geld werk 115 Heb iii de E. Factor? V Boek nu voordelig uw vakantie via: 1 vakantiekrant.nl woensdag 9 juni 2010 Een beetje ondernemer netwerkt op internet. Niet alleen bij Linkedln of Facebook, maar ook op sociale netwerken die zijn toegesneden op het ondernemerschap. Speciaal voor starters en MKB-ers is er nu E. Factor, een wereldwijd sociaal netwerk met ruim 800.000 leden. 0 door Anne Salomons Hoe maak ik een goed busi nessplan? Hoe vind ik een investeerder? Met vra gen als deze kunnen klei ne of startende ondernemers door gaans terecht op verschillende websites die zijn toegesneden op specifieke informatie over geld of bedrijfsvoering. Maar om succes vol te zijn, moet de ondernemer zijn horizon verbreden, nieuwe contacten leggen en verschillende markten onderzoeken. Op E. Factor, een sociaal netwerk van en voor ondernemers, wordt alle voor hen relevante informatie verzameld en aan de leden ver strekt. Dat kan door middel van contact met andere leden maar je kunt ook directe verzoeken indie nen. Bij E. Factor ontmoet de on dernemer mensen met gedeelde kennis en expertise waardoor in formatie en ideeën snel uitgewis seld kunnen worden. Zo kun je ook in contact komen met men sen of bedrijven die soms lastig te benaderen zijn. Bovendien is het een virtuele marktplaats waarop de ondernemer goederen of dien sten kan aanbieden. E. Factor, dat staat voor 'The Entre- peneur Factor', is in 2007 door drie zeer ervaren Nederlandse onderne mers, Adrie Reinders, Roeland Reinders en Marion Freijsen, opge richt. „Adrie en Marion hadden een boek geschreven over netwer ken en dat werd zo goed ontvan gen dat we ook een boek over on dernemerschap wilden gaan schrij ven", aldus Roeland Reinders. „Dat boek komt binnenkort uit - maar gaandeweg, toen we hier over vragen stelden aan onderne mers via het web, ontdekten we dat op internet geen enkel wereld wijd sociaal netwerk was speciaal voor MKB-ers en startende onder nemers. Een gat in de markt dus." Bij E. Factor kunnen ondernemers met vrijwel al hun vragen terecht. „We krijgen tientallen vragen per dag. De meeste beantwoorden we zelf of we linken ze door naar een coach of een financier." Naast deze functie biedt E. Factor verschillen de diensten. Lidmaatschap is gra tis, de rest is a la carte: wat je no dig hebt, daar betaal je voor. Zo zijn er onder meer wereldwijd 200 businesslounges, zoals op de He rengracht in Amsterdam, waar je voor maandelijks 50 dollar zo'n 60 uur gebruik van kunt maken. Internationaal biedt E. Factor di verse voorzieningen aan, zoals kor ting op huurauto's, verhuur van kantoor- en vergaderruimte en col lectieve verzekeringen. Reinders: „Driekwart van onze leden zit in de VS. Voor ondernemers is het daar erg lastig om ziektekostenver zekeringen te krijgen, ze worden vaak geweigerd. Wij hebben daar om in de VS een collectieve verze kering voor E. Factorleden in het leven geroepen. Zij mogen door www.efactor.com www.facebook.com www.linkedin.com reageren? geld@wegener.nl E-tips voor de startende ondernemer Maak gebruik van social media. Je hoeft je niet gelijk op alles te stor ten, maar verdiep je erin en kijk wat het voor je business kan toe voegen. Ga dan pas naar het vol gende sociale netwerk. Ga op bijeenkomsten niet meteen visitekaartjes verzamelen. Het gaat niet om de kwantiteit, maar om de kwaliteit van je contacten. Probeer je vooraf goed voor te be reiden als je weet wie allemaal zul len komen. Netwerken of 'connecten' is een tweebaansweg, het gaat niet alleen om nemen. Kijk ook eens wat je voor de ander kunt doen. Wie goed doet, goed ontmoet. Shit happens. Soms gaat alles fout, maar blijf ondanks alle tegenslagen gewoon doorgaan! Life kraamkamer de verzekeraar niet geweigerd wor den. We zijn nu ook in Nederland bezig met collectieve deals voor verzekeringen en korting op telefoonabonnementen." Om leden te werven en TM om eigen diensten en producten aan te prijzen maakt E. Factor ook ge bruik van Facebook en Twitter. Reinders: „Een so ciaal netwerk als Facebook is gericht op reeds bestaande netwer ken. Dat is ook belangrijk maar ze ker zo belangrijk zijn nieuwe contacten, hoe doe je die op? Dat is moeilijk en daarom willen wij straks aan de hand van jouw specifieke profiel als on dernemer actief informa tie en een netwerk van con- tactennaar je toebrengen." illustratie Marc Kolle In Nederland heeft E. Factor ruim 35.000 leden, vooral afkomstig uit de nieuwe media, reclamebureaus, marketing en fashion. De gemid delde leeftijd van de leden ligt tus sen de 20 en 40 jaar. Zes keer per jaar organiseert E. Factor voor le den in Nederland events, bijeen komsten met de meest uiteenlo pende thema's rondom onderne merschap. Het kan over mode of muziek gaan, of de grote baas van Pepsi komt vertellen hoe je als on dernemer bij grote bedrijven bin nenkomt en wat de ongeschreven regels zijn. „Het is vooral de bedoeling om te spreken over wat ondernemers leuk vinden en wat hen inspireert. Zo was er onlangs in Amsterdam een bijeenkomst onder de titel 'What makes you horny?', voor het gemak even vertaald met: 'waar word je (als ondernemer) opge wonden van?' Hieraan kon een aantal sprekers, ieder in 10 minu ten, zijn eigen invulling geven waardoor de bezoekers een kleur rijke waaier aan ideeën werd aan gereikt, van het steunen van goede doelen en een verdere digitalise ring binnen ziekenhuizen, tot waarschuwingen voor misbruik van internet en het eventuele nega tieve effect daarvan op jouw pro duct. Volgens een van de organisatoren van E. Factor-bijeenkomsten, De Belgische ondernemer Tom de Bruyne, worden de events door gaans bezocht door verschillende types ondernemers. De Bruyne is vooral te spreken over de meerwaarde die het socia le netwerk biedt ten opzichte van bijvoorbeeld Facebook, dat volgens hem meer weinig toevoegt. Via E. Factor heeft hij meerdere freelancers gevonden. Ook maakt hij gebruik van goedkope vergader ruimtes in binnen- en buitenland. De Bruyne houdt op events regel matig een praatje over reclame en digitale marketing. Zijn reclamebureau bedacht de campagne waarin de geboorte van een olifantje in de Antwerpse Zoo via een webcam kon worden ge volgd. Met aankondigingen op Facebook en Twitter wist hij 1,2 miljoen kijkers te lokken. Daardoor stegen ook de bezoekersaantallen van de Zoo explosief. De Bruyne: „Nu proberen we Artis zo ver te krijgen, daar blijkt ook een olifant zwanger te zijn." Of dit gaat lukken is straks ongetwijfeld op zijn website of zijn account op E. Factor te lezen. www.boondoggle.eu [Praag en Bohemen, 18 dagen v.a. 299.- rZTTtll [Toscane, M 0 dagen v.a. 649.- Parijs, [3 dagen v.a. 149.- p.p. [Andorra, I 10 dagen v.a. 449.- p.p. Wi Wt Wt Hl [Rome, Florence,Venetië, I 10 dagen v.a. 499.- p.p. iiUH L» J| [17% f J| [Dalmatië, 1 12 dagen v.a. 549.- p.p. [Istrië Opatja, Rovinj, 1 10 dagen v.a. 399.- p.p. F%T7tl jLloret de Mar, I i 7 dagen v.a. 139.- p.p. r%Tvi i*7v»J] [Kirchberg Tirol, 1 10 dagen v.a. 499.- p.p. ftmi 11

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 15