zeeland 117
en
iedereen
u
Het verschil tussen
hoofd en buik
is onvergetelijk
agenda
maandag 7 juni 2010
zijn billen aan het Anywave-publiek.
foto Ronald den Dekker
half uur Aux Raus. Het duo Basti-
aan Bosma (zanger performer
en Luuk Bouwman (gitarist) be
schikt over een navrant doordacht
concept. Zij houden het publiek
een bizarre spiegel voor: opzwe
ping, schreeuwzang, crowdsurfen
en de veelzeggende blote kont van
Bosma. Plotseling houdt het op en
laten zij de wildspringende en zwe
tende massa verbaasd achter.
Meer foto's van Anywave op
www.pzc.nl/cultuur.
Lezersfoto's op www.pzc.nl/foto,
in het album 'nieuwsfoto'.
meteen aan dat er hier iets bijzon
ders gebeurde. A Soldiers March
van Hume voor gamba solo was
een pareltje, alle technische moge
lijkheden van het instrument wer
den gedemonstreerd zoals slaan
met de stok, tokkelen, vibreren
van de snaren. Als Savall zijn in
strument stemt, klinkt het al muzi
kaal en in het werk van Hume was
er plaats voor humor en het was
of er een heel leger uit de gamba
kwam. Koopman op zijn beurt eta
leerde zijn virtuositeit en diepe
muzikaliteit in de Toccata en de
Tombeau van Froberger. In de So
nata II in D (BWV 1027 was er een
mooie afwisseling in de snelle en
langzame delen. Na de pauze werd
alleen Franse barok gespeeld, en
hoe. Hoe heerlijk klonk niet het
doedelzakgeluid in de Musettes
van Marin Marais. In de Chaconne
van Couperin toonde Koopman
zich een meester in de versierin
gen en in de Prélude van De Ma-
chy gaf Savall een demonstratie
van de mogelijkheden van de ze-
vensnarige gamba. Een feestelijk
slotwerk was Folies d'Espagne van
Marin Marais. De vele variaties
werden subliem vertolkt en vaak
was de interpretatie verrassend en
ongelooflijk muzikaal. Het publiek
was enthousiast en kreeg een toe
gift (variaties op een slaapliedje).
De complete agenda vindt u op
onze website.
OOSTBURC
Ledeltheater,
Millennium 2: 20.30 uur.
Theaterrecensent Willem Nijssen
geeft wekelijks zijn impressies weer
van voorstellingen die hij heeft be
zocht. Deze week: De Nieuwe Snaar
met 'Foor 11'.
Als toeval bestond,
zou het toevallig
zijn. De ene week
een show van Hans
Liberg vol muzikale
humor, en precies één week later
een show van De Nieuwe Snaar
vol muzikale humor. Maar wat
een wereld van verschil. Voor wie
daar iets van begrijpt, kan je het in
het kort het best omschrijven als
het verschil tussen hoofd en buik.
Hans Liberg speelt zijn humor van
uit het hoofd, slim bedacht, een
en al structuur. Bij De Nieuwe
Snaar komt het wild en ongecon
troleerd uit de buik, actie zonder
nadenken, schijnbare (en totale)
chaos.
Het maakt daarbij natuurlijk nogal
een verschil, of je alleen staat op
het podium of dat je met zijn vie
ren opkomt. En zeker als daar zo'n
ADHD-geval tussen zit als Geert
Vermeulen. Kleine opdonder met
acrobatisch talent, ontevreden on
ruststoker in een toch al slecht ge
organiseerd bandje. De rollen zijn
duidelijk (maar onsystematisch)
verdeeld: daar de droogkloot, hier
de underdog, ginds de dwarsligger
en dan ook nog de neuroot.
'Foor 11' heet hun show. Omdat
het de elfde is, in een tijdsbestek
van ruim 25 jaar. 'Foor', omdat dat
het Vlaamse woord is voor kermis.
En die sfeer hangt er inderdaad al
nog vóór ze opkomen, omdat het
'skelet' van een draaimolen (naar
het schijnt opgeduikeld in Polen)
al heel aanwezig in silhouet staat
te pronken. Hij zal in de show
voor vele doelen dienen, van trape
ze tot traploper, maar vooral veel
'kermis' uitstralen. En de liedjes
(gelukkig toch nog altijd de 'core
business' van De Nieuwe Snaar)
zullen iets soortgelijks doen. Mu
ziek voor plein en kroeg. Bedoeld
om de mensen te laten lachen en
ze te ontroeren. Of ten minste ze
te beroeren, een beetje melancho
lie mag er ook wel in. En zelfspot
natuurlijk, zoals in het onnozele
openingsliedje 'Oude Zak', jan De
Smet die wat op een gitaar ram-
Leden van de Nieuwe Snaar in Foor 11.
melt, dwars door de hoes heen. Ie
dereen kan het bedenken, maar al
leen De Nieuwe Snaar doet het.
Kermis, circus, plein, tent, clown,
jongleur, vuurspuwer, zigeuner, or
kest, fanfare, band, show, spekta
kel, dans, bruiloft. Het zijn alle
maal trefwoorden die op bepaalde
momenten van de show zouden
kunnen opkomen en die een stuk
je van de lading dekken. Minstens
evenveel woorden voor de instru
menten die worden bespeeld. Ac
cordeon, (elektrische) gitaar, ukele-
le, mandoline, mondharmonica,
contrabas, tuba, trompet,
(schuif)trombone, bombardon,
klarinet, hobo, viool, drums, djem-
bé, hakkebord. Om nog maar te
zwijgen van de slagkoorden waar
mee Kris De Smet vakkundig een
tapdans imiteert. En wat te zeggen
van een duet op twee halve gita
ren? Daar zijn toch geen andere
woorden voor dan die drie: De
Nieuwe Snaar.
Wat voor soort muziek komt daar
van? Blues- en folkelementen val
len op, wat zigeunerjazz, een fla
menco. (Geert Vermeulen in fan
tastische felrode flamenco-rok, la
ter nog eens uitvergroot tot reu-
zenproporties, triomfantelijk rond
draaiend boven op de draaimo
len...) De liedjes hebben titels, ze
foto Johan Jacobs
hebben inhoud, over 'Alle dagen
zonder liefde', over 'Graven in het
gruiselijke zand', over 'Wat kan er
mooier zijn', over dat het 'Voorbij'
is. Weemoedig misschien, over zo
iets als de B-kant van het leven, zo
als ze zelf zeggen. Maar eigenlijk is
er niets wat er echt toe doet, behal
ve plezier maken, behalve grappen
en grollen, behalve spotten met
zichzelf, met de logica en alle ver
wachtingen. De enige zotte bedoe
ling ligt besloten in het slotlied:
zijn we 'Klaar voor het feest'?
Deze week
(op vrijdag 11 en zaterdag 12 juni
kunt u gaan kijken naar een
try-out van 'Doek!' van Maria
Goos, speciaal geschreven voor
Loes Luca en Peter Blok. "Een ver
helderend stuk over echt en on
echt, op het toneel en in de lief
de". Een stuk ook, waarin de con
structie bijzonder is. Er wordt
voortdurend geschakeld tussen ver
tellen en spelen en zijn. Er wordt
geschakeld tussen verleden en he
den. Een stuk over twee acteurs,
die elkaar bewonderden, maar el
kaar op een afstand hielden. Met
uitzondering, destijds, van één
week. Nu is het dertig jaar later, en
staan ze voor het eerst samen in
een stuk.
door Willem Nijssen
FILMS
BERGEN OP ZOOM
Cinem'actueel,
Sex and the City 2: 20.00 uur; De Geluk
kige Huisvrouw: 20.00 uur; Prince of Per
sia: 20.00 uur; Looking for Eric: 20.30
uur.
GOES
Merral,
Green Zone: 20.00 uur; Prince of Persia:
20.00 uur;
Robin Hood: 20.00 uur; Sex and the City
2: 20.00 uur.
MIDDELBURG
Schuttershof,
Desert Flower: 20.00 uur.
TERNEUZEN
View,
Sex and the City 2: 20.00 uur; StreetDan-
ce (3D): 20.15 uur; Prince of Persia:
20.15 uur.
VLISSINGEN
CineCity,
A Nightmare on Elm Street: 22.00 uur;
Centurion: 16.30 uur; Date Night: 13.45
uur; De Gelukkige Huisvrouw: 13.45 en
19.00 uur; Hoe Tem je een Draak (3D):
13.45 uur; Killers: 14.00, 16.30 en 19.00
uur; Prince of Persia: 13.45, 16.1.5, 19.15
en 22.00 uur; Robin Hood: 13.30, 16.00,
19.00 en 21.30 uur; StreetDance (3D):
14.00, 16.15,19.15 en 21.45 uur; Sneak:
22.00 uur; Sex and the City 2: 16.00,
19.00 en 21.15 uur; She's Out of My Lea
gue: 16.30, 19.15 en 22.00 uur.
autoverzekering
verzekeringen