Zijn mensen
m
12
LI 1'
donderdag 17 juni 2010
door Nico Out
Op zoek naar het beste wat Zeeland
op kunstgebied te bieden heeft be
zocht ik de tentoonstellingen van Tin-
kebell, Ray Moon en Nicole Bi-
anchet in de Willem Drie. Ik ging
ook naar SG Pontes Professor Zee
man, Zierikzee, waar Jan Verschoore
exposeert.
Het werk van Tinkebell
(1979), oorspronkelijk
uit Goes afkomstig,
roept vaak felle reac
ties op. Dat is niet zo gek als je
een handtas maakt van je dood
zieke kat die je eerst eigenhan
dig uit zijn leiden hebt verlost.
Of als je in een passende kle
ding over een chique Franse
boulevard loopt met een hondje
aan de lijn, dat echter niet vro
lijk met je mee trippelt maar
een bontje is dat je meesleept.
Een ander voorbeeld van haar
werk is een hond die je binnen
ste buiten kunt keren en dan
een kattenverschijning is.
Tinkebell zet het denken over hoe
mensen omgaan met (huis)dieren
op scherp. Wat mag wel, wat niet
en waarom en in welke situatie?
Zij is geraakt door het gemak waar
mee mensen dieren naar hun
hand zetten en gebruiken en trans
formeren. De reacties op haar pro
jecten maakt Tinkebell onderdeel
van haar werk. Op haar 'tasjespro
ject' bijvoorbeeld kreeg ze honder
den hatemails waarin ze in vaak
grove taal voor alles wat slechter
dan slecht is werd uitgemaakt en
met de meest akelige dingen, inclu
sief een vroegtijdige dood, werd
bedreigd. Zij zocht uit via internet
wie er achter de digitale verwen
singen schuil gingen, publiceerde
de gegevens, inclusief de foto's die
ze vond op Hyves en andere sites
van de afzenders in een lijvig
boek lT- deDroie'-ren
Vclli fuuwjQU -ic z.c a*_UuOdcti
maakt dat de reacties van mensen
op wat zij doet van veel minder
respect getuigen voor mens, dier
en natuur dan datgene wat zij zelf
doet. Daarnaast heeft ze grote ver
beeldingskracht en weet ze ook
technisch haar projecten goed
neer te zetten of het nu gaat om
ouderwets werken met naald en
draad of om video.
Ray Moon (1967) toont grote
doeken die hij heeft volge
stouwd met lijnen, dik en dun. Ze
vormen structuren waarin je ook
herkenbare voorstellingen kunt
ontdekken. Ie ziet gebouwen, pijp
leidingen, voorwerpen als een ijs
kast, bierflessen en ook mensen.
Wat hen omringt is minstens zo
Landschap van Nicole Bianchet
aanwezig als de mensen zelf, het
lijkt alsof de dingen het bestaan
hebben overgenomen. Hoewel
Ray Moon het er niet dik bovenop
legt ervaar ik in de voortwoeke
rende lijnenstelsels wel degelijk
een visie. De mens is gevangen in
labyrintische constructies waaruit
hij niet kan ontsnappen. Zijn posi
tie als vrijdenkend en handelend
wezen heeft hij opgegeven. Je ziet
het werk van Moon onder je ogen
groeien tot een nachtmerrie die je
liever voorbij zou laten gaan. Zijn
werk is krachtig en expressief
Nicole Bianchet (1975) blijft
mij bij doordat zij met mini
male middelen een maximaal re
sultaat behaalt. Zij beschildert gro
te platen multiplex met niet meer
dan land en lucht. Door die twee
vlakken met een guts te kerven
roept ze vegetatie op. Soms brengt
ze in die groeven ook weer kleur
aan. Zo ontstaan krachtige, indruk
wekkende maar ook wel beangsti
gende landschappen die beeldend
verrassend zijn gerealiseerd. Klas
se! Daarnaast toont ze geschilder
de portretjes van meisjes en vrou
wen, koppen, grote ogen soms
tekst, hevig emotioneel. Van 'So in
love' tot 'Get your little soul'. De
overeenkomst tussen de ogen
schijnlijk los van elkaar staande on
derdelen is het verbeelden van
wat ons onder de oppervlakte be
zig kan houden en kan beangsti
gen. Misschien zijn wij wel veel
meer 'natuur' dan ratio. De drie ex
posanten samen houden mij en u
als potentiële bezoeker een spiegel
voor die tot zelfonderzoek kan lei
den. Dat gebeurt overtuigend en
inventief en maakt een bezoek aan
deWillem3 (1975) de moeite
waard.
Verspreid over de gangen van
de Zierikzeese Scholenge
meenschap hangen tientallen lino
sneden van Jan Verschoore (1954),
die in het mailart-circuit uitblonk
als maker van verfijnde zeifont-
Grafiek van Jan Verschoore
worpen 'postzegels' met een frisse
kijk op mens, wereld en communi
catie. In de grafiek die hij daarna is
gaan maken ligt de nadruk op de
natuur in het algemeen en het
dier in het bijzonder. Het zijn
krachtige, knappe en met liefde ge
sneden en gedrukte prenten, vaak
met de hand ingekleurd. Allerlei
vogels, reptielen en insecten, maar
ook tamme dieren krijgen een
plaats in een soort bestiarium in
een context van geabstraheerde
structuren. Verschoore verzamelt
ze en deelt zijn verwondering over
hun bestaan en hun plek in het
Voortwoekerende lijnenstelsels van Ray Moon
Cerda Rutters
Gerda Rutters is een beeldhouwer
die met het menselijk lichaam als
uitgangspunt expressieve beelden
maakt, waaruit de kracht van de
aarde spreekt. De fysieke uitstra
ling van haar werk vormt een
mooi contrast met de breekbare
mensfiguren in de tekeningen van
Piet Meeuwse.
T/m 25/6: Kantoor Covra, Spanjeweg
1, Nieuwdorp. Werkdagen 8.30 -
17.00 uur.
Assaf Cruber
Assaf Gruber bevestigde platen
met lichtgevoelig materiaal op sta
tieven. De platen veranderen van
kleur. Het zijn metaforen voor wat
zich tussen mensen onderling en
de omringende werkelijkheid, af
speelt. Gruber verwijst naar het ge
meenschappelijke. Subtiel, ge
laagd, indrukwekkend.
T/m 27/6: IKeiland Viissingsestraat
239a, Oost-Souburg. Za. en zo. 12.00
- 17.00 uur en op afspraak.
Cayan de Muynck
Gayan de Muynck kwam 's nachts
als graffitikunstenaar op bijzonde
re plekken in de stad. De sfeer van
tunnels, daken van gebouwen,
plekken op en langs het spoor en
bewaakte industrieterreinen roept
hij op in spannende foto's, met
licht en beweging als hoofdrolspe
lers.
T/m 22/7: Kunstuitleen de Bevelanden,
Westwal 45, Goes. Wo. t/m za. 13.00
- 17.00 uur en 1e zo. v/d maand.
Mischa de Muynck
Mischa de Muynck komt uit een fa
milie van vishandelaren. De visse
rij en het water zijn terugkerende
thema's in zijn werk. Zijn fotose
rie 'VisPortretten' biedt een kijk
op de schoonheid, de kracht en de
kwetsbaarheid van de vis in een
context van menselijk ingrijpen.
T/m 26/7. GalleryMaritime, Gortstraat
43, Middelburg. Do. t/m za. 12.00 -
17.00 uur, elke Ie zondag van de
maand en op afspraak.
Vincent O'Byrne
Vincent O'Byrne is een fotograaf
uit Ierland. Zijn composities - met
vaak een vrouw in de hoofdrol -
geven uiting aan een droomwereld
vol pijn, hartstocht en hoop en
daarmee aan zijn visie op de Ierse
geschiedenis en cultuur. Geraffi
neerd en soms op de rand van de
kitsch.
T/m 15/7. Galerie Kos,
Verrenieuwstraat 32, Zierikzee. Vr. t/m
zo. 11.00 - 17.00 uur.