Fiscus helpt ook hybride Auris
auto5
'Het chroom moet glimmen'
vrijdag 11 juni 2010
KLASSIEKER Corina Jansen en haar Kever 1300 uit 1973
Wie o wie bedacht
toch de Kever? De
meningen en theo
rieën lopen sterk
uiteen. De een be
weert dat Adolf Hitier 'm op een
servetje schetste in een café in Mü-
nchen. De ander zegt nee, het was
Ferdinand Porsche. Weer anderen
claimen dat een van de ontwer
pers Béla Barényi of Erwin Komen-
da aan de wieg stond.
In het boek Het ware verhaal van
de Kever uit 2009 beweert journa
list Paul Schilperoord op zijn
beurt dat Hitier zijn schetsen, het
technische concept, de naam én
de bijnaam van de auto baseerde
op het werk van de Joodse inge
nieur Josef Ganz.
Uitsluitsel over wat nu de waar
heid is, kunnen wij ook niet ge
ven. Iedereen is het in elk geval
wel met elkaar eens dat de Kever
tot een van de populairste model
len uit de autogeschiedenis be
hoort - cijfers liegen immers niet
Met ruim 21 miljoen verkochte
exemplaren moet de Kever alleen
de Volkswagen Golf, Ford F-series
en Toyota Corolla voor zich dul
den.
In een van die miljoenen Kevers
rijdt Corina Jansen (en haar man
Jan Piet) uit Brouwershaven. Zij
heeft een 1300 uit 1973 en is pas de
tweede eigenaar. „Dat vonden wij
ook bijzonder. We weten helaas
niets van de geschiedenis van de
auto, maar dat-ie in goede staat
verkeert, is veel belangrijker."
De echtgenoot van Corina reed
voorheen een rode BMW 316 uit
de jaren zeventig, maar raakte daar
op uitgekeken.
Een Kever, dat leek het echtpaar
wel wat. En ja hoor, uitgerekend
bij een BMW-dealer vonden ze vo
rig jaar hun beige 1300. De twee
lieten speciaal een carport aan
hun huis bouwen en Corina zorgt
goed voor het Kevertje. „Het
chroomwerk poets ik altijd netjes
op. Dat moet mooi glimmen." De
Brouwershavense rijdt met veel
plezier in de VW rond en is er
naar eigen zeggen verliefd op ge
worden. „Die ronde vormen, het
geluid... het is een autootje om
van te houden. Alleen mis ik een
goede radio. Die er nu in zit, is
nog origineel, en hij vindt meer
Franse en Engelse zenders dan Ne
derlandse, haha."
Hebt u ook een bijzondere auto?
Mail dan naar de redactie van de
ze krant.
ELEKTRISCH Auto is een geduchte concurrent in het populaire C-segment van de markt
De vanaf augustus leverbare
lekker rijdende en prettig
aandoende hybride Toyota
Auris zal ongetwijfeld hel
pen het pad te effenen naar
wat het uiteindelijk allemaal
moet worden: stekkerhybri-
des.
door Robbert Keegel
Sinds Toyota aankondigde
vrijwel alle modellen
(ook) als hybride op de
markt te brengen, is na
de tamelijk exotische
Prius de veel gewonere Auris een
logische stap.
Als we voor het gemak luxetak
Lexus even meetellen, zijn er nu al
vijf hybrides van 's wereids groot
ste autobouwer op onze markt, de
ze in augustus leverbare Auris mee
geteld. Elders wordt er ook al een
hybride Avensis verkocht en er
staat weinig in de weg om die ook
hier op de markt te zetten. Er vol
gen snel ook meer hybride Lexi,
terwijl een stekkerhybride op de
Prius op het punt staat de pijplijn
te verlaten.
Anders dan de 'gewenning vergen
de' stilering van de Prius, ziet de
Auris er hartverwarmend gewoon
uit. Hij is de alweer gefacelifte op
volger van de eeuwenlang niet
weg te branden Corolla, waarvan
alleen de sedan zich nog wat staan
de houdt.
Zijn sterkste punt is dat hij eigen
lijk de eerste geduchte hybride con
current vormt in het zo populaire
C-segment van de markt, de klas
se waarin Golf, Astra, Focus en
308 de lakens uitdelen. Net als de
Prius (en de opeens wegvallende
hybride Civic) heeft de Auris 'Full
Hybrid' de zeker voor een Neder
lander onweerstaanbare belasting
voordelen die hem in dit al zo
druk bevochten segment tot een
te vrezen concurrent maken. De
vanafprijs bedraagt namelijk
22.990 euro en die instapversie is
De Auris ziet er hartverwarmend gewoon uit.
foto's GPD
allesbehalve kaal, heeft zelfs stan
daard de meer dan voortreffelijke
CVT-automaat die we uit de Prius
kennen. Ook de rest van de tech
niek komt daarmee overeen.
De Honda Civic Hybrid kost
precies hetzelfde bedrag en
voor die som koop je ook
een aardig gestoffeerde Golf, Focus
of wat dan ook in dit populaire
segment. Maar niét met automaat,
zéker niet met vrijstelling van mo
torrijtuigenbelasting en ook niet
met een gemiddeld verbruik van
3,8 1/roo km (C02-uitstoot 89
gkm). De kwijtgescholden BPM is
al in de prijs verwerkt, de 14 pro
cent bijtelling voor zakenrijde'rs is
een bijkomend financieel voor
deel.
Maken deze fiscale cadeautjes de
Auris al behoorlijk onweerstaan
baar voor de calculerende burger
(of bedrijf), de Auris is bovendien
een lekker rijdende, zeer precies
sturende, redelijk ogende en voor
al van binnen uitermate prettige
aandoende auto. Het dashboard
loopt mooi over in een leuke mid
denconsole en de gebruikte materi
alen lijken wel van Lexus afkom
stig. Er zitten veel normalere in
strumenten dan in de wat te ludie
ke Prius: nu valt in één blik af te le
zen hoe het met de energiehuis
houding staat.
Op een volle accu rijdt de Auris
maximaal zo'n twee kilometer
honderd procent elektrisch, daar
na komt de 1,8-liter benzinemotor
van 136 pk helpen - en laadt mede
de accu's bij.
Op zijn wielbasis van 2,60 m biedt
hij een koffer van 354/2.050 liter
(uitbreidbaar met een 'kelder').
Gewoon ogende hybrides als deze
Auris helpen het pad te effenen
naar wat het uiteindelijk moet
worden: allemaal stekkerhybrides.
Corina Jansen en haar kever 1300.
foto Dirk-Jan Gjeltema
Het dashboard loopt mooi over in een leuke middenconsole.