Een heli met de snit van een Alfa spectrum 6 Zaterdag 5 juni 2010 Defensie moest er lang op wachten, maar de eerste NHcio-helikopter heeft zijn intrede gedaan. Het toestel vervangt de Lynx en AB-412 Search De NH90-helikopter heeft na jaren eindelijk zijn intrede gedaan, foto GPD port van en naar de Waddeneilanden. De resterende acht gaan naar vliegbasis Gil- ze-Rijen en worden net als de Cougar en Chinookhelikopters gebruikt als slagveld taxi's. Kolonel Jan Verhulst, NH90-projectleider bij Defensie: „Met de NH90 halen we een geweldige helikopter binnen. Er zijn er al meer dan vijfhonderd van verkocht, dus blijkbaar vinden andere landen dat ook." Programmaleider en piloot stellen dat de NH90 een grote stap in de nieuwe digitale tijd is. Lynx- en NH90-vlieger Blok: „De Lynx vliegt door middel van stangen, bui zen en draden. De NH90 vliegt met be hulp van elektrische signalen. Dat scheelt enorm in het onderhoud. De helikopter is helemaalJly-by-wire: je kunt hem hele maal automatisch vliegen. Je voert een vluchtplan in en de heli vliegt keurig van A naar B. Maar je kunt er ook voor kiezen het toestel met de hand te vliegen." Als je op de Lynx kunt vliegen, kun je op alles vliegen, zeker op de moderne NH90. Blok: „Goed beschouwd hebben we maar vijf uur opleiding gehad op de NH90. Ver volgens hebben we 25 uur gevlogen om de nieuwe dingen van het toestel onder de knie te krijgen en daarna hebben we 6 uur gevlogen om instructeur te kunnen wor den. Het echte vliegen is vrij eenvoudig voor piloten met minimaal 2000 uur vlieg- ervaring op de Lynx. Wat tijd kost, is het echte gebruik, zoals het opereren vanaf een schip of het afzetten van militairen." Nederland nam in april als eerste land de maritieme versie van de NH90 in ont vangst, nadat het toestel eerder te zwaar was bevonden om op fregatten te landen. „Hij is zwaarder geworden dan voorzien, maar niet te zwaar voor de huidige fregat ten", zegt projectleider Verhulst. De overhaaste levering betekent wel dat het radarsysteem nog niet aan alle eisen voldoet. De NH90 is eigenlijk pas in 2012 voor alle taken inzetbaar. Vanaf het achter dek van een fregat mag de NH90 bij voorbeeld nog niet onder al le weersomstandig heden vlie gen. Geen probleem, zegt Blok. „De militai re missiesystemen worden later volledig gekwalificeerd. Die zouden ook niet als eer ste nodig zijn. We gaan eerst trainen en op leiden met de NH90. Daarna gaan we aan de slag met eenvoudige missies als patiën- tenvervoer. Wij noemen dat waloperaties. Het redden van drenkelingen is al wat moeilijker en komt later. Als we dat onder de knie hebben en de militaire missiesyste men erin zitten, stappen we over op scheepsoperaties." Vanaf 2012 staan twee NH9o's 24 uur per dag paraat om vliegers uit zee te redden en om zieken en gewonden op de eilanden te helpen. De eerste helikopter moet binnen twintig minuten in de lucht zijn, de twee de binnen een uur. Niet alleen zieken en gewonden, ook zeilers, duikers en surfers mogen van geluk spreken. Blok: „De NH90 is veel groter dan de lynx, waarmee we nu drenkelingen uit zee redden of be manningsleden van schepen halen. Met de Lynx kun je drie mensen meenemen, in de NH90 kunnen veertien passagiers. We kunnen met het Flir-infraroodsysteem in de neus van de NH90 ook veel beter dren kelingen in de grauwe en woeste zee vin den. Met de NH90 vliegen we vier uur lang. We komen veel verder en kunnen langer boven één plek hangen. Met de Lynx moet je na twee uur alweer terug. Dan is de brandstof op. Die twee uren kun nen het verschil tussen leven en dood uit maken." Win een bezoek aan de Luchtmachtdagen! Piloot Bart Blok streelt de huid van de grijze helikopter. „Ge maakt van kunststofcomposiet. Kan niet roesten en is veder licht. Kijk eens naar de compu terconsoles en de cockpit. Zo rustgevend. En het design, wat een klasse hè? Hij heeft de vormgeving van een Alfa Romeo. Tja, ik houd van Italiaans design", zegt de vlie ger op de NH90-helikopter. Het toestel is nieuw en staat te blinken in de nieuwe helikopterloods op Maritiem Vliegkamp De Kooy in Den Helder. Luite- nant-ter-zee 1 Blok (36): „De NH90 leidt een nieuw tijdperk in de militaire lucht vaart in. Een hypermodern toestel met de beste sensoren. Hij kan altijd vliegen, 's nachts, overdag en bij slecht weer." De NH90 vervangt de Westland SH-14D Lynxhelikopter, die al sinds 1978 vliegt en afgepeigerd is. De Lynxen hebben de maxi male 7000 vlieguren er opzitten, onderde len zijn niet meer te krijgen. De Lynx had ook al lang in het museum gestaan als de NH90 niet zo lang op zich had laten wachten. In 1985 sloten vijf Euro pese landen een akkoord over de ont wikkeling van een Navo-helikopter voor de jaren negentig (vandaar de typering NH90), maar Nederland kon zijn eerste NH90 pas in april in dienst nemen. Het budget voor de NH9o's is 1,1 miljard euro (230 miljoen meer dan oorspronkelijk begroot). Twaalf toestellen komen in Den Helder en worden ge bruikt voor het bescher men van de vloot vanaf de eigen fregatten en voor hulpver lening aan drenkelin gen en voor zieken- trans- Lezers van deze krant maken kans op twee VIP-toegangskaarten voor de Open Dag van de Koninklijke Luchtmacht op zaterdag 19 juni op vliegbasis Gilze-Rijen. De Open Dag is onderdeel van de Luchtmachtdagen (18 en 19 juni). De winnaars van de VIP-kaarten en hun part ners, gezinsleden worden zaterdag 19 juni als bijzondere gast ontvangen door de com mandant van de basis, krijgen een rondlei ding langs de opgestelde toestellen en ont moeten de Nederlandse F-16-demonstratie- vlieger Tobias Schutte. Een drietal bezoekers zal aansluitend een rondvlucht maken in een Alouette-helikop- ter. Zij worden ter plekke geselecteerd na het beantwoorden van enkele vragen. De VIP-gasten kunnen de rest van het program ma volgen vanuit een VIP-ruimte. Om in aanmerking te komen voor deze prijs moet u drie vragen goed beantwoorden. Uw antwoorden kunt u mailen naar VIP@gpdnieuws.nl of sturen naar redactiese cretariaat GPD, postbus 224, 2501 AV Den Haag, onder vermelding van Luchtmachtda gen. Uiterste inzenddatum is 10 juni (ver geet naam, leeftijd en adres niet). De luchtmacht neemt in de week voor de Luchtmachtdagen contact op met de win naars. Over de uitslag kan niet worden gecor respondeerd. Vraag 1: Welk land heeft de meeste NH90's besteld? Vraag 2: Welk Nederlands bedrijf bouwt mee aan de NH90? Vraag 3: Hoeveel NH90-helikopters krijgt de luchtmacht? Rescue helikopters van de luchtmacht. Drenkelingen, zieken en gewonden in spe mogen van geluk spreken. door Martijn Delaere 0*

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 54