zeeland 117 en iedereen u Het verschil tussen hoofd en buik is onvergetelijk agenda maandag 7 juni 2010 zijn billen aan het Anywave-publiek. foto Ronald den Dekker half uur Aux Raus. Het duo Basti- aan Bosma (zanger performer en Luuk Bouwman (gitarist) be schikt over een navrant doordacht concept. Zij houden het publiek een bizarre spiegel voor: opzwe ping, schreeuwzang, crowdsurfen en de veelzeggende blote kont van Bosma. Plotseling houdt het op en laten zij de wildspringende en zwe tende massa verbaasd achter. Meer foto's van Anywave op www.pzc.nl/cultuur. Lezersfoto's op www.pzc.nl/foto, in het album 'nieuwsfoto'. meteen aan dat er hier iets bijzon ders gebeurde. A Soldiers March van Hume voor gamba solo was een pareltje, alle technische moge lijkheden van het instrument wer den gedemonstreerd zoals slaan met de stok, tokkelen, vibreren van de snaren. Als Savall zijn in strument stemt, klinkt het al muzi kaal en in het werk van Hume was er plaats voor humor en het was of er een heel leger uit de gamba kwam. Koopman op zijn beurt eta leerde zijn virtuositeit en diepe muzikaliteit in de Toccata en de Tombeau van Froberger. In de So nata II in D (BWV 1027 was er een mooie afwisseling in de snelle en langzame delen. Na de pauze werd alleen Franse barok gespeeld, en hoe. Hoe heerlijk klonk niet het doedelzakgeluid in de Musettes van Marin Marais. In de Chaconne van Couperin toonde Koopman zich een meester in de versierin gen en in de Prélude van De Ma- chy gaf Savall een demonstratie van de mogelijkheden van de ze- vensnarige gamba. Een feestelijk slotwerk was Folies d'Espagne van Marin Marais. De vele variaties werden subliem vertolkt en vaak was de interpretatie verrassend en ongelooflijk muzikaal. Het publiek was enthousiast en kreeg een toe gift (variaties op een slaapliedje). De complete agenda vindt u op onze website. OOSTBURC Ledeltheater, Millennium 2: 20.30 uur. Theaterrecensent Willem Nijssen geeft wekelijks zijn impressies weer van voorstellingen die hij heeft be zocht. Deze week: De Nieuwe Snaar met 'Foor 11'. Als toeval bestond, zou het toevallig zijn. De ene week een show van Hans Liberg vol muzikale humor, en precies één week later een show van De Nieuwe Snaar vol muzikale humor. Maar wat een wereld van verschil. Voor wie daar iets van begrijpt, kan je het in het kort het best omschrijven als het verschil tussen hoofd en buik. Hans Liberg speelt zijn humor van uit het hoofd, slim bedacht, een en al structuur. Bij De Nieuwe Snaar komt het wild en ongecon troleerd uit de buik, actie zonder nadenken, schijnbare (en totale) chaos. Het maakt daarbij natuurlijk nogal een verschil, of je alleen staat op het podium of dat je met zijn vie ren opkomt. En zeker als daar zo'n ADHD-geval tussen zit als Geert Vermeulen. Kleine opdonder met acrobatisch talent, ontevreden on ruststoker in een toch al slecht ge organiseerd bandje. De rollen zijn duidelijk (maar onsystematisch) verdeeld: daar de droogkloot, hier de underdog, ginds de dwarsligger en dan ook nog de neuroot. 'Foor 11' heet hun show. Omdat het de elfde is, in een tijdsbestek van ruim 25 jaar. 'Foor', omdat dat het Vlaamse woord is voor kermis. En die sfeer hangt er inderdaad al nog vóór ze opkomen, omdat het 'skelet' van een draaimolen (naar het schijnt opgeduikeld in Polen) al heel aanwezig in silhouet staat te pronken. Hij zal in de show voor vele doelen dienen, van trape ze tot traploper, maar vooral veel 'kermis' uitstralen. En de liedjes (gelukkig toch nog altijd de 'core business' van De Nieuwe Snaar) zullen iets soortgelijks doen. Mu ziek voor plein en kroeg. Bedoeld om de mensen te laten lachen en ze te ontroeren. Of ten minste ze te beroeren, een beetje melancho lie mag er ook wel in. En zelfspot natuurlijk, zoals in het onnozele openingsliedje 'Oude Zak', jan De Smet die wat op een gitaar ram- Leden van de Nieuwe Snaar in Foor 11. melt, dwars door de hoes heen. Ie dereen kan het bedenken, maar al leen De Nieuwe Snaar doet het. Kermis, circus, plein, tent, clown, jongleur, vuurspuwer, zigeuner, or kest, fanfare, band, show, spekta kel, dans, bruiloft. Het zijn alle maal trefwoorden die op bepaalde momenten van de show zouden kunnen opkomen en die een stuk je van de lading dekken. Minstens evenveel woorden voor de instru menten die worden bespeeld. Ac cordeon, (elektrische) gitaar, ukele- le, mandoline, mondharmonica, contrabas, tuba, trompet, (schuif)trombone, bombardon, klarinet, hobo, viool, drums, djem- bé, hakkebord. Om nog maar te zwijgen van de slagkoorden waar mee Kris De Smet vakkundig een tapdans imiteert. En wat te zeggen van een duet op twee halve gita ren? Daar zijn toch geen andere woorden voor dan die drie: De Nieuwe Snaar. Wat voor soort muziek komt daar van? Blues- en folkelementen val len op, wat zigeunerjazz, een fla menco. (Geert Vermeulen in fan tastische felrode flamenco-rok, la ter nog eens uitvergroot tot reu- zenproporties, triomfantelijk rond draaiend boven op de draaimo len...) De liedjes hebben titels, ze foto Johan Jacobs hebben inhoud, over 'Alle dagen zonder liefde', over 'Graven in het gruiselijke zand', over 'Wat kan er mooier zijn', over dat het 'Voorbij' is. Weemoedig misschien, over zo iets als de B-kant van het leven, zo als ze zelf zeggen. Maar eigenlijk is er niets wat er echt toe doet, behal ve plezier maken, behalve grappen en grollen, behalve spotten met zichzelf, met de logica en alle ver wachtingen. De enige zotte bedoe ling ligt besloten in het slotlied: zijn we 'Klaar voor het feest'? Deze week (op vrijdag 11 en zaterdag 12 juni kunt u gaan kijken naar een try-out van 'Doek!' van Maria Goos, speciaal geschreven voor Loes Luca en Peter Blok. "Een ver helderend stuk over echt en on echt, op het toneel en in de lief de". Een stuk ook, waarin de con structie bijzonder is. Er wordt voortdurend geschakeld tussen ver tellen en spelen en zijn. Er wordt geschakeld tussen verleden en he den. Een stuk over twee acteurs, die elkaar bewonderden, maar el kaar op een afstand hielden. Met uitzondering, destijds, van één week. Nu is het dertig jaar later, en staan ze voor het eerst samen in een stuk. door Willem Nijssen FILMS BERGEN OP ZOOM Cinem'actueel, Sex and the City 2: 20.00 uur; De Geluk kige Huisvrouw: 20.00 uur; Prince of Per sia: 20.00 uur; Looking for Eric: 20.30 uur. GOES Merral, Green Zone: 20.00 uur; Prince of Persia: 20.00 uur; Robin Hood: 20.00 uur; Sex and the City 2: 20.00 uur. MIDDELBURG Schuttershof, Desert Flower: 20.00 uur. TERNEUZEN View, Sex and the City 2: 20.00 uur; StreetDan- ce (3D): 20.15 uur; Prince of Persia: 20.15 uur. VLISSINGEN CineCity, A Nightmare on Elm Street: 22.00 uur; Centurion: 16.30 uur; Date Night: 13.45 uur; De Gelukkige Huisvrouw: 13.45 en 19.00 uur; Hoe Tem je een Draak (3D): 13.45 uur; Killers: 14.00, 16.30 en 19.00 uur; Prince of Persia: 13.45, 16.1.5, 19.15 en 22.00 uur; Robin Hood: 13.30, 16.00, 19.00 en 21.30 uur; StreetDance (3D): 14.00, 16.15,19.15 en 21.45 uur; Sneak: 22.00 uur; Sex and the City 2: 16.00, 19.00 en 21.15 uur; She's Out of My Lea gue: 16.30, 19.15 en 22.00 uur. autoverzekering verzekeringen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 19