Europa Tour anders 341 sport Steven Kruijswijk met Delta Tour staat met veel mensen voor veiligheid donderdag 10 juni 2010 ïïim 1 Tyler Farrar winnaar van de Deltatour 2009 Proloog Proloog over 2,7 km Hulst-Hulst. Aanvang: 18.00 uur. Eerste etappe: Middelburg-Goes over 191,3 kilometer. Start: Markt Middelburg om 12.30 uur. Finish: Nansenbaan Goes omstreeks 16.45 uur. 2e etappe DELTA TOUR Rabo-talent na veelbelovend debuut in Ronde van Italië te bei Foto Wim Kooyman Tweede etappe: Terneuzen-Terneuzen over 195,8 kilometer. Start: Markt/Stadhuisplein Terneuzen om 12.00 uur. Finish: Binnenvaartweg Terneuzen omstreeks 16.15 uur. door Frits Bakker Twee weken volstrekte rust heeft hij achter de rug, afgewisseld met kor te trainingstochtjes om zijn opvallende debuut in de Ron de van Italië te verwerken. Steven Kruijswijk, maandag 23 geworden, keert vrijdag terug in het peloton. De Delta Tour Zeeland wordt voor de Brabander zijn eerste optreden na de Giro, waarin hij zich open baarde als een veelbelovend klim mer en klassementsrenner. Aan de Zeeuwse etappe naar Mid delburg, met zijn verraderlijke waaiers en valpartijen, bewaart de revelatie van het hooggebergte niet de beste herinnering. „Ik kwam door een lekke band op één van de dijken in het laatste pelo ton terecht. Daardoor eindigde ik op bijna tien minuten van de win naar die dag." Het was, zo bleek la ter, de groep waarmee Joannathan Duinkerke naar de finish reed en die in een toeristentempo door Middelburg fietste. Steven Kruijswijk verspeelde kost bare tijd in die etappe, wat hem achteraf gezien een nog beter klas sement heeft gekost. Daar kwa men later nog eens 24 minuten bij in de spectaculaire rit naar Montal- Steven Kruijswijk De Brabander Steven Kruijswijk (Nuenen, 7 juni 1987) is wielren ner vanaf zijn vijftiende jaar. Hij startte zijn carrière bij Trap met Lust in Geldrop, dat later fuseerde met de Dommelstreek. Als junior reed Kruijswijk voor Westland Wil Vooruit. Vanaf 2006 reed hij één jaar bij Van Vliet EBH Advocaten, dat uitkomt in de topcompetitie bij de amateurs. Rabobank haalde de renner daar weg in 2007 voor zijn eerste jaar in de Continentale ploeg. Drie jaar later, in 2010, werd Kruijswijk over geheveld naar de profploeg. Beste resultaat, voor de Ronde van Italië, was de nationale titel bij de beloften in 2009 en een tweede plaats in het eindklasse ment van de Thuringen Rundfahrt. De Delta Tour Zeeland staat bekend als een veilige koers met een uitgebreide afzetting van wegen en kruispunten. Daarvoor zijn op de drie dagen van de koers veel manschappen nodig. Voorzitter David Luteyn somde tij dens de presentatie onder meer op wat er zoal nodig is op de dag van de proloog in Hulst, tijdens de tweede etappe van Middelburg naar Goes en op de slotdag in de etappe die start en eindigt in Ter neuzen. „We hebben het over vijftig vaste beveiligers, 300 mensen op posten onderweg, 30 burger motards, 50 politiemensen die constant in de koers zijn en nog vele anderen. „We moeten op zondag, de moei lijkste dag met de kasseistroken, zelfs 900 posten bemensen." cino, waar de renners in de stro mende regen over grint weggetjes werden gestuurd en Cadel Evans de sprint won van een klein kop- groepje. „Bauke Mollema had bij ons de slag gemist op het moment dat ze van Katusha heel hard tem po gingen maken", vertelt de Rabo- belofte. Toen we hem terug had den gebracht, was het bij de rest van de ploeg helemaal op. Ik vond het toen nog niet erg dat we zo ver achterop kwamen, maar achter af, met zo'n mooi klassement, is het wel zonde dat je al die minu ten laat liggen." Het zijn ervaringen geweest die Kruijswijk meeneemt in zijn ont wikkeling als ronderenner. „Voor mij was het natuurlijk al heel spe ciaal dat ik een paar dagen van te voren te horen kreeg dat ik de Ron de van Italië mocht rijden. Ik had helemaal nergens op gerekend, om dat ik maar tweede reserve was. Èn drie dagen voor de start gaf Os car Freire nog aan dat hij toch wil de rijden." Het jonge klimtalent van Rabo was die week op trainingskamp in de Eiffel, niet bewust van wat hem zou overkomen. „Ik had in de winter het schema van de Giro wel eens bekeken, maar niet met het gevoel dat ik hem zelf zou rij den. Tot de vrijdag voor de start wist ik niet dat we de Monte Zon- colan, Kronplatz, de Mortirolo en de Gavia over moesten rijden. Ik had alleen van een paar renners hoord dat de laatste week heel ge- Steven Kruijswijk gaat morgen als zwaar was. Kruijswijk, die nog thuis bij zijn ouders in Nuenen woont, ma^r in Lanaken op zichzelf wil gaan wo nen, begon in Amsterdam onbe vangen aan de Giro. „De vorm was er wel, daar maakte ik me geen zorgen over. Maar het langste dat ik voor de Giro had gereden was de Tour de l'Avenir van tien dagen en bij de beloften een zes daagse koers in Murcia. Het hoog gebergte kende ik ook niet, laat staan al die beruchte bergen in de Giro." „Het gaf me al een kick dat ik vo rig jaar met Di Luca, Visconti en andere Italianen naar boven reed in een Italiaans rondje. De Giro heeft dat nog ver overtroffen. Met de wereldkampioen, met Basso, Vi- nokoerov, Sastre, als tiende boven komen op de Mortirolo, ik kon af en toe nauwelijks beseffen dat het mij overkwam in mijn eerste grote ronde." Hij had er samen met de ploeg twee jaar voor uitgetrokken om naar zijn eerste ronde toe te wer ken. Dat werd versneld door het uitvallen van Freire voor de Giro. „Ik vond het de ideale ploeg om in te rijden. We stonden zonder kop man aan de start en kregen de vrij heid om er allemaal in te vliegen. Dat is gebeurd ook. De kritiek, dat we met een veredeld amateurteam reden, is snel verstomd. Op de zwaarste klimmen zaten we vaak met Bauke (Mollema) en Ardila voorin. Dan zag je de grote ploe gen wel even denken: wat doen door Frits Bakker Ronald Apers stond even met de mond vol tanden, maar had het antwoord snel klaar. Hoe kan het, werd hem gevraagd tijdens de presentatie van de Delta Tour Zeeland, dat veredelde Belgische kermiskoer- sen, zoals in Heusden en vorige week in Gullegem, meer topren- ners (Philippe Gilbert, Tyler Far rar, Robbie McEwen, Stijn Devol- der, Greg van Avermaet, Wouter Weylandt) aan de start krijgen dan de Delta Tour Zeeland? De Zeeuwse profronde moet het dit weekeinde doen met twee Pro- Tourploegen, veel buitenlandse renners voor wie de Zeeuwse we gen onbekend terrein zijn en min der grote namen, terwijl er toch de ambitie is om van de driedaag se een grote internationale wed strijd te maken. „Het is een combi natie van geld en de bereidheid van ploegen om te komen", verdui- delijkte Apers. De Aardenburger heeft stad en land afgereisd en vele ploegen benaderd om voor de Del- ta Tour toch een mooi deelnemers veld vast te leggen. „Maar het is een moeilijk jaar", zegt hij. „Zowel financieel, door de komst van de Tour en de Giro naar Zeeland en de crisis, als door de drukte op de kalender met veel wedstrijden in de voorbereiding op de Tour." Het verschil met de Belgische ker- miskoers is dat de Delta Tour als driedaagse koers deel uitmaakt van de Europa Tour en dat de koers met ploegen wordt gereden. De organisatie is daardoor bijvoor beeld afhankelijk van de ProTour- ploegen om een heel weekend Zee land aan te doen. „Wij onderhan delen met ploegen, de Belgen in

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 36