zeeland3 en handproblemen PZC 'Alleen één oudere man probeerde te helpen' Ook de laatste snijder van Zeeuwse paeremessen is nu met pensioen Top Gear www.pzc.nl/webwinkel maandag 14 juni 2010 door Emile Calon vonden. Ringrijden heeft iets stoers, maar ik heb het zelf nooit gedaan. Omdat ik het eng vond en ook omdat ik geen vriendinnen had die aan ringrijden deden. Als je Zeeland eenmaal verlaten hebt, ga je dat soort dingen meer waar deren. Het ringrijden bestaat voor mij uit een wereld die nooit veran derd is en uit een groep mensen die zich daar heel prettig bij voelt." Tradities kunnen ook in een nieuwe - moderne vorm voortleven. Het Zeeuws Kapje, hét accessoire voor Konin ginnedag en het Girofeest van dit jaar, was daar een voorbeeld van. Scholiere Phine Lippe van Neha- lennia in Middelburg heeft zich voor haar profielwerkstuk kunst op de klederdracht gestort. Ze heeft zich verdiept in drachten in verschillende culturen en er een fo toserie over gemaakt: ze fotogra feerde een klasgenote van Suri naamse afkomst en een jongen in Zeeuwse vrouwen dracht. Phine raakte geïntrigeerd door de reacties van mensen toen ze zelf - in dracht - op de Markt stond om babbelaars te verkopen. „Marok kaanse vrouwen met hoofddoek jes op waren geïnteresseerd in mijn kleding. Ik heb besloten om te onderzoeken wat we gemeen schappelijk hebben. Ik wilde kij ken wat er gebeurt als je stereo typen doorbregkt. Wij hebben het altijd over hoofddoekjes, maar die droegen we zelf ook. Ik vind kle derdracht iet'è sprookjesachtigs hebben, met die kapjes." Het is van belang nieuwe genera ties te bereiken, om vaardigheden te behouden en de zichtbaarheid van onze tradities te verbeteren, concludeerde gedeputeerde Harry van Waveren. Maar wat is nog echt Zeeuws?, vroeg Leo Adriaanse van stichting Cultureel Erfgoed Zeeland zich af „Wanneer wordt traditie het op voeren van een toneelstukje voor de toeristen? En hoort het niet bij tradities dat ze ook weer verdwij nen?" Frans Dingemanse geeft uitleg over zijn paeremessen. Op de voorgrond de blokken buxushout waaruit de messen worden gesneden. foto Willem Mieras Hij is misschien wel de laat ste die van het maken van paeremessen zijn beroep heeft gemaakt. En ook Frans Din gemanse is daar inmiddels mee ge stopt: hij heeft zichzelf met pen sioen gestuurd. „Mensen die nu nog boerenmessen maken, doen dat voornamelijk uit vrijetijdsbe steding. Ik heb het daadwerkelijk als bron van inkomsten gedaan. Daarvoor werkte ik als tekenleraar op de CSW in Middelburg, ik heb in 1997 ontslag genomen." Het Zeeuwse boerenmes dreigt uit te sterven. Natuurlijk is iedereen zuinig op zijn eigen exemplaar, maar veel nieuwe messen komen er niet meer bij. Boeren zelf snij den natuurlijk al jaren geen mes sen meer. Wie nu nog een mes wil, moet dat tweedehands kopen, of op zoek gaan naar één van de weinige mensen die er één willen maken. En dat valt niet mee, voor al niet nu ook Frans Dingemanse de productie heeft stilgelegd. Dingemanse heeft het snijden niet van z'n vader geleerd. „Ik stond een keer met een oud mesheft in mijn handen en dacht: 'wat die vent kon, dat kan ik ook'. Met bloed, zweet en tranen heb ik het geleerd, maar ik ben eerst begon nen met een staalkaart te maken van alle motieven die ik op de oude motieven tegenkwam. Daar na heb ik gewoon mijn eerste mes gemaakt." Breed glimlachend: „F.n dat is niet slecht van kwaliteit ge worden; ik ben een Middeleeuwer. Natuurlijk ben ik wel opgeleid tot tekenleraar, ik ben niet zomaar het eerste het beste boerenjongetje." De messen van Dingemanse zijn meesterwerkjes, veel fijner gesne den dan de messen van zijn colle ga's. „Ik heb me altijd afgevraagd waarom de paeremessen uit de twintigste eeuw nooit de kwaliteit haalden van die uit de negentien de eeuw. En ik denk dat ik het weet: destijds bleven jongens met kunstzinnig talent boerenjongens. In de twintigste eeuw ging je, als je talent had, een opleiding volgen aan een academie bijvoorbeeld. Ik kom zelf ook van een boerderij, maar ik heb ook doorgeleerd." middelburg - Nog steeds heeft ze pijn aan haar arm, hoofd en rug. En echt goed concentreren, dat is ook nog steeds moeilijk voor de 25-jarige Middelburgse. Precies drie weken geleden werd ze op pinkstermaandag om 15.00 uur op het perron van het Middel burgse station door een onbeken de man mishandeld. Zij zat op een bankje te wachten op de trein rich ting de Randstad. Plotseling stond hij voor haar en eiste dat hij haar ov-kaart- mocht gebruiken. „Toen ik verbaasd weigerde, schold hij mij uit voor gierige, vuile, hoerige Hollander en kreeg ik een serie vuistslagen in mijn gezicht en op mijn lichaam", aldus de jonge vrouw, die anoniem wenst te blij ven. Hoe snel het allemaal gebeurde, weet ze niet meer. „Na korte tijd lag ik op de grond en werd ik ook geschopt." Het lukte haar op te staan, waarna hij doorging met mishandelen. Zij pakte hem vast omdat hij haar kleren probeerde te scheuren. Wat haar verbijstert is dat, op een oudere man na, nie mand haar te hulp schoot of 112 belde. „Het was druk op het per ron maar alleen die ene man deed iets. Hij pakte die aanvaller vast maar moest na korte tijd toch losla ten." Uiteindelijk verdween de aan valler, waarna drie Belgische meis jes 112 belden en bij haar bleven tot de politie arriveerde. Het stoort haar nog steeds dat in het politiebericht van die dag stond dat omstanders haar te hulp kwamen. „Dat deden ze echt niet. Alleen die ene man, even." Nog steeds vraagt zij zich af waarom bijna iedereen zo passief bleef. „Er stonden ook jonge jongens te kij ken. Zelfs zij deden niets." Afgelopen donderdag had ze voor het eerst weer contact met de poli tie. „Ik heb vaak gebeld maar steeds was er iets en werd niet te ruggebeld." Ook haar contract met de Stichting tegen Zinloos Geweld was zinloos, zo zegt ze cynisch. „Ook zij zouden terugbellen. Nog steeds niets gehoord." 'Tradities hebben alles te maken met culturele identiteit, mensen willen zich ergens thuis voelen, en dat hangt samen met een plek, maar ook met gedeelde herinneringen' procent van de Zeeuwen die iets met tradities doen, vinden dat tradities bij Zeeland horen. Ineke Stroucken, Nederlands centrum voor volkscultuur lende disciplines. Die specialisatie heeft zijn vruchten afgeworpen. Van Not: „Het aanbod werd zo groot dat het revalidatiecentrum het niet meer aankon. Er komen mensen uit West-Brabant en ook patiënten die ons via internet we ten te vinden. Mensen zijn altijd bang dat privéklinieken ten koste gaan van ziekenhuizen, maar dit kan elkaar versterken." Artsen weten vaak niet wat ze met hand- en polsklachten aan moe ten, zegt Van Not. Vooral niet met die klachten waar geen operatie aan te pas hoeft te komen. „Als je op je pols valt en pijnklachten houdt, wordt er vaak niet zo veel mee gedaan." Het gevolg kan zijn dat er blijvende schade ontstaat. „Die patiënten kunnen nu voor diagnose en behandeling terecht in het nieuwe centrum, net als pa tiënten met reuma, artrose en rsi." Het Zeeuws Hand- en Polscen trum wil uitgroeien tot een kennis instituut op het gebied van polsen en handen. Er valt nog veel missie werk te verrichten, zegt Van Not. „Op afdelingen spoedeisende hulp zijn het vooral jonge artsen die de scepter dragen, terwijl de diagnose moeilijk te stellen is. Het wordt dan vaak een gevecht om de pa tiënt tussen orthopeden en plas tisch chirurgen. Wij hopen door missers te bestuderen te kunnen bijdragen aan verbetering. Handen zijn delicate instrumenten, die vra gen bijzondere kennis en zorg." 3 dvd's Geniet nu van het allerbeste van Top Gear! Deze unieke set van drie dvd's zit vol humor op vier wielen, automaniakale grappen en slimme snelheidsduivels uit 's werelds beste autoprogramma. Voorzien van het sarcastische en typisch Engelse commentaar van de presentatoren waarmee ze elkaar niet sparen. Engels gesproken, Nederlands ondertiteld. Speelduur ruim 4 uur. Adviesprijs 44,95 Lezersprijs 26,95* exclusief 2,95 verzendkosten WEBWINKEL categorie DVD's en games

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 3