Haven is visitekaartje van Zeeland
6
OP EN
Vlissingen
Baggerwerkzaamheden in de Scaldiahaven.
Het Zeeuwse havengebied is de
spil van economie en werkgele
genheid in onze provincie.
Havenautoriteit Zeeland Seaports
wil op de Open Havendag jong en
oud interesseren voor dit dynami
sche gebied. „Onbekend maakt
onbemind. Daarom hebben we
samen met ZPPC het initiatief
genomen voor de Open Havendag.
Op zo'n open dag krijgen we vaak
de opmerking: 'verrassend wat er
allemaal in de haven gebeurt'. Als
mensen weten wat voor impact de
haven heeft, wat voor belang de
haven heeft voor de Zeeuwse eco
nomie, dan verdwijnt het vooroor
deel van 'we hebben meer last dan
profijt van de haven' als sneeuw
voor de zon", aldus directeur
Hans van der Hart van Zeeland
Seaports.
door Henk van de Voorde
TERNEUZEN - Doelstelling van het havenschap is het
creëren van duurzame economische ontwikkeling, wel
vaart en welzijn in Zeeland. De glastuinbouw op de
Axelse Vlakte, Value Park Terneuzen, Biopark Terneuzen
en het aanleggen van adequate containerfaciliteiten zijn
allemaal megaprojecten van Zeeland Seaports die volop
in ontwikkeling zijn. Zeeland Seaports en het in het
havengebied gevestigde bedrijfsleven investeren flink om
de havens verder te ontwikkelen. Nieuwe activiteiten zijn
onder andere de bouw van nieuwe kades in de
Scaldiahaven, het windmolenproject van Verbrugge, de
aankondiging van de energiecentrale van C-Gen, de
opening van de Van Citterssteigers voor de binnenvaart
(de belangrijkste vervoersmodaliteit voor de toekomst) en
het eerste zeecruiseschip in Vlissingen-Oost.
„Zonder de haven zou Zeeland er heel anders uitzien.
Het is het visitekaartje van onze provincie. De open dag
is bedoeld voor alle leeftijden. We willen namelijk ook
kinderen zo vroeg mogelijk interesseren voor het werk in
de haven. Er is voor elk wat wils, met banen op lbo-,
mbo- en hbo-niveau. Het is van groot belang dat de
Zeeuwse bevolking, van klein tot groot, betrokken raakt
bij het havengebeuren. Vandaar dat de Open Havendag
zo interessant is. De havens in Vlissingen, Terneuzen en
Borssele vormen een prachtig gebied. Daar zijn we trots
op en dat willen we graag met anderen delen."
Overslagcijfers
De directeur van het Zeeuwse havenschap heeft met
tevredenheid de overslagcijfers in het eerste kwartaal
van 2010 aanschouwd, het mindere economische
gesternte ten spijt. „De overslag is in de eerste drie
maanden van dit jaar met vijftien procent toegenomen
ten opzichte van 2009. Daarmee zitten we weer op het
zelfde niveau als in het topjaar 2008. Dat zegt wel wat.
Het is natuurlijk de vraag of deze ontwikkeling zich door
zet, maar in elk geval hebben we dit al binnen."
Op basis van de overslagcijfers is de Zeeuwse haven, na
Rotterdam en Amsterdam, de derde haven van
Nederland. Kerntaken van Zeeland Seaports zijn ont
plooien van projecten en initiatieven binnen de havens,
infrastructurele ontsluiting van de havens en aandacht
voor milieu, veiligheid en arbeidsmarkt. In het havenge
bied zijn ongeveer 250 bedrijven gevestigd die gezamen
lijk de motor van economie en werkgelegenheid vormen
in onze provincie. De havenautoriteit is verantwoordelijk
voor de economische ontwikkeling, het beheer, het
onderhoud en de exploitatie van de Zeeuwse havens.
„Zeeland Seaport is voorwaarden scheppend bezig qua
infrastructuur, maar ook qua menskracht. Vakbekwaam
personeel in het havengebied is net zo belangrijk als
goede infrastructuur. Onze rol van landlord (verhuren van
havengebied) is de laatste jaren flink uitgebreid. We zijn
in toenemende mate bezig met andere vestigingsfacto-
Hans van der Hart, directeur Zeeland Seaports„Het
havengebied heeft veel impactFoto: duofoto
ren zoals het element personeel. Het gaat om de goede
match tussen het aantal beschikbare arbeidskrachten en
de gevraagde kwaliteit. Via het nieuwe logistieke centrum
in Terneuzen, waarvan de bouw dit jaar zal aanvangen,
worden lager opgeleide mensen de mogelijkheid gebo
den om voor een veilige baan in de haven te kiezen. In
het logistiek centrum wordt men opgeleid voor alles wat
te maken heeft met laden en lossen van schepen,
bewerking van goederen, distributie en transport. Men
wordt bijvoorbeeld opgeleid voor heftruckchauffeur of
kraanmachinist."
Scaldia
Zeeland Seaports gaat er van uit dat de overslag verder
zal stijgen, onder meer als gevolg van de ingebruikname
van de nieuwe Scaldia Terminal in Vlissingen-Oost. De
uitbreiding van de Scaldiahaven zal volgens prognose in
juli van dit jaar afgerond zijn. De volledige terminal zal
medio 2012 in bedrijf zijn.
De inschatting is dat minimaal 65 procent van de lading
via binnenvaart- en short-sea-schepen zal worden afge
voerd. Het overige vervoer gaat via spoor- en wegverbin
ding. De terminal is gebouwd in opdracht van de
Vlaamse ondernemingen Sea-invest NV (70 procent) en
Zuidnatie NV (30 procent). Zij vormen de joint venture
Scaldia Terminal Operator. „De uitbreiding van de
Scaldiahaven betekent enerzijds een verdubbeling van
de kade-infrastructuur en terreincapaciteit voor
Verbrugge Scaldia Terminal en anderzijds het beschik
baar komen van een terminal voor Sea-lnvest en
Zuidnatie voor de afhandeling van deepsea-container-
schepen, alsmede voor de op- en overslag van andere
ladingen", aldus Van der Hart. De verlenging van de
Autrichehaven in de Kanaalzone, geschikt voor schepen
met een diepgang van 11,50 meter, is nagenoeg afge
rond.
Lees verder
op pagina 7.