ioluit Reizen door donderdag 10 juni 2010 -door Nico Out Op zoek naar het beste wat Zeeland op kunstgebied te bieden heeft be zocht ik de exposities van Monique van Heist in het Zeeuws Museum, Tien Heestermans in Brou wershaven en Aeneas Wilder in Burgh-Haamstede. Kunstenaars transfor meerden één of meer ruimtes in plekken waar je ervaringen kunt opdoen. De rode draad door deze exposities is het be grip tijd, gekoppeld aan plaats en ruimte. Curieus is dat ik dit stuk schrijf vanaf een boot in een baai in Griekenland waar tijd een ander begrip lijkt. De mannen in de bootjes op Ithaka boetten hun netten nog net zoals in de tijd van Odysseus. Het jacht waarop ik zit is eigentijds comfortabel, maar de ervaring van wind, wa ter en zon is tijdloos. In het Zeeuws Museum legt ook Monique van Heist relaties tussen vroeger en nu met de collectie van het Zeeuws Museum als uitgangs punt. Haar 'Hellofashion'-project omvat kleding, accessoires, lifesty le producten, make up advies en zelfs recepten. Anders dan gewoon in de modewereld brengt Van Heist niet elk half jaar een nieuwe collectie, maar bouwt zij voort op wat ze eerder ontwierp. Alles blijft onbeperkt beschikbaar. In de eer ste zaal toont zij haar eigen werk samen met kleding en gebruiks voorwerpen uit de museumcollec tie. In een tweede zaal hangen door Daan Brand gemaakte foto's van mensen, vrienden, bekenden van de ontwerpster en museum medewerkers. Het zijn tegendraad se beelden die mensen van nü in hun eigen leef- of werkomgeving samenbrengen met de actuele kle ding van Van Heist en historische Het Hellofashion-project van Monique van Heist in het Zeeuws Museum in Middelburg. hemden, mutsen, klepbroeken en accessoires uit het verleden. Een laatste zaal toont 'Hellobedroom' met een bed, dekbed, kussen, kle ding en gordijnen in dezelfde print. Op twee wanden is een op name te zien van de werkruimte van Monique van Heist, op een wand een reuze letterbak met uit eenlopende voorwerpen, verza meld door het museum en door de ontwerpster. Als ik vanuit het perspectief van de beeldende kunst naar deze tentoonstelling kijk vallen twee dingen op. 'Mode- metmonique' overbrugt de tijd en zoekt een balans tussen verschil len en overeenkomsten tussen vroeger en nu. Mensen hebben al tijd en overal de neiging om zich mooi te maken en een prettige, comfortabele omgeving te schep pen. In de volkscultuur bleven tra dities langer bewaard dan in de trends van de elite. In onze wester se cultuur is mode voor élke bevol kingsgroep een (bijna?) dwangma tig fenomeen. Of je nu je broek in de PC Hooftstraat hebt gekocht of bij Zeeman, na een jaar of twee kun je je er niet meer mee verto nen. Door haar presentaties en haar collectie zoekt Van Heist een combinatie van creativiteit, conti nuïteit en duurzaamheid die inspi rerend en betekenisvol is. Vooral de eerste zaal is een avontuurlijke verkenning waarin Van Heist speels oud en nieuw met elkaar confronteert en vermengt. In de hal van het stadhuis van Brouwershaven heeft Tien Heester mans onder titel 'Who knows where the time goes' een typema chine op een tafeltje gezet met een stoeltje erbij. Uit de typemachine ontspruit een meterslange witte doek met een songtekst van Sandy Denny. De tekst rept van wat voor bij gaat en wat blijft. Het je gekend weten door je geliefde(n)is daarin de meest betekenisvolle constante. Naast het op de grond liggende doek staan witte koffers, metafo ren voor ieders reis door zijn of haar leven. Aan de wand hangen foto's waarin de koffers op uiteen lopende plaatsen te zien zijn. Mooi is dat dit gegeven verbeeld is in een van wereldlijke trots getui gend laat i6e-eeuws stadhuis. Heestermans brengt het verhaal van tijd en ruimte weer wat ver der, zij voegt er de liefde als univer seel gegeven aan toe. Aeneas Wilder maakt het verhaal af Hij zag in een rommelhok bij een oude school in een Japans dorpje een paar oude stoeltjes waarop kinderen honderd jaar ge leden in de klas hun lessen leer den. In de Bewaerschole, ooit ook een schooltje, presenteert hij vie rentwintig replica's van dat Japan se stoeltje op metershoge poten. Elk stoeltje verwijst naar een kind dat, waar ook ter wereld, al lerend een weg vindt in de cultuur waar van het deel uitmaakt. Wilder brengt je als volwassen bezoeker in de positie die je ooit als kind had. Je keek namelijk voortdurend tegen alles op, alles was groter dan jij. Wilder draait het om en stelt daarmee de vraag of je als volwas sene meer mens, meer jezelf bent, dan in je kindertijd. Is de ontwik keling die je levensloop kleurt iets waarin je van vooruitgang kunt spreken of is het steeds opnieuw het verwerkelijken van de persoon die je in wezen bent? En raak je tij dens je leven dichter bij die essen tie van jouw mens zijn of groei je er juist vanaf? Hoe is de verhou ding tussen ontwikkeling, vernieu wing, en dat wat je tijdloos zou kunnen noemen. Elk van de drie installaties die ik zag voegt iets toe aan dat besef Kwaliteit van be staan zit hem niet in ontwikkeling maar in de intensiteit van de erva ring. Modemetmonique: Zeeuws Museum, Middelburg. T/m 24 okt., di. t/m zo. 11-17 uur. Tien Heestermans: Stadhuishal Brouwershaven Markt 2. T/m 30/6. Ma. t/m vr. 10.00 - 16.00 uur. Aeneas Wilder: Bewaerschole, Weststraat 18, Burgh-Haamstede. T/m 11/7. Wo. t/m zo. 14.00- 17.00 uur en op afspraak Hans Leijerzapf Hans Leijerzapf schildert geënsce neerde situaties met veelal dezelf de mannen in regenjas en hoed. Zij figureren in een theatrale ver beelding van menselijke drijfveren en tekorten. Liefdevol en met ge voel voor verfj vorm en kleur weer gegeven. Galerie het Moment galerie het moment poststraat 28 Zierikzee. t/m 12/6. Betsy de Jonge Betsy de Jonge gebruikt keramiek als middel om haar visie op Fort Rammekens en de Zeeuwse ge schiedenis te geven. Hoogtepunt is een indringende verbeelding van leven en dood na de ramp van 1953- Fort Rammekens Ritthem 22/5 t/m 31/10. T/m 30/5. Galerie T, Turfkaai 25-27, Middelburg. Do. t/m za. 1 f.00 - 16.00 uur. Ermine Poort Ermine Poort kiest vrouwen als onderwerp voor haar portretten. Gesluierd of in losse jurkjes, close up of in totaal, altijd zijn haar voorstellingen krachtige verbeel dingen van mensen die hun eigen keuzes maken. Effectief en vaardig geschilderd. Galerie De Cleene Houttuyn, Langeviele 45, Middelburg. T/m 4/7. Vr.13-17 en 19- 20 uur. Za. en Ie zo. v/d maand, 13.00 - 17.00 uur Johnny Beerens Johnny Beerens bouwt zijn wer ken minutieus op uit stukken zelf- geschept papier, roept een sterke il lusie van werkelijkheid op, maar laat steeds zien dat het hem gaat om de verbeelding van de relatie van mens en natuur. Zeeuwse Bibliotheek Kousteensedijk 7, Middelburg. T/m 13/6. Di. t/m vr. vrijdag 10-21 uur, za. 10-16 uur; Marie Tak van Poortvliet Museum, Domburg. Di. t/m zo. 13-17 uur. Maria Megens Maria Megens zet de schoonheid van het landschap om in sfeervol le kleurcomposities die op de grens liggen van figuratie en ab stractie. Door de gloedvolle kleuren en de zorgvuldige, strakke uitvoering weet zij haar doel uitstekend te be reiken. Galerie T, Turfkaai 25, Middelburg. T/m 26 juni. Do-zo 11.00-16.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 90