Zeeland Afhandeling klachten moet sneller Toren van Dreischor in steigers deDRVKKERY Bereikbaarheid JT EjKj 21 Brandje in verzorgingshuis almanak SCH0UWEN-DU1VELAND 22 en 23 24 en 25 SERVICE Meer inwoners hebben moeite met manier waarop gemeente hen behandelt Wat betekent vrijheid voor jou? Vier vrijheden van Zeeland Sam's Falling Cultuurplein komt zonder subsidiegeld in duister vaarwater Donderdag 27 mei 2010 Zeeuwse veldwachters hadden heel veel te brommen Tip? schouwen-duiveland@pzc.nl door Ton van den Nouweland ZIERIKZEE - Klachten van burgers moeten sneller en beter worden af gehandeld. Die aanbeveling doet gemeentelijk klachtencoördinator Irene Hanse in haar jaarverslag over 2009. Uit het verslag blijkt verder dat het aantal klachten is toegenomen van dertien in 2008 naar 28 vorig jaar. In 2007 werden nog 23 klachten in behandeling genomen. De meeste klachten komen over het ontbre ken van de mogelijkheid met amb tenaren in discussie te gaan over besluiten en regels. Andere pijn punten betreffen het niet nako men van afspraken, het verstrek ken van onvoldoende informatie of het uitblijven van een reactie. Drie klachten hadden betrekking op onzorgvuldig handelen. „Gezien de vele contacten met de bevolking valt het aantal klachten reuze mee," zegt burgemeester Ge rard Rabelink. Hanse concludeert op basis van de statistieken dit jaar 25 klachten te verwachten, waarbij het streven is om 85 procent daar van binnen zes weken af te hande len. Dat lukte vorig jaar maar met 71 procent. Gemiddeld duurt het 35 dagen voordat een klacht is afgehandeld. „Het moet sneller, maar we moe ten ook onze werkprocessen verbe teren," concludeert Rabelink. Dat heeft te maken met de nieuwe ma nier van klachtenbehandeling, die vorig jaar is ingevoerd. Kon voor heen de klachtencoördinator on middellijk beginnen met bemidde ling; sinds 2009 moet de betreffen de afdeling eerst proberen in over leg met de klager de zaak op te los sen. Pas als dat niet lukt, komt de klachtencoördinator in actie. Dit proces leidt tot vertraging en soms ook tot een minder goede oplossing. „De veranderde werk wijze waarbij de afdelingen meer dan voorheen gestimuleerd wor den om in overleg met de klager alsnog tot een oplossing te komen, moet zichzelf nog bewij zen," meldt Hanse. Zij vraagt 'een actieve en serieuze benade ring van elke klacht'. En dat moet gebeuren 'vanuit de visie dat elke klacht een gratis advies is om het voortaan beter te doen'. Wat de gemiddelde behandeltijd ook niet verkortte is het feit dat vier klagers bemiddeling afwezen en hun grieven hebben voorgelegd aan de klachtencommissie. Eén on tevreden inwoner stapte naar de Zeeuwse ombudsman. DREISCHOR - De toren van de Adriaanskerk in Dreischor staat in de steigers en dat zal de komende twee maanden waarschijnlijk ook zo blijven. De gemeente Schouwen-Duive- land is begonnen met uitvoeren van groot onderhoud. De Dreischorse kerktoren is de eerste in een reeks van zeven torens die dit jaar worden aangepakt. Het onderhoudswerk aan de toren is volgens gemeentelijk projectlei der Christiaan Hollebrandse be paald niet voor z'n tijd. „Er is heel lang niets aan gebeurd. Van de ze ven torens die we dit jaar aanpak ken is die van Dreischor, denk ik, de slechtste." Tijdens de opknapbeurt wordt het voegwerk nagelopen en waar no dig bijgewerkt en worden slechte stukken metselwerk vervangen. Ook uurwerk en klokkentoren worden onder handen genomen evenals zink- en loodwerk van het dak van de toren. Na Dreischor volgen de kerktorens van Nieuwerkerk (juni), Ouwer- kerk (juli), Serooskerke (septem ber.), Burgh (september), Renesse (eind september) en Scharendijke (begin oktober). Op langere ter- De kerktoren van Dreischor staat de komende maanden in de steigers. Het voegwerk wordt aangepakt, evenals het hout. Ook het torenuurwerk wordt op- mijn volgen meer kerktorens. geknapt. foto Dirk-Jan Gjeltema. mmmmmm wiiHBimMUir w Markt 51 Middelburg T0118 886 886 KAPELLE - In verzorgingshuis Ce derhof in Kapelle heeft gisteroch tend korte tijd brand in een meter kast gewoed. Niemand raakte ge wond. De brandweer had het vuur snel onder controle. Er ontstond wel veel rook in de gang. Een aan tal ouderen werd uit voorzorg van de kamers gehaald, maar dat bleek geen goed idee. De brandweer be sloot daarop eerst de gangen te ventileren en de ouderen pas daar na van hun kamer te halen. Tip? redactie@pzc.nl Deze krant pleegt ook zelf op onder zoek uit te gaan. Een terugkerend fe nomeen op de centrale redactie is een consumententest, specifiek onderge bracht bij één verslaggever. Voor het tweede achtereenvolgende jaar heeft ze de afgelopen weken haar vingers blauw gebeld voor een bereikbaar heidstest. Een keur aan bedrijven en instellingen werd zo de proef op de som genomen om te beoordelen hoe snel ze de telefoon opnamen en of de gevraagde informatie ook op adequa te wijze werd verstrekt. Laten we het zo samenvatten: er is heel wat afge zucht aan beide kanten van de lijn. Nu is het zo dat de verslaggever tus sendoor ook nog actuele zaken te doen heeft. Dus loopt ze wel eens weg van haar bureau. Toen de eveneens drukbezette colle ga naast haar voor de derde keer in korte tijd haar telefoon had opgeno men, klonk het dan ook een beetje kriegel: „Zeg, hoe zit het eigenlijk met je eigen bereikbaarheid?" do. 27 mei, 19.30-20.30 uur Amos Kennedy Elena Bartozzi vrij. 28 mei, 16.30 uur bekendmaking Awards za. 29mei, 15.00-16.30 uur Coinciding boeken bestellen? www.drukkerijmiddelburg.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 63