Verzelfstandiging Zeeland Seaports
Scheldepoort is machtig mooi bedrijf
11
OPE/V^
Vlissingen
De Provincie Zeeland participeert
in het havenschap Zeeland
Seaports en is dus in feite mede
organisator van de Open
Havendag. ,,De Zeeuwse haven
genereert veel toegevoegde waar
de voor onze provincie. Het is
goed dat op de Open Havendag de
burgers in de gelegenheid worden
gesteld om eens te zien wat er in
de haven gebeurt. Vaak rijden
mensen er wel langs, maar pas als
je daadwerkelijk het havengebied
ingaat weet je wat er omgaat. Je
staat dan versteld van de enorme
bedrijvigheid en dynamiek", aldus
Kees van Beveren die als gedepu
teerde tevens voorzitter is van
Zeeland Seaports.
door Henk van de Voorde
Kees van Beveren. gedeputeerde en tevens voorzitter van Zeeland Seaports.
Foto: Anda van Riet
MIDDELBURG - De Provincie Zeeland is naast de
gemeenten Vlissingen, Terneuzen en Borsele voor vijftig
procent aandeelhouder in de gemeenschappelijke rege
ling Zeeland Seaports. Kern van de portefeuille van Kees
van Beveren is financiën. Rondom die kern zijn de ver
zelfstandiging van Zeeland Seaports, het publiek aan
deelhouderschap bij Delta NV en de bouw van de
Sluiskiltunnel belangrijke onderdelen. Van Beveren was
zeven jaar fractievoorzitter voor het CDA in Provinciale
Staten alvorens hij op vrijdag 5 februari werd benoemd
tot lid van Gedeputeerde Staten. De opvolger van Toine
Poppelaars zit meteen midden in het proces dat zou
moeten leiden tot een andere juridische structuur van de
havenautoriteit.
Van Beveren kan zich wel vinden in de op handen zijnde
transformatie van de rechtsvorm, van gemeenschappelij
ke regeling naar NV. De operationele dagelijkse aanstu
ring zal naar alle waarschijnlijkheid worden overgelaten
aan de identiteit NV, met toezicht door een Raad van
Commissarissen. „Zeeland Seaports kan via een NV
slagvaardiger opereren. Als de drie gemeenteraden en
Provinciale Staten eerst overal hun mening over dienen
te geven, kost dat veel tijd. In het geval Zeeland
Seaports een NV wordt, blijven provincie en gemeenten
weliswaar eigenaar, maar meer op afstand. Er komt dan
een Raad van Toezicht en het havenschap wordt als het
ware gedepolitiseerd. Eigendom en infrastructurele voor
zieningen zijn en blijven echter in goede handen bij de
overheid."
Van Beveren is portefeuillehouder inzake grote infrastruc
turele projecten zoals de bouw van de tunnel bij Sluiskil,
de verbreding van de Tractaatweg en de Sloeweg.
„Deze projecten zijn ook heel belangrijk voor het haven
gebied. De bouw van de tunnel zal nog dit jaar aanvan
gen en eind 2014 gereed zijn." De gedeputeerde is ook
optimistisch gestemd over de komst van de
Westerschelde Container Terminal. „Het is belangrijk om
mee te gaan in de wereldwijde containerisatie. Via een
kade die heel dicht aan de monding van de Noordzee is
gelegen, kunnen ook de allergrootste containerschepen
aanleggen."
Scheldepoort Repair Conversion
Yard vormt het hart van de Open
Havendag. Het terrein van de repa-
ratiewerf aan de Ritthemsestraat
is het centrale ontmoetingspunt,
waar in een reusachtige tent een
veertigtal (haven)bedrijven zich zal
presenteren. In het bedrijf wordt
ook op zaterdag 5 juni gewoon
gewerkt. Belangstellen-den kun
nen met de bus tot vlakbij de
schepen komen die in reparatie
liggen. „Wat gebeurt er achter het
hek en de grote loods bij
Scheldepoort? Bezoekers aan de
Open Havendag kunnen het met
eigen ogen aanschouwen", aldus
Henk Jan Nieboer, productie
manager bij Scheldepoort.
Henk Jan Nieboer. productiemanager bij Scheldepoort. Foto: Marijke Folkertsma
door Henk van de Voorde
RITTHEM - Er werken bij Scheldepoort 145 vaste mede
werkers, onder leiding van algemeen directeur Durk-Jan
Nederlof. Corebusiness van Scheldepoort is reparatie,
onderhoud en om- en afbouwwerkzaamheden ten be
hoeve van rederijen wereldwijd. „Voor een rederij is het
prettig dat het bij ons one-stop-shopping is. Met onze
kennis en kunde zijn we in staat om flexibel in te spring
en op wat de markt vraagt. Ons team gekwalificeerde
medewerkers werkt in weer en wind in onze drie dokken,
waarvan er een volledig overdekt is. Bij ons werken veel
mensen die een middelbare technische opleiding hebben
gevolgd met als richting scheepsbouw of werktuigbouw.
Bovendien hebben sommigen ook jarenlang gevaren. Er
komt veel handwerk en creativiteit aan te pas op onze
reparatiewerf. Geen enkel schip is hetzelfde, geen enkel
probleem is hetzelfde. Er is ook geen enkele school waar
je leert wat er op een reparatiewerf moet gebeuren", legt
Nieboer uit. Scheldepoort Repair Conversion Yard
maakt deel uit van de Damen Shipyard Group, net als
jachtenbouwbedrijf Amels, Damen Schelde Naval
Shipbuilding, Damen Schelde Marine Services en
Damen Schelde Gears. De klussen bij Scheldepoort ver
gen normaal gesproken één a twee weken, maar er zijn
flinke uitzonderingen. Zo heeft Scheldepoort in zestien
maanden tijd de 'Willem van der Zwan', de in 2006 volle
dig uitgebrande Scheveningse viskotter, compleet her
bouwd. Deze periode was eigenlijk vrij kort want voor
een dergelijke 'nieuwbouw' staat normaal gesproken een
termijn van jaren, ersoneelsmanager Silvy van Haren
hoopt jongeren te interesseren voor een baan op de werf
bij Scheldepoort. Ondanks de crisis zit de orderporte
feuille redelijk vol. Met de verwachte opleving van de
economie en de uittreding van de 'babyboomgeneratie' in
het vooruitzicht, moeten diverse vacatures worden inge
vuld. „Wij willen jongeren op de hoogte stellen van het
interessante werk en de carrièremogelijkheden bij ons.
Er zijn op de Open Havendag uitzendbureaus present,
gespecialiseerd in het leveren van personeel aan haven-
gerelateerde bedrijven. Zeker in de haven heb je veel te
maken met pieken en dalen in de productie, waardoor er
veel vraag is naar flexwerkers. Wij proberen onze mede
werkers zo multidisciplinair op te leiden, met een hoofd
vak en daarnaast twee andere disciplines; bijvoorbeeld
bankwerker en daarnaast scheepsmetaalbewerker en
koperslager. We hebben in ons bedrijf weinig verloop en
veel jubilarissen met lange dienstverbanden.
Scheldepoort is een machtig mooi bedrijf waar een grote
diversiteit aan schepen de
revue passeren", aldus
Silvy van Haren.