io ambushmarketing vandaag uitgelicht Brutale reclame Heel Nederland leeft mee met de oranje- gejurkte Bavaria-meisjes die zijn opge pakt door de Zuid-Afrikaanse politie. Weer. een kwajongensstreek van Bavaria. Maar deskundigen waarschuwen voor kwalijke gevolgen. „Vergeet niet dat er veel geld op het spel staat." donderdag 17 juni 2010 Slimme reclamejongens wagen zich steeds vaker aan ambushmarketing. Benieuwd naar brutale staaltjes? zie: Uitgeikht op onze website. Geintje of spelbed( door Joost de Poel en Joost Sijtsma fotomontage Ronald Visser Het publiek en de inter nationale media smul len ervan. 36 fraaie pro motiedames die hard handig een stadion worden uitge zet omdat ze tijdens Nederland- Denemarken hun Bavaria-jurkje de tribune hebben opgesmokkeld. Illegale sluikreclame, briest de FI FA die direct een leger juristen op de vrouwen afstuurde. Schande, brult het oranjelegioen. De Neder landse ambassade heeft de Zuid- Afrikaanse autoriteiten om ophel dering gevraagd. Een diplomatiek relletje door een onschuldig ogen de reclamestunt. Maar is de Bava- ria-actie werkelijk zo onschuldig? Nee, zegt Robert Kok, docent sportmarketing/ sportsponsoring bij de opleiding SPECO van de Fontys Hogescholen Tilburg. Vol gens Kok is er sprake van een fijn staaltje ambushmarketing, soms ook guerriiiamarketing genoemd. Een bedrijf probeert mee te liften op het succes van een groot evene ment zonder zeifin de buidel te willen tasten voor sponsoring. Kok kan zich de onvrede bij de FI FA, die gisteren een officiële aan klacht indiende tegen Bavaria, le vendig voorstellen. „Het lijkt een ludieke actie, misschien is het dat ook, maar vergeet niet dat er veel geld op het spel staat. Bierbedrijf Inbev heeft een groot contract af gesloten met de FIFA. De door de wereldvoetbalbond beloofde exclu siviteit wordt nu geschonden. Zo iets moet niet te vaak gebeuren. Ik kan me voorstellen dat bij het vol gende toernooi een sponsor zegt: ik betaal nog maar de helft van de prijs, want jullie kunnen je belof tes toch niet waarmaken." Een vrees die wordt gedeeld door Jan de Leeuw, docent ethiek aan de Economische Hogeschool Til burg en schrijver van het boek Sportbusiness en ethiek. „Moreel ge zien is dit 'jammer'. Je kunt er de klassieke theorie op loslaten dat ambushmarketing niet eerlijk is. Juist in sport wordt vaak verwe zen mar fair play. Ik weet niet of Bavaria dat beseft, maar am bushmarketing verzwakt de spon- sormarkt. Er gaat minder geld in om dan mogelijk zou kunnen zijn. Contracten worden in feite minder waard. Dat is niet goed voor de sponsorende partij, maar ook niet voor de sport. Het bete kent dat als dit te vaak gebeurt, bonden en organisaties minder geld te besteden hebben." 'Steeds vaker zit er achter ambushmarketing een heel strategisch plan' Bavaria noemt het oppakken van de inmiddels op borgtocht vrijgela ten Bavaria-babes 'verbijsterend' en 'onbegrijpelijk', maar is intus sen de lachende derde. Even zijn wereldwijd alle ogen gericht op die brutale brouwerij uit Lieshout. De droom van elk bedrijf. „Het is zeker slim wat ze doen. Ie dereen weet dat het jurkje van Ba varia is. Het is uiterst subtiel en ef fectief', zegt Ed Peelen, marketing deskundige en mede-oprichter van ICSB Marketing en Strategie. Hij is vrij luchtig over ambushmar keting. „Het is een onderdeel van het spel. En Bavaria zal er nu tij dens het WK ook wel mee stop pen, want het effect is bereikt. Het zijn de kleine partijen die niet de budgetten hebben voor grote sponsoracties, die ambushmarke ting gebruiken. Zo'n actie van Ba varia levert veel gratis publiciteit en een beetje irritatie op. Bavaria doet het al jaren, het staat er om bekend." Juist daarom moet de bierbrouwer voorzichtig zijn, denkt Kok. „Het merk heeft een beetje het imago van kwajongensbier. Deze jurken actie past daar wel bij. Maar mocht Bavaria dit soort acties te vaak doen, dan heb je kans dat mensen gaan denken: 'daar heb je Bavaria weer' en het merk gaan zien als 'dubbeltje-op-de-eer- ste-rangbier'." Ambushmarketing wint terrein. Het gebeurt steeds vaker dat mar- ketingjongens gewiekste guerril latactieken toepassen. „Het lijkt er vaak op dat zo'n reclame-actie even snel bedacht is. Dat kan klop pen, maar er zit steeds vaker een heel strategisch plan achter", zegt Kok. „Toen Adidas de marathon van Rotterdam sponsorde, bedacht concurrent Asics om een nabijgele gen gebouw te sponsoren. Dat ge bouw stond precies op een locatie waar geen camera omheen kon,

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 10