Openstaan voor alle kanten van het verhaal Zeeland Seaports OPEN//. 5)um Open Havendag 2010 bol van activiteiten Wat de haven in gaat, moet er ook weer uit Port Authority De havens van Borseie. Vlissingen en Terneuzen vormen samen het derde havengebied van Nederiand. Met zijn bij drage aan de Zeeuwse werkgelegenheid en economie mag dit gebied met recht het kloppend hart van de Zeeuwse economie genoemd worden. Zeeland Seaports is een gemeenschappelijke regeling waarin de Provincie Zeeland en de gemeentes Borsele. Terneuzen en Vlissingen participeren. Als havenbedrijf is het verantwoordetijk voor de economische ontwikkeling, het beheer, onderhoud en de exploitatie van de Zeeuwse havens. Bij Zeeland Seaports werken circa 30 mensen die samen verantwoordelijk zijn Zeeland Seaports is de beheerder van de Zeeuwse zeehavens. Dagelijks werken bijna tachtig medewerkers aan de ontwikkeling, de exploitatie en promotie van de derde zeehaven van Nederland. Maar wat houdt dit nu precies in? Wat doet bijvoorbeeld een kantonnier? En een havenmeester? In een serie portretten leest u meer over het werk van de medewerkers van het havenbedrijf. Een onmisbare schakel tussen Zeejand Seaports en de directe omgeving is de afdeling Public Affairs. Vooral bij ingrijpende plannen in de Zeeuwse Havens waar veel belangen mee gemoeid zijn, speelt de afdeling een belangrijke rol in het creëren van draagvlak. Beleids medewerker Astrid Ghering heeft daarom voortdurend contact met mensen binnen en buiten de organisatie. "Wat dit werk zo leuk maakt is dat ik als geen ander weet wat er speelt binnen en buiten de organisatie", zegt beleidsmedewerker Astrid Ghering die sinds vorig jaar bij Zeeland Seaports in Terneuzen werkt. Astrid studeerde milieukunde en werkte later als beleidsmedewerker bij de gemeente Schouwen-Duiveland. Voor het havenbedrijf onderhoudt ze relaties met de stakeholders. Dat zijn onder andere de verschillende overheden, belangen organisaties, aandeelhouders, maar ook personeelsleden en klanten. Wie een kijkje neemt in de agenda van Astrid zal zien dat ze veel afspraken heeft. Niet alleen buitens huis maar ook intern met haar collega's. "Het is belangrijk dat we vroegtijdig in gesprek gaan met alle partijen. Vooral bij projecten met soms conflicterende belangen. Ik zet daarbij al mijn zintuigen in. Wat speelt er? Waar zitten de pijnpunten? Wat willen wij anders dan onze buitenwereld? Dat betekent dat ik veel gesprekken voer en veel vragen stel." Daarnaast verdiept de Astrid zich in regelgeving, in het beleid van andere partijen en in wat er speelt op politiek gebied, zowel op landelijk als op provinciaal niveau. "Dat is een hele klus, maar de kennis heb ik nodig om problemen op te lossen en samen met collega's strategieën uit te stippelen. Deze aanpak noemen we het Strategisch Omgevings Management." Eén wereld Voor Zeeland Seaports zijn goede contacten met de bewoners rond de haven belangrijk. "We leven tenslotte in één wereld waar we allemaal onze plek in moeten zoeken en behouden", zegt Astrid. Zeeland Seaports praat daarom graag met dorpsraden en bewonersorganisaties. In deze gesprekken worden wensen van de bewoners en wensen van de havens naast elkaar gelegd. Dan is vroeg te zien of die wensen aan elkaar kunnen worden aangepast, of zelfs elkaar kunnen versterken. "Duidelijkheid geven over wat je precies wilt en kunt bereiken is dan heel belangrijk, en je aan je woord houden", vindt Astrid. "Daarmee bouw je langzaam maar zeker een vertrouwensband op met elkaar. En je komt tot oplossingen die je apart niet had gevonden of niet voor mogelijk had gehouden. Een goede communicatie met bewoners vóór, tijdens en na de uitvoering van projecten is dus van groot belang om mensen betrokken te houden zodat zij ook hun ideeën en wensen kunnen terugzien in het eindproduct. En je laat zien dat je een partner bent waar mee te praten valt. Dat je openstaat voor alle kanten van het verhaal." Bestaansrecht Natuurorganisaties hebben het belang de natuur te behouden en te verbeteren. Zeeland Seaports heeft dat volgens Astrid ook. "Dat is wat ons bindt. Wij passen natuurcompensatie toe. Niet alleen omdat het onze wet telijke plicht is, maar ook omdat het onze maatschappelijke verantwoordelijkheid is. Ook wij moeten aan onze kinderen denken. En daarmee aan het behoud en de verbetering van onze organisatie, onze directe omgeving en onze wereld. Daarmee bouwen we bestaansrecht op." Het aantrekken van nieuwe bedrijven en de uitgifte van grond. Aanleg, beheer en onderhoud van alle infrastructuur. Zorgen voor veiligheid in het algemeen en voor een veilig scheepvaart verkeer in het bijzonder. Met Haven in Zicht wil Zeeland Seaports uitleg geven óver het belang van de Zeeuwse havens en de rol van het havenbedrijf hierin. Schelpenpad 2 Haven 1151 Postbus 132 4530 AC Terneuzen T0115-647400 F 0115-647500 port@zeeland-seaports.com www.zeeland-seaports.com "Trots zijn op onze haven" is al jarenlang het motto van de bedrijven in de Zeeuwse havens. Daarom zet een aantal havenbedrijven zaterdag 5 juni bij de Open Havendag de poorten wijd open voor het publiek. De kade van Scheldepoort staat die dag bol van activiteiten, presen taties en demonstraties. Speciale attractie dit jaar is de Roadshow Koninklijke Marine. "De aanwezigheid van de Koninklijke Marine maakt deze keer de Open Havendag extra leuk", vindt Steve Martin van Zeeland Port Promotion Council die samen met Zeeland Seaports de organisatie in handen heeft. Als voorzitter van de werkgroep Open Havendag is Stève al sinds eind vorig jaar bezig met alle voorbereidingen. Dit doet hij samen met een team van enthousiaste mede werkers. "De bereidheid om er een goede dag van te maken is bij het hele team heel sterk. Daar ben ik van onder de indruk. Vooral de inzet van de vrijwilligers is zeer bewonderenswaardig." Zo'n vijfenveertig vrijwilligers lopen op de Open Haven dag rond om het publiek van informatie te voorzien en vragen te beantwoorden. Als chauffeur rijden ze op één van de pendelbussen of ze leiden het toestromende ver keer in goede banen. Hun hulp is zeer welkom want Steve verwacht dat de aanwezigheid van de marine veel bezoekers trekt. "Vooral voor jongeren is het leuk. Je mag aan boord van twee marineschepen en meevaren op enkele ribs; dat zijn snelle motorboten. Verder is er een promotietrailer met een brug- simulator. Voor de sportievelingen staat er een klimwand." Gratis vervoer Op de kade van Scheldepoort staat aanstaande zaterdag een enorme tent waarin ruim veertig bedrijven zich presenteren. Er rijden die dag gratis pendelbussen vanaf het busstation in Terneuzen en vanaf station Vlissingen, naar het terrein van Scheldepoort in Vlissingen. Verder rijden er vanaf het infopunt gratis pendelbussen naar opengestelde bedrijven. De bedrijven die hun poorten openzetten voor het publiek zijn Verbrugge Terminals, de Sloecentrale, Total en Scheldepoort Reparatiewerf. Alles is ook vanaf het water te bekijken tijdens een havenrondvaart. Verder is er de unieke gelegenheid om een rondvlucht met een helikopter te maken. Werken in de haven Tijdens de Open Havendag organiseert Tempo-Team Uitzendbureau na het succes van twee jaar gelden weer een speeddate voor werkzoekenden en werkgevers in de haven. Medewerkers van het uitzendbureau en werkgevers zitten tussen 11.00 en 15.00 uur klaar om snel contact te realiseren tussen werkgevers met vacatures en werkzoekenden. Waar? Centraal ontmoetingspunt van de Open Havendag is het terrein van Scheldepoort Reparatiewerf aan de Ritthemsestraat 500 in Vlissingen-Oost, havennummer 1010. Daar staat het tussen 10.00 uur en 16.00 uur bol van activiteiten, presentaties en demonstraties. U komt toch ook? Meer informatie over de Open Havendag is te vinden via www.zppc.nl. Zeeland Seaports is als zeehaven een belangrijke schakel in het vervoer van goederen. Via Vlissingen-Oost en Terneuzen komen vele miljoenen tonnen aan land. Daar naast gaan er net zo vele tonnen ook weer vanuit de havens naar zee. Ondanks het feit dat Zeeland Seaports een echte industriehaven is met een groot aantal productiebedrijven, zullen per saldo de meeste goederen die de haven binnenkomen er ook weer, al dan niet verwerkt in een ander product, uitgaan. Een deel van deze goederen verdwijnt direct weer via zee en een deel wordt via land afgevoerd. Dit kan per binnenvaartschip, per vrachtwagen, per spoor en ook steeds vaker via pijpleidingen. Om er voor te zorgen dat de afvoer van goederen via deze zogenaamde achterlandverbindingen snel verloopt is het belangrijk dat de capaciteit van deze verbindingen meegroeit met de groei van de overslag van Zeeland Seaports. Immers, één van de sterke punten van de Zeeuwse havens is het ontbreken van files in Zeeland en het is natuurlijk belangrijk voor onze concur rentiepositie dat dit zo blijft. Daarom wordt er door Zeeland Seaports continu aandacht gevraagd voor ontwikkeling van de achterlandverbin dingen, zoals een spoorverbinding tussen het Zeeuwse spoor (dat loopt van Vlissingen naar Bergen op Zoom) en het goederenspoor bij Antwerpen. Deze zogenaamde VEZA (Verbinding Zeeland-Antwerpen) heeft diverse voordelen. Nu gaan veel goederen vanuit Vlissingen-Oost eerst via Bergen op Zoom en Roosendaal noordwaarts naar Kijfhoek. Dit is een groot rangeercomplex in de buurt van Dordrecht. Hier worden goederenwagons vanuit diverse locaties in Nederland samengevoegd om vervolgens naar hun eind bestemming te rijden. Wanneer de eindbestemming van de goederen in het zuiden ligt komen goederen vanuit Vlissingen op deze manier 2 maal langs en door diverse plaatsen als Dordrecht, Zwijndrecht en Roosendaal. Deze vreemde omweg kost geld en tijd, belast het milieu en is ook vervelend voor de mensen die langs deze route wonen. Door de VEZA aan te leggen kunnen wagons die vanuit Vlissingen-Oost zuidwaarts moeten, direct door naar Antwerpen om daar samengevoegd te worden met andere wagons. Deze relatief eenvoudige oplossing scheelt een hele omweg waar veel partijen baat bij hebben.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 82