'FIFA staat sterk na arrestatie vrouwen' II 'Als dit te vaak gebeurthebben bonden en organisaties minder geld te besteden' donderdag 17 juni 2010 jan de Leeuw, docent ethiek 9 rf dus veel mensen dachten dat Asics de officiële sponsor van het evene ment was. Zoiets krijg je niet in één dag verzonnen." Sportkoepels en officiële sponsors worden steeds actiever in hun strijd tegen de ambush. Van achter overleunen is al lang geen sprake meer. Daarvoor zijn de belangen te groot. „Juristen worden belang rijker voor bonden en organisaties. Die zijn erop gespitst om sluikre clame op te sporen en juridisch aan te pakken. Dat gebeurt ook zo dra dat maar even kan." Helaas voor hen bevindt am- bushmarketing zich vaak in een grijze zone waarin het lastig blijkt om daders aan te pakken. „In voet balstadions gelden de strikte regels van de FIFA of UEFA. Buiten de stadions ligt het vaak een stuk ge compliceerder." Een ander 'wapen' dat tegen de guerrillapraktijken wordt ingezet is vriendelijker van aard. „Je ziet dat sportkoepel NOCNSF maar ook de FIFA steeds vaker bena drukken wie de 'officiële sponsors' zijn, zodat het publiek dat ook wéét. Er wordt ook geprobeerd om, waar mogelijk, logo's en na men een beschermde status te ge ven. Wanneer een niet-betalende sponsor zo'n logo in welke vorm dan ook illegaal gebruikt, duiken juristen er direct bovenop." De wereldvoetbalbond FI FA heeft correct gehan deld bij de aanhouding van Nederlandse vrou wen in hun oranje Bavaria-jurkjes. Volgens merkenbureau Zacco, voorheen Shield mark, geeft de Zuid-Afrikaanse wet FIFA de mo gelijkheid om, samen met de poli tie, te onderzoeken of er sprake is van verboden ambushmarketing. De Zuid-Afrikaanse Trade Practice Act en de Merchandise Marks Act verbieden volgens Zacco elke vorm van ambushmarketing. De wet kwalificeert ambush zelfs als een strafbaar feit. De overtre der kan niet alleen een boete krij gen maar ook een gevangenisstraf. Bij verdenking van ambushmarke ting, mag de politie verdachten ver horen om te onderzoeken of er sprake is van strafbare feiten. Het argument van Bavaria dat 'de merknaam niet eens op de jurkjes op staat', snijdt volgens Zacco geen hout. Bas Kist, partner bij Zacco: „Daar komt Bavaria niet mee weg. Het beeldmerk van Bava ria staat wel degelijk duidelijk ach ter op de jurkjes en dat rechtvaar digt de verdenking van FIFA dat Bavaria in overtreding was". Volgens Kist moeten adverteerders niet te licht denken over de risico's van ambushmarketing tijdens dit WK. „Het is natuurlijk heel crea tief en vermakelijk, maar je moet je wel realiseren dat je volgens de Zuid-Afrikaanse marketingwet bij een eerste overtreding voor maxi maal twee jaar de cel in kan gaan." Het merkenbureau spreekt van een geplande reclameactie van Ba varia. „Bavaria blijkt de meisjes be taald te hebben voor het dragen van de jurkjes. Dat versterkt het vermoeden dat er sprake is van een bewuste ambush-actie. Met na me de reactie van FIFA heeft voor een golf aan publiciteit gezorgd voor Bavaria", aldus Kist. Gisteren werden twee Nederland se Bavaria-vrouwen gearresteerd en later vrijgelaten. Bavaria zegt dat hulp aan hen de allerhoogste prioriteit heeft en betaalde de borg. Justitie verdenkt de vrouwen van het commerciële activiteiten in een voetbalstadion. „We zijn wel een beetje gebruikt door Bava ria", aldus een van de vrouwen gis teren. Arjan Hoek is partner bij De Repu- tatiegroep en staat bedrijven bij die vervelend in het nieuws ko men. Hij betwijfelt of Bavaria veel meer bier verkoopt door de actie, zeker nu deze van ludiek is veran derd in een probleem voor de vrouwen. „Zolang het gevoel over heerste dat een rebel het opnam te gen de grote jongens ging het goed. Nu escaleert het." Nike ook befaamd met 'hinderlagen' De term ambush ('hinderlaag') marketing zou in het begin van de jaren '90 zijn bedacht door de Amerikaanse marketing-goeroe Jer ry Welsh. De term is in de loop der tijd steeds meer geassocieerd met commerciële diefstal. Nike beoefende een eenvoudige vorm van ambushmarketing tijdens de Olympische Spelen van 1996 in Atlanta. Billboards in de stad wer den beplakt met Nike-advertenties en bij het stadion werd een par keergarage gehuurd om Nike-pro- ducten te promoten. Probleem was dat concurrent Adidas de Spe len sponsorde. Nike is trouwens erg actief in deze tak van 'sport'. In 1992 sponsort dit bedrijf tijdens de Olympische Spelen in Barcelona persconferen ties, terwijl Reebok de officiële sponsor is. De Marathon van Berlijn in 1996 gaf ook een fraai staaltje van am bushmarketing te zien. Het evene ment werd gesponsord door Adi das. In de weken voor de mara thon verschenen overal in de stad posters van de oudste deelnemer, de 78-jarige Heinrich. Nike wist een hype te creëren met de kreet Co Heinrich Go. Aan de finish waren vervolgens alle camera's gericht op Heinrich met zijn Nike-shirt. De slogan tijdens de Olympische Spelen van 2000 in Sydney was: 'Share The Spirit'. Luchtvaartmaat schappij Qantas haakte daarop in met de leus 'The Spirit Of Austra lia'. Het was toeval, zei Qantas na dat de officiële sponsor van de Spe len, Ansett Air, een klacht indien de. Een klassieker is de zeilboot met daarop de reclame-uiting Hugo Boss die tijdens de British Open, vorig jaar in Turnberry aan de Schotse kust, voortdurend in beeld was. De camera's hielden de golfle- gende Tiger Woods in het vizier maar daardoor als vanzelf ook de Hugo Boss-zeilboot. Boss was geen sponsor. Een van de eerste kledinginciden- ten deed zich voor tijdens het Euro pees kampioenschap voetbal in Portugal in 2004. Oranje-suppor ters met een Heineken-toeter op het hoofd mochten in Porto het stadion pas in nadat ze hun hoofd deksel hadden afgegeven. De orga nisatie wilde zo sponsor Carlsberg in bescherming nemen. Een deel van de toeters was op Schiphol gra tis aan de EK-gangers uitgedeeld. Bizar was een verkleedpartij tijdens het WK in 2006 in Duitsland. Dui zenden supporters van het Neder landse elftal moesten in Stuttgart een duel in hun onderbroek bekij ken, omdat ze hun 'Leeuwenhose', een oranje tuinbroek met staart, bij binnenkomst in het stadion moesten afstaan. De Leeuwenhose was ook van Bavaria. De Amerikaan se brouwer Anheuser-Busch was met het merk Budweiser de spon sor van het kampioenschap. De rechtbank in Utrecht besloot in 2006 in een kort geding, dat Bava ria tegen de KNVB had aangespan nen, dat de Leeuwenhose in een straal van 10 kilometer rond het Philipsstadion in Eindhoven niet meer gratis uitgedeeld mocht wor den.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 11