30and
Op'estieseld mie de
Vwo-examen Duits
hoog op klachtenlijst
stilte
eXQnens
Ik ben echt een alfa-meisje'
Scholieren krijgen verkeerd examen
Aanvalsplan:
mondeling
www.watisnouje.nl
j EXAMENS
B
0BDeStem
1
v V.
zaterdag 29 mei 2010
Het eindexamen Duits voor
vwo is met stip binnenge
komen op drie in de top
10 van de klachtenlijn van het Lan
delijk Aktie Komitee Scholieren
(LAKS). „De meeste klachten gaan
over de lengte van het examen.
Veel leerlingen kwamen in tijd
nood," aldus het LAKS gisteren.
Floor Piette uit Benthuizen is één
van de eindexamenkandidaten,
die haar beklag deed bij het LAKS.
„In vergelijking met de oefenexa
mens was de echte toets een heel
stuk langer. Zelfs mijn docent
vond hem pittig."
De 18-jarige scholiere van het Eras
mus College in Zoetermeer hoopt
via het LAKS bijval te vinden voor
haar beklag. „Ik was één van de
weinigen die wel alle vragen inge
vuld hadden. Maar tijd om het
voor mezelf te controleren had ik
niet."
Naast de vele klachten voor het
vwo is Duits voor bijna zesdui
zend vmbo-leerlingen ook reden
geweest hun beklag te doen. „Voor
het vmbo is dat aantal enorm
hoog. De meeste klagers zijn toch
leerlingen van het vwo of havo", al
dus het LAKS.
De top 3 van de klachten bestaat
nu uit havo Nederlands met ruim
13.000 klachten, vwo management
en organisatie met ruim zesdui
zend klachten en Duits vwo met
bijna hetzelfde aantal.
Maartjes weblog over het
vwo-examen aardrijkskunde
pNpgpsiii. - -»* j
Discussier mee op www.watisnouje.nl
Lotte (17) gaat volgend jaar in Amsterdam studeren. foto Lex de Meester
Leeuwenborgh Opleidingen in
Maastricht heeft gisterochtend
een groep vwo-leerlingen het ver
keerde examen Aardrijkskunde
voorgeschoteld.
De leerlingen kregen het examen
Aardrijkskunde nieuwe stijl op
hun bureau, terwijl de school de
leerlingen had voorbereid op het
examen oude stijl.
De eindexamenkandidaten mogen
eind juni het juiste examen aard
rijkskunde maken tijdens de her
kansingen.
De opluchting is groot bij
Lotte van Eenennaam (17)
als ze de zaal mag verlaten
na haar vwo-examen aardrijkskun
de. „Het was veel makkelijker dan
ik vooraf had gedacht", vertelt de
Middelburgse scholiere van Scho
lengemeenschap Nehalennia. „Ik
had veel meer vragen over vulka
nen verwacht. Ook de Bosatlas
moesten we bijna niet gebruiken.
Het waren grote lappen tekst, veel
leeswerk", verzucht ze.
Van Eenennaam denkt dat ze een
goed cijfer zal halen, net als bij de
voorgaande vakken. „Ik ga het ge
woon redden. Ik sta bijna overal
ruim voldoende voor. Nog drie
vakken te gaan en dan sluit ik hier
een tijdperk af"
Met dank aan: Coördinatie Management, Gemeente Terneuzen
Na zes jaar op het Nehalennia wil
ze haar vleugels uitslaan, de grote
stad ontdekken. „Volgend jaar ga
ik op de Universiteit van Amster
dam de opleiding Literatuurweten
schap volgen. Het lijkt me heel in
teressant, het analyseren van lite
raire teksten. Ik ben echt een al-
fa-meisje, dol op talen."
Een kamer in Amsterdam heeft ze
nog niet. „Dat wordt vast een heel
klein hok." Eerst richt ze zich nog
op haar laatste examens. Na het
weekend heeft ze nog Frans en
Grieks. „Ik ben een beetje zielig,
sommigen zijn al lang klaar", lacht
ze. „Nee, ik mag niet klagen. Als ik
straks de uitslag heb, ga ik lekker
met mijn vrienden de stad in. Ge
nieten van een lange zomer."
Na tips over multiple choice en
open vragen, nu het mondeling.
Bereid je niet alleen voor door
de stof goed te leren. Verzamel
ook informatie over het gesprek.
Stelt de docent veel vragen of is
het meer een gesprek? Heeft de do
cent stokpaardjes, vaste gespreks
onderwerpen die je zeker kunt ver
wachten? Mag je zelf het gesprek
een beetje sturen door gesprekson
derwerpen aan te dragen?
Wat wordt er precies van je
verwacht? Moet je details ken
nen, feiten? Of moet je laten zien
dat je het begrijpt, dat je inzicht
en overzicht hebt?
Een mondeling is hardop den
ken over de stof Dat kun je oefe
nen. Laat anderen vragen aan je
stellen, praat over de stof
Herhalen van een vraag die
de leraar stelt, in je eigen woor
den, geeft denktijd. En je weet di
rect of je de vraag snapt. („Dus, als
ik het goed begrijp...") Soms levert
een verduidelijking van de docent
een hint naar het antwoord op.
Kom je er even niet uit? Vraag
om een nieuwe vraag.
door Engel Reinhoudt
Provincie Zeeland
Tied om de schuve van d'n
taefel te legen. De eêste
anteêkenienge 'k over'
ehouwe van 't school
plein. 't Is mode om guus, toet a
ze zelf een autootje naè schole
te briengen. Of beter ezeid te laète
briengen deur grottevaoders en
opoes. „Kiek", zei d'r eên tegen
me, ze je ok wee op'estieseld
mie de guus?" Op'estieseld, wat
een eigenaardig woord toch.
't Kom natuurlijk van stiesel (stijf
sel). A je goed deur de stiesel aelt,
liekt dat anvankelijk nie vee meêr
as waeter, mae nae 't strieken wor
je goed ard, glad en stieve. „Om
krekfrie", zei moeder vroeger a 'k
om stiesel most. Noe begriep ik
pas a ze Engels sprak zonder da 'k
wist dat ze dat kon. Crackfree
schrief je het, kreukvrie.
Afijn, op'estieseld zitte mie de
guus't Begun mie de vraege of
a je guus even van schole wil aele.
„Bel jaet, natuurlijk, graag zelfs."
"Of a je d'r dan ok nog even een
paer uren voe wil zurge." En zó zit
je dan onverwacht op' stieseld mie
de guus. Op' escheuteld zegge ze
ok wé 's of op' escheept. En in
Tholen en Flakkee ka je nog oare
da je 'r mie op' enasteld zit. Je kan
gin kant mi op, te vee stiesel in je
vrieheid.
M'n twidde anteêkenienge is ok
over 't schoolplein.
Anteêkenienge? 't Ei me zöwat
een trauma bezurgd. Het is knik-
kertied bie ons op 't durp en ik
as kind machtig graag eknikkerd.
Eêst nog mie kleiknikkers en van
steên, murpels zeie ze daè tegen,
mae agauw kwaeme toen de glae-
ze knikkers in de mode. Dat
kwam mede dankzij Presto die a
t'r eên in elke flesse afwasspul dee.
Ik goed eboerd in die jaeren,
wan toen a'k van schole goeng, ao
'k een een ouwe stutemaele vol
mie moaie bolle ketten en ik ao
d'r ok nog wat om' eruild voe stui
ters.
Ik de zak aoltied goed bewaerd
en éérlijk is éérlijk, ik was nog te
zunig om onze eigen guus d'r mie
te laète spelen. Die krege d'r toch
wè.
Vorig jaer kwaeme ze wee voe d'n
dag en stilletjes zag ik toen in ge
dachten oe a onze kleindochter op
schole zou verschiene mie meêr
en moaiere knikkers as die are
guus. Van opa ekrege! A 'k ze naè
schole brocht zou ik me een bitje