'Het blijft een snoepje'
Opel Ampera dé toekomst
vrijdag 4 juni 2010
KLASSIEKER Carina de Heer en haar Renault 5 Le Car uit 1984
„Hij slaapt binnen."
De elektrische auto heeft de
toekomst. Daar twijfelt vrij
wel niemand aan, maar
steeds duidelijker wordt dat
er meer één type is waar
geen bezwaren aan kleven:
de stekkerhybride.
door Robbert Keegel
Stekkerhybride. Zo noemen
we elektrische auto's waar
van de aandrijving geheel
elektrisch is, waarbij de mo
tor zijn energie haalt uit accu's die
met een externe stroombron kun
nen worden opgeladen, maar óók
door een zich aan boord bevinden
generator, voor als ze onderweg
leeg raken.
En leeg raken ze natuurlijk, als er
mee wordt gereden. Gezien de ca
paciteit van de huidige accu's (lit-
hium-ion zijn de modernste, met
het hoogste rendement) hebben
de meeste huidige elektromobie-
len een actieradius van zestig,
hooguit honderd kilometer - en
dan moet het ding weer aan de la
der. Dat is het grootste probleem
van dat type.
De grote angst van mensen die
best bereid zijn elektrisch te gaan
rijden, vormt de beperkte actiera
dius. Je kunt er geen vakantie of
andere langere uitstapjes mee ma
ken, maar ook kan je niet even op
familiebezoek als na het dagelijkse
gebruik de auto aan de stekker
hangt.
Zet je echter een kleine generator,
aangedreven door een bescheiden
verbrandingsmotor in zo'n elektri
sche auto, dan heb je een héél an
der verhaal. Zijn de batterijen leeg,
dan wordt de generator aangezet
en is de actieradius even groot als
van elke gewone auto. Die hangt
dan alleen af van de grootte van
de brandstoftank, want bijtanken
gebeurt gewoon bij een benzine
pomp.
General Motors ligt momenteel
voorop met een stekkerhybride, de
Chevrolet Volt, die in het derde
Laden aan het lichtnet duurt bij de Ampera drie uur. Maar doorrijden op stroom van de ritverlenger kan óók.
kwartaal 2011 ook hier te koop zal
zijn, net als zijn tweelingbroer de
Opel Ampera. De Ampera is bijna
af Er moeten nog een paar kleine
dingen worden geregeld, maar hij
functioneert helemaal. Er zit een
pakket lithium-ion-accu's in van
16 kilowattuur dat hem een reik
wijdte geeft van plusminus zestig
kilometer.
Genoeg voor het gemiddelde
woon-werkverkeer, maar als ritver
lenger is er ook een kleine benzine
motor aan boord die via een gene
rator zowel direct stroom levert
aan de 150 pk sterke elektromotor
én de accu's kan bijladen (hoewel
dat efficiënter via het lichtnet
gaat).
Gekozen is voor een brandstof
tank die de Ampera een extra ac
tieradius geeft van 500 kilometer,
bovenop de 60 elektrische dus.
De Volt en Ampera gaan volgend
jaar in productie, maar het prototy
pe waarmee we onlangs in Duits
land hebben gereden, is vrijwel de
finitief. Om te zien is het een rede
lijk gewone auto, met alleen in het
interieur (strikt vierpersoons, 310
liter bagageruimte) wat extra me
ters en zo. De transmissie heeft
maar twee standen, voor- en ach
teruit, want een elektromotor
heeft meteen vanaf één omwente
ling per minuut de volle trek
kracht van 370 Nm. Dat accelereert
héél snel - en geruisloos. De Am
pera kan er lekker vlot mee in het
verkeer meekomen, de huidige top
snelheid bedraagt 161 kilometer
per uur.
Slim is dat GM de nieuwe tech
niek in een erg goed sturende en
remmende (bij remmen wordt
stroom geregenereerd) auto heeft
gezet. Het is nog te vroeg om te
zeggen wat een Opel Ampera zal
kosten en ook rekensommetjes
van de gebruikskosten zijn voorba
rig, maar in elk geval lager dan bij
benzinerijden.
door Lucas Boot
Stellig beweerde ze nooit
meer een Renault 5 te ko
pen, want haar eerste
Cinq roestte binnen twee
jaar weg als sneeuw voor de zon.
Carina de Heer uit Hoogerheide
was helemaal klaar met het Franse
broodtrommeltje. En toch schafte
ze er weer een aan ('het blijft een
snoepje').
Een blijvertje dit keer, want de au
to stamt uit 1984, en van die 26
jaar tuft de Hoogerheidse er al
tweeëntwintig in rond. Een oldti
mer dus. En nog helemaal origi
neel. De lak, de motor, de bekle
ding, alles. „Sleutelen, laswerk en
klein onderhoud doet mijn man
samen met een vriend. En de
Renault slaapt binnen, dus hij lijdt
niets. In de buitenlucht zou-ie het
niet overleefd hebben."
De Renault van De Heer is een
van de laatste types van de eerste
generatie Renault 5's.
De eerste exemplaren rolden in
1972 van de band, de laatsten ver
lieten eind 1984 de fabriek. Toen
Renault hem in '72 op de Londen-'
se autoshow introduceerde, riep
een internationale jury hem uit
tot 'The best car of the year'.
Zij prees de techniek, ontwerp en
prestaties. Het wagentje bleek dan
ook een succesnummer - Renault
bouwde er ruim vijf miljoen - en
werd wereldwijd verkocht. Ook in
Amerika.
Alleen daar sloeg de naam Renault
Cinq niet aan. American Motors
Company (AMC), de autofabri
kant die de kleine Fransman in de
States verkocht, zette een daarom
grootscheepse marketingcampag
ne op poten en doopte de '5' om
tot Renault Le Car. Dat wierp zijn
vruchten af, maar zo'n hit als in
Europa werd de auto echter niet.
Op het Renaultje van De Heer vin
den we ook de aanduiding Le Car.
Haar auto is geen Amerikaan,
maar een Europese versie in een
Le Car-uitvoering.
In dit geval met onder meer stri
ping op de flanken, een luchthap-
per op de motorkap en dikkere
bumpers.
Carina de Heer: „Bovendien is het
een zeldzaam exemplaar. Volgens
de kenners is dit de enige nog rij
dende vijfdeurs Renault 5 Le Car
in Nederland."
Heeft u ook een bijzondere au
to? Mail dan naar de redactie
van deze krant.
ELEKTRISCH General Motors ligt voorop met stekkerhybride
Carina de Heer bij haar Renault 5 Le Car uit 1984:
foto CPD
Ook van binnen ziet de Ampera er heel gewoon uit.