'Een kleedkamer vol rook' Sterk staaltje woensdag 9 juni 2010 Offers, rituele ceremonies, vreemde zalfjes die onvermoe- de krachten geven: het Afrikaan se voetbal staat bol van zwarte magie. Maar: „Een speler voet balt echt niet beter van geiten bloed op zijn benen. I door Theo Brinkman oetbal speel je met elf tegen elf Toch kan het in Afrika gebeuren I dat een team begint met tien spe- j Iers. Uit bijgeloof wordt de elfde j pas ingebracht als de wedstrijd al- lang bezig is. Zwarte magie: voet- bal in Afrika staat er bol van. „In I Afrika spelen magie en hekserij een rol in alle aspecten van het le ven, dus ook in voetbal", zegt Ar nold Pannenborg, die als student antropologie een half jaar onder- zoek deed naar juju, muti of gris-gris: termen voor zwarte ma gie- Goden en geesten van voorouders i worden vereerd, offers worden ge- bracht, er zijn rituele ceremonies. Vreemde zalfjes, papjes en drank jes geven onvermoede krachten. De medicijnman, ook toverdokter of maraboe genoemd, weet er alles van. In de sport rept men liever van teamadviseurs. Zij fluisteren i de voetballers in wat ze moeten doen om te winnen. Over juju wordt liever niet gespro ken, het is vaak niet te zien. Wie er naar vraagt, krijgt nul op het re kest. Vraag het Eyong Enoh en de Ajacied uit Kameroen zegt: „Juju? Weet ik niets van. Ik geloof er niet in, ik ben christen. Misschien ge beurt het in Kameroen, die dingen gebeuren all over the world, alleen ziet het er overal verschillend uit. Ie hebt in Nederland toch ook mental coaches? Daar moet je het mee vergelijken." Mart Nooij was drie jaar bonds coach van Mozambique en werkte lang in Burkina Faso. „Volgens mij is het slechts psychologische en mentale beïnvloeding. Een speler gaat niet beter voetballen van gei tenbloed op zijn benen. Maar het kan wél zijn dat hij zich door zo'n ritueel 1 of 2 procent sterker voelt." Soms deed hij er daarom ex pres aan mee. „Bij uitduels zorgde ik ervoor dat onze reserves al vroeg het veld opgingen. Sommige tegenstanders waren daardoor van de leg, omdat zij altijd zelf als eer ste op het veld wilden zijn." Voor zijn onderzoek vestigde Pan nenborg (33) zich in 2003 in Buea in Kameroen. Hij trainde en speel de mee bij voetbalclubs en maakte vreemde zaken mee. Hij zag de angst in de ogen van tegenstan ders zodra die arriveerden bij het veld, zag hoe tegenstanders zich buiten de kleedkamer omkleed den en hoe spelers weigerden over het gewone pad naar het veld te lo pen. Ze liepen liever om of gingen door de bosjes. Hij zag hoe ie mand steentjes in een doel legde of zout op het veld strooide. Na verloop van tijd won Pannenborg het vertrouwen van zijn ploegge Door de medicijnman het bloed van dieren op de benen laten smeren, om zo beter te kunnen presteren: het is in het Afrikaanse voetbal beslist geen uitzondering. foto Ariana Cubillos/AP/GPD noten. „In het begin zeiden ze al tijd: 'Juju, daar doen wij niet aan'. Maar na een maand of twee kwa men de verhalen los. Ik had inmid dels van alles gezien, dus ze kon den er niet meer omheen." De meeste juju is erop gericht de tegenstander te verzwakken. Maar zo open en bloot als Pannenborg het meemaakte bij zijn elftallen in Ruud Krol, trainer van de Zuid-Afrikaan- se voetbalclub Orlando Pirates: „Wij hebben ook zo'n voodooman in dienst. Die zit van tevoren in de kleedka mer. Daar doet hij zijn rites en zijn religie, met allemaal van die beweginkjes en din getjes bij hun hoofd. Ik weet niet precies Kameroen, zal het tijdens het WK niet zijn. „In Afrika weet iedereen dat het gebeurt en men schaamt zich er niet voor. Internationaal wordt er lacherig over gedaan. De Afrikaanse voetbalbond (CAF) heeft daarom jaren geleden een verbod opgelegd voor juju tijdens de Afrika Cup. De CAF zit er mee in haar maag. Ze wil niet te boek wat, want ik ben daar nooit bij. „Zolang de spelers erin geloven, is het goed. Als het maar geen storende factor is. En dat is het niet. Ja soms, als de hele kleedkamer vol met rook staat", zegt Krol in Ek sien jou, een boek over Neder landers in Zuid-Afrika. staan als primitief, achterlijk en bijgelovig." Ook de FIFA is niet happig op zwarte magie. Omdat juju met geheimzinnigheid is omgeven, heeft de wereldvoet balbond er geen vat op. „En men vraagt zich af of er in de drankjes en smeerseltjes verbo den middelen zitten." Heel zichtbaar is juju niet meer bij de nationale teams. Afrikaan se toppers in Europa willen niet meer dat die mannen in de kleedkamer komen. „Ik kan me voorstellen dat een speler als Drogba geen zin heeft zijn en kels in te smeren met een zalfje. Die zal het idee hebben dat hij voor paal staat als hij dat doet. Daarom worden spelers steeds vaker individueel behandeld." reageren? wk2010@wegener.nl Vreemde gebeurtenissen tij dens de Afrika Cup van 2000 brengen de Afrikaan se voetbalbond (CAF) in verlegen heid. Voor het toernooi van 2002 vaardigt de CAF daarom een ver bod uit op zwarte magie. Het gevolg is direct zichtbaar. Vlak voor de halve finale Kame roen-Mali wordt Thomas Nkono, keeperstrainer van Kameroen, aan de rand van het veld gearres teerd. Hij wordt ervan verdacht een talisman op het veld te heb ben gegooid. Misschien heeft Nkono zijn werk goed gedaan: Ka meroen wint met 3-0. Nkono krijgt een jaar schorsing. Jaren later zegt hij dat een eerder voorval waarschijnlijk de aanlei ding was om hem op te pakken. In de groepswedstrijd tegen Togo had hij wat water op het veld ge sprenkeld, om de Togolezen te provoceren. „Misschien waren de Malinezen bang dat ik ook bij hen zoiets zou doen." Eerste i Placido Calindo valt de twijfelachtige eer te beurt de eerste rode kaart ooit op een WK te hebben ontvangen. In 1930 was de Peruviaan betrokken bij een knokpartij in de openingswedstrijd te gen Roemenie en kon na 70 minuten inrukken.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 59