Technocentrum ondersteunt Open Haven Dag
15
Vlissingen
i
Binnenvaart zit in de lift
De binnenvaart zit in de lift. Ook
de Zeeuwse haven streeft ernaar
om zoveel mogelijk gebruik te
maken van deze milieuvriendelijke
vervoersmodaliteit, bij de distribu
tie van het goederenverkeer naar
het achterland. Op de Open
Havendag is Bureau Voorlichting
Binnenvaart, gevestigd in
Rotterdam, speciaal met een stand
aanwezig.
door Henk van de Voorde
„In de stand geven we informatie over de binnenvaart:
het belang van deze vorm van vervoer, wat voor soorten
binnenvaartschepen zijn er, waar kunnen ze komen,
waar kun je de binnenvaart voor inzetten? Daarnaast
proberen we jongeren te interesseren voor een beroep in
de binnenvaart", aldus Wilco Volker van Bureau
Voorlichting Binnenvaart. Binnenvaart is het professio
neel vervoer van talrijke ladingsoorten over de Europese
binnenwateren; een excellente vervoersmodaliteit als
alternatief voor of aanvulling op andere vormen van
transport binnen de logistieke keten. Er is genoeg capa
citeit op het water om de groei van de binnenvaart aan te
kunnen. De Nederlandse vloot is de laatste jaren met
500 binnenvaartschepen uitgebreid. De uitstoot van C02
per ton vervoerde lading is via de binnenvaart vele malen
minder dan bij vervoer over de weg. De binnenvaart is
een vervoersmodaliteit met vele voordelen en mogelijk
heden voor economie, mens en maatschappij. De bin
nenvaart is relatief milieuvriendelijk en veilig, opereert
zowel nationaal als grensoverschrijdend, beschikt over
een enorme vrije capaciteit op de vaarwegen, heeft een
omvangrijke en moderne vloot met grote diversiteit aan
scheepstypen en biedt eigentijdse logistieke en innova
tieve oplossingen.
Terminals
De op handen zijnde containerterminals in het Zeeuwse
havengebied zullen leiden tot een aanzienlijke toename
van overslag, werkgelegenheid, zeevaart èn binnenvaart.
De binnenvaart is bij uitstek geschikt voor de distributie
van goederenstromen vanuit de Zeeuwse havens naar
het Europese achterland. Deze meest milieuvriendelijke
vorm van vervoer, vormt een perfecte schakel tussen
deepsea, shortsea en het achterland. De binnenvaart is
uitstekend toegerust om het door de komst van de con
tainerterminals toenemende volume te accommoderen.
De komst van de Westerschelde Container Terminal
(WCT), in combinatie met een inlandse binnenvaart-
terminal, brengt een grote toename van het vervoer via
binnenvaartschepen met zich mee.
De binnenvaart ontwikkelt zich als de belangrijkste
logistieke sector voor containertransport. De verwachting
is dat een substantieel deel van het totaal aantal contai
ners dat via de WCT wordt overgeslagen via de binnen
vaart wordt afgehandeld. De binnenvaart heeft in heel
Nederland een steeds groter aandeel in het goederen
vervoer. In de Zeeuwse havens laden jaarlijks enkele
tienduizenden binnenschepen.
Het Technocentrum Zeeland (TCZ)
verzorgt de communicatie tussen
de organisatie van de open haven
dag en het onderwijs in Zeeland.
„We ondersteunen op een
bescheiden wijze de organisatie
door het informeren van de scho
len. Het Technocentrum Zeeland
kan echter veel meer betekenen
voor de bedrijven die in de haven
gevestigd zijn dan op het ogenblik
gebeurt", aldus directeur Dick
Schipper van het Technocentrum.
door Henk van de Voorde
Öick Schipper, directeur Technocentrum Zeeland (TCZ)
VLISSINGEN - Het TCZ richt zich bij het afstemmen
van opleidingen en bedrijfsleven op alle soorten onder
wijsinstellingen, van basisonderwijs tot middelbaar- en
hoger onderwijs. Diverse organisaties maken zich al
enkele jaren sterk om het dreigende tekort aan techni
sche vakmensen op te vangen. Het TCZ faciliteert om
onderwijs en bedrijfsleven dichter bij elkaar te brengen.
Met het door TCZ geïnitieerde project Bedrijf+School
wordt concreet invulling gegeven aan de wisselwerking
tussen bedrijfsleven en onderwijs. Centraal in Bedrijf
School is een database van ruim 250 participerende
Zeeuwse bedrijven. „Het Technocentrum Zeeland kan
zich prima vinden in de Open Havendag. Het
Technocentrum biedt mogelijkheden om leerlingen kennis
te laten maken met het werk in de haven. Onbekend
maakt namelijk onbemind. Via Bedrijf+School kunnen
bedrijven zich aanmelden waarop ze door scholen bena
derd kunnen worden voor gastlessen, bedrijfsbezoeken,
stages en docentstages op technisch gebied. Bovendien
bestaat voor bedrijven en instanties de mogelijkheid om
technische en logistieke praktijkvragen voor te leggen
aan scholen met het doel deze door studenten te laten
uitvoeren via studie opdrachten."
In Nederland kiezen relatief weinig jongeren voor een
technische opleiding of een beroep in de variëteit aan
technische branches, zoals logistiek en zeevaart. En dat
terwijl de baangarantie en carrièremogelijkheden er groot
zijn. Positief voor Zeeland is echter dat hier procentueel
meer jongeren voor een technisch profiel kiezen dan in
de rest van Nederland. „De HZ heeft relatief veel studen
ten in de hogere technische opleidingen en ook in het
voortgezet onderwijs steekt het aantal leerlingen met een
technisch vakkenpakket positief af tegen de rest van
Nederland. Ook kiezen er in Zeeland procentueel gezien
veel meisjes voor techniek", verklaart Dick Schipper. Het
lijkt er dus op dat de gezamenlijke inspanningen van
bedrijven, scholen en organisaties zoals TCZ tot positie
ve resultaten leiden. De onafhankelijke intermediair TCZ
richt zich samen met andere partijen op het oplossen van
regionale knelpunten die bestaan tussen het technisch
(beroeps) onderwijs en de arbeidsmarkt. TCZ vervult
daarbij vooral een coördinerende en regisserende rol.
„Momenteel kunnen veel bedrijven volstaan met het
huidige personeelsbestand. De economie zal echter
ongetwijfeld weer aantrekken en bovendien moeten er
in de nabije toekomst toch veel technische vacatures in
diverse branches worden ingevuld wegens de vergrijzing
van de Zeeuwse arbeidsmarkt."
OPE/V^
A/DA6