Europa Tour anders
341 sport
Steven Kruijswijk met
Delta Tour staat
met veel mensen
voor veiligheid
donderdag 10 juni 2010
ïïim 1
Tyler Farrar winnaar van de Deltatour 2009
Proloog
Proloog over 2,7 km Hulst-Hulst. Aanvang: 18.00 uur.
Eerste etappe: Middelburg-Goes over 191,3 kilometer.
Start: Markt Middelburg om 12.30 uur.
Finish: Nansenbaan Goes omstreeks 16.45 uur.
2e etappe
DELTA TOUR Rabo-talent na veelbelovend debuut in Ronde van Italië te bei
Foto Wim Kooyman
Tweede etappe: Terneuzen-Terneuzen over 195,8 kilometer.
Start: Markt/Stadhuisplein Terneuzen om 12.00 uur.
Finish: Binnenvaartweg Terneuzen omstreeks 16.15 uur.
door Frits Bakker
Twee weken volstrekte
rust heeft hij achter de
rug, afgewisseld met kor
te trainingstochtjes om
zijn opvallende debuut in de Ron
de van Italië te verwerken. Steven
Kruijswijk, maandag 23 geworden,
keert vrijdag terug in het peloton.
De Delta Tour Zeeland wordt voor
de Brabander zijn eerste optreden
na de Giro, waarin hij zich open
baarde als een veelbelovend klim
mer en klassementsrenner.
Aan de Zeeuwse etappe naar Mid
delburg, met zijn verraderlijke
waaiers en valpartijen, bewaart de
revelatie van het hooggebergte
niet de beste herinnering. „Ik
kwam door een lekke band op één
van de dijken in het laatste pelo
ton terecht. Daardoor eindigde ik
op bijna tien minuten van de win
naar die dag." Het was, zo bleek la
ter, de groep waarmee Joannathan
Duinkerke naar de finish reed en
die in een toeristentempo door
Middelburg fietste.
Steven Kruijswijk verspeelde kost
bare tijd in die etappe, wat hem
achteraf gezien een nog beter klas
sement heeft gekost. Daar kwa
men later nog eens 24 minuten bij
in de spectaculaire rit naar Montal-
Steven Kruijswijk
De Brabander Steven Kruijswijk
(Nuenen, 7 juni 1987) is wielren
ner vanaf zijn vijftiende jaar. Hij
startte zijn carrière bij Trap met
Lust in Geldrop, dat later fuseerde
met de Dommelstreek.
Als junior reed Kruijswijk voor
Westland Wil Vooruit. Vanaf
2006 reed hij één jaar bij Van Vliet
EBH Advocaten, dat uitkomt in de
topcompetitie bij de amateurs.
Rabobank haalde de renner daar
weg in 2007 voor zijn eerste jaar
in de Continentale ploeg. Drie jaar
later, in 2010, werd Kruijswijk over
geheveld naar de profploeg.
Beste resultaat, voor de Ronde
van Italië, was de nationale titel
bij de beloften in 2009 en een
tweede plaats in het eindklasse
ment van de Thuringen Rundfahrt.
De Delta Tour Zeeland staat
bekend als een veilige koers
met een uitgebreide afzetting van
wegen en kruispunten. Daarvoor
zijn op de drie dagen van de koers
veel manschappen nodig.
Voorzitter David Luteyn somde tij
dens de presentatie onder meer
op wat er zoal nodig is op de dag
van de proloog in Hulst, tijdens de
tweede etappe van Middelburg
naar Goes en op de slotdag in de
etappe die start en eindigt in Ter
neuzen.
„We hebben het over vijftig vaste
beveiligers, 300 mensen op posten
onderweg, 30 burger motards, 50
politiemensen die constant in de
koers zijn en nog vele anderen.
„We moeten op zondag, de moei
lijkste dag met de kasseistroken,
zelfs 900 posten bemensen."
cino, waar de renners in de stro
mende regen over grint weggetjes
werden gestuurd en Cadel Evans
de sprint won van een klein kop-
groepje. „Bauke Mollema had bij
ons de slag gemist op het moment
dat ze van Katusha heel hard tem
po gingen maken", vertelt de Rabo-
belofte. Toen we hem terug had
den gebracht, was het bij de rest
van de ploeg helemaal op. Ik vond
het toen nog niet erg dat we zo
ver achterop kwamen, maar achter
af, met zo'n mooi klassement, is
het wel zonde dat je al die minu
ten laat liggen."
Het zijn ervaringen geweest die
Kruijswijk meeneemt in zijn ont
wikkeling als ronderenner. „Voor
mij was het natuurlijk al heel spe
ciaal dat ik een paar dagen van te
voren te horen kreeg dat ik de Ron
de van Italië mocht rijden. Ik had
helemaal nergens op gerekend, om
dat ik maar tweede reserve was.
Èn drie dagen voor de start gaf Os
car Freire nog aan dat hij toch wil
de rijden."
Het jonge klimtalent van Rabo
was die week op trainingskamp in
de Eiffel, niet bewust van wat
hem zou overkomen. „Ik had in
de winter het schema van de Giro
wel eens bekeken, maar niet met
het gevoel dat ik hem zelf zou rij
den. Tot de vrijdag voor de start
wist ik niet dat we de Monte Zon-
colan, Kronplatz, de Mortirolo en
de Gavia over moesten rijden. Ik
had alleen van een paar renners
hoord dat de laatste week heel
ge- Steven Kruijswijk gaat morgen als
zwaar was.
Kruijswijk, die nog thuis bij zijn
ouders in Nuenen woont, ma^r in
Lanaken op zichzelf wil gaan wo
nen, begon in Amsterdam onbe
vangen aan de Giro. „De vorm
was er wel, daar maakte ik me
geen zorgen over. Maar het langste
dat ik voor de Giro had gereden
was de Tour de l'Avenir van tien
dagen en bij de beloften een zes
daagse koers in Murcia. Het hoog
gebergte kende ik ook niet, laat
staan al die beruchte bergen in de
Giro."
„Het gaf me al een kick dat ik vo
rig jaar met Di Luca, Visconti en
andere Italianen naar boven reed
in een Italiaans rondje. De Giro
heeft dat nog ver overtroffen. Met
de wereldkampioen, met Basso, Vi-
nokoerov, Sastre, als tiende boven
komen op de Mortirolo, ik kon af
en toe nauwelijks beseffen dat het
mij overkwam in mijn eerste grote
ronde."
Hij had er samen met de ploeg
twee jaar voor uitgetrokken om
naar zijn eerste ronde toe te wer
ken. Dat werd versneld door het
uitvallen van Freire voor de Giro.
„Ik vond het de ideale ploeg om in
te rijden. We stonden zonder kop
man aan de start en kregen de vrij
heid om er allemaal in te vliegen.
Dat is gebeurd ook. De kritiek, dat
we met een veredeld amateurteam
reden, is snel verstomd. Op de
zwaarste klimmen zaten we vaak
met Bauke (Mollema) en Ardila
voorin. Dan zag je de grote ploe
gen wel even denken: wat doen
door Frits Bakker
Ronald Apers stond even
met de mond vol tanden,
maar had het antwoord
snel klaar. Hoe kan het, werd hem
gevraagd tijdens de presentatie
van de Delta Tour Zeeland, dat
veredelde Belgische kermiskoer-
sen, zoals in Heusden en vorige
week in Gullegem, meer topren-
ners (Philippe Gilbert, Tyler Far
rar, Robbie McEwen, Stijn Devol-
der, Greg van Avermaet, Wouter
Weylandt) aan de start krijgen
dan de Delta Tour Zeeland?
De Zeeuwse profronde moet het
dit weekeinde doen met twee Pro-
Tourploegen, veel buitenlandse
renners voor wie de Zeeuwse we
gen onbekend terrein zijn en min
der grote namen, terwijl er toch
de ambitie is om van de driedaag
se een grote internationale wed
strijd te maken. „Het is een combi
natie van geld en de bereidheid
van ploegen om te komen", verdui-
delijkte Apers. De Aardenburger
heeft stad en land afgereisd en vele
ploegen benaderd om voor de Del-
ta Tour toch een mooi deelnemers
veld vast te leggen. „Maar het is
een moeilijk jaar", zegt hij. „Zowel
financieel, door de komst van de
Tour en de Giro naar Zeeland en
de crisis, als door de drukte op de
kalender met veel wedstrijden in
de voorbereiding op de Tour."
Het verschil met de Belgische ker-
miskoers is dat de Delta Tour als
driedaagse koers deel uitmaakt
van de Europa Tour en dat de
koers met ploegen wordt gereden.
De organisatie is daardoor bijvoor
beeld afhankelijk van de ProTour-
ploegen om een heel weekend Zee
land aan te doen. „Wij onderhan
delen met ploegen, de Belgen in