30and Op'estieseld mie de Vwo-examen Duits hoog op klachtenlijst stilte eXQnens Ik ben echt een alfa-meisje' Scholieren krijgen verkeerd examen Aanvalsplan: mondeling www.watisnouje.nl j EXAMENS B 0BDeStem 1 v V. zaterdag 29 mei 2010 Het eindexamen Duits voor vwo is met stip binnenge komen op drie in de top 10 van de klachtenlijn van het Lan delijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS). „De meeste klachten gaan over de lengte van het examen. Veel leerlingen kwamen in tijd nood," aldus het LAKS gisteren. Floor Piette uit Benthuizen is één van de eindexamenkandidaten, die haar beklag deed bij het LAKS. „In vergelijking met de oefenexa mens was de echte toets een heel stuk langer. Zelfs mijn docent vond hem pittig." De 18-jarige scholiere van het Eras mus College in Zoetermeer hoopt via het LAKS bijval te vinden voor haar beklag. „Ik was één van de weinigen die wel alle vragen inge vuld hadden. Maar tijd om het voor mezelf te controleren had ik niet." Naast de vele klachten voor het vwo is Duits voor bijna zesdui zend vmbo-leerlingen ook reden geweest hun beklag te doen. „Voor het vmbo is dat aantal enorm hoog. De meeste klagers zijn toch leerlingen van het vwo of havo", al dus het LAKS. De top 3 van de klachten bestaat nu uit havo Nederlands met ruim 13.000 klachten, vwo management en organisatie met ruim zesdui zend klachten en Duits vwo met bijna hetzelfde aantal. Maartjes weblog over het vwo-examen aardrijkskunde pNpgpsiii. - -»* j Discussier mee op www.watisnouje.nl Lotte (17) gaat volgend jaar in Amsterdam studeren. foto Lex de Meester Leeuwenborgh Opleidingen in Maastricht heeft gisterochtend een groep vwo-leerlingen het ver keerde examen Aardrijkskunde voorgeschoteld. De leerlingen kregen het examen Aardrijkskunde nieuwe stijl op hun bureau, terwijl de school de leerlingen had voorbereid op het examen oude stijl. De eindexamenkandidaten mogen eind juni het juiste examen aard rijkskunde maken tijdens de her kansingen. De opluchting is groot bij Lotte van Eenennaam (17) als ze de zaal mag verlaten na haar vwo-examen aardrijkskun de. „Het was veel makkelijker dan ik vooraf had gedacht", vertelt de Middelburgse scholiere van Scho lengemeenschap Nehalennia. „Ik had veel meer vragen over vulka nen verwacht. Ook de Bosatlas moesten we bijna niet gebruiken. Het waren grote lappen tekst, veel leeswerk", verzucht ze. Van Eenennaam denkt dat ze een goed cijfer zal halen, net als bij de voorgaande vakken. „Ik ga het ge woon redden. Ik sta bijna overal ruim voldoende voor. Nog drie vakken te gaan en dan sluit ik hier een tijdperk af" Met dank aan: Coördinatie Management, Gemeente Terneuzen Na zes jaar op het Nehalennia wil ze haar vleugels uitslaan, de grote stad ontdekken. „Volgend jaar ga ik op de Universiteit van Amster dam de opleiding Literatuurweten schap volgen. Het lijkt me heel in teressant, het analyseren van lite raire teksten. Ik ben echt een al- fa-meisje, dol op talen." Een kamer in Amsterdam heeft ze nog niet. „Dat wordt vast een heel klein hok." Eerst richt ze zich nog op haar laatste examens. Na het weekend heeft ze nog Frans en Grieks. „Ik ben een beetje zielig, sommigen zijn al lang klaar", lacht ze. „Nee, ik mag niet klagen. Als ik straks de uitslag heb, ga ik lekker met mijn vrienden de stad in. Ge nieten van een lange zomer." Na tips over multiple choice en open vragen, nu het mondeling. Bereid je niet alleen voor door de stof goed te leren. Verzamel ook informatie over het gesprek. Stelt de docent veel vragen of is het meer een gesprek? Heeft de do cent stokpaardjes, vaste gespreks onderwerpen die je zeker kunt ver wachten? Mag je zelf het gesprek een beetje sturen door gesprekson derwerpen aan te dragen? Wat wordt er precies van je verwacht? Moet je details ken nen, feiten? Of moet je laten zien dat je het begrijpt, dat je inzicht en overzicht hebt? Een mondeling is hardop den ken over de stof Dat kun je oefe nen. Laat anderen vragen aan je stellen, praat over de stof Herhalen van een vraag die de leraar stelt, in je eigen woor den, geeft denktijd. En je weet di rect of je de vraag snapt. („Dus, als ik het goed begrijp...") Soms levert een verduidelijking van de docent een hint naar het antwoord op. Kom je er even niet uit? Vraag om een nieuwe vraag. door Engel Reinhoudt Provincie Zeeland Tied om de schuve van d'n taefel te legen. De eêste anteêkenienge 'k over' ehouwe van 't school plein. 't Is mode om guus, toet a ze zelf een autootje naè schole te briengen. Of beter ezeid te laète briengen deur grottevaoders en opoes. „Kiek", zei d'r eên tegen me, ze je ok wee op'estieseld mie de guus?" Op'estieseld, wat een eigenaardig woord toch. 't Kom natuurlijk van stiesel (stijf sel). A je goed deur de stiesel aelt, liekt dat anvankelijk nie vee meêr as waeter, mae nae 't strieken wor je goed ard, glad en stieve. „Om krekfrie", zei moeder vroeger a 'k om stiesel most. Noe begriep ik pas a ze Engels sprak zonder da 'k wist dat ze dat kon. Crackfree schrief je het, kreukvrie. Afijn, op'estieseld zitte mie de guus't Begun mie de vraege of a je guus even van schole wil aele. „Bel jaet, natuurlijk, graag zelfs." "Of a je d'r dan ok nog even een paer uren voe wil zurge." En zó zit je dan onverwacht op' stieseld mie de guus. Op' escheuteld zegge ze ok wé 's of op' escheept. En in Tholen en Flakkee ka je nog oare da je 'r mie op' enasteld zit. Je kan gin kant mi op, te vee stiesel in je vrieheid. M'n twidde anteêkenienge is ok over 't schoolplein. Anteêkenienge? 't Ei me zöwat een trauma bezurgd. Het is knik- kertied bie ons op 't durp en ik as kind machtig graag eknikkerd. Eêst nog mie kleiknikkers en van steên, murpels zeie ze daè tegen, mae agauw kwaeme toen de glae- ze knikkers in de mode. Dat kwam mede dankzij Presto die a t'r eên in elke flesse afwasspul dee. Ik goed eboerd in die jaeren, wan toen a'k van schole goeng, ao 'k een een ouwe stutemaele vol mie moaie bolle ketten en ik ao d'r ok nog wat om' eruild voe stui ters. Ik de zak aoltied goed bewaerd en éérlijk is éérlijk, ik was nog te zunig om onze eigen guus d'r mie te laète spelen. Die krege d'r toch wè. Vorig jaer kwaeme ze wee voe d'n dag en stilletjes zag ik toen in ge dachten oe a onze kleindochter op schole zou verschiene mie meêr en moaiere knikkers as die are guus. Van opa ekrege! A 'k ze naè schole brocht zou ik me een bitje

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 32