'Het blijft een snoepje' Opel Ampera dé toekomst vrijdag 4 juni 2010 KLASSIEKER Carina de Heer en haar Renault 5 Le Car uit 1984 „Hij slaapt binnen." De elektrische auto heeft de toekomst. Daar twijfelt vrij wel niemand aan, maar steeds duidelijker wordt dat er meer één type is waar geen bezwaren aan kleven: de stekkerhybride. door Robbert Keegel Stekkerhybride. Zo noemen we elektrische auto's waar van de aandrijving geheel elektrisch is, waarbij de mo tor zijn energie haalt uit accu's die met een externe stroombron kun nen worden opgeladen, maar óók door een zich aan boord bevinden generator, voor als ze onderweg leeg raken. En leeg raken ze natuurlijk, als er mee wordt gereden. Gezien de ca paciteit van de huidige accu's (lit- hium-ion zijn de modernste, met het hoogste rendement) hebben de meeste huidige elektromobie- len een actieradius van zestig, hooguit honderd kilometer - en dan moet het ding weer aan de la der. Dat is het grootste probleem van dat type. De grote angst van mensen die best bereid zijn elektrisch te gaan rijden, vormt de beperkte actiera dius. Je kunt er geen vakantie of andere langere uitstapjes mee ma ken, maar ook kan je niet even op familiebezoek als na het dagelijkse gebruik de auto aan de stekker hangt. Zet je echter een kleine generator, aangedreven door een bescheiden verbrandingsmotor in zo'n elektri sche auto, dan heb je een héél an der verhaal. Zijn de batterijen leeg, dan wordt de generator aangezet en is de actieradius even groot als van elke gewone auto. Die hangt dan alleen af van de grootte van de brandstoftank, want bijtanken gebeurt gewoon bij een benzine pomp. General Motors ligt momenteel voorop met een stekkerhybride, de Chevrolet Volt, die in het derde Laden aan het lichtnet duurt bij de Ampera drie uur. Maar doorrijden op stroom van de ritverlenger kan óók. kwartaal 2011 ook hier te koop zal zijn, net als zijn tweelingbroer de Opel Ampera. De Ampera is bijna af Er moeten nog een paar kleine dingen worden geregeld, maar hij functioneert helemaal. Er zit een pakket lithium-ion-accu's in van 16 kilowattuur dat hem een reik wijdte geeft van plusminus zestig kilometer. Genoeg voor het gemiddelde woon-werkverkeer, maar als ritver lenger is er ook een kleine benzine motor aan boord die via een gene rator zowel direct stroom levert aan de 150 pk sterke elektromotor én de accu's kan bijladen (hoewel dat efficiënter via het lichtnet gaat). Gekozen is voor een brandstof tank die de Ampera een extra ac tieradius geeft van 500 kilometer, bovenop de 60 elektrische dus. De Volt en Ampera gaan volgend jaar in productie, maar het prototy pe waarmee we onlangs in Duits land hebben gereden, is vrijwel de finitief. Om te zien is het een rede lijk gewone auto, met alleen in het interieur (strikt vierpersoons, 310 liter bagageruimte) wat extra me ters en zo. De transmissie heeft maar twee standen, voor- en ach teruit, want een elektromotor heeft meteen vanaf één omwente ling per minuut de volle trek kracht van 370 Nm. Dat accelereert héél snel - en geruisloos. De Am pera kan er lekker vlot mee in het verkeer meekomen, de huidige top snelheid bedraagt 161 kilometer per uur. Slim is dat GM de nieuwe tech niek in een erg goed sturende en remmende (bij remmen wordt stroom geregenereerd) auto heeft gezet. Het is nog te vroeg om te zeggen wat een Opel Ampera zal kosten en ook rekensommetjes van de gebruikskosten zijn voorba rig, maar in elk geval lager dan bij benzinerijden. door Lucas Boot Stellig beweerde ze nooit meer een Renault 5 te ko pen, want haar eerste Cinq roestte binnen twee jaar weg als sneeuw voor de zon. Carina de Heer uit Hoogerheide was helemaal klaar met het Franse broodtrommeltje. En toch schafte ze er weer een aan ('het blijft een snoepje'). Een blijvertje dit keer, want de au to stamt uit 1984, en van die 26 jaar tuft de Hoogerheidse er al tweeëntwintig in rond. Een oldti mer dus. En nog helemaal origi neel. De lak, de motor, de bekle ding, alles. „Sleutelen, laswerk en klein onderhoud doet mijn man samen met een vriend. En de Renault slaapt binnen, dus hij lijdt niets. In de buitenlucht zou-ie het niet overleefd hebben." De Renault van De Heer is een van de laatste types van de eerste generatie Renault 5's. De eerste exemplaren rolden in 1972 van de band, de laatsten ver lieten eind 1984 de fabriek. Toen Renault hem in '72 op de Londen-' se autoshow introduceerde, riep een internationale jury hem uit tot 'The best car of the year'. Zij prees de techniek, ontwerp en prestaties. Het wagentje bleek dan ook een succesnummer - Renault bouwde er ruim vijf miljoen - en werd wereldwijd verkocht. Ook in Amerika. Alleen daar sloeg de naam Renault Cinq niet aan. American Motors Company (AMC), de autofabri kant die de kleine Fransman in de States verkocht, zette een daarom grootscheepse marketingcampag ne op poten en doopte de '5' om tot Renault Le Car. Dat wierp zijn vruchten af, maar zo'n hit als in Europa werd de auto echter niet. Op het Renaultje van De Heer vin den we ook de aanduiding Le Car. Haar auto is geen Amerikaan, maar een Europese versie in een Le Car-uitvoering. In dit geval met onder meer stri ping op de flanken, een luchthap- per op de motorkap en dikkere bumpers. Carina de Heer: „Bovendien is het een zeldzaam exemplaar. Volgens de kenners is dit de enige nog rij dende vijfdeurs Renault 5 Le Car in Nederland." Heeft u ook een bijzondere au to? Mail dan naar de redactie van deze krant. ELEKTRISCH General Motors ligt voorop met stekkerhybride Carina de Heer bij haar Renault 5 Le Car uit 1984: foto CPD Ook van binnen ziet de Ampera er heel gewoon uit.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 81