Sloecentrale is uniek Ook Holland America Line present! 14 OPE/Vyy ^A/DA& - Vlissingen ,,De Open Havendag biedt een unieke kans om de nieuwe Sloecentrale in Vlissingen-Oost eens van dichtbij te komen bekij ken. Het is een zeer veilige gasge stookte energiecentrale die onge veer twee miljoen huishoudens van elektriciteit kan voorzien. Voor het Franse energiebedrijf EDF, met vestigingen in heel Europa, bete kent de Sloecentrale de invulling van een strategische wens om ook in Nederland actief te zijn", aldus Jaap Wolters, financial commercial manager van de Sloecentrale. door Henk van de Voorde Jaap Wolters, financial commercial manager: „De Sloecentrale is in feite de Ferrari onder de energiecentrales.Foto: Marijke Folkertsma RITTHEM - DELTA en EDF (Electricité de France) parti ciperen beide voor vijftig procent in de Sloecentrale. Beide partijen hebben de Sloecentrale op vrijdag 12 februari 2010 officieel geopend. De centrale is echter al volledig operationeel sinds december 2009. De Sloecentrale bestaat uit twee units die ieder 435 mega watt kunnen opwekken en heeft een rendement van ongeveer 59 procent. De Sloecentrale neemt vier procent van de Nederlandse elektriciteitsproductie voor zijn reke ning. Door de nieuwste technologie die Siemens in de centrale heeft verwerkt is het energetisch rendement van de centrale vijftig procent hoger dan een gemiddelde kolengestookte centrale. In vergelijking met andere gas gestookte energiecentrales is het rendement en daarmee dus ook de C02 uitstoot ongeveer 25 procent beter. Het is de eerste centrale van EDF (Electricité de France) in Nederland en tegelijkertijd de meest flexibele centrale in ons land. Zo kost het weinig tijd de centrale in te schake len en uit te zetten. Daarmee speelt de centrale in op de behoeften van de energiemarkt want er is steeds meer sprake van pieken en dalen in de vraag naar energie. Flexibiliteit in de aanlevering is dus gewenst. Een gasge stookte centrale is ook groener omdat er minder CO2 vrij komt bij de verbranding. Alleen de kerncentrale stoot nog minder CO2 uit. „De grote mate van flexibiliteit en het hoge rendement maken de Sloecentrale bijzonder. De Sloecentrale is in feite de Ferrari onder de energiecentrales: Het beste van het beste, met dien verstande dat onze centrale wél milieuvriendelijk is. De groene kleur van de centrale is dan ook niet uit de lucht komen vallen. Er zijn vele gas- centrales in Nederland, maar de Sloecentrale is met haar moderne state-of-the-art technologie echt uniek. Van alle energiebedrijven waren wij verreweg de eerste met het bouwen van een nieuwe centrale van deze omvang, in een nieuwe tijd", aldus Jaap Wolters. De Open Havendag is een unieke kans om de centrale te bezoeken. ZPPC, de belangenbehartiger van de Zeeuwse havenbedrijven, is ingenomen met de recente beves tiging van deelname van de Holland America Line (HAL) aan de Open Havendag. Het is de eer ste keer dat de toonaangevende cruisemaatschappij, marktleider in Nederland, present is op de Open Havendag. De ms Prinsendam bezoekt op dinsdag 20 juli de haven van Vlissingen. Foto: Holland America Line door Henk van de Voorde VLISSINGEN - „Net als vele andere bedrijven hebben ook wij een stand op de Open Havendag, naast Zeeland Cruise Port, dat hele ambitieuze plannen heeft met betrekking tot de bouw van een cruiseterminal in de Vlissingse Buitenhaven", zegt HAL-woordvoerder Alexander Bakker. Door zijn diensten vanuit Rotterdam naar de VS is de bijna 150 jaar oude rederij, opgericht als Koninklijke Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij, al gauw Holland Amerika Lijn gaan heten. De HAL is in de jaren tachtig van de vorige eeuw vanuit Nederland verhuisd naar de Verenigde Staten en daar uiteindelijk overgenomen door Carnival Corporation. Dit concern omvat inmiddels elf verschillende cruiserederijen met samen bijna honderd schepen. Het hoofdkantoor van Holland America Line is gevestigd in Seattle. De passagiersdienst tussen Rotterdam en New York is begin jaren zeventig beëindigd en vervolgens is HAL zich (lou ter) gaan concentreren op het maken van cruises. De vloot van de Holland America Line bestaat anno 2010 uit veertien schepen, die samen jaarlijks bijna 500 crui ses maken waarbij 314 havens in 97 landen worden aan gedaan. Qua grootte zijn de HAL-schepen 'mid-size'. Het grootste HAL-schip, ms Eurodam, biedt plaats aan 2.100 passagiers en 900 bemanningsleden. „Cruises zijn nog redelijk onbekend in Nederland, hoewel de markt snel groeiende is. Vorig jaar was er in ons land een markt groei van dertig procent ten opzichte van 2008. Deskundigen voorspellen dat de cruisemarkt in Nederland in de komende jaren met een factor vijf kan groeien, van 60.000 passagiers nu tot een aantal van rond de 300.000. De komst van een cruiseschip levert de lokale economie gemiddeld ongeveer 500.000 euro op, onder meer door bestedingen van de passagiers. De HAL haakt in op de groei van de Europese markt en biedt volgend jaar meer cruises in Europese wateren en vooral meer cruises met Rotterdam als begin- én eind punt." De ms Prinsendam bezoekt op dinsdag 20 juli de haven van Vlissingen. De Prinsendam is het kleinste schip in de HAL-vloot, met bijna 835 passagiers en 470 bemanningsleden. Prinses Maxima doopt op zondag 4 juli in Venetië het nieuwste schip van de HAL, de ms Nieuw Amsterdam. De Nieuw Amsterdam is een zuster schip van de ms Eurodam, die in 2008 in Rotterdam is gedoopt door koningin Beatrix.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 94