Technocentrum ondersteunt Open Haven Dag 15 Vlissingen i Binnenvaart zit in de lift De binnenvaart zit in de lift. Ook de Zeeuwse haven streeft ernaar om zoveel mogelijk gebruik te maken van deze milieuvriendelijke vervoersmodaliteit, bij de distribu tie van het goederenverkeer naar het achterland. Op de Open Havendag is Bureau Voorlichting Binnenvaart, gevestigd in Rotterdam, speciaal met een stand aanwezig. door Henk van de Voorde „In de stand geven we informatie over de binnenvaart: het belang van deze vorm van vervoer, wat voor soorten binnenvaartschepen zijn er, waar kunnen ze komen, waar kun je de binnenvaart voor inzetten? Daarnaast proberen we jongeren te interesseren voor een beroep in de binnenvaart", aldus Wilco Volker van Bureau Voorlichting Binnenvaart. Binnenvaart is het professio neel vervoer van talrijke ladingsoorten over de Europese binnenwateren; een excellente vervoersmodaliteit als alternatief voor of aanvulling op andere vormen van transport binnen de logistieke keten. Er is genoeg capa citeit op het water om de groei van de binnenvaart aan te kunnen. De Nederlandse vloot is de laatste jaren met 500 binnenvaartschepen uitgebreid. De uitstoot van C02 per ton vervoerde lading is via de binnenvaart vele malen minder dan bij vervoer over de weg. De binnenvaart is een vervoersmodaliteit met vele voordelen en mogelijk heden voor economie, mens en maatschappij. De bin nenvaart is relatief milieuvriendelijk en veilig, opereert zowel nationaal als grensoverschrijdend, beschikt over een enorme vrije capaciteit op de vaarwegen, heeft een omvangrijke en moderne vloot met grote diversiteit aan scheepstypen en biedt eigentijdse logistieke en innova tieve oplossingen. Terminals De op handen zijnde containerterminals in het Zeeuwse havengebied zullen leiden tot een aanzienlijke toename van overslag, werkgelegenheid, zeevaart èn binnenvaart. De binnenvaart is bij uitstek geschikt voor de distributie van goederenstromen vanuit de Zeeuwse havens naar het Europese achterland. Deze meest milieuvriendelijke vorm van vervoer, vormt een perfecte schakel tussen deepsea, shortsea en het achterland. De binnenvaart is uitstekend toegerust om het door de komst van de con tainerterminals toenemende volume te accommoderen. De komst van de Westerschelde Container Terminal (WCT), in combinatie met een inlandse binnenvaart- terminal, brengt een grote toename van het vervoer via binnenvaartschepen met zich mee. De binnenvaart ontwikkelt zich als de belangrijkste logistieke sector voor containertransport. De verwachting is dat een substantieel deel van het totaal aantal contai ners dat via de WCT wordt overgeslagen via de binnen vaart wordt afgehandeld. De binnenvaart heeft in heel Nederland een steeds groter aandeel in het goederen vervoer. In de Zeeuwse havens laden jaarlijks enkele tienduizenden binnenschepen. Het Technocentrum Zeeland (TCZ) verzorgt de communicatie tussen de organisatie van de open haven dag en het onderwijs in Zeeland. „We ondersteunen op een bescheiden wijze de organisatie door het informeren van de scho len. Het Technocentrum Zeeland kan echter veel meer betekenen voor de bedrijven die in de haven gevestigd zijn dan op het ogenblik gebeurt", aldus directeur Dick Schipper van het Technocentrum. door Henk van de Voorde Öick Schipper, directeur Technocentrum Zeeland (TCZ) VLISSINGEN - Het TCZ richt zich bij het afstemmen van opleidingen en bedrijfsleven op alle soorten onder wijsinstellingen, van basisonderwijs tot middelbaar- en hoger onderwijs. Diverse organisaties maken zich al enkele jaren sterk om het dreigende tekort aan techni sche vakmensen op te vangen. Het TCZ faciliteert om onderwijs en bedrijfsleven dichter bij elkaar te brengen. Met het door TCZ geïnitieerde project Bedrijf+School wordt concreet invulling gegeven aan de wisselwerking tussen bedrijfsleven en onderwijs. Centraal in Bedrijf School is een database van ruim 250 participerende Zeeuwse bedrijven. „Het Technocentrum Zeeland kan zich prima vinden in de Open Havendag. Het Technocentrum biedt mogelijkheden om leerlingen kennis te laten maken met het werk in de haven. Onbekend maakt namelijk onbemind. Via Bedrijf+School kunnen bedrijven zich aanmelden waarop ze door scholen bena derd kunnen worden voor gastlessen, bedrijfsbezoeken, stages en docentstages op technisch gebied. Bovendien bestaat voor bedrijven en instanties de mogelijkheid om technische en logistieke praktijkvragen voor te leggen aan scholen met het doel deze door studenten te laten uitvoeren via studie opdrachten." In Nederland kiezen relatief weinig jongeren voor een technische opleiding of een beroep in de variëteit aan technische branches, zoals logistiek en zeevaart. En dat terwijl de baangarantie en carrièremogelijkheden er groot zijn. Positief voor Zeeland is echter dat hier procentueel meer jongeren voor een technisch profiel kiezen dan in de rest van Nederland. „De HZ heeft relatief veel studen ten in de hogere technische opleidingen en ook in het voortgezet onderwijs steekt het aantal leerlingen met een technisch vakkenpakket positief af tegen de rest van Nederland. Ook kiezen er in Zeeland procentueel gezien veel meisjes voor techniek", verklaart Dick Schipper. Het lijkt er dus op dat de gezamenlijke inspanningen van bedrijven, scholen en organisaties zoals TCZ tot positie ve resultaten leiden. De onafhankelijke intermediair TCZ richt zich samen met andere partijen op het oplossen van regionale knelpunten die bestaan tussen het technisch (beroeps) onderwijs en de arbeidsmarkt. TCZ vervult daarbij vooral een coördinerende en regisserende rol. „Momenteel kunnen veel bedrijven volstaan met het huidige personeelsbestand. De economie zal echter ongetwijfeld weer aantrekken en bovendien moeten er in de nabije toekomst toch veel technische vacatures in diverse branches worden ingevuld wegens de vergrijzing van de Zeeuwse arbeidsmarkt." OPE/V^ A/DA6

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 87