261 zeeland
Rijkswaterstaat gebruikt douchekop
Zeeuwse ondernemer kijkt met
zorgelijk gezicht naar toekomst
O Juni Vaderdag!
brieven
woensdag 9 juni 2010
Brieven (max. 150 woorden)
richten aan:
Lezersredacteur PZC
Postbus 91
4330 AB Middelburg
0118-434005
lezersredacteur@pzc.nl
Het Zwin
Vroeger was Het Zwin de vaarweg
naar Brugge en tevens kwam daar
mee de rijkdom. Door verzanding
zou deze rijkdom verdwijnen, om
dit te voorkomen werd in 1500 de
Brugsevaart bij Oostburg aange
legd. Helaas, het mocht niet baten
en de rijkdom verdween. Nu her
haalt deze geschiedenis zich op
nieuw voor de rijkdom van de na
tuur en het geld voor het provincia
le bestuur. Helaas zal het nu ook
niet lukken door verzanding en
daarmee verdwijnt de waardering
van zulk bestuur.
L.J. Bensink
Burg. Gerritsenstraat 20, Breskens
Directie ziekenhuis 3
In de krant van maandag las ik dat
het Goese college een brief heeft
gestuurd aan de Raad van Toezicht
van het ADRZ Goes en dat de Pv
dA Middelburg in navolging van
GroenLinks Goes tijdens de raads
vergadering een motie zal indie
nen over de exorbitante honoraria
van de ziekenhuisbestuurders Vos
en Vierhout. Enige tijd geleden be
schreef David Owen in het vaktijd
schrift 'Brain' op wetenschappelij
ke wijze het syndroom van Hu
bris. In grove lijnen beschrijft hij
de karakterstructuur van
leiders/lijders/misleiders met als
belangrijkste kenmerken groot
heidswaanzin, narcisme en zelf-
overtuiging, zelfoverschatting. Ter
voorkoming van toekomstige exces
sen zou men een nieuwe generatie
leiders willen zien, voor wie die
nen prevaleert boven verdienen.
Monique Sturm
Turkeye 16, W'kerkje
Bezuinigingen
In het voor mij nogal cryptisch ver
slag in de krant van 4 juni over de
gemeentelijke bezuinigingen in
Vlissingen is duidelijk geworden
dat op de personeelslasten moet
«worden bezuinigd. De raad wil
geen fte-discussies en kennelijk
ook geen gedwongen ontslagen.
Aangezien de salarissen voor amb
tenaren vastliggen in cao's, blijft er
nog één instrument over: een (tij
delijke) ambtenarenstop.
Niemand durft de naam van dit in
strument voor Vlissingen in de
mond te nemen. Ambtenaren zul
len menselijkerwijs zelf nooit met
dit voorstel komen. College en
raad zwijgen. Is men soms bang
om ambtenaren voor het hoofd te
stoten? Het college is geen leeuw
en de nieuwe raad is nog een lam
metje. Men heeft nog bijna vier
jaar de tijd om te groeien. Met een
schuld van circa 200 miljoen euro,
ontkomt ook Vlissingen niet aan
een versobering van het ambtena
renapparaat en andere maatrege
len.
Tom Aalfs
Anna Blamanlaan 148, Vlissingen
Parkeergarage
Jaren geleden gaf Platform N57 al
aan dat de gemeente Middelburg
na de aanleg van de nieuwe N57
een groot parkeerprobleem zou
gaan krijgen. Immers, alle verkeer
komt Middelburg aan de oostzijde
binnen en alle parkeergarages lig
gen aan de westzijde. Probleem?
Jazeker. Geld om het op te lossen?
Nee! Dus wat te doen? Dan laat
wethouder Streng (VVD) een ana
lyse van de huidige bezettings
graad van de parkeergarages ma
ken. En om die lekker laag te laten
uitpakken, wordt de bezettings
graad gemeten tussen 08.00 en
23.00 uur. Hoe langer de periode,
hoe lager de bezettingsgraad. Oude
truc, werkt nog steeds.
Om dan in de krant te schrijven 'is
gezien de verminderde behoefte
aan parkeren in het centrum niet
meer reëel'.
Hoezo verminderd? Wat is met
wat vergeleken? Nee, reëel is het
kleine parkeerplaatsje aan de Oude
Veerse weg op te leuken. Wedden
dat het Molenwater onder vuur
komt te liggen.
J. Vergroesen
Vrouwenpolderseweg 55a, Serooskerke
V -V V tr
door Ben Jansen
WILLEMSTAD - De afgelopen maan
den is een belangrijke stap gezet
op weg naar het zout maken van
het Volkerak-Zoommeer. In de Ste-
vinsluizen aan de zuidkant van de
Afsluitdijk zijn nieuwe systemen
beproefd om het lekken van zout
water bij het schutten van binnen-
vaarschepen en jachten te beper
ken. De eerste resultaten met een
luchtbellenscherm en zoetwaterin
jectie zijn kansrijk.
Twee jaar geleden zijn de provin
cie Zeeland, Noord-Brabant en
Zuid-Holland het erover eens ge
worden dat er maar één oplossing
is voor de slechte waterkwaliteit in
het in 1986 zoet geworden Vol-
kerak-Zoommeer. De ongezonde
situatie van een geïsoleerd zoet wa
tersysteem met een niet te beteuge
len blauwalgplaag is alleen te ver
beteren door het meer weer te ver
binden met de Oosterschelde. Via
een doorlaatmiddel in de Philips-
dam kan deze uitwisseling worden
gerealiseerd en. kan een gezond
zout watersysteem met een be
perkt getij ontstaan met goede mo
gelijkheden voor o.a. mossel-
kweek.
Knelpunt is dat moet worden voor
komen dat zout water via de Vol-
keraksluizen in het Hollandsch
Diep terecht komt. Dit deel van de
deltawateren is van belang voor de
zoetwatervoorziening van zuide
lijk Zuid-Holland. De proefin de
Stevinsluizen is uitgevoerd om te
onderzoeken hoe het lekken van
zout water naar het Hollandsch
Diep zoveel mogelijk kan worden
beperkt.
De in 1969 in gebruik genomen
Volkeraksluizen zijn uitgevoerd
met een luchtbellenscherm. Dat
hoefde na het zoet maken van het
Volkerak-Zoommeer niet meer te
worden gebruikt en sindsdien is
het deels ontmanteld. „Het werkte
wel", zegt projectleider praktijk
proef Hans van Pagee van Rijkswa
terstaat. „Alleen zou het niet meer
voldoen aan de eisen die er van
daag de dag aan zouden worden
gesteld. We hebben met meer
scheepvaart te maken dan in de ja
ren zeventig en we krijgen straks
andere waterstanden dan vóór de
uitvoering van de Deltawerken."
De Stevinsluizen - tussen het zoe
te IJsselmeer en de zoute Wadden
zee - waren volgens Rijkswater
staat de meest geschikte locatie
papa Peter ia allerbeste!
O
Maak er voorpaginanieuws van!
Kijk op www.pzc.nl/zelfkrantmaken
MIDDELBURG - Hun vertrouwen is
gestegen, maar toch zijn de Zeeuw
se ondernemers minder positief
over de toekomst dan veel colle
ga's elders in het land. Alleen in
zuidelijk Zuid-Holland zijn de ver
wachtingen nog lager.
Uit de conjunctuurenquête van de
Kamer van Koophandel blijkt dat
het Zeeuwse bedrijfsleven in het
tweede kwartaal van 2010 iets zon
niger naar de toekomst is gaan kij
ken. De verwachtingen in heel Ne
derland zijn evenwel méér geste
gen. Limburg gaat wat dat betreft
aan kop. In Zeeland zijn vooral on
dernemers in bouw, logistiek en in
dustrie somber gestemd.
Volgens de Kamer van Koophan
del is het nog te vroeg om van
structureel herstel te kunnen spre
ken. De onzekerheden zijn nog tal
rijk, zoals de financiële crisis in de
zuidelijke landen van de Europese
Unie en de bezuinigingsgolf van
de overheid die in aantocht is. De
Kamer van Koophandel wijst erop
dat het belangrijk is dat de werk
loosheid niet verder oploopt. Pas
dan kan het vertrouwen van de
consumenten herstellen en daar
mee nemen ook hun bestedingen
toe.
Bijna een op de vijf bedrijven in
het midden- en kleinbedrijf ver
wacht op korte termijn weer perso
neel aan te trekken. Bij de grote be
drijven is dat een op de tien. Voor
al de vervoerssector heeft in Zee
land nog steeds met personeels-
krimp te maken. Landelijk is in de
ze categorie inmiddels sprake van
een evenwichtssituatie.
Vooral de omzet en de toekomsti
ge investeringen baren Zeeuwse
ondernemers zorgen. Een derde
van de bedrijven vindt de eigen or
derpositie klein. Dat geldt vooral
voor de industrie (42 procent), de
bouw (49 procent) en het vervoer
(44 procent). Een op de vijf onder
nemers is van mening dat het alge
mene economische klimaat in het
tweede kwartaal is verbeterd.
Ook jachten hebben geen last van het luchtbellenscherm om zoutlek te beperken.