De Noormanne
komen!
Steel de
stijl: betere
hoerenbed
binnen buiten
csjz: irzsa' H
zaterdag 5 juni 2010
negentig van de vorige eeuw
www.designhousestockholm.com
Muuto
Muuto (Fins voor 'nieuw perspectief) bundelt het beste van de huidige Scandinavi
sche ontwerpers en hoopt nieuwe klassiekers toe te voegen aan het repertoire. Of
het een blijver is, moet nog blijken. Maar de Wood Lamp past in elk geval perfect in
de huidige tijdgeest. De nieuwste aanwinst binnen de Muutocollectie, van de hand van de
Zweedse design en architectuurstudio TAF, is van een verbluffende en geruststellende een
voud. Een andere nieuwkomer in de collectie is de slimme glazen theelichthouder Match
(zie foto). De naam dankt het glaasje aan de uitsparing in het glas waar precies een lucifer
doorheen past. Geen verbrande vingers of lichtjes die niet aan willen dus. Het ontwerp is van
de Zweedse designstudio Form Us With Love. Muuto wil Scandinavië terugzetten op de we
reldkaart met vooraanstaand en vooruitstrevend design. Het merk vraagt daarom topontwer
pers, onder wie Harri Koskinen, Louise Campbell en Norway Says, alledaagse producten te
ontwerpen die het gevoel geven: waarom ben ik daar zelf niet op gekomen?.
www.muuto.com
Reageren?
redactie.wonen@wegener.nl
Wastberg
Scandinavië heeft van oudsher een
naam hoog te houden wanneer het
gaat om interieurdesign. De opkomst
van Dutch design in de jaren
foto's PR
ij was de verrassing van de Stockholm Design Week van 2008:
Magnus Wastberg. Deze jonge Zweed, met een loopbaan in
de verlichtingsindustrie, lanceerde het bedrijf dat zijn naam
draagt. Zijn website is inktzwart en alleen daar verlicht waar iets
te lezen valt. Wastberg vertelt een ander verhaal over licht.
Geobsedeerd door licht als de Noormannen zijn, houdt het
Wastberg ook serieus bezig. Hij vindt dat de moderne
mens wordt blootgesteld aan veel te veel licht, ook op
plekken waar dat niet nodig is. En daar voelen we ons -
niet per se prettig bij, denkt de Zweed. Zijn verlich-
tingsmerk gaat terug naar de kaarsentijd, toen we nog
één lichtbron per kamer hadden. De rest van de ruimte baadde in omfloerste duisternis. Met
die filosofie wist hij voor de eerste collectie al vier joekels van designgrootheden te strikken.
Het Zweedse trio Claesson Koivisto Rune (CKS), Ilse Crawford, James Irvine en Jean-Marie
Massaud maakten even elegante als eenvoudige armaturen die passen in Wastbergs idee
over Scandinavische klasse: functioneel, technisch slim, maar ook gewoon mooi en sfeerver-
hogend. W103 (zie grote foto) van de Franse ontwerper Inga Sempé bijvoorbeeld, een para
pluutje met ledlicht dat makkelijk alle kanten op kan bewegen. Het ontwerp mixt robuust
heid en elegantie tot iets dat je nieuw-industrieel zou kunnen noemen.
www.wastberg.com
drukte de Scandinaviërs een
Design House Stockholm
beetje naar de achtergrond. Die
tijd is voorbij: Scandinavië is
weer helemaal hip en hot.
Een overzicht,
door Renske Schriemer
en Cor-Peter Pasma
Anders Fardig heeft Design House Stockholm (DHS) in 1992 als winkel opgericht.
Fardig vond het leuk spullen bij elkaar te zoeken die tot de verbeelding spreken en
winkelen tot entertainment maken. Vanuit die gedachte ontstond samenwerking
met, inmiddels zestig, ontwerpers die voor de winkel creëren. Hoewel het bedrijf wordt ge
zien als één van de ambassadeurs van Scandinavisch design, schuwen ze ook ontwerpers uit
andere windstreken niet. De collectie wordt voornamelijk in de eigen winkels, online of bij
speciale retailers als de MoMa Store in New York verkocht. Opvallend aan DHS? Het brede
aanbod: ook kleding, accessoires en tassen passen in de collectie. En de enorme aandacht
voor afwerking en detail. Een goed voorbeeld is het huishoudtrapje Step (zie foto) dat door
Karl Malmvall is ontworpen. Simpel, effectief en handig, maar ook nog eens mooi om op te
hangen aan de muur. Hetzelfde geldt voor de Arrow van Gustav Hallén. Niet meer dan een
strak vormgegeven pijl die eenmaal aan de muur bevestigd een hanger wordt voor jassen en
kleerhangers. Dit jaar nam DHS een door Johanna Törngvist vormgegeven neklint Silhouette
op in de collectie. De definitieve doorbraak in Nederland lijkt een kwestie van tijd.
Normann Copenhagen
Normann Copenhagen is niet alleen een producent van mooie Scandinavische woon
spullen en meubels, het is 'een manier van leven en denken', zoals oprichters Jan An
dersen en Poul Madsen zeggen. Het merk wif sinds 1999 opvallen tussen andere de
signmerken. Ze hebben lak aan de conventionele designregels. Resultaat: onder andere een af
wasteil van rubber (zie foto) en een hond van plastic. Het eerste product uit de Normannstal
was een inventieve lamp, de Norm 69. Inmiddels bestaat de collectie uit zo'n 40 producten,
verkooppunten in 77 landen en sinds kort een eigen meubellijn voor kinderen en volwasse
nen. Nieuwste meubels zijn de knusse, van top tot teen beklede stoel Valdemar en boeken-
rek One Step Up, geïnspireerd op een ladder. En wat te denken van een Scandinavische fiets?
Net gepresenteerd in Milaan. Normann Copenhagen won verschillende prijzen voor beste de
signwinkel en de eigenaars organiseren ook kunstevenementen, feesten en fashion events.
www.normann-copenhagen.com