tevoorschijn tove
ren. Dat is een hoop geweld aan al
leen de voorwielen, want waar de
topGolfvierwielaandrijving heeft,
is het bij de Leon alles vóór. Toch
kan hij al die power ook in krappe
bochten heel mooi aan het asfalt
kwijt, vooropgesteld dat het weg
dek een béétje vlak is. En dat met
een 'gewoon' sperdifferentieel en
zonder bijzondere voorwielophan
ging. Ingrepen van de elektroni
sche bewakers komen pas laat - en
'Nergens anders vind je zoveel vermogen
voor dit geld. De Cupra R oogt en rijdt
bovendien sportiever dan zijn
concurrenten en is ook nog eens heel
compleet uitgerust. Een auto voor de ware
liefhebber.'
zijn buiten gevecht te stellen. Als
gooi-en-smijt-auto is de toch vijf-
deurs Leon met deze motoriek
bijna ongeëvenaard. De top is op
250 km/h afgeregeld, naar de hon
derd sprint hij in 6,2 sec.
Daarbij biedt het sportieve interi
eur heel veel comfort. Achterin is
het ruim (koffer 341/1.1661) en is
de instap via de tamelijk kleine,
maar wel ver openende portieren
relatief simpel. Jammer van die on
zichtbare deurkrukken in de raam
lijst. Maar het geheel is een auto
waar je zakelijk mee voor de dag
kunt komen, die gerieflijk is voor
je gezin en waar een mens zich
toch heerlijk mee kan uitleven.
Goedkoop kan zo'n begeerlijke au
to niet zijn, maar ik vind de catalo
gusprijs van 36.495 euro hoogst fat
soenlijk en dan kan de accessoire-
handel niet veel aan je verdienen.
Concurrenten: Ford Focus RS,
bloedsnel door rally-ervaring van
Ford. Einde productie nu 'gevierd'
met nóg snellere RS500. Wielbasis
2,64 m' bagage 385-1.245 1. Ge
wicht 1.468 kg. Benzine 2,5 1, 305
pk, top 263 km/h, 0-100 in 5,9 sec.
Vanaf €53.000. Plus: adembene
mend. Min: einde in zicht.
Renault Mégane RS, handzaam
bommetje, ook met zwakkere mo
toren leverbaar en in raceversie.
Wielbasis 2,64 m' bagage 377-9911.
Gewicht 1.425 kg. Benzine 2,0 1,
250 pk, top 250 km/h, 0-100 in 6,4
sec. Vanaf €31.390. Plus: rijgedrag,
praktisch, prijs. Min: niet al 5-d.
Volkswagen Golf R, sterkere ver
sie van GTI, moeder aller opge
voerde 'hot hatches'. Zeer comfor
tabel. Wielbasis 2,58 m' bagage
350-1.305 1. Gewicht 1.470 kg. Ben
zine 2,0 1, 270 pk, top 250 km/h,
0-100 in 5,5 sec. Vanaf €43.990.
Plus: prestaties, 4WD, comfort,
ook 5-d. Min: prijs?.
77
f Pietfö
SMAAK Nieuwe versie kreeg voorruit die minder ver doorloopt
door Robbert Keegel
Echte cabriorijders gruwen er
meestal van, maar commer
cieel is een Coupé-Cabriolet
met wegklapbare hardtop een suc
ces, Daarom heeft ook de nieuw
ste Renault Mégane CC zo'n dak.
Sinds Renault voor de open Méga
ne overstapte naar een klapdak
zijn de verkopen bijna verdrievou
digd. Er is aan het design geknut
seld om de auto eleganter te ma
ken en de voorruit minder ver
door te laten lopen. Je zit nu meer
in de open lucht dan onder de
voorruit. Het doorzichtige dak van
deze smakelijk ogende auto vouwt
in 21 seconden de kofferbak in die
daardoor iets te groot is om mooi
te zijn. Dat valt alleen op met het
dak dicht. Dan blijft er 211 liter
laadruimte over van de normaal
417 liter.
Ondanks een tot 2,61 meter inge
korte wielbasis bestaat er onder de
anderhalve ton geen open Méga
ne. Maar ook dan is de auto niet
geheel trillingvrij op hobbels, al is
de afwerking degelijk. Het gewicht
haalt ook wel een beetje de dyna
miek uit het van oorsprong goede
weggedrag van de Mégane. Boven
dien heeft Renault de Coupé-Ca
briolet een wat gezapiger afgestel
de vering en demping verschaft.
Voor de doelgroep is dat perfect,
want bij een open auto past een
sportieve rijstijl veel minder dan
bij een kittige coupé.
Veel motorkeuze is er riiet, want
de sterkere diesels worden in ons
land niet geleverd. Wie per se wil
dieselen, krijgt een 110 pk 1,5-liter
turbodiesel met standaard zestraps
dubbelkoppeling versnellingsbak.
Wat krap aan vermogen, maar
met voldoende trekkracht.
De benzinerijder doet er wegens
het gewicht goed aan de 110 pk
1,6-1 te negeren en de 1,4 turbo
met 130 pk te kiezen. Daarboven
zit nog een tweeliter (140 pk) met
continu variabele transmissie. De
topper is een 180 pk tweeliter tur
bomotor. De laatste is in de Méga
ne CC niet zo geslaagd, want het is
toch vooral een boulevardcruiser.
De prijzen beginnen bij 31.990 eu
ro voor de 110 pk benzineversie.