D
Haven is banenmotor van Zeeland
ORGANISATIE ZPPC EN ZEELAND SEAPORTS: TROTS OP ONZE HAVENS'
Vlissingen
Vt/jni Vrijland, voorzitter van Zeeland Pal PmmóUon Council: ..De haven moet ruimte krijgen om te groeien." Foto; duoloto
Zeeland Port Promotion Council
(ZPPC) en Zeeland Seaports orga
niseren op zaterdag 5 juni van
10.00 tot 16.00 uur in Vlissingen-
Oost de vijfde editie van de twee
jaarlijkse Open Havendag, met als
thema 'Trots op onze havens'.
Gastheer is ook tijdens het eerste
lustrum Scheldepoort
Reparatiewerf. „De Open
Havendag van 2008 was met bijna
10.000 bezoekers een groot suc
ces. Ons streven is dat aantal dit
jaar zelfs te overtreffen. Doel van
de Open Havendag is de Zeeuwse
en West-Brabantse bevolking
beter bekend te maken met de
Zeeuwse havens en de economi
sche waarde hiervan voor de regio
te verduidelijken. Men kan deze
dag kennis maken met de dyna
miek van de havens, waarbij wij
tevens ook mensen hopen te inte
resseren voor een baan in de
haven", aldus voorzitter Wim
Vrijland van ZPPC.
Foto: duofoto
door Henk van de Voorde
VLISSINGEN-OOST - Er is op de vijfde Open Havendag
gratis busvervoer van Terneuzen respectievelijk
Vlissingen naar Scheldepoort en vice versa. Naast ZPPC
en Zeeland Seaports is ook de Provincie Zeeland hoofd
sponsor van het evenement. De havens van Vlissingen
en Terneuzen zijn dan ook het trekpaard van de
Zeeuwse economie. Een kwart van de Zeeuwse werkge
legenheid is direct of indirect gerelateerd aan de havens
in onze provincie. Een veertigtal havengerelateerde
bedrijven zal zich met een stand presenteren in de enor
me tent op het terrein van de scheepswerf. Bovendien
worden belangstellenden in de gelegenheid gesteld om
per bus (gratis) een bezoek te brengen aan
Scheldepoort, Sloecentrale, Total Raffinaderij en
Verbrugge Terminals. Verder zijn er op de kade bij
Scheldepoort tussen 10.00 en 16.00 uur tal van activitei
ten, presentaties en demonstraties van onder meer de
Koninklijke Marine, douane, marechaussee, en brand
weer. Er zijn diverse schepen te bezichtigen, zoals
loodsenkotters en sleepboten. Naast een rondvaart door
de havens kan het economisch hart van Zeeland ook
vanuit de lucht worden bekeken via een helikoptervlucht.
,,De haven presenteert zich aan Zeeland, West-Brabant
en de Zuid-Hollandse eilanden. Er kan op alle mogelijke
manieren geïnteracteerd worden met het havengebeu-
ren. We willen de burgers daadwerkelijk de impact van
de havens laten zien. Er zijn ruim 15.000 mensen direct
in de Zeeuwse haven werkzaam. Daarnaast is er het
multiplier effect via indirecte werkgelegenheid door activi
teiten in en rond de havens. Bijna twintig procent van alle
Zeeuwse werknemers werkt in en rond de havens. Er
worden gemiddeld hogere salarissen betaald dan in
andere sectoren. De Zeeuwse haven genereert jaarlijks
honderden miljoenen euro's die door vele gezinnen wor
den uitgegeven. De betalingen aan onze mensen zorgen
voor een stuk welvaart, waar ook andere sectoren van
profiteren. We zijn dus een banenmotor, vandaar dat het
zo belangrijk is dat de havens groeien en ruimte krijgen
om te groeien."
Containerstromen
Nieuwe arbeidsplaatsen kunnen met name ontstaan door
het be- en verwerken van de containerstromen in de
Zeeuwse haven. Zeeland moet volgens Vrijland niet het
vizier hebben op de functie van doorvoerhaven, maar op
een haven waarin de inhoud van de containers in de
logistieke centra wordt aangepast aan de Europese
markt. De goederen moeten daar worden geassem
bleerd, omgepakt en verpakt. Vervolgens kunnen ze wor
den gedistribueerd naar het achterland. „Vanwege de
stijging van de loonkosten in het Verre Oosten en de
relatief hoge brandstofkosten kunnen we zelfs aantrekke
lijk worden voor nieuwe productiegerichte activiteiten. We
nodigen de burgers op de Open Havendag uit om te kij
ken wat er omgaat in het havengebied omdat we er trots
op zijn en omdat het een belangrijk onderdeel is van de
Zeeuwse samenleving.
Lees verder
op pagina 5.