Vlammen met open dak 7 Alternatief: BMW Z4 Roadster 3.0 Alternatief: Alfa Romeo Spider 3.2 V6 vrijdag 4 juni 2010 OCCASION Nissan 350Z Roadster Elke week testen we een occasion. Hoe goed rijdt-ie nog? Wat zit er al lemaal op en aan? En wat is er voor hetzelfde bedrag nog meer te koop? Deze week: een Nissan 350Z Roadster. door Lucas Boot Waarom zijn dingen die slecht voor je zijn toch vaak zo fijn? Roken bijvoor beeld. Lekker, maar o zo onge zond. Cabriorijden dan. CO2, fijn- stof en wat al niet meer; je ademt het zo in. Maar leuk dat open rij den is. Zeker in het geval van de Nissan 350Z Roadster die we van stal haalden bij Auto Sturm in Goes. De Japanner heeft alles wat een échte open tweezitter nodig moet hebben: een dikke motor, achterwielaandrijving en een stof fen kap. Het dak is elektrisch bedienbaar en opent en sluit zichzelf in twin tig seconden. Je moet 'm alleen even met de hand vergrendelen aan de lijst van de voorruit. Met de kap omlaag kun je elkaar ook bij hogere snelheden goed ver staan (wel de ramen omhoog doen) en blijft er achterin voldoen de ruimte over voor twee week endtassen. En dan die smeuïge mo tor. Nissan heeft er veel werk van gemaakt om de 280 pk sterke en at mosferische V6 oorstrelend te la ten klinken. Onderin een hese bari ton en vanaf 4.000 toeren be- gint-ie ijselijk te blèren. Reden ge noeg om op de snelweg, of waar je dan ook rijdt, spontaan een aantal verzetten terug te schakelen. Zelf tussengas geven en vloeren dat pe daal. Heerlijk! Dat schakelen gaat overigens met korte, precieze sla gen. Hoewel 280 paarden in het dage lijks verkeer meer dan genoeg zijn, is de 350Z niet heel bijterig. We moeten 'm aardig in de toeren ja gen om de gang er écht goed in te krijgen. Dat doen we overigens maar al te graag, want dan worden ,^v s - De Nissan 350Z Roadster heeft alles in huis wat een échte open tweezitter nodig heeft: achterwielaandrijving, een dikke motor en een stoffen kap. we weer getrakteerd op dat fantas tische geluid. We zijn ook zeer te spreken over het meubilair van de Roadster. De lederen sportstoelen zitten voortreffelijk en houden ons stevig vast. Leuke details zijn de drie ronde klokjes op het dashboard met daar in meters voor de accuspanning, de olietemperatuur en een boord computer met stopwatchfunctie. We kunnen met die computer ook handmatig instellen wanneer de rode schakelindicator op de toe- renteller begint te knipperen - 6.800 toeren per minuut is de max. Handig voor op het circuit of als je op de Autobahn gaat vlam men, want je hoeft alleen het licht je in de gaten te houden. Schakel wel op tijd over, want de toerenbe- grenzer hakt er genadeloos in. Nissan 350Z Roadster Prijs: 24.750 euro Bouwjaar: 12-2005 Nieuwprijs in 2005: v.a. 53.800 euro Km-stand: 67.875 Transmissie: handgeschakelde zes bak Vermogen: 280 pk 0-100 km/u: 6,4 sec. Topsnelheid: 250 km/h Afleveringskosten: 395 euro, prijs .is incl. beurt, 6 maanden Bovag-garantie en 1 jaar mobiliteitsgarantie APK: Nissan APK for Life: altijd gratis APK. 1 BTW/Margeauto: marge 1 Bijzonderheden: auto van eerste eigenaar, APK for Life, geluid! Verkooppunt: Auto Sturm, Goes 1 Historie: Nissan introduceerde de 350Z in 2003 als de opvolger van de 300ZX. De letter Z stamt uit het Datsun-verleden van Nissan. De Japanners onthulden in eigen land de eerste Z-serie in 1969: de Fairlady Z. De Datsun-variant, bestemd voor de export, was de beroemde 240Z. Prijs: 24.950 euro, bouwjaar: 7-2003 Km-stand: 29.609, vermogen: 240 pk Transmissie: handgeschakelde zesbak Afleveringskosten: 395 euro, incl. beurt, nieuwe APK en Bovag-garantie BTW/Margeauto: marge Bijzonderheden: lederen interieur, lage kilometerstand Verkooppunt: Autobedrijf Swagemakers, Bergen op Zoom Prijs: 22.950 euro, bouwjaar: 6-2004 Km-stand: 82.400, vermogen: 231 pk Transmissie: handgeschakelde zesbak Afleveringskosten: prijs is incl. 6 maanden Bovag-garantie en APK BTW/Margeauto: marge Bijzonderheden: auto van eerste eigenaar, geen afleverkosten Verkooppunt: Van Rijckevorsel van Kessel, Zevenbergen KORT 'VW Phaeton gaat niet ter ziele' Volkswagen drukt hardnekkige geruchten als zou hun topmo del Phaeton uit productie worden genomen de kop in door het mo del een facelift (vooral in de neus- partij) en een reeks technische ver fijningen te geven. Nu al te bestellen, volgende maand op de markt, in Duitsland voor 66.500 euro (in Nederland kost de huidige Phaeton minimaal 83.390 euro) in basisversie. Er is ook een versie met langere wielba sis die het vooral in China goed doet. Er zijn zes-, acht- en twaalfci linders in de aanbieding, allemaal met vierwielaandrijving. Peugeot 308 keert als CTI terug Peugeot heeft al lang geleden de term GTI geadopteerd om de vlottere versies van hun modellen te typeren, maar de laatste jaren ontbrak er eentje in het gamma. Nu is die terug, de 308 GTI, die weer als vanouds de Volkswagen Golf GTI komt beconcurreren. Het uiterlijke verschil met de gewo ne 308 is bescheiden gehouden, maar er is wel een 1,6 THP turbo motor met 200 pk (honderdsprint in 7,7 seconden) aan boord. Dezelf de als in de nieuwe sportcoupé RCZ. De 308 GTI kost 29.990 euro. Nieuwe Jeep Grand Cherokee De nieuwe Jeep Grand Chero kee is onlangs in productie ge nomen, maar hij zal pas dit najaar bij ons leverbaar zijn, met in eer ste instantie alleen benzinemoto ren. Voor het eerst heeft deze Jeep onafhankelijke wielophanging rondom, hetgeen het rijgedrag op straat aanzienlijk zal verbeteren. Om de prestaties in het terrein des gewenst ook op niveau te houden biedt Jeep drie verschillende en nieuwe 4X4-systemen op de Grand Cherokee. Ook nieuw voor Jeep is de 3,6-liter Pentastar-motor van Chrysler, die 290 pk levert. Na dere specificaties - en prijzen - vol gen. Auto erbij huren beter voor milieu en buidel De combinatie van een kleinere auto voor dagelijks gebruik met een grotere huurauto voor een vakantie of het vervoer van grote spullen is bijna altijd goedko per en beter voor het milieu. Marktonderzoekbureau GfK be keek of mensen voor deze combi natie voelen. Van de ondervraagde autorijders bleek 15 procent zeker of waarschijnlijk twee auto's te gaan gebruiken. 24 procent wilde wel over het idee nadenken. Hoeveel voordeliger men uit is, hangt af van de grootte en de leef tijd van de auto die al voor de deur staat en hoe lang een huurau to nodig is. Vaak is het verschil 500 euro of meer per jaar. Een klei nere auto bespaart op benzinekos- ten, vaste lasten en onderhouds kosten. De combinatie kleinere au to en grotere huurauto zorgt daar bij voor minder uitstoot van CO2. „Veel mensen stemmen hun keuze van de auto af op uitzonderlijk in plaats van dagelijks gebruik", zegt voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal, dat het onderzoek liet uitvoeren.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 83