5 OpE** Vlissingen Vervolg van pagina 4. Uit onderzoek is gebleken dat twee op de drie Zeeuwen de havens en de uitbreiding van de havens steunen. Slechts minder dan tien procent van de Zeeuwse bevol king is van mening dat de woonkwaliteit in gevaar komt door toenemende havenactiviteiten. De Zeeuwen begrij pen maar al te zeer dat een goed gekwalificeerde haven essentieel is voor economie en werkgelegenheid. Door de verwachte toename van de wereldhandel wordt de krimp verzacht en kunnen er extra arbeidsplaatsen in de haven worden gecreëerd. We moeten kunnen groeien van een jaarlijkse overslag van dertig miljoen ton tot vijf tig miljoen ton in 2020", meent Wim Vrijland, die na zijn afscheid als logistiek directeur bij Dow in 2004 voorman werd van Zeeland Port Promotion Council. De preses is optimistisch gestemd, ondanks de economi sche malaise die ontstaan is na de kredietcrisis van anderhalf jaar geleden. ,,De business heeft ongelooflijk op zijn donder gehad. Havenbedrijven kijken uit naar het juiste moment om capaciteit te creëren. ZPPC heeft een concept neergezet van 'Zeeland United' dat als doelstel ling heeft dat alle geledingen in de maatschappij de schouders er onder moeten zetten om groei in de haven te realiseren. Bedrijven, overheid, onderwijs: alles moet er op gefocust zijn om Zeeland een tophavengebied te laten zijn." Vrijland wijst erop dat Zeeland letterlijk en figuurlijk de boot mist als niet voorzien wordt in adequate containerfaciliteiten in de bestaande haven en uiteindelijk de Westerschelde Container Terminal (WCT). Ook de wereldwijde containerisatie heeft door de crisisperiode pas op de plaats moeten maken, maar in de nabije toe komst moet er met gedegen infrastructuur zo goed mogelijk op worden ingespeeld. „Alles is een kwestie van timing. Als je de haven ook op de lange termijn Foto's Rich Art Promotion gezond en concurrerend wil houden heb je een groot volume containers nodig en dus faciliteiten voor de ver werking ervan. Het aandeel van de traditionele goede renstromen wordt steeds kleiner. Ook diverse bestaande handelsstromen schakelen over op containers. Als je niet containeriseert verlies je dus voor een deel ook hetgeen je nu doet. Er is geen alternatief. De economie en de wereldhandel gaan weer groeien. Dus moeten wij in de Zeeuwse havens overslagcapaciteit creëren om de toe nemende volumes in de toekomst aan te kunnen. Door ons concurrentievoordeel ten opzichte van havens als Antwerpen, Hamburg en Zeebrugge, hebben wij een gro tere kans op economische groei en volumes. De infra structuur moet dan wel op orde zijn. We moeten zorgen dat er goede netwerken worden gecreëerd op het gebied van spoorverbindingen, binnenvaart en short sea. Zo kan er vanaf 2012 een vliegende start gemaakt worden met overslag van containers op de Verbrugge Container bestaande haven liggen er al. Er is echter een gezamen lijke katalysator nodig om over de eerste bedrijfsrisico's heen te stappen. Overheid en zakenleven moeten de krachten bundelen om bedrijven in staat te stellen contai ners te doen overslaan. Het moet bedrijven aantrekkelijk gemaakt worden om te investeren en nieuwe activiteiten op te starten." Vrijland legt uit dat de havens in Noord-West Europa inzetten op een jaarlijkse containeroverslag van vijftig a zestig miljoen Teu in 2020. „Veertig procent zou via Rotterdam moeten lopen en wij willen acht procent via de Zeeuwse havens, ongeveer vijf miljoen Teu. De volumes gaan naar de havengebieden met de laagste kosten en de beste service, interessant dus voor de Zeeuwse havens. Je ziet dat havens aan de monding van een rivier minder lading verloren hebben dan de havens die meer landinwaarts zijn gelegen. Rotterdam is nu al terug op het oude niveau, terwijl Zeebrugge helemaal niet te lij den had onder de crisis. Wij hebben het voordeel dat we vöör de realisering van de Nieuwe Maasvlakte en de uit breiding van de Antwerpse haven, operationeel kunnen zijn met goede containeroverslagcapaciteit. Wij hebben de kades. Naast de Verbrugge kade zal ook de Scaldia kade over enkele maanden beschikbaar zijn. Het is dan ook zaak dat er snel containerkranen worden gereali seerd om de business te runnen. We zijn niet alleen goedkoper, maar kunnen omdat de kades er al liggen, ook sneller kranen plaatsen. Dit, terwijl Rotterdam nog maar net bezig is met opspuiten van land. In de logistiek is het zo dat er alleen klanten komen als de infrastruc tuur (kranen) op orde is. We moeten onze concurrentie kracht uitbuiten. De Zeeuwse havens zijn compact, over zichtelijk en op alle mogelijke manieren bereikbaar. Het concurrentievoordeel is helder. Door de natuurlijke lig ging van de Zeeuwse havens en de uitstekende service kunnen schepen in Zeeland eerder aanmeren en vertrek ken dan elders. We liggen vooraan, hoe eerder je bereik baar bent vanuit de diepe zee, hoe beter; we hebben goede achterlandverbindingen via binnenvaart, spoor en weg èn we hebben uitstekend gemotiveerd personeel. Binnen het bestaande havenbekken zijn we kansrijk om stap voor stap mee te gaan in de wereldwijde containeri satie. Het is belangrijk dat ondernemers, overheid en onderwijs samen optrekken om de havens te laten groei en. 'Zeeland United' dus, vanwege het grote belang van de havens voor economie en werkgelegenheid in Zeeland. Wat een aspirientje is tegen de griep, zijn de havens tegen de economische krimp." Terminal en de Scaldia Terminal. In combinatie met de Westerschelde Container Terminal ontstaat dan veel nieuwe dynamiek in de haven. De kades binnen de

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 97