zeeland 17
Scheldejazz
tv*
PZC
Het klassieke Liberg-werk
kent iedereen nu wel
1
WEBWINKEL
voor 50,-
aan gratis
accessoires!
Exclusieve TomTom XL22
navigatie vakantiebundel
Lezersprijs* €149,-
TomTom
www.pzc.nl/webwinkel
X
maandag 31 mei 2010
deze prachtige avond." Aanstor
mende talenten speelden in Syd
ney. Zangeres Simin toonde zich
een ware stemkunstenares. Eigen
stukken en nummers van Nick
Drake en Elliot Smith gaf ze een
emotionele en mysterieuze invul
ling. Het daaropvolgende optreden
van het Joris Posthumus kwartet
kan met één woord worden gety
peerd: intens. Vanaf de eerste se
conde knalden de musici erin met
geïnspireerde en creatieve hard-
bop.
En Jules Deelder draaide plaatjes
in PIT. Jazz van heel wat decennia
terug. Prima dansbaar, al waagde
zich slechts een enkeling in de
goed gevulde zaal zich ook daad
werkelijk op de dansvloer.
Deelder vermaakte zich prima. In
stijl gekleed bespeelde hij lucht-
saxofoon en -percussie. Deelder
mixed zijn nummers niet, zoals
foto's Mark Neelemans
moderne DJs, naadloos aan elkaar
maar creëert met zijn muziekkeu
ze wel een prima sfeer.
Scheldejazz had dit jaar als onderti
tel 'Tribute to Django Reinhardt'.
Akkerman verwerkte een beetje
van diens muziek in zijn optreden
maar Reinhardt kwam eigenlijk
maar op twee plaatsen terug. Vrij
dag speelde op de Markt Naguine
onder meer Gipsy traditionals en
stukken van Reinhardt. Bij de Basi-
ly Boys zit de Hot Jazz in het
bloed. In Sydney vloeide hun
Djangojazz er op natuurlijke wijze
uit.
Peter de Graaf is tevreden: „We
brachten een prima cross-over van
jazz en aanverwante stijlen. Ter-
neuzen moest trillen en dat is ge
beurd. Er is zelfs belangstelling uit
België. Een samenwerking met de
Gentse feesten zit er wellicht vol
gend jaar al in."
Theaterrecensent Willem Nijssen geeft wekelijks zijn im
pressies weer van voorstellingen die hij heeft bezocht. De
ze week: Hans Liberg.
Klassieke muziek. De meesten van ons laten
die links liggen, de minderheid die er toe
bekeerd is, heeft er een heilig ontzag voor.
Maar in dat 'heilig', daar zit het hem waar
schijnlijk. Heilig is moeilijk jarenlang op alle 24 uren
van de dag vol te houden. Ergens moet een veilig
heidsventiel zijn ingebouwd, om juist op tijd het ge
vaar van overdruk te vermijden.
Voor allen met dat heilige ontzag is in Amsterdam op
18 april 1954 Hans Liberg geboren. Pianist en mu
ziekwetenschapper. Winnaar van het Camarettenfes-
tival in 1983 (en nadien van vele andere prijzen).
Sinds die laatstgenoemde triomf is hij bij nacht en on
tij onderweg met één van zijn lichtvoetige en lichtzin
nige shows, waarin hij korte stukjes uit het klassiek
erfgoed vermengt met bekende deuntjes uit de jazz
en de popmuziek. Succes verzekerd, jaar na jaar.
Het stoute jongetje of meisje in ons wordt prompt
wakker als iemand - vanaf een podium dan nog wel -
durft te roepen dat sopranen de zangeressen zijn die
'zo lang en zo hard en zo hysterisch' aan het zingen
zijn in 'het verslaafdenkoor van de Aïda'. Als Liberg
dan ook nog een stukje voorzingt en dan als tekst de
pp, f, m, p,ff-notaties gebruikt, dan is dat belachelijk
komisch. Als hij 'Für Elise' uitmelkt zoals die passage
altijd uitgemolken wordt, en dan vervolgens kurk
droog opmerkt dat „die Elise volgens mij een vreselij
ke trut geweest moet zijn", dan werkt dat bevrijdend.
Of het is in ieder geval toch zo bedoeld.
Zo raast Liberg van Beethoven naar Ray Charles, rijgt
hij de Beatles ('All the Chinese people, where do
they all come from') naadloos aan Vivaldi, de vlooien-
mars en Vader Jacob. Zingt hij het slotkoor van De
Negende ('Alle Menschen werden Brüder') in het
Deens, Russisch en andere (nep)talen. Haalt hij de
'light motieven' uit beroemde werken en toont aan
(leve de omgekeerde wereld!) dat ze allemaal gepla
gieerde Nokia- of Microsoft-motieven zijn. Kortom,
het klassieke Liberg-werk (aha, woordspelinkje), dat
volgens mij iedere Nederlander nu wel kent. Het col
lectief (de zaal) trapt er nog altijd in, maar hoe fris is
dat nog voor de enkeling?
Er zit naast de aanmoediging om Kunst Met Een Gro
te K toch zeker altijd ook met een Korreltje Zout te
nemen, nauwelijks een boodschap in de shows van
Hans Liberg. Geert Wilders krijgt even een sarcasti
sche veeg uit de pan, de chaos in Europa schijnt sinds
de dagen van Mozart niet verbeterd, maar subtieler of
breder dan dat wordt het niet. Het is dat vermeende
gebrek aan boodschap dat mij scheidt van Liberg. De
man reist al meer dan 25 jaar langs gulzige podia en
hij doet dat zichtbaar nog altijd met groot plezier.
Maar wat motiveert hem?
Hij lijkt zo bedreven (het woord virtuoos durf ik hier
nog niet te gebruiken) dat hij misschien ook concert
pianist had kunnen zijn. Maar niet de grootste mis
schien? En dat is hij als muzikaal komiek natuurlijk
wél. Eén van de groten, in ieder geval. Zou dat het
kunnen zijn?
Hij is misschien niet virtuoos als pianist, maar hij is
wel een virtuoos. Of zou het willen zijn. Een virtu
oos in woorden, in grappen (visueel en verbaal), in
het verkeerde been, in tempo. Hij zou het in veel
méér willen zijn, volgens mij. Ik herinner me een
show waarin hij - tussen de noten door - jongleert
met tennisbal en racket. Ook hier, in deze 'best of,
signaleer ik danspasjes, gezwaai met linten en andere
dingen waarin een mens virtuoos zou kunnen zijn.
Een mooi maar ijdel streven. IJdel, zou hij dat kun
nen zijn?
Van mij mag hij zijn ding doen, in het Duits, in het
Engels (virtuoos natuurlijk) of in zijn nieuwste die er
volgend seizoen aan zit te komen: 'lek Hans Liberg'.
Maar ik vrees dat het meer van hetzelfde gaat zijn, en
dat vind ik toch wel jammer.
Deze week
(vrijdag 4 junikomt De Nieuwe Snaar met - inder
daad zijn 11e - show naar de Stadsschouwburg van
Middelburg. Een oudje eigenlijk, want al 2 jaar op het
menu. 'Foor 11' van deze Vlaamse folk-/cabaretgroep
van de gebroeders Jan en Kris De Smet gaat over de
B-kant van het leven. Straffe verhalen, krachtige liede
ren, van slapstick tot melancholie.
Hans Liberg
27.7"" 11:01 -.■■■
0:45- 11:46 40
Amstel
Torrrrom
De TomTom XL heeft een schitterend ontwerp, is bijzonder
gebruiksvriendelijk en heeft een breedbeeld-touchscreen van
4,3 inch (10,9 cm). Met de TomTom XL kun je eenvoudig van
start met gebruiksvriendelijke afbeeldingen en hij is zeer een
voudig te bevestigen met EasyPort™ - houder. De TomTom XL
bevat Tele Atlas kaarten van heel W-Europa in detail; 22 landen
en miljoenen points of interest.
J Bestel nu de TomTom XL22 en ontvang gratis een 4,3" draagtas
en luchtroosterhouder. Zie de webwinkel voor alle specificaties.
Adviesprijs 199,-
exclusief 5,95 verzendkosten
categorie Diversen
BON TOMTOM XL22
1 Hierbij bestel ik
(sets) x 'TomTom XL22' a 149,-*
exclusief verzendkosten van 5,95. Levertijd met bon 10 werkdagen. Levertijd webwinkel 5
werkdagen. Klantenservice. 0900 - 2021352 0,45 p.g.) Het is helaas niet mogelijk uw bestelling
telefonisch of per mail door te geven.
I VOORLETTERS
OM OV
I E-MAIL
GEBOORTEDATUM
Hierbij machtig ik Buckeroo Payment Service om i.o.v. Wegener NieuwsMedia BV
eenmalig het verschuldigde bedrag af te schrijven.
BANK-/GIROREKENING
I HANDTEKENING
Stuur de volledig, in blokletters ingevulde, bon in een envelop naar Webwinkel,
o.v.v. 'TomTom XL22', Postbus 1090,5004 BB Tilburg.
De PZC gaat zorgvuldig om met persoonsgegevens. Op alle Informatie die u aan ons verstrekt is de
Wet Bescherming Persoonsgegevens van toepassing. In het colofon van de krant en op www.pzc.nl
treft u nadere informatie aan.