D Haven is banenmotor van Zeeland ORGANISATIE ZPPC EN ZEELAND SEAPORTS: TROTS OP ONZE HAVENS' Vlissingen Vt/jni Vrijland, voorzitter van Zeeland Pal PmmóUon Council: ..De haven moet ruimte krijgen om te groeien." Foto; duoloto Zeeland Port Promotion Council (ZPPC) en Zeeland Seaports orga niseren op zaterdag 5 juni van 10.00 tot 16.00 uur in Vlissingen- Oost de vijfde editie van de twee jaarlijkse Open Havendag, met als thema 'Trots op onze havens'. Gastheer is ook tijdens het eerste lustrum Scheldepoort Reparatiewerf. „De Open Havendag van 2008 was met bijna 10.000 bezoekers een groot suc ces. Ons streven is dat aantal dit jaar zelfs te overtreffen. Doel van de Open Havendag is de Zeeuwse en West-Brabantse bevolking beter bekend te maken met de Zeeuwse havens en de economi sche waarde hiervan voor de regio te verduidelijken. Men kan deze dag kennis maken met de dyna miek van de havens, waarbij wij tevens ook mensen hopen te inte resseren voor een baan in de haven", aldus voorzitter Wim Vrijland van ZPPC. Foto: duofoto door Henk van de Voorde VLISSINGEN-OOST - Er is op de vijfde Open Havendag gratis busvervoer van Terneuzen respectievelijk Vlissingen naar Scheldepoort en vice versa. Naast ZPPC en Zeeland Seaports is ook de Provincie Zeeland hoofd sponsor van het evenement. De havens van Vlissingen en Terneuzen zijn dan ook het trekpaard van de Zeeuwse economie. Een kwart van de Zeeuwse werkge legenheid is direct of indirect gerelateerd aan de havens in onze provincie. Een veertigtal havengerelateerde bedrijven zal zich met een stand presenteren in de enor me tent op het terrein van de scheepswerf. Bovendien worden belangstellenden in de gelegenheid gesteld om per bus (gratis) een bezoek te brengen aan Scheldepoort, Sloecentrale, Total Raffinaderij en Verbrugge Terminals. Verder zijn er op de kade bij Scheldepoort tussen 10.00 en 16.00 uur tal van activitei ten, presentaties en demonstraties van onder meer de Koninklijke Marine, douane, marechaussee, en brand weer. Er zijn diverse schepen te bezichtigen, zoals loodsenkotters en sleepboten. Naast een rondvaart door de havens kan het economisch hart van Zeeland ook vanuit de lucht worden bekeken via een helikoptervlucht. ,,De haven presenteert zich aan Zeeland, West-Brabant en de Zuid-Hollandse eilanden. Er kan op alle mogelijke manieren geïnteracteerd worden met het havengebeu- ren. We willen de burgers daadwerkelijk de impact van de havens laten zien. Er zijn ruim 15.000 mensen direct in de Zeeuwse haven werkzaam. Daarnaast is er het multiplier effect via indirecte werkgelegenheid door activi teiten in en rond de havens. Bijna twintig procent van alle Zeeuwse werknemers werkt in en rond de havens. Er worden gemiddeld hogere salarissen betaald dan in andere sectoren. De Zeeuwse haven genereert jaarlijks honderden miljoenen euro's die door vele gezinnen wor den uitgegeven. De betalingen aan onze mensen zorgen voor een stuk welvaart, waar ook andere sectoren van profiteren. We zijn dus een banenmotor, vandaar dat het zo belangrijk is dat de havens groeien en ruimte krijgen om te groeien." Containerstromen Nieuwe arbeidsplaatsen kunnen met name ontstaan door het be- en verwerken van de containerstromen in de Zeeuwse haven. Zeeland moet volgens Vrijland niet het vizier hebben op de functie van doorvoerhaven, maar op een haven waarin de inhoud van de containers in de logistieke centra wordt aangepast aan de Europese markt. De goederen moeten daar worden geassem bleerd, omgepakt en verpakt. Vervolgens kunnen ze wor den gedistribueerd naar het achterland. „Vanwege de stijging van de loonkosten in het Verre Oosten en de relatief hoge brandstofkosten kunnen we zelfs aantrekke lijk worden voor nieuwe productiegerichte activiteiten. We nodigen de burgers op de Open Havendag uit om te kij ken wat er omgaat in het havengebied omdat we er trots op zijn en omdat het een belangrijk onderdeel is van de Zeeuwse samenleving. Lees verder op pagina 5.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 92