Haven is visitekaartje van Zeeland 6 OP EN Vlissingen Baggerwerkzaamheden in de Scaldiahaven. Het Zeeuwse havengebied is de spil van economie en werkgele genheid in onze provincie. Havenautoriteit Zeeland Seaports wil op de Open Havendag jong en oud interesseren voor dit dynami sche gebied. „Onbekend maakt onbemind. Daarom hebben we samen met ZPPC het initiatief genomen voor de Open Havendag. Op zo'n open dag krijgen we vaak de opmerking: 'verrassend wat er allemaal in de haven gebeurt'. Als mensen weten wat voor impact de haven heeft, wat voor belang de haven heeft voor de Zeeuwse eco nomie, dan verdwijnt het vooroor deel van 'we hebben meer last dan profijt van de haven' als sneeuw voor de zon", aldus directeur Hans van der Hart van Zeeland Seaports. door Henk van de Voorde TERNEUZEN - Doelstelling van het havenschap is het creëren van duurzame economische ontwikkeling, wel vaart en welzijn in Zeeland. De glastuinbouw op de Axelse Vlakte, Value Park Terneuzen, Biopark Terneuzen en het aanleggen van adequate containerfaciliteiten zijn allemaal megaprojecten van Zeeland Seaports die volop in ontwikkeling zijn. Zeeland Seaports en het in het havengebied gevestigde bedrijfsleven investeren flink om de havens verder te ontwikkelen. Nieuwe activiteiten zijn onder andere de bouw van nieuwe kades in de Scaldiahaven, het windmolenproject van Verbrugge, de aankondiging van de energiecentrale van C-Gen, de opening van de Van Citterssteigers voor de binnenvaart (de belangrijkste vervoersmodaliteit voor de toekomst) en het eerste zeecruiseschip in Vlissingen-Oost. „Zonder de haven zou Zeeland er heel anders uitzien. Het is het visitekaartje van onze provincie. De open dag is bedoeld voor alle leeftijden. We willen namelijk ook kinderen zo vroeg mogelijk interesseren voor het werk in de haven. Er is voor elk wat wils, met banen op lbo-, mbo- en hbo-niveau. Het is van groot belang dat de Zeeuwse bevolking, van klein tot groot, betrokken raakt bij het havengebeuren. Vandaar dat de Open Havendag zo interessant is. De havens in Vlissingen, Terneuzen en Borssele vormen een prachtig gebied. Daar zijn we trots op en dat willen we graag met anderen delen." Overslagcijfers De directeur van het Zeeuwse havenschap heeft met tevredenheid de overslagcijfers in het eerste kwartaal van 2010 aanschouwd, het mindere economische gesternte ten spijt. „De overslag is in de eerste drie maanden van dit jaar met vijftien procent toegenomen ten opzichte van 2009. Daarmee zitten we weer op het zelfde niveau als in het topjaar 2008. Dat zegt wel wat. Het is natuurlijk de vraag of deze ontwikkeling zich door zet, maar in elk geval hebben we dit al binnen." Op basis van de overslagcijfers is de Zeeuwse haven, na Rotterdam en Amsterdam, de derde haven van Nederland. Kerntaken van Zeeland Seaports zijn ont plooien van projecten en initiatieven binnen de havens, infrastructurele ontsluiting van de havens en aandacht voor milieu, veiligheid en arbeidsmarkt. In het havenge bied zijn ongeveer 250 bedrijven gevestigd die gezamen lijk de motor van economie en werkgelegenheid vormen in onze provincie. De havenautoriteit is verantwoordelijk voor de economische ontwikkeling, het beheer, het onderhoud en de exploitatie van de Zeeuwse havens. „Zeeland Seaport is voorwaarden scheppend bezig qua infrastructuur, maar ook qua menskracht. Vakbekwaam personeel in het havengebied is net zo belangrijk als goede infrastructuur. Onze rol van landlord (verhuren van havengebied) is de laatste jaren flink uitgebreid. We zijn in toenemende mate bezig met andere vestigingsfacto- Hans van der Hart, directeur Zeeland Seaports„Het havengebied heeft veel impactFoto: duofoto ren zoals het element personeel. Het gaat om de goede match tussen het aantal beschikbare arbeidskrachten en de gevraagde kwaliteit. Via het nieuwe logistieke centrum in Terneuzen, waarvan de bouw dit jaar zal aanvangen, worden lager opgeleide mensen de mogelijkheid gebo den om voor een veilige baan in de haven te kiezen. In het logistiek centrum wordt men opgeleid voor alles wat te maken heeft met laden en lossen van schepen, bewerking van goederen, distributie en transport. Men wordt bijvoorbeeld opgeleid voor heftruckchauffeur of kraanmachinist." Scaldia Zeeland Seaports gaat er van uit dat de overslag verder zal stijgen, onder meer als gevolg van de ingebruikname van de nieuwe Scaldia Terminal in Vlissingen-Oost. De uitbreiding van de Scaldiahaven zal volgens prognose in juli van dit jaar afgerond zijn. De volledige terminal zal medio 2012 in bedrijf zijn. De inschatting is dat minimaal 65 procent van de lading via binnenvaart- en short-sea-schepen zal worden afge voerd. Het overige vervoer gaat via spoor- en wegverbin ding. De terminal is gebouwd in opdracht van de Vlaamse ondernemingen Sea-invest NV (70 procent) en Zuidnatie NV (30 procent). Zij vormen de joint venture Scaldia Terminal Operator. „De uitbreiding van de Scaldiahaven betekent enerzijds een verdubbeling van de kade-infrastructuur en terreincapaciteit voor Verbrugge Scaldia Terminal en anderzijds het beschik baar komen van een terminal voor Sea-lnvest en Zuidnatie voor de afhandeling van deepsea-container- schepen, alsmede voor de op- en overslag van andere ladingen", aldus Van der Hart. De verlenging van de Autrichehaven in de Kanaalzone, geschikt voor schepen met een diepgang van 11,50 meter, is nagenoeg afge rond. Lees verder op pagina 7.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 98