Openstaan voor alle kanten van het verhaal
Zeeland Seaports
OPEN//. 5)um
Open Havendag 2010 bol van activiteiten
Wat de haven in gaat,
moet er ook weer uit
Port Authority
De havens van Borseie.
Vlissingen en Terneuzen
vormen samen het
derde havengebied van
Nederiand. Met zijn bij
drage aan de Zeeuwse
werkgelegenheid en
economie mag dit
gebied met recht het
kloppend hart van
de Zeeuwse economie
genoemd worden.
Zeeland Seaports is een
gemeenschappelijke
regeling waarin de
Provincie Zeeland en
de gemeentes Borsele.
Terneuzen en Vlissingen
participeren. Als
havenbedrijf is het
verantwoordetijk voor
de economische
ontwikkeling, het beheer,
onderhoud en de
exploitatie van de
Zeeuwse havens. Bij
Zeeland Seaports
werken circa 30
mensen die samen
verantwoordelijk zijn
Zeeland Seaports is de beheerder van de Zeeuwse zeehavens. Dagelijks werken bijna tachtig medewerkers aan de ontwikkeling, de exploitatie en promotie van de
derde zeehaven van Nederland. Maar wat houdt dit nu precies in? Wat doet bijvoorbeeld een kantonnier? En een havenmeester? In een serie portretten leest u meer
over het werk van de medewerkers van het havenbedrijf.
Een onmisbare schakel tussen Zeejand Seaports en de
directe omgeving is de afdeling Public Affairs. Vooral
bij ingrijpende plannen in de Zeeuwse Havens waar
veel belangen mee gemoeid zijn, speelt de afdeling een
belangrijke rol in het creëren van draagvlak. Beleids
medewerker Astrid Ghering heeft daarom voortdurend
contact met mensen binnen en buiten de organisatie.
"Wat dit werk zo leuk maakt is dat ik als geen ander weet
wat er speelt binnen en buiten de organisatie", zegt
beleidsmedewerker Astrid Ghering die sinds vorig jaar
bij Zeeland Seaports in Terneuzen werkt. Astrid studeerde
milieukunde en werkte later als beleidsmedewerker bij
de gemeente Schouwen-Duiveland. Voor het havenbedrijf
onderhoudt ze relaties met de stakeholders. Dat zijn
onder andere de verschillende overheden, belangen
organisaties, aandeelhouders, maar ook personeelsleden
en klanten. Wie een kijkje neemt in de agenda van Astrid
zal zien dat ze veel afspraken heeft. Niet alleen buitens
huis maar ook intern met haar collega's. "Het is belangrijk
dat we vroegtijdig in gesprek gaan met alle partijen.
Vooral bij projecten met soms conflicterende belangen.
Ik zet daarbij al mijn zintuigen in. Wat speelt er? Waar
zitten de pijnpunten? Wat willen wij anders dan onze
buitenwereld? Dat betekent dat ik veel gesprekken voer
en veel vragen stel." Daarnaast verdiept de Astrid zich in
regelgeving, in het beleid van andere partijen en in wat
er speelt op politiek gebied, zowel op landelijk als op
provinciaal niveau. "Dat is een hele klus, maar de kennis
heb ik nodig om problemen op te lossen en samen met
collega's strategieën uit te stippelen. Deze aanpak noemen
we het Strategisch Omgevings Management."
Eén wereld
Voor Zeeland Seaports zijn goede contacten met de
bewoners rond de haven belangrijk. "We leven tenslotte
in één wereld waar we allemaal onze plek in moeten
zoeken en behouden", zegt Astrid.
Zeeland Seaports praat daarom graag met dorpsraden
en bewonersorganisaties. In deze gesprekken worden
wensen van de bewoners en wensen van de havens
naast elkaar gelegd. Dan is vroeg te zien of die wensen
aan elkaar kunnen worden aangepast, of zelfs elkaar
kunnen versterken. "Duidelijkheid geven over wat je
precies wilt en kunt bereiken is dan heel belangrijk, en
je aan je woord houden", vindt Astrid. "Daarmee bouw
je langzaam maar zeker een vertrouwensband op met
elkaar. En je komt tot oplossingen die je apart niet had
gevonden of niet voor mogelijk had gehouden. Een
goede communicatie met bewoners vóór, tijdens en na
de uitvoering van projecten is dus van groot belang om
mensen betrokken te houden zodat zij ook hun ideeën
en wensen kunnen terugzien in het eindproduct. En je
laat zien dat je een partner bent waar mee te praten
valt. Dat je openstaat voor alle kanten van het verhaal."
Bestaansrecht
Natuurorganisaties hebben het belang de natuur te
behouden en te verbeteren. Zeeland Seaports heeft dat
volgens Astrid ook. "Dat is wat ons bindt. Wij passen
natuurcompensatie toe. Niet alleen omdat het onze wet
telijke plicht is, maar ook omdat het onze maatschappelijke
verantwoordelijkheid is. Ook wij moeten aan onze
kinderen denken. En daarmee aan het behoud en de
verbetering van onze organisatie, onze directe omgeving
en onze wereld. Daarmee bouwen we bestaansrecht op."
Het aantrekken van
nieuwe bedrijven en
de uitgifte van grond.
Aanleg, beheer en
onderhoud van alle
infrastructuur.
Zorgen voor veiligheid
in het algemeen en voor
een veilig scheepvaart
verkeer in het bijzonder.
Met Haven in Zicht wil
Zeeland Seaports uitleg
geven óver het belang
van de Zeeuwse havens
en de rol van het
havenbedrijf hierin.
Schelpenpad 2
Haven 1151
Postbus 132
4530 AC Terneuzen
T0115-647400
F 0115-647500
port@zeeland-seaports.com
www.zeeland-seaports.com
"Trots zijn op onze haven" is al jarenlang het motto van
de bedrijven in de Zeeuwse havens. Daarom zet een aantal
havenbedrijven zaterdag 5 juni bij de Open Havendag
de poorten wijd open voor het publiek. De kade van
Scheldepoort staat die dag bol van activiteiten, presen
taties en demonstraties. Speciale attractie dit jaar is de
Roadshow Koninklijke Marine.
"De aanwezigheid van de Koninklijke Marine maakt deze
keer de Open Havendag extra leuk", vindt Steve Martin
van Zeeland Port Promotion Council die samen met
Zeeland Seaports de organisatie in handen heeft. Als
voorzitter van de werkgroep Open Havendag is Stève al
sinds eind vorig jaar bezig met alle voorbereidingen. Dit
doet hij samen met een team van enthousiaste mede
werkers. "De bereidheid om er een goede dag van te
maken is bij het hele team heel sterk. Daar ben ik van
onder de indruk. Vooral de inzet van de vrijwilligers is
zeer bewonderenswaardig."
Zo'n vijfenveertig vrijwilligers lopen op de Open Haven
dag rond om het publiek van informatie te voorzien en
vragen te beantwoorden. Als chauffeur rijden ze op één
van de pendelbussen of ze leiden het toestromende ver
keer in goede banen.
Hun hulp is zeer welkom want Steve verwacht dat de
aanwezigheid van de marine veel bezoekers trekt. "Vooral
voor jongeren is het leuk. Je mag aan boord van twee
marineschepen en meevaren op enkele ribs; dat zijn snelle
motorboten. Verder is er een promotietrailer met een brug-
simulator. Voor de sportievelingen staat er een klimwand."
Gratis vervoer
Op de kade van Scheldepoort staat aanstaande zaterdag
een enorme tent waarin ruim veertig bedrijven zich
presenteren. Er rijden die dag gratis pendelbussen vanaf
het busstation in Terneuzen en vanaf station Vlissingen,
naar het terrein van Scheldepoort in Vlissingen. Verder
rijden er vanaf het infopunt gratis pendelbussen naar
opengestelde bedrijven. De bedrijven die hun poorten
openzetten voor het publiek zijn Verbrugge Terminals, de
Sloecentrale, Total en Scheldepoort Reparatiewerf.
Alles is ook vanaf het water te bekijken tijdens een
havenrondvaart. Verder is er de unieke gelegenheid om
een rondvlucht met een helikopter te maken.
Werken in de haven
Tijdens de Open Havendag organiseert Tempo-Team
Uitzendbureau na het succes van twee jaar gelden weer
een speeddate voor werkzoekenden en werkgevers in
de haven. Medewerkers van het uitzendbureau en
werkgevers zitten tussen 11.00 en 15.00 uur klaar om
snel contact te realiseren tussen werkgevers met
vacatures en werkzoekenden.
Waar?
Centraal ontmoetingspunt van de Open Havendag is
het terrein van Scheldepoort Reparatiewerf aan de
Ritthemsestraat 500 in Vlissingen-Oost, havennummer
1010. Daar staat het tussen 10.00 uur en 16.00 uur bol
van activiteiten, presentaties en demonstraties. U komt
toch ook?
Meer informatie over de Open Havendag is te vinden via
www.zppc.nl.
Zeeland Seaports is als zeehaven een belangrijke schakel
in het vervoer van goederen. Via Vlissingen-Oost en
Terneuzen komen vele miljoenen tonnen aan land. Daar
naast gaan er net zo vele tonnen ook weer vanuit de
havens naar zee. Ondanks het feit dat Zeeland Seaports
een echte industriehaven is met een groot aantal
productiebedrijven, zullen per saldo de meeste goederen
die de haven binnenkomen er ook weer, al dan niet
verwerkt in een ander product, uitgaan. Een deel van
deze goederen verdwijnt direct weer via zee en een deel
wordt via land afgevoerd. Dit kan per binnenvaartschip,
per vrachtwagen, per spoor en ook steeds vaker via
pijpleidingen. Om er voor te zorgen dat de afvoer van
goederen via deze zogenaamde achterlandverbindingen
snel verloopt is het belangrijk dat de capaciteit van deze
verbindingen meegroeit met de groei van de overslag
van Zeeland Seaports. Immers, één van de sterke punten
van de Zeeuwse havens is het ontbreken van files in
Zeeland en het is natuurlijk belangrijk voor onze concur
rentiepositie dat dit zo blijft.
Daarom wordt er door Zeeland Seaports continu aandacht
gevraagd voor ontwikkeling van de achterlandverbin
dingen, zoals een spoorverbinding tussen het Zeeuwse
spoor (dat loopt van Vlissingen naar Bergen op Zoom) en
het goederenspoor bij Antwerpen. Deze zogenaamde VEZA
(Verbinding Zeeland-Antwerpen) heeft diverse voordelen.
Nu gaan veel goederen vanuit Vlissingen-Oost eerst via
Bergen op Zoom en Roosendaal noordwaarts naar Kijfhoek.
Dit is een groot rangeercomplex in de buurt van Dordrecht.
Hier worden goederenwagons vanuit diverse locaties in
Nederland samengevoegd om vervolgens naar hun eind
bestemming te rijden. Wanneer de eindbestemming van
de goederen in het zuiden ligt komen goederen vanuit
Vlissingen op deze manier 2 maal langs en door diverse
plaatsen als Dordrecht, Zwijndrecht en Roosendaal.
Deze vreemde omweg kost geld en tijd, belast het milieu
en is ook vervelend voor de mensen die langs deze route
wonen. Door de VEZA aan te leggen kunnen wagons die
vanuit Vlissingen-Oost zuidwaarts moeten, direct door
naar Antwerpen om daar samengevoegd te worden met
andere wagons. Deze relatief eenvoudige oplossing scheelt
een hele omweg waar veel partijen baat bij hebben.