Een heli met
de snit van een Alfa
spectrum 6
Zaterdag 5 juni 2010
Defensie moest er lang op
wachten, maar de eerste
NHcio-helikopter heeft
zijn intrede gedaan. Het
toestel vervangt de Lynx
en AB-412 Search
De NH90-helikopter
heeft na jaren eindelijk
zijn intrede gedaan, foto GPD
port van en naar de Waddeneilanden. De
resterende acht gaan naar vliegbasis Gil-
ze-Rijen en worden net als de Cougar en
Chinookhelikopters gebruikt als slagveld
taxi's.
Kolonel Jan Verhulst, NH90-projectleider
bij Defensie: „Met de NH90 halen we een
geweldige helikopter binnen. Er zijn er al
meer dan vijfhonderd van verkocht, dus
blijkbaar vinden andere landen dat ook."
Programmaleider en piloot stellen dat de
NH90 een grote stap in de nieuwe digitale
tijd is. Lynx- en NH90-vlieger Blok: „De
Lynx vliegt door middel van stangen, bui
zen en draden. De NH90 vliegt met be
hulp van elektrische signalen. Dat scheelt
enorm in het onderhoud. De helikopter is
helemaalJly-by-wire: je kunt hem hele
maal automatisch vliegen. Je voert een
vluchtplan in en de heli vliegt keurig van
A naar B. Maar je kunt er ook voor kiezen
het toestel met de hand te vliegen."
Als je op de Lynx kunt vliegen, kun je op
alles vliegen, zeker op de moderne NH90.
Blok: „Goed beschouwd hebben we maar
vijf uur opleiding gehad op de NH90. Ver
volgens hebben we 25 uur gevlogen om de
nieuwe dingen van het toestel onder de
knie te krijgen en daarna hebben we 6 uur
gevlogen om instructeur te kunnen wor
den. Het echte vliegen is vrij eenvoudig
voor piloten met minimaal 2000 uur vlieg-
ervaring op de Lynx. Wat tijd kost, is het
echte gebruik, zoals het opereren vanaf
een schip of het afzetten van militairen."
Nederland nam in april als eerste land de
maritieme versie van de NH90 in ont
vangst, nadat het toestel eerder te zwaar
was bevonden om op fregatten te landen.
„Hij is zwaarder geworden dan voorzien,
maar niet te zwaar voor de huidige fregat
ten", zegt projectleider Verhulst.
De overhaaste levering betekent wel dat
het radarsysteem nog niet aan alle eisen
voldoet. De NH90 is eigenlijk pas in 2012
voor alle taken inzetbaar. Vanaf het achter
dek van een fregat mag de NH90 bij
voorbeeld nog niet onder al
le weersomstandig
heden vlie
gen. Geen probleem, zegt Blok. „De militai
re missiesystemen worden later volledig
gekwalificeerd. Die zouden ook niet als eer
ste nodig zijn. We gaan eerst trainen en op
leiden met de NH90. Daarna gaan we aan
de slag met eenvoudige missies als patiën-
tenvervoer. Wij noemen dat waloperaties.
Het redden van drenkelingen is al wat
moeilijker en komt later. Als we dat onder
de knie hebben en de militaire missiesyste
men erin zitten, stappen we over op
scheepsoperaties."
Vanaf 2012 staan twee NH9o's 24 uur per
dag paraat om vliegers uit zee te redden en
om zieken en gewonden op de eilanden te
helpen. De eerste helikopter moet binnen
twintig minuten in de lucht zijn, de twee
de binnen een uur. Niet alleen zieken en
gewonden, ook zeilers, duikers en surfers
mogen van geluk spreken. Blok: „De
NH90 is veel groter dan de lynx, waarmee
we nu drenkelingen uit zee redden of be
manningsleden van schepen halen. Met de
Lynx kun je drie mensen meenemen, in de
NH90 kunnen veertien passagiers. We
kunnen met het Flir-infraroodsysteem in
de neus van de NH90 ook veel beter dren
kelingen in de grauwe en woeste zee vin
den. Met de NH90 vliegen we vier uur
lang. We komen veel verder en kunnen
langer boven één plek hangen. Met de
Lynx moet je na twee uur alweer terug.
Dan is de brandstof op. Die twee uren kun
nen het verschil tussen leven en dood uit
maken."
Win een bezoek aan
de Luchtmachtdagen!
Piloot Bart Blok streelt de huid
van de grijze helikopter. „Ge
maakt van kunststofcomposiet.
Kan niet roesten en is veder
licht. Kijk eens naar de compu
terconsoles en de cockpit. Zo rustgevend.
En het design, wat een klasse hè? Hij heeft
de vormgeving van een Alfa Romeo. Tja,
ik houd van Italiaans design", zegt de vlie
ger op de NH90-helikopter.
Het toestel is nieuw en staat te blinken in
de nieuwe helikopterloods op Maritiem
Vliegkamp De Kooy in Den Helder. Luite-
nant-ter-zee 1 Blok (36): „De NH90 leidt
een nieuw tijdperk in de militaire lucht
vaart in. Een hypermodern toestel met de
beste sensoren. Hij kan altijd vliegen, 's
nachts, overdag en bij slecht weer."
De NH90 vervangt de Westland SH-14D
Lynxhelikopter, die al sinds 1978 vliegt en
afgepeigerd is. De Lynxen hebben de maxi
male 7000 vlieguren er opzitten, onderde
len zijn niet meer te krijgen. De Lynx
had ook al lang in het museum gestaan
als de NH90 niet zo lang op zich had
laten wachten. In 1985 sloten vijf Euro
pese landen een akkoord over de ont
wikkeling van een Navo-helikopter
voor de jaren negentig (vandaar de
typering NH90), maar Nederland
kon zijn eerste NH90 pas in april
in dienst nemen. Het budget
voor de NH9o's is 1,1 miljard
euro (230 miljoen meer dan
oorspronkelijk begroot).
Twaalf toestellen komen in
Den Helder en worden ge
bruikt voor het bescher
men van de vloot vanaf
de eigen fregatten
en voor hulpver
lening aan
drenkelin
gen en
voor
zieken-
trans-
Lezers van deze krant maken kans op twee
VIP-toegangskaarten voor de Open Dag
van de Koninklijke Luchtmacht op zaterdag
19 juni op vliegbasis Gilze-Rijen. De Open
Dag is onderdeel van de Luchtmachtdagen
(18 en 19 juni).
De winnaars van de VIP-kaarten en hun part
ners, gezinsleden worden zaterdag 19 juni
als bijzondere gast ontvangen door de com
mandant van de basis, krijgen een rondlei
ding langs de opgestelde toestellen en ont
moeten de Nederlandse F-16-demonstratie-
vlieger Tobias Schutte.
Een drietal bezoekers zal aansluitend een
rondvlucht maken in een Alouette-helikop-
ter. Zij worden ter plekke geselecteerd na
het beantwoorden van enkele vragen. De
VIP-gasten kunnen de rest van het program
ma volgen vanuit een VIP-ruimte.
Om in aanmerking te komen voor deze prijs
moet u drie vragen goed beantwoorden. Uw
antwoorden kunt u mailen naar
VIP@gpdnieuws.nl of sturen naar redactiese
cretariaat GPD, postbus 224, 2501 AV Den
Haag, onder vermelding van Luchtmachtda
gen. Uiterste inzenddatum is 10 juni (ver
geet naam, leeftijd en adres niet).
De luchtmacht neemt in de week voor de
Luchtmachtdagen contact op met de win
naars. Over de uitslag kan niet worden gecor
respondeerd.
Vraag 1: Welk land heeft de meeste NH90's
besteld?
Vraag 2: Welk Nederlands bedrijf bouwt
mee aan de NH90?
Vraag 3: Hoeveel NH90-helikopters krijgt de
luchtmacht?
Rescue helikopters van de
luchtmacht.
Drenkelingen, zieken en
gewonden in spe mogen
van geluk spreken.
door Martijn Delaere
0*