Vlammen met open dak
7
Alternatief: BMW Z4 Roadster 3.0
Alternatief: Alfa Romeo Spider 3.2 V6
vrijdag 4 juni 2010
OCCASION Nissan 350Z Roadster
Elke week testen we een
occasion. Hoe goed
rijdt-ie nog? Wat zit er al
lemaal op en aan? En
wat is er voor hetzelfde
bedrag nog meer te
koop? Deze week: een
Nissan 350Z Roadster.
door Lucas Boot
Waarom zijn dingen
die slecht voor je
zijn toch vaak zo
fijn? Roken bijvoor
beeld. Lekker, maar o zo onge
zond. Cabriorijden dan. CO2, fijn-
stof en wat al niet meer; je ademt
het zo in. Maar leuk dat open rij
den is. Zeker in het geval van de
Nissan 350Z Roadster die we van
stal haalden bij Auto Sturm in
Goes. De Japanner heeft alles wat
een échte open tweezitter nodig
moet hebben: een dikke motor,
achterwielaandrijving en een stof
fen kap.
Het dak is elektrisch bedienbaar
en opent en sluit zichzelf in twin
tig seconden. Je moet 'm alleen
even met de hand vergrendelen
aan de lijst van de voorruit. Met
de kap omlaag kun je elkaar ook
bij hogere snelheden goed ver
staan (wel de ramen omhoog
doen) en blijft er achterin voldoen
de ruimte over voor twee week
endtassen. En dan die smeuïge mo
tor. Nissan heeft er veel werk van
gemaakt om de 280 pk sterke en at
mosferische V6 oorstrelend te la
ten klinken. Onderin een hese bari
ton en vanaf 4.000 toeren be-
gint-ie ijselijk te blèren. Reden ge
noeg om op de snelweg, of waar je
dan ook rijdt, spontaan een aantal
verzetten terug te schakelen. Zelf
tussengas geven en vloeren dat pe
daal. Heerlijk! Dat schakelen gaat
overigens met korte, precieze sla
gen.
Hoewel 280 paarden in het dage
lijks verkeer meer dan genoeg zijn,
is de 350Z niet heel bijterig. We
moeten 'm aardig in de toeren ja
gen om de gang er écht goed in te
krijgen. Dat doen we overigens
maar al te graag, want dan worden
,^v s -
De Nissan 350Z Roadster heeft alles in huis wat een échte open tweezitter nodig heeft: achterwielaandrijving, een
dikke motor en een stoffen kap.
we weer getrakteerd op dat fantas
tische geluid. We zijn ook zeer te
spreken over het meubilair van de
Roadster. De lederen sportstoelen
zitten voortreffelijk en houden
ons stevig vast.
Leuke details zijn de drie ronde
klokjes op het dashboard met daar
in meters voor de accuspanning,
de olietemperatuur en een boord
computer met stopwatchfunctie.
We kunnen met die computer
ook handmatig instellen wanneer
de rode schakelindicator op de toe-
renteller begint te knipperen -
6.800 toeren per minuut is de
max. Handig voor op het circuit of
als je op de Autobahn gaat vlam
men, want je hoeft alleen het licht
je in de gaten te houden. Schakel
wel op tijd over, want de toerenbe-
grenzer hakt er genadeloos in.
Nissan 350Z Roadster
Prijs: 24.750 euro
Bouwjaar: 12-2005
Nieuwprijs in 2005: v.a. 53.800
euro
Km-stand: 67.875
Transmissie: handgeschakelde
zes bak
Vermogen: 280 pk
0-100 km/u: 6,4 sec.
Topsnelheid: 250 km/h
Afleveringskosten: 395 euro, prijs
.is incl. beurt, 6 maanden
Bovag-garantie en 1 jaar
mobiliteitsgarantie
APK: Nissan APK for Life: altijd
gratis APK.
1 BTW/Margeauto: marge
1 Bijzonderheden: auto van eerste
eigenaar, APK for Life, geluid!
Verkooppunt: Auto Sturm, Goes
1 Historie: Nissan introduceerde de
350Z in 2003 als de opvolger van de
300ZX. De letter Z stamt uit het
Datsun-verleden van Nissan. De
Japanners onthulden in eigen land
de eerste Z-serie in 1969:
de Fairlady Z. De Datsun-variant,
bestemd voor de export, was de
beroemde 240Z.
Prijs: 24.950 euro, bouwjaar: 7-2003
Km-stand: 29.609, vermogen: 240 pk
Transmissie: handgeschakelde zesbak
Afleveringskosten: 395 euro, incl. beurt, nieuwe APK en Bovag-garantie
BTW/Margeauto: marge
Bijzonderheden: lederen interieur, lage kilometerstand
Verkooppunt: Autobedrijf Swagemakers, Bergen op Zoom
Prijs: 22.950 euro, bouwjaar: 6-2004
Km-stand: 82.400, vermogen: 231 pk
Transmissie: handgeschakelde zesbak
Afleveringskosten: prijs is incl. 6 maanden Bovag-garantie en APK
BTW/Margeauto: marge
Bijzonderheden: auto van eerste eigenaar, geen afleverkosten
Verkooppunt: Van Rijckevorsel van Kessel, Zevenbergen
KORT
'VW Phaeton gaat
niet ter ziele'
Volkswagen drukt hardnekkige
geruchten als zou hun topmo
del Phaeton uit productie worden
genomen de kop in door het mo
del een facelift (vooral in de neus-
partij) en een reeks technische ver
fijningen te geven.
Nu al te bestellen, volgende
maand op de markt, in Duitsland
voor 66.500 euro (in Nederland
kost de huidige Phaeton minimaal
83.390 euro) in basisversie. Er is
ook een versie met langere wielba
sis die het vooral in China goed
doet. Er zijn zes-, acht- en twaalfci
linders in de aanbieding, allemaal
met vierwielaandrijving.
Peugeot 308 keert
als CTI terug
Peugeot heeft al lang geleden de
term GTI geadopteerd om de
vlottere versies van hun modellen
te typeren, maar de laatste jaren
ontbrak er eentje in het gamma.
Nu is die terug, de 308 GTI, die
weer als vanouds de Volkswagen
Golf GTI komt beconcurreren.
Het uiterlijke verschil met de gewo
ne 308 is bescheiden gehouden,
maar er is wel een 1,6 THP turbo
motor met 200 pk (honderdsprint
in 7,7 seconden) aan boord. Dezelf
de als in de nieuwe sportcoupé
RCZ. De 308 GTI kost 29.990 euro.
Nieuwe Jeep
Grand Cherokee
De nieuwe Jeep Grand Chero
kee is onlangs in productie ge
nomen, maar hij zal pas dit najaar
bij ons leverbaar zijn, met in eer
ste instantie alleen benzinemoto
ren. Voor het eerst heeft deze Jeep
onafhankelijke wielophanging
rondom, hetgeen het rijgedrag op
straat aanzienlijk zal verbeteren.
Om de prestaties in het terrein des
gewenst ook op niveau te houden
biedt Jeep drie verschillende en
nieuwe 4X4-systemen op de
Grand Cherokee. Ook nieuw voor
Jeep is de 3,6-liter Pentastar-motor
van Chrysler, die 290 pk levert. Na
dere specificaties - en prijzen - vol
gen.
Auto erbij huren beter
voor milieu en buidel
De combinatie van een kleinere
auto voor dagelijks gebruik
met een grotere huurauto voor
een vakantie of het vervoer van
grote spullen is bijna altijd goedko
per en beter voor het milieu.
Marktonderzoekbureau GfK be
keek of mensen voor deze combi
natie voelen. Van de ondervraagde
autorijders bleek 15 procent zeker
of waarschijnlijk twee auto's te
gaan gebruiken. 24 procent wilde
wel over het idee nadenken.
Hoeveel voordeliger men uit is,
hangt af van de grootte en de leef
tijd van de auto die al voor de
deur staat en hoe lang een huurau
to nodig is. Vaak is het verschil
500 euro of meer per jaar. Een klei
nere auto bespaart op benzinekos-
ten, vaste lasten en onderhouds
kosten. De combinatie kleinere au
to en grotere huurauto zorgt daar
bij voor minder uitstoot van CO2.
„Veel mensen stemmen hun keuze
van de auto af op uitzonderlijk in
plaats van dagelijks gebruik", zegt
voorlichtingsorganisatie Milieu
Centraal, dat het onderzoek liet
uitvoeren.