zeeland 17 Scheldejazz tv* PZC Het klassieke Liberg-werk kent iedereen nu wel 1 WEBWINKEL voor 50,- aan gratis accessoires! Exclusieve TomTom XL22 navigatie vakantiebundel Lezersprijs* €149,- TomTom www.pzc.nl/webwinkel X maandag 31 mei 2010 deze prachtige avond." Aanstor mende talenten speelden in Syd ney. Zangeres Simin toonde zich een ware stemkunstenares. Eigen stukken en nummers van Nick Drake en Elliot Smith gaf ze een emotionele en mysterieuze invul ling. Het daaropvolgende optreden van het Joris Posthumus kwartet kan met één woord worden gety peerd: intens. Vanaf de eerste se conde knalden de musici erin met geïnspireerde en creatieve hard- bop. En Jules Deelder draaide plaatjes in PIT. Jazz van heel wat decennia terug. Prima dansbaar, al waagde zich slechts een enkeling in de goed gevulde zaal zich ook daad werkelijk op de dansvloer. Deelder vermaakte zich prima. In stijl gekleed bespeelde hij lucht- saxofoon en -percussie. Deelder mixed zijn nummers niet, zoals foto's Mark Neelemans moderne DJs, naadloos aan elkaar maar creëert met zijn muziekkeu ze wel een prima sfeer. Scheldejazz had dit jaar als onderti tel 'Tribute to Django Reinhardt'. Akkerman verwerkte een beetje van diens muziek in zijn optreden maar Reinhardt kwam eigenlijk maar op twee plaatsen terug. Vrij dag speelde op de Markt Naguine onder meer Gipsy traditionals en stukken van Reinhardt. Bij de Basi- ly Boys zit de Hot Jazz in het bloed. In Sydney vloeide hun Djangojazz er op natuurlijke wijze uit. Peter de Graaf is tevreden: „We brachten een prima cross-over van jazz en aanverwante stijlen. Ter- neuzen moest trillen en dat is ge beurd. Er is zelfs belangstelling uit België. Een samenwerking met de Gentse feesten zit er wellicht vol gend jaar al in." Theaterrecensent Willem Nijssen geeft wekelijks zijn im pressies weer van voorstellingen die hij heeft bezocht. De ze week: Hans Liberg. Klassieke muziek. De meesten van ons laten die links liggen, de minderheid die er toe bekeerd is, heeft er een heilig ontzag voor. Maar in dat 'heilig', daar zit het hem waar schijnlijk. Heilig is moeilijk jarenlang op alle 24 uren van de dag vol te houden. Ergens moet een veilig heidsventiel zijn ingebouwd, om juist op tijd het ge vaar van overdruk te vermijden. Voor allen met dat heilige ontzag is in Amsterdam op 18 april 1954 Hans Liberg geboren. Pianist en mu ziekwetenschapper. Winnaar van het Camarettenfes- tival in 1983 (en nadien van vele andere prijzen). Sinds die laatstgenoemde triomf is hij bij nacht en on tij onderweg met één van zijn lichtvoetige en lichtzin nige shows, waarin hij korte stukjes uit het klassiek erfgoed vermengt met bekende deuntjes uit de jazz en de popmuziek. Succes verzekerd, jaar na jaar. Het stoute jongetje of meisje in ons wordt prompt wakker als iemand - vanaf een podium dan nog wel - durft te roepen dat sopranen de zangeressen zijn die 'zo lang en zo hard en zo hysterisch' aan het zingen zijn in 'het verslaafdenkoor van de Aïda'. Als Liberg dan ook nog een stukje voorzingt en dan als tekst de pp, f, m, p,ff-notaties gebruikt, dan is dat belachelijk komisch. Als hij 'Für Elise' uitmelkt zoals die passage altijd uitgemolken wordt, en dan vervolgens kurk droog opmerkt dat „die Elise volgens mij een vreselij ke trut geweest moet zijn", dan werkt dat bevrijdend. Of het is in ieder geval toch zo bedoeld. Zo raast Liberg van Beethoven naar Ray Charles, rijgt hij de Beatles ('All the Chinese people, where do they all come from') naadloos aan Vivaldi, de vlooien- mars en Vader Jacob. Zingt hij het slotkoor van De Negende ('Alle Menschen werden Brüder') in het Deens, Russisch en andere (nep)talen. Haalt hij de 'light motieven' uit beroemde werken en toont aan (leve de omgekeerde wereld!) dat ze allemaal gepla gieerde Nokia- of Microsoft-motieven zijn. Kortom, het klassieke Liberg-werk (aha, woordspelinkje), dat volgens mij iedere Nederlander nu wel kent. Het col lectief (de zaal) trapt er nog altijd in, maar hoe fris is dat nog voor de enkeling? Er zit naast de aanmoediging om Kunst Met Een Gro te K toch zeker altijd ook met een Korreltje Zout te nemen, nauwelijks een boodschap in de shows van Hans Liberg. Geert Wilders krijgt even een sarcasti sche veeg uit de pan, de chaos in Europa schijnt sinds de dagen van Mozart niet verbeterd, maar subtieler of breder dan dat wordt het niet. Het is dat vermeende gebrek aan boodschap dat mij scheidt van Liberg. De man reist al meer dan 25 jaar langs gulzige podia en hij doet dat zichtbaar nog altijd met groot plezier. Maar wat motiveert hem? Hij lijkt zo bedreven (het woord virtuoos durf ik hier nog niet te gebruiken) dat hij misschien ook concert pianist had kunnen zijn. Maar niet de grootste mis schien? En dat is hij als muzikaal komiek natuurlijk wél. Eén van de groten, in ieder geval. Zou dat het kunnen zijn? Hij is misschien niet virtuoos als pianist, maar hij is wel een virtuoos. Of zou het willen zijn. Een virtu oos in woorden, in grappen (visueel en verbaal), in het verkeerde been, in tempo. Hij zou het in veel méér willen zijn, volgens mij. Ik herinner me een show waarin hij - tussen de noten door - jongleert met tennisbal en racket. Ook hier, in deze 'best of, signaleer ik danspasjes, gezwaai met linten en andere dingen waarin een mens virtuoos zou kunnen zijn. Een mooi maar ijdel streven. IJdel, zou hij dat kun nen zijn? Van mij mag hij zijn ding doen, in het Duits, in het Engels (virtuoos natuurlijk) of in zijn nieuwste die er volgend seizoen aan zit te komen: 'lek Hans Liberg'. Maar ik vrees dat het meer van hetzelfde gaat zijn, en dat vind ik toch wel jammer. Deze week (vrijdag 4 junikomt De Nieuwe Snaar met - inder daad zijn 11e - show naar de Stadsschouwburg van Middelburg. Een oudje eigenlijk, want al 2 jaar op het menu. 'Foor 11' van deze Vlaamse folk-/cabaretgroep van de gebroeders Jan en Kris De Smet gaat over de B-kant van het leven. Straffe verhalen, krachtige liede ren, van slapstick tot melancholie. Hans Liberg 27.7"" 11:01 -.■■■ 0:45- 11:46 40 Amstel Torrrrom De TomTom XL heeft een schitterend ontwerp, is bijzonder gebruiksvriendelijk en heeft een breedbeeld-touchscreen van 4,3 inch (10,9 cm). Met de TomTom XL kun je eenvoudig van start met gebruiksvriendelijke afbeeldingen en hij is zeer een voudig te bevestigen met EasyPort™ - houder. De TomTom XL bevat Tele Atlas kaarten van heel W-Europa in detail; 22 landen en miljoenen points of interest. J Bestel nu de TomTom XL22 en ontvang gratis een 4,3" draagtas en luchtroosterhouder. Zie de webwinkel voor alle specificaties. Adviesprijs 199,- exclusief 5,95 verzendkosten categorie Diversen BON TOMTOM XL22 1 Hierbij bestel ik (sets) x 'TomTom XL22' a 149,-* exclusief verzendkosten van 5,95. Levertijd met bon 10 werkdagen. Levertijd webwinkel 5 werkdagen. Klantenservice. 0900 - 2021352 0,45 p.g.) Het is helaas niet mogelijk uw bestelling telefonisch of per mail door te geven. I VOORLETTERS OM OV I E-MAIL GEBOORTEDATUM Hierbij machtig ik Buckeroo Payment Service om i.o.v. Wegener NieuwsMedia BV eenmalig het verschuldigde bedrag af te schrijven. BANK-/GIROREKENING I HANDTEKENING Stuur de volledig, in blokletters ingevulde, bon in een envelop naar Webwinkel, o.v.v. 'TomTom XL22', Postbus 1090,5004 BB Tilburg. De PZC gaat zorgvuldig om met persoonsgegevens. Op alle Informatie die u aan ons verstrekt is de Wet Bescherming Persoonsgegevens van toepassing. In het colofon van de krant en op www.pzc.nl treft u nadere informatie aan.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 19