141 boeken De invloed van hoge luchten K Op zoek naar het zuivere kwaad Kunst is óók voor kinderen boeken kort 0 Marino Magliani - De vlucht van de Kolibrie. Vert. R. Fagel. Serena Libri, 216 pag., 19,95 euro. 0 Julia Blackburn - Wij drieën. Een familiekroniek. Vertaling Paul van der Lecq. De Bezige Bij, 368 pag., 19,90 euro. 0 Mieke de Loof - Wre de schoonheid. De Geus, 224 pag., 17,90 euro. 0 Deborah Lock (en an deren) - Kunst voor kinderen. Uitgeverij Lannoo, 19,95 euro. Vanaf 10 jaar. KUrrsT kinderen zaterdag 29 mei 2010 Fietsend door Zeeland wist David Mitchell zeker dat de held van zijn ro man De niet verhoorde gebeden van Ja cob de Zoet een Zeeuw moest zijn. door Theo Hakkert Zijn bloed heeft plaatsgemaakt voor adrenaline, zegt hij. Dit is een dag die David Mitchell (1969) niet gaat verge ten. 's Avonds gaat de opera Wake in première, waarmee de Enschedese vuurwerk ramp tien jaar na dato wordt herdacht en waar voor Mitchell het libretto heeft geschreven. Ter wijl vandaag ook zijn nieuwe roman in de win kel ligt. De vertaling heeft als titel De niet ver hoorde gebeden van Jacob de Zoet. Op één dag, wat is daar de wiskundige waarschijnlijkheid van? „De spanning is draaglijk. Dank je", knikt hij met pret in de ogen. Jacob de Zoet, de centrale figuur in Mitchells ro man, is een Nederlander. Een Zeeuw om pre cies te zijn, die in 1799 namens de VOC op het kunstmatige eilandje Deshima werkzaam is. Deshima ligt voor de kust van Japan, bij Naga saki. Historisch juist, het was een Nederlandse handelspost, ter grootte van de Dam. Alleen Nederlanders hadden contacten met Japan, toen nog een totaal gesloten land. De Zoet is een goudeerlijke, gelovige man. Hij gaat niet mee in de corruptie van zijn meerde ren, wat hem duur komt te staan. Hij wordt verliefd op een Japanse vroedvrouw, Orito. Een liefde die niet zal worden geconsumeerd. De roman is op en top Mitchell. Weergaloos van stijl, taal en verbeelding. De kleuren en stil le geuren van het onbekende Japan versus de stank van Engelse piraten en Zeeuw se koppigheid. Een tour de force. Een dampende historische roman schrijven, kan David Mitchell dus ook. Hij neemt de complimenten in dank aan, maar bekent in dezelfde adem dat het een zware bevalling is geweest. Toen hij zes jaar geleden zijn alom erkende meesterwerk Wol kenatlas presenteerde, vertelde hij al over zijn Deshima-roman. Zaten in Wolkenatlas zes verhalen als ma- troesjka-poppetjes in elkaar, nu had hij een roman in zes hoofdstukken in gedachten, met een tussentijd van telkens drie jaar. „Een Tolstoj-achtige familieroman." Met dat idee begon hij aan de research. Hij zat daarvoor een halfjaar in Nederland en verdiep- :iös David Mitchell: „Het voelde alsof ik een kathedraal op mijn kin liet balanceren." foto Annina Romita te zich in onder andere de geschiedenis van Middelburg. Het grootste deel van het oor spronkelijke idee heeft hij ook daadwerkelijk ge schreven. „Maar het werkte niet." Orito en De Zoet kregen elkaar, ze kregen kin deren. „Waarmee ik het ongelofelijke poten tieel van hun niet-geconsumeerde liefde had weggegeven. In plaats van een hevig verlangen naar elkaar, zaten ze met elkaar opgescheept. Het voelde alsof ik een kathedraal op mijn kin liet belanceren. Kunst is voor 90 procent van gedachten ver anderen." Een nieuwe poging in de jij-vorm strandde ook. Waarna Mitchell besef te dat hij zijn historische roman in de derde persoon diende te schrij ven. „Had ik nog nooit gedaan." Hij raadpleegde A.S. Byatt, collega en be wonderaar. „Zij zei: schrijf gewoon op wat jij denkt dat de lezer wil we ten. Klinkt simpel, voor mij was het een eye-opener." Hij kon aan de slag. David Mitchell wordt sinds zijn de buut De geestverwantschap Ghostwrittenuit 1999 gezien als een van de grootste schrijvers van zijn generatie. Dat hij voor Wolkenatlas niet de Booker Prize ontving, zal altijd als een donkere schaduw over de prijs blijven hangen. Time Magazine schaarde hem in 2007 onder de honderd meest invloedrijke personen. Het was een bezoek aan Middelburg dat hem op het spoor van Jacob de Zoet zette. Mitchell was in Zeeland toen zes componisten Wolken atlas tot muziek hadden verwerkt. Hij huurde een fiets en de Nederlander op Deshima zou een Zeeuw worden. „Hoge luchten doen iets met mensen. Net als in East-Anglia is er in Zeeland nauwelijks iets behalve lucht. Je kunt je nergens verstoppen voor het oog van God. Er is een sterke relatie tussen karakter en landschap. Landschap vormt de nationale psyche." Waar moest hij naar toe om het echte Neder land te zien? Als hij het vroeg, kreeg hij vaak te horen: Zeeland. „Nederlanders zijn gemaakt van modder. Het enige wat God ons gaf om mee te werken bij het begin van de tijd, was modder. Toen de nationale geschenken aan de volkeren werden uitgereikt, gaf God de Neder landers de modder. Dank u, Heer. Om iets te verdienen, moesten jullie vindingrijk worden." David Mitchell - De niet verhoorde gebeden van Jacob de Zoet. Vertaling Harm Darmsma en Niek Miedema. Ailantus, 29,95 euro. GEZIN De 12-jarige Tommy heeft een zwak hart en is klein voor zijn leeftijd. Zijn leeftijdgeno ten pesten hem of negeren hem. In De Rest is stilte be schrijft Carla Guelfenbein het uiteen vallen van een gezin. Tommy gaat op zoek naar de waarheid over zijn overleden moeder en ontdekt de ontrouw van zijn stiefmoeder. Zijn va der is chirurg en worstelt met het overlijden van een patiënt met dezelfde kwaal als zijn zoon. Dan verdwijnt Tommy. 0 Carla Guelfenbein - De rest is stilte. Vertaling Arie van der Wal. Ailantus, 272 pag., 19,95 euro. WEG Twee vrienden vinden in een grot in Ligurië een grotteke ning van vier vervlochten bees ten uit de tijd van de Cro-Mag- nonmens. Gregorio, die ook Ko librie genoemd wordt en Leo trekken naar Zuid-Amerika om te onderzoeken of in de graven van de Inca's ook zulke afbeel dingen voorkomen. In Peru worden zij aangezien voor graf rovers en opgejaagd. Leo ver dwijnt, Gregorio wordt in Ro me aangehouden met een la ding cocaïne en belandt in een Italiaanse gevangenis. VERLOREN JEUGD De vader van Julia Blackburn is dichter en aan de drank. Haar moeder is een flirtzieke kunstenares. Na de scheiding van haar man neemt Rosalie huurders in huis, waarmee ze regelmatig het bed deelt. Blackburn schrijft in Wij drieën over de ellende in haar jeugd op luchtige en vaak grappige toon. Als Julia een relatie krijgt met een van de huurders, lijkt hun relatie voorgoed stuk. Maar dan hoort Rosalie dat ze aan leukemie lijdt en probeert ze de band met haar dochter te herstellen. door Mieske van Eek unst strekt de mens tot troost, maar er schuilt ook wreedheid in de schoonheid die kunst ons biedt. Mieke de Loof (Aalst, 1951) gaat in haar nieuwe mis daadroman Wrede schoonheid op zoek naar het zuivere kwaad. Ze laat zich inspireren door de Weense avant-garde- schilder Egon Schiele, die in zijn werk de brutaliteit van geweld laat zien. Haar derde boek rond psychiater, jezuïet en geheim agent Ksaveri Ig- natz draait om een reeks gru welijke moorden in het deca dente Wenen van net voor de Eerste Wereldoorlog. De plaats van de moord vertoont steeds sterke overeenkomsten met schilderijen van Schiele. De moorden laten Ignatz ook persoonlijk niet onberoerd. Het eerste slachtoffer is zijn professor en vriend Erwin von Graff Met zijn vriendin Elisabeth von Thurn stuit hij op een serie lustmoorden op jonge meisjes. Als daarna nog een persoonlijke vriend van Ignatz op wrede manier aan zijn eind komt, begint de speurder voor zijn eigen le ven te vrezen. Temeer daar hij bij het lichaam het hoofd van een vermoord meisje, Mizzi, vindt. Ignatz kent het jongere vriendinnetje van Mizzi en deze Bubi is al da gen zoek. Mieke de Loof schildert op meeslepende wijze het We nen van Sigmund Freud, Egon Schiele en Otto Weinin- ger. Een stad, die niet alleen zijn schoonheid en weelde koesten, maar ook zwelgt in wellust en zijn duistere kan ten heeft. Een stad ook waar de vrouw weinig in tel is en welgestelde en machtige he ren zich verlustigen bij haar vernedering. VOOü door Hanneke van den Berg Uitgeverijen blijven af en toe een poging wa gen het ultieme kunst boek voor kinderen te ma ken. Lemniscaat kwam al een keer behoorlijk dichtbij met Kunst in de kijker van Claire d'Harcourt, maar er zijn de laatste jaren ook heel wat mis kleunen verschenen. Nu is er eindelijk weer een kunstboek voor tieners dat echt de moei te waard is. Wie vluchtig door Kunst voor kinderen bladert, zal wellicht even fronsen bij het zien van de indeling. De chronologie die is aangehouden wordt en kele keren onderbroken, lijkt het. Maar wie goed kijkt, ziet dat er wel degelijk heel goed over is nagedacht. Als een stijl, zoals de renaissance, is uitgelegd, volgt er een portret van enkele beroemde schil ders uit die tijd en worden ge bruikte technieken uit de doe ken gedaan, wat uiteindelijk een mooi, compleet geheel oplevert. De enige vreemde eend in de bijt blijft het onderdeel 'collec tie'. Daarin worden bepaalde onderwerpen gepresenteerd, zoals 'kinderen in de kunst', 'stillevens in de kunst' of'de nacht in de kunst'. Schilde rijen met dat onderwerp wor den bij elkaar gezet, maar de ze komen niet uit één perio de. Bij 'stillevens' variëren de voorbeelden van een fresco uit de eerste eeuw voor Chris tus tot een gouache van Fikret Mualla uit ca. i960. Dat voelt als een stijlbreuk in het boek. Wellicht hadden de col lecties beter in een apart hoofdstuk kunnen worden ondergebracht. Maar verder klopt alles. De uitvoering is fraai, de kleurendruk goed en de teksten zijn duidelijk. Ge woon een heel mooi boek.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 14