auto3 Polo BlueMotion: alleen fiscale lol Audi blijft gaten vullen Marty van der Putten, Auto Poppe, Vlissingen vrijdag 11 juni 2010 AUTOTEST Diesel schudt vervaarlijk en produceert veel herrie De Volkswagen Polo BlueMotion is de eerste diesel die vanwege z'n geringe kooldioxide-uitstoot enorme fisca le voordelen krijgt. Leuk voor de portemonnee, minder leuk om mee te rijden. door Robbert Keegel De manieren waarop de overheid met fiscale maatregelen de ver koop wil stimuleren van 'schone' auto's zijn niet allemaal goed te begrijpen. Ie mand heeft in Den Haag bepaald dat dieselmotoren 'vies' zijn. Daar om krijgen die een met 1654 euro verhoogde BPM op de verkoop som. Maar er zijn diesels die min der 'uitstoten' dan de bepalende 95 gram/kilometer koolzuurgas en die milieuvriendelijke auto's zijn vrijgesteld van die luxebelasting - dus ook van de daarin vervatte die selboete. Bovendien genieten zakenrijders er slechts een bijtelling van 14% mee, terwijl voor iedere eigenaar een totale vrijstelling geldt van de motorrijtuigenbelasting (MRB). Daardoor kennen zulke diesels, voor particulier of professional, geen 'omslagpunt' meer. Vanaf de allereerste kilometer rijd je voorde liger op de goedkopere dieselolie, waarvan je bovendien minder no dig hebt. Dus moedigt diesel-ha tend Den Haag het gebruik van déze dieseltjes fiscaal krachtig aan. Voor zolang het duurt, want zulke stimuleringsmaatregelen worden doorgaans met een pennenstreek om zeep geholpen zodra ze (te) succesvol worden. Het is dus niet verwonderlijk dat de al medio vo rig jaar aangekondigde Polo Blue Motion al voordat hij hier lever baar was een verkoopsucces werd. Is voor Nederlanders de term 'be lastingvoordeel' al een magisch lok kertje, vrijstelling van bepaalde fis cale ketens is onweerstaanbaar. De orderboeken van de toch al popu laire Polo wijzen uit dat hij op dit moment de bestseller in het seg ment is. Altijd al sterk, wordt hij nu gevolgd door Ford Fiesta, Opel Corsa en Peugeot 207, die allemaal al eens segmentleider is geweest. Maar... de Polo BlueMotion krijgt zware concurrentie, zoals bij VW niet ongebruikelijk uit de eigen fa milie. Want kort na het verschij nen van de BlueMotion komen Tsjechische dochter Skoda en Spaanse Seat met net zulke spaar- versies op hun Fabia en Ibiza. Met dezelfde techniek, maar voor min der dan de 16.290 euro die impor teur (van alledrie) vraagt voor de Polo BlueMotion. De Fabia komt in juli en heet in plaats van Blue Motion Greenline, maar de prijs is nog onbekend. Die van de nog la ter komende interessantere Combi komt op €15.990. Bij Seat heten de spaarders Ecomotive en daarvan kost de Ibiza 3-deurs €15.395, ter wijl de aantrekkelijke nieuwe ST (een van de weinige combi's in dit segment) €15.795 kost. Die combi's hebben dezelfde wielbasis als de Polo (2,47 m), maar véél meer ba gageruimte dan de 280/952 liter. De Ibiza ST komt tot 1.164 liter, de Fabia Combi tot 1.485. Het is dat- de dochtermerken minder prestige hebben en ook minder opbrengen na een jaar of wat, anders kon de Po lo BlueMotion het wel schudden. En laat-ie dat nou doen ook. Want de driecilinder diesel van 1,2-liter inhoud en 75 pk lijkt er eentje van de zeer oude stempel. Zeker bij de koude start schudt en nagelt hij als 'Met zeer geringe emissie en een verbruik van 1 op 30 heeft de Polo BlueMotion een enorme actieradius en werken we mee aan een beter milieu. De Auto van het jaar 2010 is daarnaast BPM en wegenbelasting vrij en valt in het 14% bijtellingstarief.' een exemplaar van vér voor het commonrail-tijdperk, terwijl hij toch die baanbrekende techniek heeft. Bovendien zou je zeggen dat drieci linders, met krukastappen om de 120 graden prachtig mooi rond zouden moeten lopen. Dat er op geluidsisolatie is be spaard lijkt onvermijdelijk, met de ze prijzen, maar de herrie vergalt veel rijplezier - en dat geldt ook voor de concerngenootjes. Daarbij is een ontzettend lange eindover- brenging in het pakket opgeno men, uiteraard om de verbruikscij fers te drukken: 3,3 l/ioo km offici eel en een uitstoot van 87 gkm. Tij dens de week dat we de Polo te gast hadden reden we gemiddeld, met veel stadsritten 4,1 en dat is nog meer dan netjes. Maar vrolijk werden we er niet van, want ook de smalle bandjes dragen niet bij tot rijplezier en om in het verkeer een beetje mee te komen moet je het dieseltje veel te hoog in de toeren laten draaien. Daarmee wordt het zuinigheidsef fect dan weer teniet gedaan. Laag in de toeren heeft de driepitter bit ter weinig trekkracht, waar-ie dat juist wel zou moeten hebben. Kortom: onweerstaanbaar vanwe ge de cadeautjes van de fiscus, maar verder geen lol aan, de Volks wagen Polo BlueMotion. Concurrenten: Ford Fiesta, leuk gestileerde en sterk sturende, dus populaire compact, 3- of 5-deurs. Tweede plaats marktsegment. MPV-variant Fusion nog oude techniek. Wielbasis 2,49 m' bagage 395-979 L Gewicht 1.114 kg. Benzi ne 1,3 tot 1,61, 60-120 pk' diesel 1,6 1, 90 pk. Vanaf €12.816 (3-d), diesel €18.316. Plus: design, comfort, weggedrag. Min: geen benzine A-labels. Opel Corsa, onlangs gefacelifte, al tijd zeer populaire Opel, nu derde in segment, 3- of 5-deurs. MPV-va- riant Meriva geheel nieuw. Wielba sis 2,51 m, bagage 285-1.1001. Ge wicht 1.140 kg. Benzine 1,0 tot 1,6 1, 60-192 (OPC) pk, diesel 1,31,75-90 pk. Vanaf €11.995, diesel €17.095. Plus: populair, net vernieuwd, veel A-la- bels. Min: weinig. Peugeot 207, voormalig bestseller in segment, nu op plek 4. Ook als SW en CC, oude 206 nog lever baar. Wielbasis 2,54 m, bagage 270-925 1. Gewicht 1253 kg. Benzi- né 1,4 tot 1,61,75-150 pk' diesel 1,6 1, 90-110 pk. Vanaf €13.950, diesel €17.750. Plus: leuk opgefrist, SW zeer in trek. Min: leuke RC gesneu veld. De RS 5 Coupé is variant met extra spierballen door Robbert Keegel Audi laat zelfs het kleinste gaatje in het gamma niet leeg en daardoor krijgt ook de A5 Coupé een variant met extra spierballen: de RS 5 Coupé. De RS 5 Coupé is een verre nazaat van de oer-quattro, waarmee Audi 30 jaar geleden de rallywereld op z'n kop zette. Meer dan de coupévorrr en de per manente vierwielaandrijving heeft de auto daarmee echter niet ge meen, want tegenwoordig heet een auto pas echt sportief te zijn als het pk-aantal minstens met een 4 begint. Dus lepelde Audi een hoogtoerige 4,2 liter V8-motor onder de motor kap die er liefst 450 pk uitwringt bij meer dan 8000 toeren. Dat is toevallig bijna 100 pk meer dan bij de ook al niet beroerde S5 en niet toevallig 30 pk meer dan grootste concurrent BMW M3. Dat extra vermogen heeft de Audi echter wel nodig om het hogere gewicht van de vierwielaandrijving te com penseren. Die quattro-aandrijving is weer eens verder verfijnd, met een nieuw tussendifferentieel dat voor een nog betere verdeling van de krachten over voor- en achteras zorgt. De nadruk ligt altijd op de achter wielen (eindelijk!) en daar kan zelfs maximaal 85 procent van de motorkracht naartoe. Maar als de elektronica het nodig vindt, gaat nog steeds 70 procent naar de voor wielen. Een handgeschakelde versnellings bak is op de RS 5 niet te krijgen, standaard heeft de auto een dub- belkoppelingsautomaat met zeven versnellingen, eventueel handma tig te bedienen met flippers aan het stuur. Gelukkig is de RS 5 een bruikbare auto voor alledag gebleven waarin je dankzij de lange wielbasis van 2,75 meter ook achterin nog accep tabel kunt zitten. Ook het bagage volume van 455 liter maakt hem praktisch. De aanschafprijs van 112.500 euro zal echter wel voor een hoge mate van exclusiviteit zorgen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 77