ito 13
Volvo S60 lijkt een vierdeurs coupé
Bas van Troost, Citroën Van Beek, Vlissingen
vrijdag 4 juni 2010
AUTOTEST Frans automerk slaat totaal nieuwe richting in
Met de DS3 slaat Citroën een totaal nieuwe richting in.
Wat ons betreft de goede. Nog nooit bouwde Citroën
zo'n vlotte auto in dit segment, maar de overweldigen
de rallysuccessen van de laatste jaren zijn constructeurs
en designers kennelijk in de bol geslagen.
door Robbert Keegei
Hallo, was dat niet altijd
de kracht van dit Fran
se merk, althans voor
dat het door het rijkere
Peugeot op schoot werd
genomen? Auto's als de Eend en
de fameuze DS leken toch ontspro
ten aan het brein van lichtelijk ver
warde mensen, die echter in hun
extreme originaliteit gelijk bleken
te hebben - althans voor enige
tijd. En grenst genialiteit niet ang
stig aan gekte?
Degenen die verantwoordelijk zijn
voor de hoogst originele DS3 (al
leen de naam lijkt een misplaatste
verwijzing naar de 'Snoek' van wel
eer) zijn in mijn ogen echter be
paald niet gek. Hoogstens prettig
gestoord, dat je de lef hebt om
naast alle zo ernstig functionele an
dere Citroëns een pure pretauto
als de DS3 neer te zetten.
De DS3 komt in een marktseg
ment te zitten dat volgens mij een
grote toekomst tegemoet gaat. Het
gaat om zeer compacte auto's, met
bijbehorende bescheiden 'voetaf
druk', een keurig milieugedrag,
maar met toch veel comfort, luxe
én rijplezier. Mensen die wat klei
ner willen rijden, om welke reden
dan ook, maar niet bereid zijn iets
in te leveren aan pret en welbevin
den, zijn de klanten in dit seg
ment. Tot nu toe hebben ze wei
nig keuze.
De wederopstanding van de
Mini, onder Duitse regie,
kan beschouwd worden als
het startpunt van het bedoelde
marktsegment. Een luxueus ding,
met weliswaar een bespottelijk
poppenkast-interieur, maar verder
een aardig design. Je kunt het retro
noemen, maar ook beweren dat
de Mini er waarschijnlijk ongeveer
zo had uitgezien ware hem een
normale ontwikkeling gegund ge
weest. Citroën schuwt het re-
tro-woord in verband met de DS3
zeer nadrukkelijk. En terecht.
Maar ze gaan wel in dezelfde vij
ver vissen.
Dat ze op het goede spoor zijn
wordt wellicht bevestigd door de
grootste Europese autobouwer,
Volkswagen. Die laat namelijk zijn
luxetak Audi ook zo'n goldcard-au-
to bouwen, op de verder hoogst ef
ficiënte en oerdegelijke, maar nog
al saaie VW Polo. Audi Ai is de
naam en hij komt na de zomer op
de markt. Binnenkort gaan we
hem uitproberen.
Ook Fiat doet zo'n truc, met de Al
fa Romeo MiTo, een opgesmukte
versie van de toch al redelijk vlotte
Punto. Naar mijn smaak mist die
het wezenlijke Alfa-DNA (wat de
andere 147-opvolger, de Giulietta,
wél heeft) en ben je daar in dit
genre beter af met een Punto
Abarth. Dat is niet zo'n opgelegd
damesautootje.
Dat is de DS3 ook niet, zeker
niet als er de 1,6-liter
THP-motor is ingeschroefd,
die met zijn 155 pk een rijplezier le
vert dat hem het recht zou geven
de titel GTI te voeren. Maar dat is
zo afgezaagd.
Hij sprint in 8,1 seconden naar de
honderd kilometer per uur en hij
haalt 214 kilometer per uur als top.
Helemaal nieuw voor Citroën (be
halve dan bij de rallykanonnen
voor meervoudig rallywereldkam
pioen Sebastien Loeb) is de stevige
vering en demping. Citroën-adep
ten zullen zich wel rot schrikken,
maar hopelijk na enig volhouden
tot de conclusie komen dat zulks
niet 'stug' is, maar wel sportief én
veilig.
Rijdt de DS3 dus als een goede mo
derne auto, helemaal te gek zijn de
ontelbare kleurencombinaties
waarin de nieuweling geleverd kan
worden.
Daar kan iedereen zich in uitleven,
terwijl naar wens ook het interi
eur (en zelfs de naafdoppen) mee
doen in dit kleurencircus. Ie kunt
het zo gek niet bedenken - en ge
vreesd moet worden dat er ook en
kele wansmakelijke DS3'en het as
falt zullen halen. Maar de pret die
je alleen al bij het uitzoeken kunt
hebben-
Is de THP echt een steegracertje,
er zijn ook bedaagder motoriserin
gen, net zoals de DS3 in uni-muis-
grijs te koop is. Precies wat je wilt.
Vanaf 16.890 euro, de THP voor
23.690 (met Sport Chic-aankle
ding) en een diesel (70 pk) vanaf
18.890.
De wielbasis van de DS3 is 2,45
meter (gelijk aan donor C3) en de
koffer meet 285/1050 liter. Belang
rijk voor bij het shoppen.
'Je kunt de DS3 helemaal naar eigen
smaak aanpassen. Er zijn ontzettend veel
combinaties mogelijk. Deze Citroën is een
model voor early adapters en mensen die
gezien durven worden. Kortom: een
bijzondere en exclusieve auto'
MIDDE: IKLASSE Zweedse autofabrikant zoekt aansluiting bij Audi, BMW en Mercedes
door Robbert Keegei
Volvo zoekt met de nieuwe
S60 weer eens aansluiting
bij de middenklasse model
len van Audi, BMW en Mercedes.
Baanbrekende veiligheid en zuini
ger motoren moeten daarbij hel
pen.
Toch vindt Volvo deze S60 de
meest sportieve auto die het
Zweedse merk ooit heeft ge
bouwd. Dat slaat dan vooral op
het design dat net als zijn voorgan
ger een vierdeurs coupé poogt te
zijn. De nieuwe S60 is drie centi
meter langer (nu 4,63 meter) en
hij staat op een met 6 centimeter
tot 2,77 meter gegroeide wielbasis.
Nog steeds ziet de auto er uit alsof
er achterin slechts plaats is voor
kinderen. Eenmaal binnen blijken
zitruimte en -comfort zeer accepta
bel. De bagageruimte is kleiner ge
worden. Een inhoud van 380 liter
is in deze klasse onder de maat.
Het interieur heeft Volvo geheel ge
moderniseerd zoals dat eerder ook
met andere modellen werd ge
daan. Een belangrijke noviteit is
dat bovenin de platte, mooie mid
denconsole het - grotere - scherm
voor de optionele navigatie is te
vinden, het komt niet meer uit het
dashboard omhoog.
Zoals je van Volvo mag verwach
ten is het veiligheidsniveau verder
verhoogd. City Safety, met waar
schuwingen voor te weinig af
stand houden en eventueel rem-in-
grepen, is ook op deze Volvo stan
daard. Er is nog een hele rits elek
tronische bewakers van tractie,
remmen en scharende aanhangers
aan boord. Een nieuwe optie is Pe
destrian Protection dat met hulpjes
om de dode hoek te bewaken en
tussen de lijntjes te rijden in een
pakket zit voor 2650 euro. Het
remt op lagere snelheden geheel
zelfstandig voor overstekende voet
gangers.
Het motorengamma is krachtig op
geschud, waarbij viercilinder tur
bomotoren (1,6 liter met 150 of
180 pk en 2,0 liter met 203 pk) een
hoofdrol krijgen. Dieselen kan nog
wel met vijfpitters, een nieuwe
tweeliter met 163 pk die D3 is ge
noemd en de 2,4 liter D5 met 205
pk. Het kan straks ook nog zuini
ger met een 1,6 liter turbodiesel
van 115 pk. En aan de benzinezijde
bekroont een 304 pk drieliter zesci
linder turboversie met vierwie-
laandrijving de reeks. De laatste is
een geweldenaar om te rijden,
maar zal ondanks de redelijke aan
schafprijs (vanaf 55.995 euro) wel
een zeldzaamheid blijven. De 1,6 li
ter benzinemotoren zijn er nog
niet, maar de tweeliter turbo
maakt een zeer uitgebalanceerde
indruk, ook qua weggedrag en is
er al vanaf 37-995 euro. Dieselen
kan vanaf 35.395 euro, maar niet di
rect vanaf de verkoopstart in au
gustus. Nog voor de jaarwisseling
volgt de combiversie van de S60,
die V60 gaat heten.
MMBM
autoverzekering