zeeland 117 muziek Volt Violin benauwen Op het oersymbool van twist en tweespalt Knul van 15 mishandelt Vlissinger (16) maandag 14 juni 2010 Volg de PZC op Twitter: twitter.com/pzcredactie Niek van Hese en drummer Paul van Hese volgt en ondersteunt op knappe wijze zijn intense zanglij- nen. Met invloeden van bands als Muse, Incubus, Tool en Procupine Tree leeft de band zich uit met al ternatieve rockstructuren. Zaterdag was er ook eindelijk een prijs voor de Zaniac. Ondanks veel finaleplaatsen her en der ging die steeds aan de neus van de in vrolij ke, luchtige en catchy pop gespecia liseerde band voorbij. Dit keer een publieksprijs (cheque van 500 eu ro). 'Pakkende liedjes in een sfeer vol optreden met directe uitwer king op het publiek', vond de jury. Overigens hadden alle finale-acts iets in huis dat een belofte voor de toekomst inhoudt. The Chimney verraste met een nieuw nummer waarmee ze aantoonden over hit- gevoel te beschikken en Dan Musk levert degelijke powerrock waar mee ze zo op elk rockfestival in druk kunnen maken. De drie le den van De Formatie lieten horen dat ze met hun raps en vloeiende beats tot de top van de Zeeuwse hiphop horen. Een nop-lederen driezits bank, klassiek donker bruin, met brede gekrulde armleuningen, staat cen traal en pontificaal te wachten op het lege toneel. Normaal is zo'n bank het symbool van huiselijk heid. Een aangename en veilige plek, voor een moment van rust of gezellig samenzijn. Maar op het toneel werkt dat niet zó. Hoeveel stukken heb ik al niet met dat beeld zien openen? Meer dan 10, zeker. En altijd was die bank een voorbode van onheil, van laaiend conflict, van keiharde confrontatie. Op toneel is zo'n bank het oersym- bool van twist en tweespalt. Dat is deze keer niet anders, in 'Doek!'. Een stuk waarin - blijkens de waarschijnlijk omineuze titel, op zich ook al zo'n toneelreliek - het doek zal vallen, voor iets of voor iemand. En inderdaad, vanaf de eerste seconde zit op die bank Een Spanningsveld, in de persoon van Liesbet Tinbergen-Oorthuis. Gewezen actrice, voor één keer te rug op de planken. Om een oud-klasgenoot van de toneel school te 'redden'. Denkt ze. Mis schien. Want de menselijke geest is complex. En er zijn ooit wel din gen tussen die twee gebeurd, die óók een verklaring zouden kun nen zijn voor deze comeback. En dat alles wordt ons natuurlijk niet zo netjes en overzichtelijk meteen aan het begin verteld. Dat zou het stuk ook overbodig maken, want 'Doek!' is nu juist een uitnodiging om mee te gaan op excursie in de onderaardse grotten van de geest. Er bestaan mensen met een wijd vertakt ondergronds stelsel. Wie daar oud genoeg voor is, weet dat zoiets meestal niet uit vrije wil is aangelegd. Een kiem voor mededo gen. Wie veel heeft moeten inves teren in onderaardse werken, heeft bovengronds niet veel kun nen opbouwen. Die moet dus vaak onderduiken. Daar is het niet zo leuk. En om dat dan weer te kunnen volhouden, biedt een pep middel uitkomst. Drank bijvoor beeld. Richard is zo iemand. Zijn carrière als acteur is na zijn wilde jaren doodgelopen in de alcohol. Bijna geen collega nog die met hem wil spelen. Een reddingsope ratie is waarschijnlijk op zijn plaats. Maar is er nog wel redding mogelijk? En wil het slachtoffer ei- simmmmmsmmmmimmm/mmsmmtismm UIT-AGENDA De complete agenda van de Zeeuwse theaters en bioscopen is te vinden op www.pzc.nl/uit. STUUR UW TIPS NAAR redactie@pzc.nl Stem op uw favoriete boekverfilming van het seizoen en win uw eigen filmzaal: www.pzc.nl/filmbythesea. VLISSINGEN - De politie onder zoekt een mishandeling die zon dag kort na middernacht plaats vond op de Nieuwendijk in Vlis- singen. Hierbij werd een 16-jarige Vlissinger door enkele, hem beken de, plaatsgenoten van 14 en 15 jaar bedreigd, geschopt en geslagen. De Vlissinger liep een bult en een dik oor op en hij heeft aangifte ge daan van mishandeling. In ver band hiermee werden om 00.30 uur op de Bloemenlaan twee Vlis- singers van 14 en 15 jaar aangehou den. De 14-jarige bleek niets met de mishandeling te maken te heb ben en is gelijk weer in vrijheid ge steld. De 15 jarige zit nog vast. door Willem Nijssen foto Dirk-Jan Gjeltema nog het planten van dit brokje dorpshistorie in het grasveld. Dat zal in de loop van de Kunst- schouw dus uitgroeien tot een wei landje vol geschiedenis. Eveneens in de periferie van de Kunstschouw Westerschouwen, aan de Ringdijk bij Brijdorpe stel len Martin en Olga Immerzeel hun tuin en woning toegankelijk voor kunstliefhebbers. „Wij doen al vijfjaar en het stimuleert mij zelf enorm. Het is in feite de enige keer per jaar dat ik exposeer", zegt Martin. Hij schildert zowel ab stract als figuratief en verrast on der meer met een eigen interpreta tie van de Oude Haven in Zierik- zee. Een soort wishful thinking van hoe het daar zou kunnen zijn. Olga levert met twee series kerami sche vormen een spel met geome trie en evenwicht. Verder is hier boeiende werk (keramiek) te zien van de twee gastexposantes Jean ne Gobbens en Cor Janssen. In pannenkoekenmolen De Graan halm vloeien twee culturen ineen. Het concept dat de Afrikaanse kun stenaar Lawrence Chikwa hierover ontwikkelde is overigens vele ma len sterker dan de installatie die hij heeft opgebouwd. In het mid den van de Hollandse graanmolen prijkt op schaal en molen zoals die in Afrika wordt gebruikt. Verder hangen her en der in de ruimte kapjes en hoofdtooien die vrou wen in Holland en Afrika in ver schillende tijden hebben gedragen. Plots is er die vonk van herken ning: die bijzondere hoofddoek in blauwe en goudgele tinten. Jawel dat is exact dezelfde als van 'Het meisje met de parel'een bekend schilderij van Vermeer. De Kunstschouw is t/m zondag 20 juni geopend. Zie voor meer info: www.kunstschouw.nl. Zie ook: tijdelijk poëziekamertje op www.pzc.nl/cultuurdichtbij. genlijk wel gered worden? Samen spelen Liesbet en Richard een stuk waar wij als publiek al leen maar een vermoeden van kunnen krijgen. Het moet iets 'Vir ginia Woolf-achtigs' zijn, want het gaat er hard aan toe tussen die 'Kate' en die 'David'. Een stuk over verkeerd gelopen liefde. Met zinnen als: 'Jouw fysieke aanwezig heid is als een jas (rot hier is het nog leuk, dramatische pauze nu), oud, versleten, maten te groot, een hobbezak.' Of anders: 'Moeten wij niet eens ophouden met elkaar onszelf aan te doen?' Elke repetitie opnieuw komen dit soort teksten zo dicht bij de eigen werkelijkheid van de twee acteurs, dat die plots kan kortsluiten met de toneelwer kelijkheid en dat spel overgaat in realiteit. De realiteit van misluk king en miskenning, van gemiste kansen en gemist geluk. Nooit zullen zij het weten, en nooit zullen wij het weten. Of het 'iets' was, toen, heel eventjes, tus sen hen. Of het 'iets' was, toen, op hoogtepunten, een 'belofte', toen, in hen, tussen hen. De rest is wee moed en onmacht, die uit frustra tie omslaat in woede. En die ze nu (vooral hij op haar) uitleven op el kaar. Wie kan zich redden, over wie valt het doek? Het gaat dus hard tegen hard, het gaat dus heen en weer, en dat vraagt veel. En niet van het pu bliek. Dat wordt op zijn intens meelevende wenken bediend door twee topacteurs, Loes Luca en Peter Blok, die kunnen vlammen, die kunnen schakelen, die kunnen bukken en dan terugslaan. (Met woorden natuurlijk.) En die (dat geldt voor Peter Blok) zelfs in de rol van een derde kunnen krui pen, met de jaloezie van de twee de, maar evengoed met de verlie zersangst van de derde zelf Heel knap spel dus, en een sterk ver haal, dat een waaier van emoties kan losmaken. Deze week zal het seizoen (en daarna ook de ze rubriek) een zachte dood ster ven. Traditioneel gaat de wereld van het toneel in zomerslaap van juni tot september. Op de valreep nog een Vlaamse voorstelling, in Antwerpen. Een vertolking van Robert Musils magistrale fin-de-siècle-roman 'De man zon der eigenschappen', gepland in drie delen, tussen 2010 en 2012. Ge speeld door het Toneelhuis, in een regie van Guy Cassiers. Van 10 juni tot en met 19 juni in de Ant werpse Bourlaschouwburg autoverzekering verzekeringen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 51