5
OpE**
Vlissingen
Vervolg van pagina 4.
Uit onderzoek is gebleken dat twee op de drie Zeeuwen
de havens en de uitbreiding van de havens steunen.
Slechts minder dan tien procent van de Zeeuwse bevol
king is van mening dat de woonkwaliteit in gevaar komt
door toenemende havenactiviteiten. De Zeeuwen begrij
pen maar al te zeer dat een goed gekwalificeerde haven
essentieel is voor economie en werkgelegenheid. Door
de verwachte toename van de wereldhandel wordt de
krimp verzacht en kunnen er extra arbeidsplaatsen in de
haven worden gecreëerd. We moeten kunnen groeien
van een jaarlijkse overslag van dertig miljoen ton tot vijf
tig miljoen ton in 2020", meent Wim Vrijland, die na zijn
afscheid als logistiek directeur bij Dow in 2004 voorman
werd van Zeeland Port Promotion Council.
De preses is optimistisch gestemd, ondanks de economi
sche malaise die ontstaan is na de kredietcrisis van
anderhalf jaar geleden. ,,De business heeft ongelooflijk
op zijn donder gehad. Havenbedrijven kijken uit naar het
juiste moment om capaciteit te creëren. ZPPC heeft een
concept neergezet van 'Zeeland United' dat als doelstel
ling heeft dat alle geledingen in de maatschappij de
schouders er onder moeten zetten om groei in de haven
te realiseren. Bedrijven, overheid, onderwijs: alles moet
er op gefocust zijn om Zeeland een tophavengebied te
laten zijn." Vrijland wijst erop dat Zeeland letterlijk en
figuurlijk de boot mist als niet voorzien wordt in adequate
containerfaciliteiten in de bestaande haven en uiteindelijk
de Westerschelde Container Terminal (WCT). Ook de
wereldwijde containerisatie heeft door de crisisperiode
pas op de plaats moeten maken, maar in de nabije toe
komst moet er met gedegen infrastructuur zo goed
mogelijk op worden ingespeeld. „Alles is een kwestie
van timing. Als je de haven ook op de lange termijn
Foto's Rich Art Promotion
gezond en concurrerend wil houden heb je een groot
volume containers nodig en dus faciliteiten voor de ver
werking ervan. Het aandeel van de traditionele goede
renstromen wordt steeds kleiner. Ook diverse bestaande
handelsstromen schakelen over op containers. Als je niet
containeriseert verlies je dus voor een deel ook hetgeen
je nu doet. Er is geen alternatief. De economie en de
wereldhandel gaan weer groeien. Dus moeten wij in de
Zeeuwse havens overslagcapaciteit creëren om de toe
nemende volumes in de toekomst aan te kunnen. Door
ons concurrentievoordeel ten opzichte van havens als
Antwerpen, Hamburg en Zeebrugge, hebben wij een gro
tere kans op economische groei en volumes. De infra
structuur moet dan wel op orde zijn. We moeten zorgen
dat er goede netwerken worden gecreëerd op het gebied
van spoorverbindingen, binnenvaart en short sea. Zo kan
er vanaf 2012 een vliegende start gemaakt worden met
overslag van containers op de Verbrugge Container
bestaande haven liggen er al. Er is echter een gezamen
lijke katalysator nodig om over de eerste bedrijfsrisico's
heen te stappen. Overheid en zakenleven moeten de
krachten bundelen om bedrijven in staat te stellen contai
ners te doen overslaan. Het moet bedrijven aantrekkelijk
gemaakt worden om te investeren en nieuwe activiteiten
op te starten."
Vrijland legt uit dat de havens in Noord-West Europa
inzetten op een jaarlijkse containeroverslag van vijftig a
zestig miljoen Teu in 2020. „Veertig procent zou via
Rotterdam moeten lopen en wij willen acht procent via de
Zeeuwse havens, ongeveer vijf miljoen Teu. De volumes
gaan naar de havengebieden met de laagste kosten en
de beste service, interessant dus voor de Zeeuwse
havens. Je ziet dat havens aan de monding van een
rivier minder lading verloren hebben dan de havens die
meer landinwaarts zijn gelegen. Rotterdam is nu al terug
op het oude niveau, terwijl Zeebrugge helemaal niet te lij
den had onder de crisis. Wij hebben het voordeel dat we
vöör de realisering van de Nieuwe Maasvlakte en de uit
breiding van de Antwerpse haven, operationeel kunnen
zijn met goede containeroverslagcapaciteit. Wij hebben
de kades. Naast de Verbrugge kade zal ook de Scaldia
kade over enkele maanden beschikbaar zijn. Het is dan
ook zaak dat er snel containerkranen worden gereali
seerd om de business te runnen. We zijn niet alleen
goedkoper, maar kunnen omdat de kades er al liggen,
ook sneller kranen plaatsen. Dit, terwijl Rotterdam nog
maar net bezig is met opspuiten van land. In de logistiek
is het zo dat er alleen klanten komen als de infrastruc
tuur (kranen) op orde is. We moeten onze concurrentie
kracht uitbuiten. De Zeeuwse havens zijn compact, over
zichtelijk en op alle mogelijke manieren bereikbaar. Het
concurrentievoordeel is helder. Door de natuurlijke lig
ging van de Zeeuwse havens en de uitstekende service
kunnen schepen in Zeeland eerder aanmeren en vertrek
ken dan elders. We liggen vooraan, hoe eerder je bereik
baar bent vanuit de diepe zee, hoe beter; we hebben
goede achterlandverbindingen via binnenvaart, spoor en
weg èn we hebben uitstekend gemotiveerd personeel.
Binnen het bestaande havenbekken zijn we kansrijk om
stap voor stap mee te gaan in de wereldwijde containeri
satie. Het is belangrijk dat ondernemers, overheid en
onderwijs samen optrekken om de havens te laten groei
en. 'Zeeland United' dus, vanwege het grote belang van
de havens voor economie en werkgelegenheid in
Zeeland. Wat een aspirientje is tegen de griep, zijn de
havens tegen de economische krimp."
Terminal en de Scaldia Terminal. In combinatie met de
Westerschelde Container Terminal ontstaat dan veel
nieuwe dynamiek in de haven. De kades binnen de