Zijn mensen m 12 LI 1' donderdag 17 juni 2010 door Nico Out Op zoek naar het beste wat Zeeland op kunstgebied te bieden heeft be zocht ik de tentoonstellingen van Tin- kebell, Ray Moon en Nicole Bi- anchet in de Willem Drie. Ik ging ook naar SG Pontes Professor Zee man, Zierikzee, waar Jan Verschoore exposeert. Het werk van Tinkebell (1979), oorspronkelijk uit Goes afkomstig, roept vaak felle reac ties op. Dat is niet zo gek als je een handtas maakt van je dood zieke kat die je eerst eigenhan dig uit zijn leiden hebt verlost. Of als je in een passende kle ding over een chique Franse boulevard loopt met een hondje aan de lijn, dat echter niet vro lijk met je mee trippelt maar een bontje is dat je meesleept. Een ander voorbeeld van haar werk is een hond die je binnen ste buiten kunt keren en dan een kattenverschijning is. Tinkebell zet het denken over hoe mensen omgaan met (huis)dieren op scherp. Wat mag wel, wat niet en waarom en in welke situatie? Zij is geraakt door het gemak waar mee mensen dieren naar hun hand zetten en gebruiken en trans formeren. De reacties op haar pro jecten maakt Tinkebell onderdeel van haar werk. Op haar 'tasjespro ject' bijvoorbeeld kreeg ze honder den hatemails waarin ze in vaak grove taal voor alles wat slechter dan slecht is werd uitgemaakt en met de meest akelige dingen, inclu sief een vroegtijdige dood, werd bedreigd. Zij zocht uit via internet wie er achter de digitale verwen singen schuil gingen, publiceerde de gegevens, inclusief de foto's die ze vond op Hyves en andere sites van de afzenders in een lijvig boek lT- deDroie'-ren Vclli fuuwjQU -ic z.c a*_UuOdcti maakt dat de reacties van mensen op wat zij doet van veel minder respect getuigen voor mens, dier en natuur dan datgene wat zij zelf doet. Daarnaast heeft ze grote ver beeldingskracht en weet ze ook technisch haar projecten goed neer te zetten of het nu gaat om ouderwets werken met naald en draad of om video. Ray Moon (1967) toont grote doeken die hij heeft volge stouwd met lijnen, dik en dun. Ze vormen structuren waarin je ook herkenbare voorstellingen kunt ontdekken. Ie ziet gebouwen, pijp leidingen, voorwerpen als een ijs kast, bierflessen en ook mensen. Wat hen omringt is minstens zo Landschap van Nicole Bianchet aanwezig als de mensen zelf, het lijkt alsof de dingen het bestaan hebben overgenomen. Hoewel Ray Moon het er niet dik bovenop legt ervaar ik in de voortwoeke rende lijnenstelsels wel degelijk een visie. De mens is gevangen in labyrintische constructies waaruit hij niet kan ontsnappen. Zijn posi tie als vrijdenkend en handelend wezen heeft hij opgegeven. Je ziet het werk van Moon onder je ogen groeien tot een nachtmerrie die je liever voorbij zou laten gaan. Zijn werk is krachtig en expressief Nicole Bianchet (1975) blijft mij bij doordat zij met mini male middelen een maximaal re sultaat behaalt. Zij beschildert gro te platen multiplex met niet meer dan land en lucht. Door die twee vlakken met een guts te kerven roept ze vegetatie op. Soms brengt ze in die groeven ook weer kleur aan. Zo ontstaan krachtige, indruk wekkende maar ook wel beangsti gende landschappen die beeldend verrassend zijn gerealiseerd. Klas se! Daarnaast toont ze geschilder de portretjes van meisjes en vrou wen, koppen, grote ogen soms tekst, hevig emotioneel. Van 'So in love' tot 'Get your little soul'. De overeenkomst tussen de ogen schijnlijk los van elkaar staande on derdelen is het verbeelden van wat ons onder de oppervlakte be zig kan houden en kan beangsti gen. Misschien zijn wij wel veel meer 'natuur' dan ratio. De drie ex posanten samen houden mij en u als potentiële bezoeker een spiegel voor die tot zelfonderzoek kan lei den. Dat gebeurt overtuigend en inventief en maakt een bezoek aan deWillem3 (1975) de moeite waard. Verspreid over de gangen van de Zierikzeese Scholenge meenschap hangen tientallen lino sneden van Jan Verschoore (1954), die in het mailart-circuit uitblonk als maker van verfijnde zeifont- Grafiek van Jan Verschoore worpen 'postzegels' met een frisse kijk op mens, wereld en communi catie. In de grafiek die hij daarna is gaan maken ligt de nadruk op de natuur in het algemeen en het dier in het bijzonder. Het zijn krachtige, knappe en met liefde ge sneden en gedrukte prenten, vaak met de hand ingekleurd. Allerlei vogels, reptielen en insecten, maar ook tamme dieren krijgen een plaats in een soort bestiarium in een context van geabstraheerde structuren. Verschoore verzamelt ze en deelt zijn verwondering over hun bestaan en hun plek in het Voortwoekerende lijnenstelsels van Ray Moon Cerda Rutters Gerda Rutters is een beeldhouwer die met het menselijk lichaam als uitgangspunt expressieve beelden maakt, waaruit de kracht van de aarde spreekt. De fysieke uitstra ling van haar werk vormt een mooi contrast met de breekbare mensfiguren in de tekeningen van Piet Meeuwse. T/m 25/6: Kantoor Covra, Spanjeweg 1, Nieuwdorp. Werkdagen 8.30 - 17.00 uur. Assaf Cruber Assaf Gruber bevestigde platen met lichtgevoelig materiaal op sta tieven. De platen veranderen van kleur. Het zijn metaforen voor wat zich tussen mensen onderling en de omringende werkelijkheid, af speelt. Gruber verwijst naar het ge meenschappelijke. Subtiel, ge laagd, indrukwekkend. T/m 27/6: IKeiland Viissingsestraat 239a, Oost-Souburg. Za. en zo. 12.00 - 17.00 uur en op afspraak. Cayan de Muynck Gayan de Muynck kwam 's nachts als graffitikunstenaar op bijzonde re plekken in de stad. De sfeer van tunnels, daken van gebouwen, plekken op en langs het spoor en bewaakte industrieterreinen roept hij op in spannende foto's, met licht en beweging als hoofdrolspe lers. T/m 22/7: Kunstuitleen de Bevelanden, Westwal 45, Goes. Wo. t/m za. 13.00 - 17.00 uur en 1e zo. v/d maand. Mischa de Muynck Mischa de Muynck komt uit een fa milie van vishandelaren. De visse rij en het water zijn terugkerende thema's in zijn werk. Zijn fotose rie 'VisPortretten' biedt een kijk op de schoonheid, de kracht en de kwetsbaarheid van de vis in een context van menselijk ingrijpen. T/m 26/7. GalleryMaritime, Gortstraat 43, Middelburg. Do. t/m za. 12.00 - 17.00 uur, elke Ie zondag van de maand en op afspraak. Vincent O'Byrne Vincent O'Byrne is een fotograaf uit Ierland. Zijn composities - met vaak een vrouw in de hoofdrol - geven uiting aan een droomwereld vol pijn, hartstocht en hoop en daarmee aan zijn visie op de Ierse geschiedenis en cultuur. Geraffi neerd en soms op de rand van de kitsch. T/m 15/7. Galerie Kos, Verrenieuwstraat 32, Zierikzee. Vr. t/m zo. 11.00 - 17.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 56