ioluit
Reizen door
donderdag 10 juni 2010
-door Nico Out
Op zoek naar het beste wat Zeeland
op kunstgebied te bieden heeft be
zocht ik de exposities van
Monique van Heist in het Zeeuws
Museum, Tien Heestermans in Brou
wershaven en Aeneas Wilder in
Burgh-Haamstede.
Kunstenaars transfor
meerden één of meer
ruimtes in plekken
waar je ervaringen
kunt opdoen. De rode draad
door deze exposities is het be
grip tijd, gekoppeld aan plaats
en ruimte.
Curieus is dat ik dit stuk schrijf
vanaf een boot in een baai in
Griekenland waar tijd een ander
begrip lijkt. De mannen in de
bootjes op Ithaka boetten hun
netten nog net zoals in de tijd
van Odysseus. Het jacht waarop
ik zit is eigentijds comfortabel,
maar de ervaring van wind, wa
ter en zon is tijdloos.
In het Zeeuws Museum legt ook
Monique van Heist relaties tussen
vroeger en nu met de collectie van
het Zeeuws Museum als uitgangs
punt. Haar 'Hellofashion'-project
omvat kleding, accessoires, lifesty
le producten, make up advies en
zelfs recepten. Anders dan gewoon
in de modewereld brengt Van
Heist niet elk half jaar een nieuwe
collectie, maar bouwt zij voort op
wat ze eerder ontwierp. Alles blijft
onbeperkt beschikbaar. In de eer
ste zaal toont zij haar eigen werk
samen met kleding en gebruiks
voorwerpen uit de museumcollec
tie. In een tweede zaal hangen
door Daan Brand gemaakte foto's
van mensen, vrienden, bekenden
van de ontwerpster en museum
medewerkers. Het zijn tegendraad
se beelden die mensen van nü in
hun eigen leef- of werkomgeving
samenbrengen met de actuele kle
ding van Van Heist en historische
Het Hellofashion-project van Monique van Heist in het Zeeuws Museum in Middelburg.
hemden, mutsen, klepbroeken en
accessoires uit het verleden. Een
laatste zaal toont 'Hellobedroom'
met een bed, dekbed, kussen, kle
ding en gordijnen in dezelfde
print. Op twee wanden is een op
name te zien van de werkruimte
van Monique van Heist, op een
wand een reuze letterbak met uit
eenlopende voorwerpen, verza
meld door het museum en door
de ontwerpster. Als ik vanuit het
perspectief van de beeldende
kunst naar deze tentoonstelling
kijk vallen twee dingen op. 'Mode-
metmonique' overbrugt de tijd en
zoekt een balans tussen verschil
len en overeenkomsten tussen
vroeger en nu. Mensen hebben al
tijd en overal de neiging om zich
mooi te maken en een prettige,
comfortabele omgeving te schep
pen. In de volkscultuur bleven tra
dities langer bewaard dan in de
trends van de elite. In onze wester
se cultuur is mode voor élke bevol
kingsgroep een (bijna?) dwangma
tig fenomeen. Of je nu je broek in
de PC Hooftstraat hebt gekocht of
bij Zeeman, na een jaar of twee
kun je je er niet meer mee verto
nen. Door haar presentaties en
haar collectie zoekt Van Heist een
combinatie van creativiteit, conti
nuïteit en duurzaamheid die inspi
rerend en betekenisvol is. Vooral
de eerste zaal is een avontuurlijke
verkenning waarin Van Heist
speels oud en nieuw met elkaar
confronteert en vermengt.
In de hal van het stadhuis van
Brouwershaven heeft Tien Heester
mans onder titel 'Who knows
where the time goes' een typema
chine op een tafeltje gezet met een
stoeltje erbij. Uit de typemachine
ontspruit een meterslange witte
doek met een songtekst van Sandy
Denny. De tekst rept van wat voor
bij gaat en wat blijft. Het je gekend
weten door je geliefde(n)is daarin
de meest betekenisvolle constante.
Naast het op de grond liggende
doek staan witte koffers, metafo
ren voor ieders reis door zijn of
haar leven. Aan de wand hangen
foto's waarin de koffers op uiteen
lopende plaatsen te zien zijn.
Mooi is dat dit gegeven verbeeld is
in een van wereldlijke trots getui
gend laat i6e-eeuws stadhuis.
Heestermans brengt het verhaal
van tijd en ruimte weer wat ver
der, zij voegt er de liefde als univer
seel gegeven aan toe.
Aeneas Wilder maakt het verhaal
af Hij zag in een rommelhok bij
een oude school in een Japans
dorpje een paar oude stoeltjes
waarop kinderen honderd jaar ge
leden in de klas hun lessen leer
den. In de Bewaerschole, ooit ook
een schooltje, presenteert hij vie
rentwintig replica's van dat Japan
se stoeltje op metershoge poten.
Elk stoeltje verwijst naar een kind
dat, waar ook ter wereld, al lerend
een weg vindt in de cultuur waar
van het deel uitmaakt. Wilder
brengt je als volwassen bezoeker
in de positie die je ooit als kind
had. Je keek namelijk voortdurend
tegen alles op, alles was groter dan
jij. Wilder draait het om en stelt
daarmee de vraag of je als volwas
sene meer mens, meer jezelf bent,
dan in je kindertijd. Is de ontwik
keling die je levensloop kleurt iets
waarin je van vooruitgang kunt
spreken of is het steeds opnieuw
het verwerkelijken van de persoon
die je in wezen bent? En raak je tij
dens je leven dichter bij die essen
tie van jouw mens zijn of groei je
er juist vanaf? Hoe is de verhou
ding tussen ontwikkeling, vernieu
wing, en dat wat je tijdloos zou
kunnen noemen. Elk van de drie
installaties die ik zag voegt iets toe
aan dat besef Kwaliteit van be
staan zit hem niet in ontwikkeling
maar in de intensiteit van de erva
ring.
Modemetmonique: Zeeuws Museum,
Middelburg. T/m 24 okt., di. t/m zo.
11-17 uur.
Tien Heestermans: Stadhuishal
Brouwershaven Markt 2. T/m 30/6.
Ma. t/m vr. 10.00 - 16.00 uur.
Aeneas Wilder: Bewaerschole,
Weststraat 18, Burgh-Haamstede. T/m
11/7. Wo. t/m zo. 14.00- 17.00 uur en
op afspraak
Hans Leijerzapf
Hans Leijerzapf schildert geënsce
neerde situaties met veelal dezelf
de mannen in regenjas en hoed.
Zij figureren in een theatrale ver
beelding van menselijke drijfveren
en tekorten. Liefdevol en met ge
voel voor verfj vorm en kleur weer
gegeven.
Galerie het Moment galerie het
moment poststraat 28 Zierikzee. t/m
12/6.
Betsy de Jonge
Betsy de Jonge gebruikt keramiek
als middel om haar visie op Fort
Rammekens en de Zeeuwse ge
schiedenis te geven. Hoogtepunt is
een indringende verbeelding van
leven en dood na de ramp van
1953-
Fort Rammekens Ritthem 22/5 t/m
31/10. T/m 30/5. Galerie T, Turfkaai
25-27, Middelburg. Do. t/m za. 1 f.00
- 16.00 uur.
Ermine Poort
Ermine Poort kiest vrouwen als
onderwerp voor haar portretten.
Gesluierd of in losse jurkjes, close
up of in totaal, altijd zijn haar
voorstellingen krachtige verbeel
dingen van mensen die hun eigen
keuzes maken. Effectief en vaardig
geschilderd.
Galerie De Cleene Houttuyn,
Langeviele 45, Middelburg. T/m 4/7.
Vr.13-17 en 19- 20 uur. Za. en Ie zo.
v/d maand, 13.00 - 17.00 uur
Johnny Beerens
Johnny Beerens bouwt zijn wer
ken minutieus op uit stukken zelf-
geschept papier, roept een sterke il
lusie van werkelijkheid op, maar
laat steeds zien dat het hem gaat
om de verbeelding van de relatie
van mens en natuur.
Zeeuwse Bibliotheek Kousteensedijk 7,
Middelburg. T/m 13/6. Di. t/m vr.
vrijdag 10-21 uur, za. 10-16 uur;
Marie Tak van Poortvliet Museum,
Domburg. Di. t/m zo. 13-17 uur.
Maria Megens
Maria Megens zet de schoonheid
van het landschap om in sfeervol
le kleurcomposities die op de
grens liggen van figuratie en ab
stractie.
Door de gloedvolle kleuren en de
zorgvuldige, strakke uitvoering
weet zij haar doel uitstekend te be
reiken.
Galerie T, Turfkaai 25, Middelburg.
T/m 26 juni. Do-zo 11.00-16.00 uur.