De Noormanne komen! Steel de stijl: betere hoerenbed binnen buiten csjz: irzsa' H zaterdag 5 juni 2010 negentig van de vorige eeuw www.designhousestockholm.com Muuto Muuto (Fins voor 'nieuw perspectief) bundelt het beste van de huidige Scandinavi sche ontwerpers en hoopt nieuwe klassiekers toe te voegen aan het repertoire. Of het een blijver is, moet nog blijken. Maar de Wood Lamp past in elk geval perfect in de huidige tijdgeest. De nieuwste aanwinst binnen de Muutocollectie, van de hand van de Zweedse design en architectuurstudio TAF, is van een verbluffende en geruststellende een voud. Een andere nieuwkomer in de collectie is de slimme glazen theelichthouder Match (zie foto). De naam dankt het glaasje aan de uitsparing in het glas waar precies een lucifer doorheen past. Geen verbrande vingers of lichtjes die niet aan willen dus. Het ontwerp is van de Zweedse designstudio Form Us With Love. Muuto wil Scandinavië terugzetten op de we reldkaart met vooraanstaand en vooruitstrevend design. Het merk vraagt daarom topontwer pers, onder wie Harri Koskinen, Louise Campbell en Norway Says, alledaagse producten te ontwerpen die het gevoel geven: waarom ben ik daar zelf niet op gekomen?. www.muuto.com Reageren? redactie.wonen@wegener.nl Wastberg Scandinavië heeft van oudsher een naam hoog te houden wanneer het gaat om interieurdesign. De opkomst van Dutch design in de jaren foto's PR ij was de verrassing van de Stockholm Design Week van 2008: Magnus Wastberg. Deze jonge Zweed, met een loopbaan in de verlichtingsindustrie, lanceerde het bedrijf dat zijn naam draagt. Zijn website is inktzwart en alleen daar verlicht waar iets te lezen valt. Wastberg vertelt een ander verhaal over licht. Geobsedeerd door licht als de Noormannen zijn, houdt het Wastberg ook serieus bezig. Hij vindt dat de moderne mens wordt blootgesteld aan veel te veel licht, ook op plekken waar dat niet nodig is. En daar voelen we ons - niet per se prettig bij, denkt de Zweed. Zijn verlich- tingsmerk gaat terug naar de kaarsentijd, toen we nog één lichtbron per kamer hadden. De rest van de ruimte baadde in omfloerste duisternis. Met die filosofie wist hij voor de eerste collectie al vier joekels van designgrootheden te strikken. Het Zweedse trio Claesson Koivisto Rune (CKS), Ilse Crawford, James Irvine en Jean-Marie Massaud maakten even elegante als eenvoudige armaturen die passen in Wastbergs idee over Scandinavische klasse: functioneel, technisch slim, maar ook gewoon mooi en sfeerver- hogend. W103 (zie grote foto) van de Franse ontwerper Inga Sempé bijvoorbeeld, een para pluutje met ledlicht dat makkelijk alle kanten op kan bewegen. Het ontwerp mixt robuust heid en elegantie tot iets dat je nieuw-industrieel zou kunnen noemen. www.wastberg.com drukte de Scandinaviërs een Design House Stockholm beetje naar de achtergrond. Die tijd is voorbij: Scandinavië is weer helemaal hip en hot. Een overzicht, door Renske Schriemer en Cor-Peter Pasma Anders Fardig heeft Design House Stockholm (DHS) in 1992 als winkel opgericht. Fardig vond het leuk spullen bij elkaar te zoeken die tot de verbeelding spreken en winkelen tot entertainment maken. Vanuit die gedachte ontstond samenwerking met, inmiddels zestig, ontwerpers die voor de winkel creëren. Hoewel het bedrijf wordt ge zien als één van de ambassadeurs van Scandinavisch design, schuwen ze ook ontwerpers uit andere windstreken niet. De collectie wordt voornamelijk in de eigen winkels, online of bij speciale retailers als de MoMa Store in New York verkocht. Opvallend aan DHS? Het brede aanbod: ook kleding, accessoires en tassen passen in de collectie. En de enorme aandacht voor afwerking en detail. Een goed voorbeeld is het huishoudtrapje Step (zie foto) dat door Karl Malmvall is ontworpen. Simpel, effectief en handig, maar ook nog eens mooi om op te hangen aan de muur. Hetzelfde geldt voor de Arrow van Gustav Hallén. Niet meer dan een strak vormgegeven pijl die eenmaal aan de muur bevestigd een hanger wordt voor jassen en kleerhangers. Dit jaar nam DHS een door Johanna Törngvist vormgegeven neklint Silhouette op in de collectie. De definitieve doorbraak in Nederland lijkt een kwestie van tijd. Normann Copenhagen Normann Copenhagen is niet alleen een producent van mooie Scandinavische woon spullen en meubels, het is 'een manier van leven en denken', zoals oprichters Jan An dersen en Poul Madsen zeggen. Het merk wif sinds 1999 opvallen tussen andere de signmerken. Ze hebben lak aan de conventionele designregels. Resultaat: onder andere een af wasteil van rubber (zie foto) en een hond van plastic. Het eerste product uit de Normannstal was een inventieve lamp, de Norm 69. Inmiddels bestaat de collectie uit zo'n 40 producten, verkooppunten in 77 landen en sinds kort een eigen meubellijn voor kinderen en volwasse nen. Nieuwste meubels zijn de knusse, van top tot teen beklede stoel Valdemar en boeken- rek One Step Up, geïnspireerd op een ladder. En wat te denken van een Scandinavische fiets? Net gepresenteerd in Milaan. Normann Copenhagen won verschillende prijzen voor beste de signwinkel en de eigenaars organiseren ook kunstevenementen, feesten en fashion events. www.normann-copenhagen.com

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 109