201 zeeland
'Het is echt een wonder dat er
Boos om
verbod op
parkeren
REDDERSMONUMENT Inwoner van Colijnsplaat redde mensenlevens, maar voelt zich écht een
dinsdag 1 juni 2010
OUD-VOSSEMEER - Inwoners van
Oud-Vossemeer zijn verbolgen
over het nieuwe parkeerverbod
langs de Philip van Dorpsstraat in
hun dorp.
Zij kregen recent een brief van de
gemeente Tholen waarin hen
werd aangezegd dat parkeren op
de stroken langs de rijbaan in die
straat niet meer toegestaan is.
CDA-raadsllid Rob Duijm stelt
schriftelijke vragen over de kwes
tie. Hij wil weten of het verbod is
ingesteld naar aanleiding van
klachten over de parkeerpraktijk.
Omwonenden van de straat heb
ben weinig andere mogelijkheden
om hun auto's te stallen, stelt hij.
Waar de Philip van Dorpsstraat
smal is, zoals bij de W. van Beije-
renstraat, kan wellicht parkeren
aan één zijde van de weg worden
toegestaan, redeneert hij. Duijm
wil weten op welke manier de
handhaving van het parkeerver
bod plaats gaat hebben.
Het parkeren langs de weg heeft
nooit problemen opgeleverd en
mag na al die tijd gelden als een
verworven recht, stelt de CDA'er.
Verzorgingsverkeer noch hulpver
lening is door de parkeerpraktijk
gehinderd in de doorgang, argu
menteert hij. Duijm vindt dat be
woners onterecht blijven zitten
met vragen over alternatieve plaat
sen voor hun auto's.
door Selma Osman
Veere heeft sinds dit
weekend een Redders
monument. Voor
mensen die anderen
uit benarde posities
haalden. Zoals Boete Minneboo
(85) uit Colijnsplaat.
Hij heeft mensen uit zee gered,
maar noem hem geen held. Minne
boo vindt dat te veel eer. Want:
mensenredder ben je niet, je
wordt het, toevallig. „Het is wel
fijn dat er nu een monument voor
ons komt."
Oud-visser Minneboo was 62 jaar
geleden betrokken bij de alom ge
prezen redding van de vastgelopen
sleepboot Ebro. Hij wist samen
met vier andere Veerse redders de
negentienkoppige bemanning vei
lig van boord te krijgen. Hij was
vrijwillig matroos op de Maria Ca
rolina Blankenheym van de toen
malige Veerse zeereddingsdienst.
„Een erebaantje. Met stormweer
voeren wij vissers toch niet."
Angst voor de zee heeft hij nooit
gekend. Ook niet in de late avond
van de 11e januari 1958, toen de be
manning van de Blankenheym er
opuit moest om in het pikkedon
ker naar het beruchte bankenge-
bied van de Banjaard te varen.
„We zaten met vijf man aan
boord, mijn zwager, mijn vader,
mijn oom; alleen de machinist
was geen familielid. 'Kan ik dat of
wil ik dat?', kwam in je hoofd niet
op. Die lui zaten daar en moesten
daar weg", zegt hij nuchter. „Maar
de positie van de Ebro - op het
Bolletje van Banjaard - was een
plaats waar je met zulk weer niet
graag komt."
De sleepboot van L. Smit 8c Co's
internationale sleepdienst in Rot
terdam was op weg naar een ber
ging, maar raakte zeifin de proble
men. „Het is een wonder dat er
die avond niemand verdronk", con
cludeert Minneboo. „Mijn vader
zei altijd: Als we er één hadden la
ten zitten, was het bij het binnen
varen geen feest."
In een roes is de avond aan hem
voorbij gegaan. „Angstwekkend
was het wel, toen we voor Vrou
wenpolder naar buiten gingen.
We hadden een klein toplichtje en
je zag die grote golven op je afko
men."
Met enkel een kompas en echo
loodje duurde het minstens een
uur voor ze op de plek des onheils
aankwamen. Minneboo spreidt
beide armen wijd uit: „Het was
één branding. De zee was wild en
het stormde verschrikkelijk. Ik zag
lichtjes branden en mensen boven
op het schip staan. Zij zaten in het
schuim van de golven, wij nog
niet." Minneboo herinnert zich de
redding vooral als een 'paniekzoot
je'. De golven rolden over het dek
van de Blankenheym, een boot
met een open reling. De redders
hadden zich goed vastgeketend.
„Het speelde zich allemaal af in
het donker. Die mannen wilden er
natuurlijk graag af, maar die boot
lag ook niet stil. We zijn een paar
keer tegen het schip aangevaren
om die mannen te laten springen.
Je zat meer onder, dan boven wa
ter. We frommelden ze gauw in
vooronder, tot we ze allemaal had
den. Daar kregen ze een borrel."
De bemanning van de Maria Caro
lina Blankenheym werd later op
het stadhuis van Veere met een
medaille geëerd. „Daarna ging het
leven van alledag verder en was
het wachten op de volgende klus."
De actie is decennia later aanlei
ding voor een Veers Reddersmonu
ment. Op initiatief van neef Frans
Minneboo uit Vlissingen - zoon
van de reddingbootkapitein - staat
er een gedenksteen op de hoek
van de Markt en de Kaai. Het
kunstwerk Veerse rede, ankerplaats
voor redders van de zee is een hom
mage aan alle redders uit het he
den en het verleden van Veere.
Boete Minneboo brengt nog
steeds zijn dagen het liefst door op
het water. De oud-Veerenaar
denkt niet vaak terug aan de ge
denkwaardige redding. „Natuurlijk
ben ik trots en voelt het fijn wat
we voor anderen hebben kunnen
doen. Maar ikzelf voel me pas een
held als ik uit een vliegtuig stap,
want daar ben ik bang voor."
Boete Minneboo op zijn bootje in de
Gecombineerd brandstofverbruik: 5,0 - 5,9 (1/100 km) 20,0 -16,9 (km/I); CO2 - emissie: 114
op tests die zijn uitgevoerd volgens Europese Verordening 80/1268/EG
GENOEMDE PRIJZEN ZIJN INCL BTW EN BPM EN EXCL. KOSTEN RIJKLAAR MAKEN, LAKTOESLAG EN VERWIJDERINGSBIJDRAGE AFGEBEELDE MODELLEN KUNNEN AFWIJKEN VAN STANDAARDUITVOERING ACTIEMODELLEN ZOLANG DE VOORRAAD STREKT "OFFICIËLE WK 2010 BAL IS EEN ADIDAS REPLICA, ZOLANG DE VOORRAAD STREKT. VRAAG
UW HYUNDAI-DEALER NAAR DE EXACTE ACTIEVOORWAARDEN GREÉNIB CAR B.V BEHOUDT ZICH HET RECHT VOOR DEZE ACTIE TE ALLEN TIJDE TE BEËINDIGEN. "ACTIE BETREFT DE AANKOOP VAN NIEUWE. ONGEKENTEKENDE HYUNDAI i10, HYUNDAI I20. HYUNDAI I30 OF HYUNDAI MATRIX WAARBIJ DE KOOPOVEREENKOMST WORDT AANGEGAAN
IN DE PERIODE VAN 1 MEI T/M 30 JUNI 2010 MET EEN UITERSTE REGISTRATIEDATUM VAN 10 JULI 2010. DRUK- EN ZETFOUTEN VOORBEHOUDEN.
GOES: AUTO STURM B.V., AMUNDSENWEG 39, TEL. 0113 - 602000.