ito 13 Volvo S60 lijkt een vierdeurs coupé Bas van Troost, Citroën Van Beek, Vlissingen vrijdag 4 juni 2010 AUTOTEST Frans automerk slaat totaal nieuwe richting in Met de DS3 slaat Citroën een totaal nieuwe richting in. Wat ons betreft de goede. Nog nooit bouwde Citroën zo'n vlotte auto in dit segment, maar de overweldigen de rallysuccessen van de laatste jaren zijn constructeurs en designers kennelijk in de bol geslagen. door Robbert Keegei Hallo, was dat niet altijd de kracht van dit Fran se merk, althans voor dat het door het rijkere Peugeot op schoot werd genomen? Auto's als de Eend en de fameuze DS leken toch ontspro ten aan het brein van lichtelijk ver warde mensen, die echter in hun extreme originaliteit gelijk bleken te hebben - althans voor enige tijd. En grenst genialiteit niet ang stig aan gekte? Degenen die verantwoordelijk zijn voor de hoogst originele DS3 (al leen de naam lijkt een misplaatste verwijzing naar de 'Snoek' van wel eer) zijn in mijn ogen echter be paald niet gek. Hoogstens prettig gestoord, dat je de lef hebt om naast alle zo ernstig functionele an dere Citroëns een pure pretauto als de DS3 neer te zetten. De DS3 komt in een marktseg ment te zitten dat volgens mij een grote toekomst tegemoet gaat. Het gaat om zeer compacte auto's, met bijbehorende bescheiden 'voetaf druk', een keurig milieugedrag, maar met toch veel comfort, luxe én rijplezier. Mensen die wat klei ner willen rijden, om welke reden dan ook, maar niet bereid zijn iets in te leveren aan pret en welbevin den, zijn de klanten in dit seg ment. Tot nu toe hebben ze wei nig keuze. De wederopstanding van de Mini, onder Duitse regie, kan beschouwd worden als het startpunt van het bedoelde marktsegment. Een luxueus ding, met weliswaar een bespottelijk poppenkast-interieur, maar verder een aardig design. Je kunt het retro noemen, maar ook beweren dat de Mini er waarschijnlijk ongeveer zo had uitgezien ware hem een normale ontwikkeling gegund ge weest. Citroën schuwt het re- tro-woord in verband met de DS3 zeer nadrukkelijk. En terecht. Maar ze gaan wel in dezelfde vij ver vissen. Dat ze op het goede spoor zijn wordt wellicht bevestigd door de grootste Europese autobouwer, Volkswagen. Die laat namelijk zijn luxetak Audi ook zo'n goldcard-au- to bouwen, op de verder hoogst ef ficiënte en oerdegelijke, maar nog al saaie VW Polo. Audi Ai is de naam en hij komt na de zomer op de markt. Binnenkort gaan we hem uitproberen. Ook Fiat doet zo'n truc, met de Al fa Romeo MiTo, een opgesmukte versie van de toch al redelijk vlotte Punto. Naar mijn smaak mist die het wezenlijke Alfa-DNA (wat de andere 147-opvolger, de Giulietta, wél heeft) en ben je daar in dit genre beter af met een Punto Abarth. Dat is niet zo'n opgelegd damesautootje. Dat is de DS3 ook niet, zeker niet als er de 1,6-liter THP-motor is ingeschroefd, die met zijn 155 pk een rijplezier le vert dat hem het recht zou geven de titel GTI te voeren. Maar dat is zo afgezaagd. Hij sprint in 8,1 seconden naar de honderd kilometer per uur en hij haalt 214 kilometer per uur als top. Helemaal nieuw voor Citroën (be halve dan bij de rallykanonnen voor meervoudig rallywereldkam pioen Sebastien Loeb) is de stevige vering en demping. Citroën-adep ten zullen zich wel rot schrikken, maar hopelijk na enig volhouden tot de conclusie komen dat zulks niet 'stug' is, maar wel sportief én veilig. Rijdt de DS3 dus als een goede mo derne auto, helemaal te gek zijn de ontelbare kleurencombinaties waarin de nieuweling geleverd kan worden. Daar kan iedereen zich in uitleven, terwijl naar wens ook het interi eur (en zelfs de naafdoppen) mee doen in dit kleurencircus. Ie kunt het zo gek niet bedenken - en ge vreesd moet worden dat er ook en kele wansmakelijke DS3'en het as falt zullen halen. Maar de pret die je alleen al bij het uitzoeken kunt hebben- Is de THP echt een steegracertje, er zijn ook bedaagder motoriserin gen, net zoals de DS3 in uni-muis- grijs te koop is. Precies wat je wilt. Vanaf 16.890 euro, de THP voor 23.690 (met Sport Chic-aankle ding) en een diesel (70 pk) vanaf 18.890. De wielbasis van de DS3 is 2,45 meter (gelijk aan donor C3) en de koffer meet 285/1050 liter. Belang rijk voor bij het shoppen. 'Je kunt de DS3 helemaal naar eigen smaak aanpassen. Er zijn ontzettend veel combinaties mogelijk. Deze Citroën is een model voor early adapters en mensen die gezien durven worden. Kortom: een bijzondere en exclusieve auto' MIDDE: IKLASSE Zweedse autofabrikant zoekt aansluiting bij Audi, BMW en Mercedes door Robbert Keegei Volvo zoekt met de nieuwe S60 weer eens aansluiting bij de middenklasse model len van Audi, BMW en Mercedes. Baanbrekende veiligheid en zuini ger motoren moeten daarbij hel pen. Toch vindt Volvo deze S60 de meest sportieve auto die het Zweedse merk ooit heeft ge bouwd. Dat slaat dan vooral op het design dat net als zijn voorgan ger een vierdeurs coupé poogt te zijn. De nieuwe S60 is drie centi meter langer (nu 4,63 meter) en hij staat op een met 6 centimeter tot 2,77 meter gegroeide wielbasis. Nog steeds ziet de auto er uit alsof er achterin slechts plaats is voor kinderen. Eenmaal binnen blijken zitruimte en -comfort zeer accepta bel. De bagageruimte is kleiner ge worden. Een inhoud van 380 liter is in deze klasse onder de maat. Het interieur heeft Volvo geheel ge moderniseerd zoals dat eerder ook met andere modellen werd ge daan. Een belangrijke noviteit is dat bovenin de platte, mooie mid denconsole het - grotere - scherm voor de optionele navigatie is te vinden, het komt niet meer uit het dashboard omhoog. Zoals je van Volvo mag verwach ten is het veiligheidsniveau verder verhoogd. City Safety, met waar schuwingen voor te weinig af stand houden en eventueel rem-in- grepen, is ook op deze Volvo stan daard. Er is nog een hele rits elek tronische bewakers van tractie, remmen en scharende aanhangers aan boord. Een nieuwe optie is Pe destrian Protection dat met hulpjes om de dode hoek te bewaken en tussen de lijntjes te rijden in een pakket zit voor 2650 euro. Het remt op lagere snelheden geheel zelfstandig voor overstekende voet gangers. Het motorengamma is krachtig op geschud, waarbij viercilinder tur bomotoren (1,6 liter met 150 of 180 pk en 2,0 liter met 203 pk) een hoofdrol krijgen. Dieselen kan nog wel met vijfpitters, een nieuwe tweeliter met 163 pk die D3 is ge noemd en de 2,4 liter D5 met 205 pk. Het kan straks ook nog zuini ger met een 1,6 liter turbodiesel van 115 pk. En aan de benzinezijde bekroont een 304 pk drieliter zesci linder turboversie met vierwie- laandrijving de reeks. De laatste is een geweldenaar om te rijden, maar zal ondanks de redelijke aan schafprijs (vanaf 55.995 euro) wel een zeldzaamheid blijven. De 1,6 li ter benzinemotoren zijn er nog niet, maar de tweeliter turbo maakt een zeer uitgebalanceerde indruk, ook qua weggedrag en is er al vanaf 37-995 euro. Dieselen kan vanaf 35.395 euro, maar niet di rect vanaf de verkoopstart in au gustus. Nog voor de jaarwisseling volgt de combiversie van de S60, die V60 gaat heten. MMBM autoverzekering

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 79