261 zeeland Rijkswaterstaat gebruikt douchekop Zeeuwse ondernemer kijkt met zorgelijk gezicht naar toekomst O Juni Vaderdag! brieven woensdag 9 juni 2010 Brieven (max. 150 woorden) richten aan: Lezersredacteur PZC Postbus 91 4330 AB Middelburg 0118-434005 lezersredacteur@pzc.nl Het Zwin Vroeger was Het Zwin de vaarweg naar Brugge en tevens kwam daar mee de rijkdom. Door verzanding zou deze rijkdom verdwijnen, om dit te voorkomen werd in 1500 de Brugsevaart bij Oostburg aange legd. Helaas, het mocht niet baten en de rijkdom verdween. Nu her haalt deze geschiedenis zich op nieuw voor de rijkdom van de na tuur en het geld voor het provincia le bestuur. Helaas zal het nu ook niet lukken door verzanding en daarmee verdwijnt de waardering van zulk bestuur. L.J. Bensink Burg. Gerritsenstraat 20, Breskens Directie ziekenhuis 3 In de krant van maandag las ik dat het Goese college een brief heeft gestuurd aan de Raad van Toezicht van het ADRZ Goes en dat de Pv dA Middelburg in navolging van GroenLinks Goes tijdens de raads vergadering een motie zal indie nen over de exorbitante honoraria van de ziekenhuisbestuurders Vos en Vierhout. Enige tijd geleden be schreef David Owen in het vaktijd schrift 'Brain' op wetenschappelij ke wijze het syndroom van Hu bris. In grove lijnen beschrijft hij de karakterstructuur van leiders/lijders/misleiders met als belangrijkste kenmerken groot heidswaanzin, narcisme en zelf- overtuiging, zelfoverschatting. Ter voorkoming van toekomstige exces sen zou men een nieuwe generatie leiders willen zien, voor wie die nen prevaleert boven verdienen. Monique Sturm Turkeye 16, W'kerkje Bezuinigingen In het voor mij nogal cryptisch ver slag in de krant van 4 juni over de gemeentelijke bezuinigingen in Vlissingen is duidelijk geworden dat op de personeelslasten moet «worden bezuinigd. De raad wil geen fte-discussies en kennelijk ook geen gedwongen ontslagen. Aangezien de salarissen voor amb tenaren vastliggen in cao's, blijft er nog één instrument over: een (tij delijke) ambtenarenstop. Niemand durft de naam van dit in strument voor Vlissingen in de mond te nemen. Ambtenaren zul len menselijkerwijs zelf nooit met dit voorstel komen. College en raad zwijgen. Is men soms bang om ambtenaren voor het hoofd te stoten? Het college is geen leeuw en de nieuwe raad is nog een lam metje. Men heeft nog bijna vier jaar de tijd om te groeien. Met een schuld van circa 200 miljoen euro, ontkomt ook Vlissingen niet aan een versobering van het ambtena renapparaat en andere maatrege len. Tom Aalfs Anna Blamanlaan 148, Vlissingen Parkeergarage Jaren geleden gaf Platform N57 al aan dat de gemeente Middelburg na de aanleg van de nieuwe N57 een groot parkeerprobleem zou gaan krijgen. Immers, alle verkeer komt Middelburg aan de oostzijde binnen en alle parkeergarages lig gen aan de westzijde. Probleem? Jazeker. Geld om het op te lossen? Nee! Dus wat te doen? Dan laat wethouder Streng (VVD) een ana lyse van de huidige bezettings graad van de parkeergarages ma ken. En om die lekker laag te laten uitpakken, wordt de bezettings graad gemeten tussen 08.00 en 23.00 uur. Hoe langer de periode, hoe lager de bezettingsgraad. Oude truc, werkt nog steeds. Om dan in de krant te schrijven 'is gezien de verminderde behoefte aan parkeren in het centrum niet meer reëel'. Hoezo verminderd? Wat is met wat vergeleken? Nee, reëel is het kleine parkeerplaatsje aan de Oude Veerse weg op te leuken. Wedden dat het Molenwater onder vuur komt te liggen. J. Vergroesen Vrouwenpolderseweg 55a, Serooskerke V -V V tr door Ben Jansen WILLEMSTAD - De afgelopen maan den is een belangrijke stap gezet op weg naar het zout maken van het Volkerak-Zoommeer. In de Ste- vinsluizen aan de zuidkant van de Afsluitdijk zijn nieuwe systemen beproefd om het lekken van zout water bij het schutten van binnen- vaarschepen en jachten te beper ken. De eerste resultaten met een luchtbellenscherm en zoetwaterin jectie zijn kansrijk. Twee jaar geleden zijn de provin cie Zeeland, Noord-Brabant en Zuid-Holland het erover eens ge worden dat er maar één oplossing is voor de slechte waterkwaliteit in het in 1986 zoet geworden Vol- kerak-Zoommeer. De ongezonde situatie van een geïsoleerd zoet wa tersysteem met een niet te beteuge len blauwalgplaag is alleen te ver beteren door het meer weer te ver binden met de Oosterschelde. Via een doorlaatmiddel in de Philips- dam kan deze uitwisseling worden gerealiseerd en. kan een gezond zout watersysteem met een be perkt getij ontstaan met goede mo gelijkheden voor o.a. mossel- kweek. Knelpunt is dat moet worden voor komen dat zout water via de Vol- keraksluizen in het Hollandsch Diep terecht komt. Dit deel van de deltawateren is van belang voor de zoetwatervoorziening van zuide lijk Zuid-Holland. De proefin de Stevinsluizen is uitgevoerd om te onderzoeken hoe het lekken van zout water naar het Hollandsch Diep zoveel mogelijk kan worden beperkt. De in 1969 in gebruik genomen Volkeraksluizen zijn uitgevoerd met een luchtbellenscherm. Dat hoefde na het zoet maken van het Volkerak-Zoommeer niet meer te worden gebruikt en sindsdien is het deels ontmanteld. „Het werkte wel", zegt projectleider praktijk proef Hans van Pagee van Rijkswa terstaat. „Alleen zou het niet meer voldoen aan de eisen die er van daag de dag aan zouden worden gesteld. We hebben met meer scheepvaart te maken dan in de ja ren zeventig en we krijgen straks andere waterstanden dan vóór de uitvoering van de Deltawerken." De Stevinsluizen - tussen het zoe te IJsselmeer en de zoute Wadden zee - waren volgens Rijkswater staat de meest geschikte locatie papa Peter ia allerbeste! O Maak er voorpaginanieuws van! Kijk op www.pzc.nl/zelfkrantmaken MIDDELBURG - Hun vertrouwen is gestegen, maar toch zijn de Zeeuw se ondernemers minder positief over de toekomst dan veel colle ga's elders in het land. Alleen in zuidelijk Zuid-Holland zijn de ver wachtingen nog lager. Uit de conjunctuurenquête van de Kamer van Koophandel blijkt dat het Zeeuwse bedrijfsleven in het tweede kwartaal van 2010 iets zon niger naar de toekomst is gaan kij ken. De verwachtingen in heel Ne derland zijn evenwel méér geste gen. Limburg gaat wat dat betreft aan kop. In Zeeland zijn vooral on dernemers in bouw, logistiek en in dustrie somber gestemd. Volgens de Kamer van Koophan del is het nog te vroeg om van structureel herstel te kunnen spre ken. De onzekerheden zijn nog tal rijk, zoals de financiële crisis in de zuidelijke landen van de Europese Unie en de bezuinigingsgolf van de overheid die in aantocht is. De Kamer van Koophandel wijst erop dat het belangrijk is dat de werk loosheid niet verder oploopt. Pas dan kan het vertrouwen van de consumenten herstellen en daar mee nemen ook hun bestedingen toe. Bijna een op de vijf bedrijven in het midden- en kleinbedrijf ver wacht op korte termijn weer perso neel aan te trekken. Bij de grote be drijven is dat een op de tien. Voor al de vervoerssector heeft in Zee land nog steeds met personeels- krimp te maken. Landelijk is in de ze categorie inmiddels sprake van een evenwichtssituatie. Vooral de omzet en de toekomsti ge investeringen baren Zeeuwse ondernemers zorgen. Een derde van de bedrijven vindt de eigen or derpositie klein. Dat geldt vooral voor de industrie (42 procent), de bouw (49 procent) en het vervoer (44 procent). Een op de vijf onder nemers is van mening dat het alge mene economische klimaat in het tweede kwartaal is verbeterd. Ook jachten hebben geen last van het luchtbellenscherm om zoutlek te beperken.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 96