zeeland 117
muziek Volt Violin
benauwen
Op het oersymbool
van twist en tweespalt
Knul van 15
mishandelt
Vlissinger (16)
maandag 14 juni 2010
Volg de PZC op Twitter:
twitter.com/pzcredactie
Niek van Hese en drummer Paul
van Hese volgt en ondersteunt op
knappe wijze zijn intense zanglij-
nen. Met invloeden van bands als
Muse, Incubus, Tool en Procupine
Tree leeft de band zich uit met al
ternatieve rockstructuren.
Zaterdag was er ook eindelijk een
prijs voor de Zaniac. Ondanks veel
finaleplaatsen her en der ging die
steeds aan de neus van de in vrolij
ke, luchtige en catchy pop gespecia
liseerde band voorbij. Dit keer een
publieksprijs (cheque van 500 eu
ro). 'Pakkende liedjes in een sfeer
vol optreden met directe uitwer
king op het publiek', vond de jury.
Overigens hadden alle finale-acts
iets in huis dat een belofte voor de
toekomst inhoudt. The Chimney
verraste met een nieuw nummer
waarmee ze aantoonden over hit-
gevoel te beschikken en Dan Musk
levert degelijke powerrock waar
mee ze zo op elk rockfestival in
druk kunnen maken. De drie le
den van De Formatie lieten horen
dat ze met hun raps en vloeiende
beats tot de top van de Zeeuwse
hiphop horen.
Een nop-lederen driezits
bank, klassiek donker
bruin, met brede gekrulde
armleuningen, staat cen
traal en pontificaal te wachten op
het lege toneel. Normaal is zo'n
bank het symbool van huiselijk
heid. Een aangename en veilige
plek, voor een moment van rust
of gezellig samenzijn. Maar op het
toneel werkt dat niet zó. Hoeveel
stukken heb ik al niet met dat
beeld zien openen? Meer dan 10,
zeker. En altijd was die bank een
voorbode van onheil, van laaiend
conflict, van keiharde confrontatie.
Op toneel is zo'n bank het oersym-
bool van twist en tweespalt.
Dat is deze keer niet anders, in
'Doek!'. Een stuk waarin - blijkens
de waarschijnlijk omineuze titel,
op zich ook al zo'n toneelreliek -
het doek zal vallen, voor iets of
voor iemand. En inderdaad, vanaf
de eerste seconde zit op die bank
Een Spanningsveld, in de persoon
van Liesbet Tinbergen-Oorthuis.
Gewezen actrice, voor één keer te
rug op de planken. Om een
oud-klasgenoot van de toneel
school te 'redden'. Denkt ze. Mis
schien. Want de menselijke geest
is complex. En er zijn ooit wel din
gen tussen die twee gebeurd, die
óók een verklaring zouden kun
nen zijn voor deze comeback. En
dat alles wordt ons natuurlijk niet
zo netjes en overzichtelijk meteen
aan het begin verteld. Dat zou het
stuk ook overbodig maken, want
'Doek!' is nu juist een uitnodiging
om mee te gaan op excursie in de
onderaardse grotten van de geest.
Er bestaan mensen met een wijd
vertakt ondergronds stelsel. Wie
daar oud genoeg voor is, weet dat
zoiets meestal niet uit vrije wil is
aangelegd. Een kiem voor mededo
gen. Wie veel heeft moeten inves
teren in onderaardse werken,
heeft bovengronds niet veel kun
nen opbouwen. Die moet dus
vaak onderduiken. Daar is het niet
zo leuk. En om dat dan weer te
kunnen volhouden, biedt een pep
middel uitkomst. Drank bijvoor
beeld. Richard is zo iemand. Zijn
carrière als acteur is na zijn wilde
jaren doodgelopen in de alcohol.
Bijna geen collega nog die met
hem wil spelen. Een reddingsope
ratie is waarschijnlijk op zijn
plaats. Maar is er nog wel redding
mogelijk? En wil het slachtoffer ei-
simmmmmsmmmmimmm/mmsmmtismm
UIT-AGENDA
De complete agenda van de
Zeeuwse theaters en bioscopen
is te vinden op
www.pzc.nl/uit.
STUUR UW TIPS NAAR redactie@pzc.nl
Stem op uw favoriete boekverfilming
van het seizoen en win uw eigen
filmzaal: www.pzc.nl/filmbythesea.
VLISSINGEN - De politie onder
zoekt een mishandeling die zon
dag kort na middernacht plaats
vond op de Nieuwendijk in Vlis-
singen. Hierbij werd een 16-jarige
Vlissinger door enkele, hem beken
de, plaatsgenoten van 14 en 15 jaar
bedreigd, geschopt en geslagen.
De Vlissinger liep een bult en een
dik oor op en hij heeft aangifte ge
daan van mishandeling. In ver
band hiermee werden om 00.30
uur op de Bloemenlaan twee Vlis-
singers van 14 en 15 jaar aangehou
den. De 14-jarige bleek niets met
de mishandeling te maken te heb
ben en is gelijk weer in vrijheid ge
steld. De 15 jarige zit nog vast.
door Willem Nijssen
foto Dirk-Jan Gjeltema
nog het planten van dit brokje
dorpshistorie in het grasveld. Dat
zal in de loop van de Kunst-
schouw dus uitgroeien tot een wei
landje vol geschiedenis.
Eveneens in de periferie van de
Kunstschouw Westerschouwen,
aan de Ringdijk bij Brijdorpe stel
len Martin en Olga Immerzeel
hun tuin en woning toegankelijk
voor kunstliefhebbers. „Wij doen
al vijfjaar en het stimuleert mij
zelf enorm. Het is in feite de enige
keer per jaar dat ik exposeer", zegt
Martin. Hij schildert zowel ab
stract als figuratief en verrast on
der meer met een eigen interpreta
tie van de Oude Haven in Zierik-
zee. Een soort wishful thinking van
hoe het daar zou kunnen zijn.
Olga levert met twee series kerami
sche vormen een spel met geome
trie en evenwicht. Verder is hier
boeiende werk (keramiek) te zien
van de twee gastexposantes Jean
ne Gobbens en Cor Janssen.
In pannenkoekenmolen De Graan
halm vloeien twee culturen ineen.
Het concept dat de Afrikaanse kun
stenaar Lawrence Chikwa hierover
ontwikkelde is overigens vele ma
len sterker dan de installatie die
hij heeft opgebouwd. In het mid
den van de Hollandse graanmolen
prijkt op schaal en molen zoals die
in Afrika wordt gebruikt. Verder
hangen her en der in de ruimte
kapjes en hoofdtooien die vrou
wen in Holland en Afrika in ver
schillende tijden hebben gedragen.
Plots is er die vonk van herken
ning: die bijzondere hoofddoek in
blauwe en goudgele tinten. Jawel
dat is exact dezelfde als van 'Het
meisje met de parel'een bekend
schilderij van Vermeer.
De Kunstschouw is t/m zondag 20
juni geopend. Zie voor meer info:
www.kunstschouw.nl.
Zie ook: tijdelijk poëziekamertje op
www.pzc.nl/cultuurdichtbij.
genlijk wel gered worden?
Samen spelen Liesbet en Richard
een stuk waar wij als publiek al
leen maar een vermoeden van
kunnen krijgen. Het moet iets 'Vir
ginia Woolf-achtigs' zijn, want het
gaat er hard aan toe tussen die
'Kate' en die 'David'. Een stuk
over verkeerd gelopen liefde. Met
zinnen als: 'Jouw fysieke aanwezig
heid is als een jas (rot hier is het
nog leuk, dramatische pauze nu),
oud, versleten, maten te groot, een
hobbezak.' Of anders: 'Moeten wij
niet eens ophouden met elkaar
onszelf aan te doen?' Elke repetitie
opnieuw komen dit soort teksten
zo dicht bij de eigen werkelijkheid
van de twee acteurs, dat die plots
kan kortsluiten met de toneelwer
kelijkheid en dat spel overgaat in
realiteit. De realiteit van misluk
king en miskenning, van gemiste
kansen en gemist geluk.
Nooit zullen zij het weten, en
nooit zullen wij het weten. Of het
'iets' was, toen, heel eventjes, tus
sen hen. Of het 'iets' was, toen, op
hoogtepunten, een 'belofte', toen,
in hen, tussen hen. De rest is wee
moed en onmacht, die uit frustra
tie omslaat in woede. En die ze nu
(vooral hij op haar) uitleven op el
kaar. Wie kan zich redden, over
wie valt het doek?
Het gaat dus hard tegen hard, het
gaat dus heen en weer, en dat
vraagt veel. En niet van het pu
bliek. Dat wordt op zijn intens
meelevende wenken bediend door
twee topacteurs, Loes Luca en
Peter Blok, die kunnen vlammen,
die kunnen schakelen, die kunnen
bukken en dan terugslaan. (Met
woorden natuurlijk.) En die (dat
geldt voor Peter Blok) zelfs in de
rol van een derde kunnen krui
pen, met de jaloezie van de twee
de, maar evengoed met de verlie
zersangst van de derde zelf Heel
knap spel dus, en een sterk ver
haal, dat een waaier van emoties
kan losmaken.
Deze week
zal het seizoen (en daarna ook de
ze rubriek) een zachte dood ster
ven. Traditioneel gaat de wereld
van het toneel in zomerslaap van
juni tot september. Op de valreep
nog een Vlaamse voorstelling, in
Antwerpen. Een vertolking van
Robert Musils magistrale
fin-de-siècle-roman 'De man zon
der eigenschappen', gepland in
drie delen, tussen 2010 en 2012. Ge
speeld door het Toneelhuis, in een
regie van Guy Cassiers. Van 10
juni tot en met 19 juni in de Ant
werpse Bourlaschouwburg
autoverzekering
verzekeringen