Fiscus helpt ook hybride Auris auto5 'Het chroom moet glimmen' vrijdag 11 juni 2010 KLASSIEKER Corina Jansen en haar Kever 1300 uit 1973 Wie o wie bedacht toch de Kever? De meningen en theo rieën lopen sterk uiteen. De een be weert dat Adolf Hitier 'm op een servetje schetste in een café in Mü- nchen. De ander zegt nee, het was Ferdinand Porsche. Weer anderen claimen dat een van de ontwer pers Béla Barényi of Erwin Komen- da aan de wieg stond. In het boek Het ware verhaal van de Kever uit 2009 beweert journa list Paul Schilperoord op zijn beurt dat Hitier zijn schetsen, het technische concept, de naam én de bijnaam van de auto baseerde op het werk van de Joodse inge nieur Josef Ganz. Uitsluitsel over wat nu de waar heid is, kunnen wij ook niet ge ven. Iedereen is het in elk geval wel met elkaar eens dat de Kever tot een van de populairste model len uit de autogeschiedenis be hoort - cijfers liegen immers niet Met ruim 21 miljoen verkochte exemplaren moet de Kever alleen de Volkswagen Golf, Ford F-series en Toyota Corolla voor zich dul den. In een van die miljoenen Kevers rijdt Corina Jansen (en haar man Jan Piet) uit Brouwershaven. Zij heeft een 1300 uit 1973 en is pas de tweede eigenaar. „Dat vonden wij ook bijzonder. We weten helaas niets van de geschiedenis van de auto, maar dat-ie in goede staat verkeert, is veel belangrijker." De echtgenoot van Corina reed voorheen een rode BMW 316 uit de jaren zeventig, maar raakte daar op uitgekeken. Een Kever, dat leek het echtpaar wel wat. En ja hoor, uitgerekend bij een BMW-dealer vonden ze vo rig jaar hun beige 1300. De twee lieten speciaal een carport aan hun huis bouwen en Corina zorgt goed voor het Kevertje. „Het chroomwerk poets ik altijd netjes op. Dat moet mooi glimmen." De Brouwershavense rijdt met veel plezier in de VW rond en is er naar eigen zeggen verliefd op ge worden. „Die ronde vormen, het geluid... het is een autootje om van te houden. Alleen mis ik een goede radio. Die er nu in zit, is nog origineel, en hij vindt meer Franse en Engelse zenders dan Ne derlandse, haha." Hebt u ook een bijzondere auto? Mail dan naar de redactie van de ze krant. ELEKTRISCH Auto is een geduchte concurrent in het populaire C-segment van de markt De vanaf augustus leverbare lekker rijdende en prettig aandoende hybride Toyota Auris zal ongetwijfeld hel pen het pad te effenen naar wat het uiteindelijk allemaal moet worden: stekkerhybri- des. door Robbert Keegel Sinds Toyota aankondigde vrijwel alle modellen (ook) als hybride op de markt te brengen, is na de tamelijk exotische Prius de veel gewonere Auris een logische stap. Als we voor het gemak luxetak Lexus even meetellen, zijn er nu al vijf hybrides van 's wereids groot ste autobouwer op onze markt, de ze in augustus leverbare Auris mee geteld. Elders wordt er ook al een hybride Avensis verkocht en er staat weinig in de weg om die ook hier op de markt te zetten. Er vol gen snel ook meer hybride Lexi, terwijl een stekkerhybride op de Prius op het punt staat de pijplijn te verlaten. Anders dan de 'gewenning vergen de' stilering van de Prius, ziet de Auris er hartverwarmend gewoon uit. Hij is de alweer gefacelifte op volger van de eeuwenlang niet weg te branden Corolla, waarvan alleen de sedan zich nog wat staan de houdt. Zijn sterkste punt is dat hij eigen lijk de eerste geduchte hybride con current vormt in het zo populaire C-segment van de markt, de klas se waarin Golf, Astra, Focus en 308 de lakens uitdelen. Net als de Prius (en de opeens wegvallende hybride Civic) heeft de Auris 'Full Hybrid' de zeker voor een Neder lander onweerstaanbare belasting voordelen die hem in dit al zo druk bevochten segment tot een te vrezen concurrent maken. De vanafprijs bedraagt namelijk 22.990 euro en die instapversie is De Auris ziet er hartverwarmend gewoon uit. foto's GPD allesbehalve kaal, heeft zelfs stan daard de meer dan voortreffelijke CVT-automaat die we uit de Prius kennen. Ook de rest van de tech niek komt daarmee overeen. De Honda Civic Hybrid kost precies hetzelfde bedrag en voor die som koop je ook een aardig gestoffeerde Golf, Focus of wat dan ook in dit populaire segment. Maar niét met automaat, zéker niet met vrijstelling van mo torrijtuigenbelasting en ook niet met een gemiddeld verbruik van 3,8 1/roo km (C02-uitstoot 89 gkm). De kwijtgescholden BPM is al in de prijs verwerkt, de 14 pro cent bijtelling voor zakenrijde'rs is een bijkomend financieel voor deel. Maken deze fiscale cadeautjes de Auris al behoorlijk onweerstaan baar voor de calculerende burger (of bedrijf), de Auris is bovendien een lekker rijdende, zeer precies sturende, redelijk ogende en voor al van binnen uitermate prettige aandoende auto. Het dashboard loopt mooi over in een leuke mid denconsole en de gebruikte materi alen lijken wel van Lexus afkom stig. Er zitten veel normalere in strumenten dan in de wat te ludie ke Prius: nu valt in één blik af te le zen hoe het met de energiehuis houding staat. Op een volle accu rijdt de Auris maximaal zo'n twee kilometer honderd procent elektrisch, daar na komt de 1,8-liter benzinemotor van 136 pk helpen - en laadt mede de accu's bij. Op zijn wielbasis van 2,60 m biedt hij een koffer van 354/2.050 liter (uitbreidbaar met een 'kelder'). Gewoon ogende hybrides als deze Auris helpen het pad te effenen naar wat het uiteindelijk moet worden: allemaal stekkerhybrides. Corina Jansen en haar kever 1300. foto Dirk-Jan Gjeltema Het dashboard loopt mooi over in een leuke middenconsole.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 79