Een streep onder de containerterminal economie 115 effeweg.nl Van der Hoeven reikt Bewijs van goede dienst uit aan KvK Tienduizenden huiseigenaren in problemen Mobiel bellen duur in Nederland 'Omzet detailhandel herstelt moeizaam' Meatlight vlees te koop in 125 winkels T0 dagen OF WAT DACHT U VAN: supervoordelige busreizen Berlijn - Summer salev.a. 109,- Halle, Leipzig, Wörlitzv.a. 239,- Templin, Brandenburg ALL-IN....v.a. 329,- Kijk op www.effeiyegr.nl of bel 0529 - 46 96 67 mmsmsmmsmmgimMm .vsm- jrr* donderdag 27 mei 2010 Het einde van het ambitieu ze containerproject WCT is in zicht nu een meerder heid van de Staten van Zee land er geen vertrouwen meer in heeft. Twee keer hebben de plan nen voor de Westerschel- de Containerterminal (WCT) een prominente rol gespeeld bij de Statenverkiezin gen. In 2003 werd verwachtingsvol de uitspraak van de Raad van Sta te verbeid over het eerste WCT- plan, in 2007 ging het om de moge lijkheden de klippen te omzeilen die deze uitspraak had opgewor pen. Het ziet er naar uit dat de WCT volgend jaar niet opnieuw in de verkiezingsdebatten een rol speelt. Een meerderheid van de Staten lijkt zich neer te leggen bij het on vermijdelijke: de containertermi nal pal aan de Westerschelde is niet haalbaar. Een constatering die wringt na al le energie die in het project is ge stoken. Na de afwijzing van het eerste WCT-plan door de Raad ANALYSE door Ben Jansen van State is lang gezocht naar een uitvoering van de containertermi nal die wél aanvaardbaar zou kun nen zijn. Die is er gekomen, zij het dat het nog maar de vraag is hoe de inpoldering van 100 hectare Westerschelde zich zou verhou den tot de noodzaak de natuur in het gebied te herstellen. Boven dien is sinds het oordeel van de Raad van State niet veel aan de achterlandverbindingen verbeterd. Bovenop deze ongewisheden is de economische crisis gekomen. Het containervervoer trekt weliswaar weer aan, maar het is de vraag of dat met dezelfde groeicijfers ge beurt als vóór de malaise zich vol trok. De kans dat Zeeland Seaports erin slaagt een andere exploitant voor de WCT te vinden, lijkt gering. Als die er was geweest, had het ha venschap PSA eerder kunnen vra gen uitsluitsel te geven. Het is naar de containeroverslagmarkt toe ook geen wervend signaal dat een gro te speler als PSA geen brood meer ziet in de WCT. Wanneer Zeeland Seaports niet met een andere exploitant komt, gaat het WCT-project als een nachtkaars uit. Dan heeft het im mers geen zin de planologische procedure voort te zetten, want die sneuvelt onherroepelijk omdat zonder exploitant de economische haalbaarheid niet kan worden aan getoond. Deze gang van zaken be tekent dat niemand de stekker uit de WCT hoeft te halen. Een mak kelijke oplossing, want het bestuur van Zeeland Seaports, noch het da gelijks provinciebestuur, noch de Staten hebben de afgelopen jaren de politieke moed getoond een streep onder het project te zetten. Toch zal eind dit jaar duidelijk moeten worden gemaakt dat het nu echt over en uit is met de WCT. Zo lang die in een of andere vorm boven de markt blijft han gen, blijft het lastig dat andere con tainerproject in Vlissingen-Oost, de Verbrugge Container Terminal, van de grond te krijgen. En dreigt de WCT toch weer op te duiken in de verkiezingsdebatten van vol gend jaar. DEN HAAG - Het aantal Nederland se huishoudens dat in geldnood komt door het bezit van een koop woning kan de komende jaren ver dubbelen door de crisis. Een beper king van de hypotheekrenteaftrek kan zelfs tot een verdrievoudiging van het aantal probleemgevallen leiden. Dat blijkt uit een gisteren gepubliceerd onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau. Ruim 90.000 huishoudens had den in 2008 een hypotheekschuld die groter was dan de te verwach ten verkoopwaarde van de wo ning. Dat kan leiden tot een rest schuld bij de verkoop. Zo'n 30.000 huishoudens waren extra kwets baar door een combinatie van ho ge woonlasten en een kans op een restschuld bij verkoop. Sinds het begin van de recessie is dit aantal opgelopen tot 45.000. DEN HAAG - De Kamer van Koop handel Zuidwest-Nederland heeft gisteren als eerste zelfstandig be stuursorgaan in Nederland het 'Be wijs van goede dienst' gekregen. Demissionair minister Maria van der Hoeven (Economische Zaken, CDA) reikte het certificaat op het ministerie uit. Het Bewijs van goede dienst is geen keurmerk, maar een plan om de dienstverlening aan onderne mers in onder meer Zeeland te ver beteren. Het bewijs bestaat uit twee delen: hoe staat de dienstverlening er voor en wat kan er beter. Met na me op kennis en deskundigheid, actualiteit van informatieverstrek king en vooral klantvriendelijk heid scoort de Kamer van Koop handel Zuidwest-Nederland hoog, blijkt uit het beoordelingsrapport. Verbeterpunten zijn er ook: admi nistratieve lasten kunnen nog ver der omlaag en de klachtenafhande ling kan beter. Een verbeterplan is inmiddels opgesteld. Daarnaast wil de Kamer van Koophandel on dernemers actiever benaderen en met ze meedenken en vooral meer naar buiten treden, zodat meer on dernemers kunnen ervaren wat ze doet, blijkt uit het plan. In het rapport dat bij het Bewijs van goede dienst hoort staan vijf grote programma's en zo'n vijfen twintig actiepunten. www.kvk.nl/bewijsvangoededienst BRUSSEL Nederland is een van de duurste landen in de EU om mobiel te bel len. Dat blijkt uit een rapport van Europees Commissaris Neelie Kroes van Digitale Agenda. Daarin komt Nederland wat gsm-tarieven betreft op de derde plaats, na Malta en Luxemburg. In Nederland kost een minuut mobiel bellen 20 cent. In Malta is dat 24 cent en in Luxem burg 21. Het goedkoopste EU-land is Letland, waar de kosten 4 cent per minuut bedragen. Het gemid delde tarief in de EU is 13 cent. AMSTERDAM Nederlanders blijven terughou dend met geld uitgeven. Het econo misch bureau van ING verwacht daardoor in 2010 een gemiddelde omzetdaling in de detailhandel van 1,8 procent. Ondanks de terug houdendheid zien de onderzoekers wel een langzaam herstel van de omzetontwikkeling in de detail handel. In 2009 daalde de gemiddel de omzet namelijk met 3,9 procent. ING verwacht dat de detailhandela ren de omzet in 2011 weer met ge middeld 0,8 procent zien groeien. GOES De productie van Meatlight, de merknaam van deels met plantaar dige vezels vervaardigde vleespro ducten, raakt in een stroomversnel ling. Tachtig EM-TE- en 45 GolfF- winkels verkopen vanaf deze week dit vlees, dat gezonder is en het mi lieu minder belast Meatlight is ont wikkeld door Van Pelt Meatgroup en de Zeeuwse partners Meatless, Agrimarkt en Economische Im puls. Het Goese Meatless heeft zijn productiecapaciteit inmiddels moe ten uitbreiden. vanaf 5 dagen Kopenhagen, Malmö v.a. €299,- 8 dagen Praag Gouden Stad v.a. €329,- Vermeld nu bij boeking de actiecode en u maakt kans op een stedentrip!* Inclusief: Inclusief: iÉk^Ma Vertrek o.a.: 28 juni, 30 aug, 20 sept De meest zuidelijke provincie van Oostenrijk Karinthië biedt met zijn hoge bergen en vele meren een prachtig afwisselend natuurlandschap. We bezoeken o.a. de bekende Weissensee, de indruk wekkende Kölnbreiner stuwdam en de watervallen in de Malta Hochalmstrasse. 4 hotelovernachtingen, 4x ontbijtbuffet en vervoer per Tourist Class touringcar Actiecode: 4211 4 dagen - Vertrek o.a.: 5, 17, 26, 29 juli, 7,19, 22 aug 5 dagen - Vertrek o.a.: 28 juni, 26 juli, 13 sept, 18 okt 5 dagen - Vertrek o.a.: 5, 19 juli, 16 aug, 6 sept, 11 okt Meer informatie of boeken? Effe Weg, Postbus 23, 7710 AA Nieuwleusen. 'W BR Alle fouten voorbehouden. Prijzen zijn vanaf en per persoon, excl. €15,- reservedngskosten. A V^VJ/ *Kijk voor meer informatie de voorwaarden op www.effeweg.nl/actiecode. Diverse opstapplaatsen door héél Nederland. 9 hotelovernachtingen, 9x ontbijt en diner, welkomstdrankje, gebruik strandstoelen, nordic walking tour, 3-merentocht, stadswandeling Klagenfurt o.l.v. een gids en vervoer per Comfort Class touringcar Actiecode: 4212 De stad aan de Seine Deze stad moet u zeker een keer bezocht hebben! Maak een wandeling langs de Seine, bekijk de Sacré-Coeur. Geniet van het schitterende uitzicht over de stad vanaf de Eiffeltoren of bekijk de verschillende kunstwerken in het Louvre.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 15