Sloecentrale is uniek
Ook Holland America Line present!
14
OPE/Vyy
^A/DA&
- Vlissingen
,,De Open Havendag biedt een
unieke kans om de nieuwe
Sloecentrale in Vlissingen-Oost
eens van dichtbij te komen bekij
ken. Het is een zeer veilige gasge
stookte energiecentrale die onge
veer twee miljoen huishoudens
van elektriciteit kan voorzien. Voor
het Franse energiebedrijf EDF, met
vestigingen in heel Europa, bete
kent de Sloecentrale de invulling
van een strategische wens om
ook in Nederland actief te zijn",
aldus Jaap Wolters, financial
commercial manager van de
Sloecentrale.
door Henk van de Voorde
Jaap Wolters, financial commercial manager: „De Sloecentrale is in feite de
Ferrari onder de energiecentrales.Foto: Marijke Folkertsma
RITTHEM - DELTA en EDF (Electricité de France) parti
ciperen beide voor vijftig procent in de Sloecentrale.
Beide partijen hebben de Sloecentrale op vrijdag 12
februari 2010 officieel geopend. De centrale is echter al
volledig operationeel sinds december 2009. De
Sloecentrale bestaat uit twee units die ieder 435 mega
watt kunnen opwekken en heeft een rendement van
ongeveer 59 procent. De Sloecentrale neemt vier procent
van de Nederlandse elektriciteitsproductie voor zijn reke
ning. Door de nieuwste technologie die Siemens in de
centrale heeft verwerkt is het energetisch rendement van
de centrale vijftig procent hoger dan een gemiddelde
kolengestookte centrale. In vergelijking met andere gas
gestookte energiecentrales is het rendement en daarmee
dus ook de C02 uitstoot ongeveer 25 procent beter. Het
is de eerste centrale van EDF (Electricité de France) in
Nederland en tegelijkertijd de meest flexibele centrale in
ons land. Zo kost het weinig tijd de centrale in te schake
len en uit te zetten. Daarmee speelt de centrale in op de
behoeften van de energiemarkt want er is steeds meer
sprake van pieken en dalen in de vraag naar energie.
Flexibiliteit in de aanlevering is dus gewenst. Een gasge
stookte centrale is ook groener omdat er minder CO2 vrij
komt bij de verbranding. Alleen de kerncentrale stoot nog
minder CO2 uit.
„De grote mate van flexibiliteit en het hoge rendement
maken de Sloecentrale bijzonder. De Sloecentrale is in
feite de Ferrari onder de energiecentrales: Het beste van
het beste, met dien verstande dat onze centrale wél
milieuvriendelijk is. De groene kleur van de centrale is
dan ook niet uit de lucht komen vallen. Er zijn vele gas-
centrales in Nederland, maar de Sloecentrale is met haar
moderne state-of-the-art technologie echt uniek. Van alle
energiebedrijven waren wij verreweg de eerste met het
bouwen van een nieuwe centrale van deze omvang, in
een nieuwe tijd", aldus Jaap Wolters.
De Open Havendag is een unieke kans om de centrale
te bezoeken.
ZPPC, de belangenbehartiger van
de Zeeuwse havenbedrijven, is
ingenomen met de recente beves
tiging van deelname van de
Holland America Line (HAL) aan
de Open Havendag. Het is de eer
ste keer dat de toonaangevende
cruisemaatschappij, marktleider in
Nederland, present is op de Open
Havendag.
De ms Prinsendam bezoekt op dinsdag 20 juli de haven van Vlissingen.
Foto: Holland America Line
door Henk van de Voorde
VLISSINGEN - „Net als vele andere bedrijven hebben
ook wij een stand op de Open Havendag, naast Zeeland
Cruise Port, dat hele ambitieuze plannen heeft met
betrekking tot de bouw van een cruiseterminal in de
Vlissingse Buitenhaven", zegt HAL-woordvoerder
Alexander Bakker. Door zijn diensten vanuit Rotterdam
naar de VS is de bijna 150 jaar oude rederij, opgericht
als Koninklijke Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart
Maatschappij, al gauw Holland Amerika Lijn gaan heten.
De HAL is in de jaren tachtig van de vorige eeuw vanuit
Nederland verhuisd naar de Verenigde Staten en daar
uiteindelijk overgenomen door Carnival Corporation. Dit
concern omvat inmiddels elf verschillende cruiserederijen
met samen bijna honderd schepen. Het hoofdkantoor
van Holland America Line is gevestigd in Seattle. De
passagiersdienst tussen Rotterdam en New York is begin
jaren zeventig beëindigd en vervolgens is HAL zich (lou
ter) gaan concentreren op het maken van cruises.
De vloot van de Holland America Line bestaat anno 2010
uit veertien schepen, die samen jaarlijks bijna 500 crui
ses maken waarbij 314 havens in 97 landen worden aan
gedaan. Qua grootte zijn de HAL-schepen 'mid-size'. Het
grootste HAL-schip, ms Eurodam, biedt plaats aan 2.100
passagiers en 900 bemanningsleden. „Cruises zijn nog
redelijk onbekend in Nederland, hoewel de markt snel
groeiende is. Vorig jaar was er in ons land een markt
groei van dertig procent ten opzichte van 2008.
Deskundigen voorspellen dat de cruisemarkt in
Nederland in de komende jaren met een factor vijf kan
groeien, van 60.000 passagiers nu tot een aantal van
rond de 300.000. De komst van een cruiseschip levert de
lokale economie gemiddeld ongeveer 500.000 euro op,
onder meer door bestedingen van de passagiers. De
HAL haakt in op de groei van de Europese markt en
biedt volgend jaar meer cruises in Europese wateren en
vooral meer cruises met Rotterdam als begin- én eind
punt." De ms Prinsendam bezoekt op dinsdag 20 juli de
haven van Vlissingen. De Prinsendam is het kleinste
schip in de HAL-vloot, met bijna 835 passagiers en 470
bemanningsleden. Prinses Maxima doopt op zondag 4
juli in Venetië het nieuwste schip van de HAL, de ms
Nieuw Amsterdam. De Nieuw Amsterdam is een zuster
schip van de ms Eurodam, die in 2008 in Rotterdam is
gedoopt door koningin Beatrix.