8 luit
Voor een actiecomedie
is de lach ver te zoeken
Sociaal onrecht levert niet
automatisch drama op
filmrecensies
donderdag 3 juni 2010
Ashton Kutcher in Killers
door Fritz de Jong
Het uitgangspunt van de
komedie Killers is niet
echt vernieuwend: een
vrouw wordt verliefd op een
man, die er een dubbele identi
teit op blijkt na te houden. In dit
geval gaat het om de net door
haar vriendje gedumpte compu
terspecialiste Katherine Heigl, die
tijdens een zeer Amerikaanse va
kantie in Zuid-Frankrijk valt
voor Ashton Kutcher, al was het
maar omdat hij met ontbloot tor
so een lift inwandelt en in zijn
slechtste Frans 'bonjour' tegen
haar zegt.
Pas na drie jaar huwelijk ziet de
blondine zich geconfronteerd
met het feit dat haar echtgenoot
een verleden heeft als internatio
nale huurmoordenaar. Links en
rechts duiken schietgrage buren
en collega's op die Kutcher uit de
weg willen ruimen. Er blijkt een
flinke prijs op zijn hoofd te staan.
Terwijl ze rennen voor hun leven
door Fritz de Jong
Laten we vooropstellen dat
Waris Dirie (1965) een op
merkelijke vrouw is. De So
malische liep als 13-jarige van
huis weg om een gearrangeerd
huwelijk te ontlopen. Na vele om
zwervingen werd ze in Londen
bij toeval ontdekt als fotomodel.
Ze was te zien als Bond-meisje in
The living daylights.
Haar leven nam pas echt een
wending toen ze in een inter
view openhartig vertelde over
het trauma van haar besnijdenis,
op driejarige leeftijd. Sindsdien
kibbelen de echtelieden over
zwangerschapstesten en andere
huwelijkse beslommeringen.
Voor een film die in de markt
wordt gezet als een actiekomedie
bevat Killers angstaanjagend wei
nig lachmomenten. Actie is er
wel volop.
De enkele gevalletjes van humor
die er op papier misschien nog
wel veelbelovend uitzagen wor
den vakkundig om zeep gehol
pen door barbiepop Heigl en de
hormonaal opgepompte Kutcher.
Afzonderlijk hebben beide ac
teurs al een plastic uitstraling.
Samengebracht op het witte
doek hebben de populaire ster
ren de chemie van twee anonie
me O V-chipkaarten in een klam
me kontzak.
Killers
Regie: Robert Luketic. Met: Katherine
HeiglAshton Kutcher
Te zien in Vlissingen
Desert Flower
zet zij zich met de Verenigde Na
ties in voor een wereldwijd ver
bod op genitale verminking.
Dat een pakkend levensverhaal
nog niet automatisch een pakken
de film oplevert bewijst het lang
dradige drama Desert Flower. De
verfilming van Diries gelijknami
ge autobiografie heeft in de Ethio
pische Liya Kebede een stralende
hoofdrolspeelster gevonden,
maar lijdt desondanks onder een
gebrek aan drama en een over
daad aan bijzaken. Diries Afri
kaanse hartsvriendin is vervan
gen door een neurotische kamer
genote, die overdreven wordt
neergezet door Sally Hawkins.
Desert Flower wisselt kluchterig-
heid nogal grof af met sentimen
teel melodrama. Hoe goedbe
doeld en oprecht ook.
Desert Flower
Regie: Sherry Horman. Met Liya
Kebede, Sally Hawkins, Timothy Spall
Te zien in Middelburg
door Mark Moorman
In de modewereld is septem
ber net zoiets als januari in
de gewone wereld. Het is
het moment dat vrouwen
bijvoorbeeld besluiten om toch
weer hoge hakken te gaan dra
gen.
Dat is één van de vele lessen die
wij, niet-ingewijden in die merk
waardige modewereld, kunnen le
ren uit The September Issue, een fas
cinerende 'achter de schermen' do
cumentaire over de Amerikaanse
Vogue, het Vaticaanstad van de
modewereld.
En om deze ongepaste vergelijking
door te trekken: in het hart van
Vogue zetelt de Britse hoofdredac
trice Anna Wintour als de mode
paus, een vrouw wiens woord wet
is in een uiterst grillige wereld. En
dat woord is heel vaak 'nee'. Men
sen rijden rekken met kleding
haar imposante kantoor binnen
en het is 'nee', 'nee' en 'nee'. Kle
ding die niet gekozen wordt voor
fotoshoots verdwijnt letterlijk uit
beeld. Kleding die wel in shoots te
recht komt kan natuurlijk altijd la
ter worden afgekeurd als de foto's
op het bureau van Wintour ver
schijnen.
Cutler volgt Wintour in de maan
den die vooraf gaan aan de voorbe
reiding van het septembernum
mer van 2007, met bijna 900 pa
gina's het dikste nummer uit de
geschiedenis van het blad - voor
driekwart bestaand uit duurbetaal
de advertentiepagina's.
In een scène zien we hoe Wintour
voor vijftigduizend dollar aan op
names terzijde schuift. Waarom?
Niemand weet het. Haar woord is
wet en daarom heeft ze weinig
woorden nodig. Het september
2007-nummer zal vermoedelijk
voorlopig het dikste blijven, want
even later arriveerde de crisis: ook
in de modewereld. De Amerikaan
se Vogue in september 2007 is Ro
me vlak voordat Nero er de brand
in stak.
Cutler volgt niet alleen de onge
naakbare Wintour, wiens kleinste
glimlach of wenkbrauwtrilling ach
ter haar grote zonnebril een mode-
carrière maakt of breekt, maar
heeft in de figuur van Grace Cod-
CINECITY
A Nightmare on Elm Street: do, za, ma,
wo 22.00 uur; Alice in Wonderland (3D,
NL): za, zo, wo 14.00 uur; Centurion: do,
vr, za, zo, ma, di, wo 16.30 uur; Date
Night: do 13.45 uur, vr 13.45 en 22.00
uur, zo 22.00 uur, ma 13.45 uur, di 13.45
en 22.00 uur; De Gelukkige Huisvrouw:
do, vr 13.45 en 19.00 uur, za 13.45 en
19.15 uur, zo, ma 13.45 en 19.00 uur, di
13.45 uur, wo 13.45 en 19.00 uur; Hoe
Tem je een Draak (3D): do, vr, za 13.45
uur, zo 11.00 en 13.45 uur, ma, di, wo
13.45 uur; Killers: do, vr, za, zo 16.30,
19.00 en 22.00 uur, ma 14.00, 16.30 en
19.00 uur, di 14.00, 16.30, 19.00 en
22.00 uur, wo 16.30, 19.00 en 22.00 uur;
Nanny McPhee 2: za 14.00 uur, zo 11.00
en 14.00, wo 14.00 uur; Ondine: di
19.30 uur; Planet 51 (NL): za 13.45 uur,
zo 11.00 en 13.45 uur; Prince of Persia:
do, vr 13.45, 16.15, 19.15 en 22.00 uur,
za, zo 16.15, 19.15 en 22.00 uur, ma, di
13.45, 16.15, 19.15 en 22.00 uur, wo
16.15, 19.15 en 22.00 uur; Robin Hood:
Anna Wintour in The September Issue
dington, voormalig model en al
twintig jaar de hoofdstiliste van
het blad, de perfecte tegenhanger
van Wintour. Grace is al die jaren
overgeleverd aan de grillen van
haar hoofdredacteur en gebruikt
de camera geestig om haar onvre-
do 13.30, 16.00, 19.00 en 21.30 uur, vr
13.30, 16.00, 19.00 en 21.45 uur, za
13.30, 16.00, 19.00 en 22.00 uur, zo
10.45, 13.30, 16.00, 19.00 en 21.30 uur,
ma 13.30, 16.00,19.00 en 21.30 uür, di
16.00, 19.00 en 21.30 uur, wo 13.30,
16.00, 19.00 en 21.30 uur; Sex and the
City 2: do 16.00, 19.00 en 21.30 uur, vr
16.00, 19.00 en 21.45 uur, za 16.00,
18.45 en 22.00 uur, zo 11.00,16.00,
19.00 en 21.15, ma 16.00, 19.00 en
21.15 uur, di 16.00, 19.00 en 21.30 uur,
wo 16.00, 19.00 en 21.15 uur; She's Out
of My League: do, vr 14.00, 16.30,
19.15 en 21.45 uur, za 16.30, 19.15 en
21.45 uur, zo 11.00, 16.30, 19.15 en
21.45 uur, ma 16.30, 19.15 en 22.00 uur,
di 16.30, 19.00 en 21.45 uur, wo 16.30,
19.15 en 21.45 uur; Shocking Blue: di
14.00 uur; StreetDance (3D): do 14.00,
16.15, 19.15 en 21.45 uur; vr 14.00,
16.15, 19.15 en 22.00 uur, za 16.15,
19.15 en 22.00 uur, zo 16.15, 19.15 en
21.45 uur, ma, di 14.00, 16.15, 19.15 en
21.45 uur, wo 16.15, 19.15 en 21.45 uur;
Wickie de Viking: za 14.00, zo 11.00 en
de te ventileren. In het spoor van
de twee dames bezoeken we de
ateliers van de bekendste ontwer
pers en zitten we langs de cat
walks van de grootste shows. En
overal waar ze komt is Wintour de
grootste ster van allemaal.
14.00 uur, wo 14.00 uur; Sneak: ma
22.00 uur.
MERRAL
De Gelukkige Huisvrouw: do, vr, za, zo
19.00 uur, di 20.00 uur; Green Zone: do,
vr, za, zo 21.15 uur, ma 20.00 uur, wo
21-15 uur; Prince of Persia: do, vr 19.15
en 21.30 uur, za, zo 16.15, 19.15 en
21.30 uur, ma, di 20.00 uur, wo 16.15,
19.15 en 21.30 uur; Remember Me: wo
19.00 uur; Robin Hood: do, vr, za, zo
18.45 en 21.30 uur, ma, di 20.00 uur, wo
18.45 en 21.30 uur; Sex and the City 2:
do, vr, za, zo 18.45 en 21.30 uur, ma, di
20.00 uur, wo 18.45 en 21.30 uur; Hoe
Tem je een Draak: za, zo, wo 13.45 en
16.15 uur; Nanny McPhee 2(NL): za, zo,
wo 13.45 en 16.15 uur; Planet 51(NL):
za, zo, wo 13.45 uur; Wickie de Viking:
za, zo, wo 13.45 en 16.15 uur.
t BEEST
The Road: di, wo 20.30 uur.