Verzelfstandiging Zeeland Seaports Scheldepoort is machtig mooi bedrijf 11 OPE/V^ Vlissingen De Provincie Zeeland participeert in het havenschap Zeeland Seaports en is dus in feite mede organisator van de Open Havendag. ,,De Zeeuwse haven genereert veel toegevoegde waar de voor onze provincie. Het is goed dat op de Open Havendag de burgers in de gelegenheid worden gesteld om eens te zien wat er in de haven gebeurt. Vaak rijden mensen er wel langs, maar pas als je daadwerkelijk het havengebied ingaat weet je wat er omgaat. Je staat dan versteld van de enorme bedrijvigheid en dynamiek", aldus Kees van Beveren die als gedepu teerde tevens voorzitter is van Zeeland Seaports. door Henk van de Voorde Kees van Beveren. gedeputeerde en tevens voorzitter van Zeeland Seaports. Foto: Anda van Riet MIDDELBURG - De Provincie Zeeland is naast de gemeenten Vlissingen, Terneuzen en Borsele voor vijftig procent aandeelhouder in de gemeenschappelijke rege ling Zeeland Seaports. Kern van de portefeuille van Kees van Beveren is financiën. Rondom die kern zijn de ver zelfstandiging van Zeeland Seaports, het publiek aan deelhouderschap bij Delta NV en de bouw van de Sluiskiltunnel belangrijke onderdelen. Van Beveren was zeven jaar fractievoorzitter voor het CDA in Provinciale Staten alvorens hij op vrijdag 5 februari werd benoemd tot lid van Gedeputeerde Staten. De opvolger van Toine Poppelaars zit meteen midden in het proces dat zou moeten leiden tot een andere juridische structuur van de havenautoriteit. Van Beveren kan zich wel vinden in de op handen zijnde transformatie van de rechtsvorm, van gemeenschappelij ke regeling naar NV. De operationele dagelijkse aanstu ring zal naar alle waarschijnlijkheid worden overgelaten aan de identiteit NV, met toezicht door een Raad van Commissarissen. „Zeeland Seaports kan via een NV slagvaardiger opereren. Als de drie gemeenteraden en Provinciale Staten eerst overal hun mening over dienen te geven, kost dat veel tijd. In het geval Zeeland Seaports een NV wordt, blijven provincie en gemeenten weliswaar eigenaar, maar meer op afstand. Er komt dan een Raad van Toezicht en het havenschap wordt als het ware gedepolitiseerd. Eigendom en infrastructurele voor zieningen zijn en blijven echter in goede handen bij de overheid." Van Beveren is portefeuillehouder inzake grote infrastruc turele projecten zoals de bouw van de tunnel bij Sluiskil, de verbreding van de Tractaatweg en de Sloeweg. „Deze projecten zijn ook heel belangrijk voor het haven gebied. De bouw van de tunnel zal nog dit jaar aanvan gen en eind 2014 gereed zijn." De gedeputeerde is ook optimistisch gestemd over de komst van de Westerschelde Container Terminal. „Het is belangrijk om mee te gaan in de wereldwijde containerisatie. Via een kade die heel dicht aan de monding van de Noordzee is gelegen, kunnen ook de allergrootste containerschepen aanleggen." Scheldepoort Repair Conversion Yard vormt het hart van de Open Havendag. Het terrein van de repa- ratiewerf aan de Ritthemsestraat is het centrale ontmoetingspunt, waar in een reusachtige tent een veertigtal (haven)bedrijven zich zal presenteren. In het bedrijf wordt ook op zaterdag 5 juni gewoon gewerkt. Belangstellen-den kun nen met de bus tot vlakbij de schepen komen die in reparatie liggen. „Wat gebeurt er achter het hek en de grote loods bij Scheldepoort? Bezoekers aan de Open Havendag kunnen het met eigen ogen aanschouwen", aldus Henk Jan Nieboer, productie manager bij Scheldepoort. Henk Jan Nieboer. productiemanager bij Scheldepoort. Foto: Marijke Folkertsma door Henk van de Voorde RITTHEM - Er werken bij Scheldepoort 145 vaste mede werkers, onder leiding van algemeen directeur Durk-Jan Nederlof. Corebusiness van Scheldepoort is reparatie, onderhoud en om- en afbouwwerkzaamheden ten be hoeve van rederijen wereldwijd. „Voor een rederij is het prettig dat het bij ons one-stop-shopping is. Met onze kennis en kunde zijn we in staat om flexibel in te spring en op wat de markt vraagt. Ons team gekwalificeerde medewerkers werkt in weer en wind in onze drie dokken, waarvan er een volledig overdekt is. Bij ons werken veel mensen die een middelbare technische opleiding hebben gevolgd met als richting scheepsbouw of werktuigbouw. Bovendien hebben sommigen ook jarenlang gevaren. Er komt veel handwerk en creativiteit aan te pas op onze reparatiewerf. Geen enkel schip is hetzelfde, geen enkel probleem is hetzelfde. Er is ook geen enkele school waar je leert wat er op een reparatiewerf moet gebeuren", legt Nieboer uit. Scheldepoort Repair Conversion Yard maakt deel uit van de Damen Shipyard Group, net als jachtenbouwbedrijf Amels, Damen Schelde Naval Shipbuilding, Damen Schelde Marine Services en Damen Schelde Gears. De klussen bij Scheldepoort ver gen normaal gesproken één a twee weken, maar er zijn flinke uitzonderingen. Zo heeft Scheldepoort in zestien maanden tijd de 'Willem van der Zwan', de in 2006 volle dig uitgebrande Scheveningse viskotter, compleet her bouwd. Deze periode was eigenlijk vrij kort want voor een dergelijke 'nieuwbouw' staat normaal gesproken een termijn van jaren, ersoneelsmanager Silvy van Haren hoopt jongeren te interesseren voor een baan op de werf bij Scheldepoort. Ondanks de crisis zit de orderporte feuille redelijk vol. Met de verwachte opleving van de economie en de uittreding van de 'babyboomgeneratie' in het vooruitzicht, moeten diverse vacatures worden inge vuld. „Wij willen jongeren op de hoogte stellen van het interessante werk en de carrièremogelijkheden bij ons. Er zijn op de Open Havendag uitzendbureaus present, gespecialiseerd in het leveren van personeel aan haven- gerelateerde bedrijven. Zeker in de haven heb je veel te maken met pieken en dalen in de productie, waardoor er veel vraag is naar flexwerkers. Wij proberen onze mede werkers zo multidisciplinair op te leiden, met een hoofd vak en daarnaast twee andere disciplines; bijvoorbeeld bankwerker en daarnaast scheepsmetaalbewerker en koperslager. We hebben in ons bedrijf weinig verloop en veel jubilarissen met lange dienstverbanden. Scheldepoort is een machtig mooi bedrijf waar een grote diversiteit aan schepen de revue passeren", aldus Silvy van Haren.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 99