4l Alsof de tijd het land heeft overgeslagen Ou^rdouAt Ajke&Y e*t istrUwujtn, dinsdag 1 juni 2010 Net achter de duinen bij Oostkapelle ligt het rustieke landgoed Overduin. Een beheerder woont in de villa uit 1839, want het landgoed is ondergebracht in een stich ting. Ferrand van Beek leeft er in serene stilte. Maar in augustus is het tijdelijk gedaan met de rust. Het huis vormt dan het decor van een voorstelling tijdens het Zeeland Nazomerfestival. I Zand stuift op van de lange oprijlaan. Het is een rijtuig in flinke vaart, getrokken door twee on stuimige hengsten. Even later stopt het voor de indrukwekkende entree. Het portier gaat open en een bediende helpt een dame in onhandige hoepelrok de koets uit. Het stof trekt op en daarmee ook het droombeeld van i8e-eeuwse rijkdom. Het is geen rijtuig, maar modern blik en benzine dat een parkeerplekje zoekt. Landgoed Overduin doet dat met je. Fantase ren over hoe het vroeger moet zijn geweest, is niet moeilijk hier. Alsof de tijd Overduin heeft overgeslagen. Het is dat Ferrand van Beek een hedendaags pak aanheeft. Hij zou moeiteloos voor kas teelheer kunnen doorgaan. Eigenlijk is hij dat ook wel een beetje. Hij is namelijk beheerder van het landgoed en woont al sinds 2004 in de prachtige villa. Zijn taak als beheerder eindigt in 2011. Dan verhuist hij weer naar een gewone 'bourgeoisiewoning'. Zal hij de grandeur van Overduin niet missen? „Nee hoor", schudt de beheerder zelfbewust het hoofd. „Natuurlijk is dit een zeer aangena me plaats om te verblijven. De stilte en de rust, daar geniet ik van. En ik woon op één van de donkerste plekken van Zeeland. Er is 's avonds en 's nachts nauwelijks lichtvervuiling. Maar ik heb altijd beseft dat dit van tijdelijke aard is." Neem de ruime hal eens in ogenschouw, waar de burgemeester van Veere jaarlijks koninklijke onderscheidingen uitreikt. De grote eetzaal en de kleinere kamers met authentieke plafonds en vloeren, beelden, schilderijen en tapijten. De rijkdom van wel eer is in Overduin nooit verdwenen. Hoe kun je dit nu niet gaan missen? „Vergeet niet dat je als beheerder 24 uur per dag 365 dagen in het jaar beschikbaar moet zijn", stelt de beheerder. „Dat is erg belastend. Bovendien gebeurt er elke dag wel wat. Mensen die opeens op de stoep staan, omdat ze binnen een kijkje willen nemen, telefoontjes, mensen die het inrijver- bod negeren. Ik heb nauwelijks de tijd om naar mijn familie in Rotterdam te gaan." Daarnaast is de beheerder verantwoordelijk voor het onderhoud van Overduin. Als goed huisvader dient hij regelmatig het huis te stofzuigen. Ga er maar aan staan met twintig kamers. Om over het aantal te lappen ramen maar niet te spreken. „Bij het in de was zetten van de houten vloeren krijg ik gelukkig hulp." Voor Van Beek is het dan ook wel welletjes geweest. Tijd om de vacature voor beheerder weer open te stellen. Want zo is ook hij aan deze bijzondere baan gekomen: solliciteren. Eén hoogtepunt maakt hij nog wel mee. Het grote huis dient tijdens het Zeeland Nazo merfestival van dinsdag 24 augustus tot en met zaterdag 4 september als decor voor de voorstelling De Misantroop van Molière. Een ingrijpende gebeurtenis voor een historisch, maar particulier bewoond pand als Overduin. „De voorstelling wordt vlak voor het huis gespeeld. De tribune staat naar het huis toe, gedeeltelijk in het hertenkamp. Er is dus volop beweging rond het huis. Om dat in goede ba nen te leiden, hebben we goede afspraken met organisator theaterproductiehuis Zeelandia over permanente bewaking." Het bestuur van de stichting waarin Overduin is ondergebracht, heeft niet lang hoeven na te denken over het beschikbaar stellen van het huis en landgoed. „Een toneel-voorstelling in het kader van het Zeeland Nazomer festival is een hoogtepunt. Het is het beste op cultureel gebied wat de Stichting Overduin kan krijgen. Daar zeg je geen 'nee' tegen." Dennis Rijsbergen De tiende editie van Zeeland Nazomerfestival opent op dinsdag 24 augustus met De Misantroop van Molière op landgoed Overduin. De Misantroop wordt door velen beschouwd als het beste stuk van Molière (1622-1673), waarin zijn komische levensopvatting somberder en zijn mensbeschouwing filosofischer worden. De centrale figuur is Alceste bij wie de holle beleefdheid, die gepaard gaat met sociaal leven, woede en verveling opwekken. Waarom, zo vraagt hij zich af, zou hij een slecht sonnet moeten prijzen waarover men hem zijn mening vraagt of buigen en glimlachen naar een man die hij niet meer wil ontmoeten? Tot zijn eigen afkeer voelt hij zich aangetrokken tot de jonge, vrolijke, kokette weduwe Célimène. Het grootste deel van de komedie is hij bezig met de afkeer van haar dwaasheden en het paradoxaal verlangen haar te bezitten.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 74