8 luit Voor een actiecomedie is de lach ver te zoeken Sociaal onrecht levert niet automatisch drama op filmrecensies donderdag 3 juni 2010 Ashton Kutcher in Killers door Fritz de Jong Het uitgangspunt van de komedie Killers is niet echt vernieuwend: een vrouw wordt verliefd op een man, die er een dubbele identi teit op blijkt na te houden. In dit geval gaat het om de net door haar vriendje gedumpte compu terspecialiste Katherine Heigl, die tijdens een zeer Amerikaanse va kantie in Zuid-Frankrijk valt voor Ashton Kutcher, al was het maar omdat hij met ontbloot tor so een lift inwandelt en in zijn slechtste Frans 'bonjour' tegen haar zegt. Pas na drie jaar huwelijk ziet de blondine zich geconfronteerd met het feit dat haar echtgenoot een verleden heeft als internatio nale huurmoordenaar. Links en rechts duiken schietgrage buren en collega's op die Kutcher uit de weg willen ruimen. Er blijkt een flinke prijs op zijn hoofd te staan. Terwijl ze rennen voor hun leven door Fritz de Jong Laten we vooropstellen dat Waris Dirie (1965) een op merkelijke vrouw is. De So malische liep als 13-jarige van huis weg om een gearrangeerd huwelijk te ontlopen. Na vele om zwervingen werd ze in Londen bij toeval ontdekt als fotomodel. Ze was te zien als Bond-meisje in The living daylights. Haar leven nam pas echt een wending toen ze in een inter view openhartig vertelde over het trauma van haar besnijdenis, op driejarige leeftijd. Sindsdien kibbelen de echtelieden over zwangerschapstesten en andere huwelijkse beslommeringen. Voor een film die in de markt wordt gezet als een actiekomedie bevat Killers angstaanjagend wei nig lachmomenten. Actie is er wel volop. De enkele gevalletjes van humor die er op papier misschien nog wel veelbelovend uitzagen wor den vakkundig om zeep gehol pen door barbiepop Heigl en de hormonaal opgepompte Kutcher. Afzonderlijk hebben beide ac teurs al een plastic uitstraling. Samengebracht op het witte doek hebben de populaire ster ren de chemie van twee anonie me O V-chipkaarten in een klam me kontzak. Killers Regie: Robert Luketic. Met: Katherine HeiglAshton Kutcher Te zien in Vlissingen Desert Flower zet zij zich met de Verenigde Na ties in voor een wereldwijd ver bod op genitale verminking. Dat een pakkend levensverhaal nog niet automatisch een pakken de film oplevert bewijst het lang dradige drama Desert Flower. De verfilming van Diries gelijknami ge autobiografie heeft in de Ethio pische Liya Kebede een stralende hoofdrolspeelster gevonden, maar lijdt desondanks onder een gebrek aan drama en een over daad aan bijzaken. Diries Afri kaanse hartsvriendin is vervan gen door een neurotische kamer genote, die overdreven wordt neergezet door Sally Hawkins. Desert Flower wisselt kluchterig- heid nogal grof af met sentimen teel melodrama. Hoe goedbe doeld en oprecht ook. Desert Flower Regie: Sherry Horman. Met Liya Kebede, Sally Hawkins, Timothy Spall Te zien in Middelburg door Mark Moorman In de modewereld is septem ber net zoiets als januari in de gewone wereld. Het is het moment dat vrouwen bijvoorbeeld besluiten om toch weer hoge hakken te gaan dra gen. Dat is één van de vele lessen die wij, niet-ingewijden in die merk waardige modewereld, kunnen le ren uit The September Issue, een fas cinerende 'achter de schermen' do cumentaire over de Amerikaanse Vogue, het Vaticaanstad van de modewereld. En om deze ongepaste vergelijking door te trekken: in het hart van Vogue zetelt de Britse hoofdredac trice Anna Wintour als de mode paus, een vrouw wiens woord wet is in een uiterst grillige wereld. En dat woord is heel vaak 'nee'. Men sen rijden rekken met kleding haar imposante kantoor binnen en het is 'nee', 'nee' en 'nee'. Kle ding die niet gekozen wordt voor fotoshoots verdwijnt letterlijk uit beeld. Kleding die wel in shoots te recht komt kan natuurlijk altijd la ter worden afgekeurd als de foto's op het bureau van Wintour ver schijnen. Cutler volgt Wintour in de maan den die vooraf gaan aan de voorbe reiding van het septembernum mer van 2007, met bijna 900 pa gina's het dikste nummer uit de geschiedenis van het blad - voor driekwart bestaand uit duurbetaal de advertentiepagina's. In een scène zien we hoe Wintour voor vijftigduizend dollar aan op names terzijde schuift. Waarom? Niemand weet het. Haar woord is wet en daarom heeft ze weinig woorden nodig. Het september 2007-nummer zal vermoedelijk voorlopig het dikste blijven, want even later arriveerde de crisis: ook in de modewereld. De Amerikaan se Vogue in september 2007 is Ro me vlak voordat Nero er de brand in stak. Cutler volgt niet alleen de onge naakbare Wintour, wiens kleinste glimlach of wenkbrauwtrilling ach ter haar grote zonnebril een mode- carrière maakt of breekt, maar heeft in de figuur van Grace Cod- CINECITY A Nightmare on Elm Street: do, za, ma, wo 22.00 uur; Alice in Wonderland (3D, NL): za, zo, wo 14.00 uur; Centurion: do, vr, za, zo, ma, di, wo 16.30 uur; Date Night: do 13.45 uur, vr 13.45 en 22.00 uur, zo 22.00 uur, ma 13.45 uur, di 13.45 en 22.00 uur; De Gelukkige Huisvrouw: do, vr 13.45 en 19.00 uur, za 13.45 en 19.15 uur, zo, ma 13.45 en 19.00 uur, di 13.45 uur, wo 13.45 en 19.00 uur; Hoe Tem je een Draak (3D): do, vr, za 13.45 uur, zo 11.00 en 13.45 uur, ma, di, wo 13.45 uur; Killers: do, vr, za, zo 16.30, 19.00 en 22.00 uur, ma 14.00, 16.30 en 19.00 uur, di 14.00, 16.30, 19.00 en 22.00 uur, wo 16.30, 19.00 en 22.00 uur; Nanny McPhee 2: za 14.00 uur, zo 11.00 en 14.00, wo 14.00 uur; Ondine: di 19.30 uur; Planet 51 (NL): za 13.45 uur, zo 11.00 en 13.45 uur; Prince of Persia: do, vr 13.45, 16.15, 19.15 en 22.00 uur, za, zo 16.15, 19.15 en 22.00 uur, ma, di 13.45, 16.15, 19.15 en 22.00 uur, wo 16.15, 19.15 en 22.00 uur; Robin Hood: Anna Wintour in The September Issue dington, voormalig model en al twintig jaar de hoofdstiliste van het blad, de perfecte tegenhanger van Wintour. Grace is al die jaren overgeleverd aan de grillen van haar hoofdredacteur en gebruikt de camera geestig om haar onvre- do 13.30, 16.00, 19.00 en 21.30 uur, vr 13.30, 16.00, 19.00 en 21.45 uur, za 13.30, 16.00, 19.00 en 22.00 uur, zo 10.45, 13.30, 16.00, 19.00 en 21.30 uur, ma 13.30, 16.00,19.00 en 21.30 uür, di 16.00, 19.00 en 21.30 uur, wo 13.30, 16.00, 19.00 en 21.30 uur; Sex and the City 2: do 16.00, 19.00 en 21.30 uur, vr 16.00, 19.00 en 21.45 uur, za 16.00, 18.45 en 22.00 uur, zo 11.00,16.00, 19.00 en 21.15, ma 16.00, 19.00 en 21.15 uur, di 16.00, 19.00 en 21.30 uur, wo 16.00, 19.00 en 21.15 uur; She's Out of My League: do, vr 14.00, 16.30, 19.15 en 21.45 uur, za 16.30, 19.15 en 21.45 uur, zo 11.00, 16.30, 19.15 en 21.45 uur, ma 16.30, 19.15 en 22.00 uur, di 16.30, 19.00 en 21.45 uur, wo 16.30, 19.15 en 21.45 uur; Shocking Blue: di 14.00 uur; StreetDance (3D): do 14.00, 16.15, 19.15 en 21.45 uur; vr 14.00, 16.15, 19.15 en 22.00 uur, za 16.15, 19.15 en 22.00 uur, zo 16.15, 19.15 en 21.45 uur, ma, di 14.00, 16.15, 19.15 en 21.45 uur, wo 16.15, 19.15 en 21.45 uur; Wickie de Viking: za 14.00, zo 11.00 en de te ventileren. In het spoor van de twee dames bezoeken we de ateliers van de bekendste ontwer pers en zitten we langs de cat walks van de grootste shows. En overal waar ze komt is Wintour de grootste ster van allemaal. 14.00 uur, wo 14.00 uur; Sneak: ma 22.00 uur. MERRAL De Gelukkige Huisvrouw: do, vr, za, zo 19.00 uur, di 20.00 uur; Green Zone: do, vr, za, zo 21.15 uur, ma 20.00 uur, wo 21-15 uur; Prince of Persia: do, vr 19.15 en 21.30 uur, za, zo 16.15, 19.15 en 21.30 uur, ma, di 20.00 uur, wo 16.15, 19.15 en 21.30 uur; Remember Me: wo 19.00 uur; Robin Hood: do, vr, za, zo 18.45 en 21.30 uur, ma, di 20.00 uur, wo 18.45 en 21.30 uur; Sex and the City 2: do, vr, za, zo 18.45 en 21.30 uur, ma, di 20.00 uur, wo 18.45 en 21.30 uur; Hoe Tem je een Draak: za, zo, wo 13.45 en 16.15 uur; Nanny McPhee 2(NL): za, zo, wo 13.45 en 16.15 uur; Planet 51(NL): za, zo, wo 13.45 uur; Wickie de Viking: za, zo, wo 13.45 en 16.15 uur. t BEEST The Road: di, wo 20.30 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 48