Een streep onder de
containerterminal
economie 115
effeweg.nl
Van der Hoeven reikt
Bewijs van goede
dienst uit aan KvK
Tienduizenden
huiseigenaren
in problemen
Mobiel bellen duur
in Nederland
'Omzet detailhandel
herstelt moeizaam'
Meatlight vlees te
koop in 125 winkels
T0 dagen
OF WAT DACHT U VAN:
supervoordelige busreizen
Berlijn - Summer salev.a. 109,-
Halle, Leipzig, Wörlitzv.a. 239,-
Templin, Brandenburg ALL-IN....v.a. 329,-
Kijk op www.effeiyegr.nl of
bel 0529 - 46 96 67
mmsmsmmsmmgimMm
.vsm- jrr*
donderdag 27 mei 2010
Het einde van het ambitieu
ze containerproject WCT is
in zicht nu een meerder
heid van de Staten van Zee
land er geen vertrouwen
meer in heeft.
Twee keer hebben de plan
nen voor de Westerschel-
de Containerterminal
(WCT) een prominente
rol gespeeld bij de Statenverkiezin
gen. In 2003 werd verwachtingsvol
de uitspraak van de Raad van Sta
te verbeid over het eerste WCT-
plan, in 2007 ging het om de moge
lijkheden de klippen te omzeilen
die deze uitspraak had opgewor
pen.
Het ziet er naar uit dat de WCT
volgend jaar niet opnieuw in de
verkiezingsdebatten een rol speelt.
Een meerderheid van de Staten
lijkt zich neer te leggen bij het on
vermijdelijke: de containertermi
nal pal aan de Westerschelde is
niet haalbaar.
Een constatering die wringt na al
le energie die in het project is ge
stoken. Na de afwijzing van het
eerste WCT-plan door de Raad
ANALYSE
door Ben Jansen
van State is lang gezocht naar een
uitvoering van de containertermi
nal die wél aanvaardbaar zou kun
nen zijn. Die is er gekomen, zij het
dat het nog maar de vraag is hoe
de inpoldering van 100 hectare
Westerschelde zich zou verhou
den tot de noodzaak de natuur in
het gebied te herstellen. Boven
dien is sinds het oordeel van de
Raad van State niet veel aan de
achterlandverbindingen verbeterd.
Bovenop deze ongewisheden is de
economische crisis gekomen. Het
containervervoer trekt weliswaar
weer aan, maar het is de vraag of
dat met dezelfde groeicijfers ge
beurt als vóór de malaise zich vol
trok.
De kans dat Zeeland Seaports erin
slaagt een andere exploitant voor
de WCT te vinden, lijkt gering. Als
die er was geweest, had het ha
venschap PSA eerder kunnen vra
gen uitsluitsel te geven. Het is naar
de containeroverslagmarkt toe ook
geen wervend signaal dat een gro
te speler als PSA geen brood meer
ziet in de WCT.
Wanneer Zeeland Seaports niet
met een andere exploitant komt,
gaat het WCT-project als een
nachtkaars uit. Dan heeft het im
mers geen zin de planologische
procedure voort te zetten, want
die sneuvelt onherroepelijk omdat
zonder exploitant de economische
haalbaarheid niet kan worden aan
getoond. Deze gang van zaken be
tekent dat niemand de stekker uit
de WCT hoeft te halen. Een mak
kelijke oplossing, want het bestuur
van Zeeland Seaports, noch het da
gelijks provinciebestuur, noch de
Staten hebben de afgelopen jaren
de politieke moed getoond een
streep onder het project te zetten.
Toch zal eind dit jaar duidelijk
moeten worden gemaakt dat het
nu echt over en uit is met de
WCT. Zo lang die in een of andere
vorm boven de markt blijft han
gen, blijft het lastig dat andere con
tainerproject in Vlissingen-Oost,
de Verbrugge Container Terminal,
van de grond te krijgen. En dreigt
de WCT toch weer op te duiken in
de verkiezingsdebatten van vol
gend jaar.
DEN HAAG - Het aantal Nederland
se huishoudens dat in geldnood
komt door het bezit van een koop
woning kan de komende jaren ver
dubbelen door de crisis. Een beper
king van de hypotheekrenteaftrek
kan zelfs tot een verdrievoudiging
van het aantal probleemgevallen
leiden. Dat blijkt uit een gisteren
gepubliceerd onderzoek van het
Sociaal en Cultureel Planbureau.
Ruim 90.000 huishoudens had
den in 2008 een hypotheekschuld
die groter was dan de te verwach
ten verkoopwaarde van de wo
ning. Dat kan leiden tot een rest
schuld bij de verkoop. Zo'n 30.000
huishoudens waren extra kwets
baar door een combinatie van ho
ge woonlasten en een kans op een
restschuld bij verkoop. Sinds het
begin van de recessie is dit aantal
opgelopen tot 45.000.
DEN HAAG - De Kamer van Koop
handel Zuidwest-Nederland heeft
gisteren als eerste zelfstandig be
stuursorgaan in Nederland het 'Be
wijs van goede dienst' gekregen.
Demissionair minister Maria van
der Hoeven (Economische Zaken,
CDA) reikte het certificaat op het
ministerie uit.
Het Bewijs van goede dienst is
geen keurmerk, maar een plan om
de dienstverlening aan onderne
mers in onder meer Zeeland te ver
beteren.
Het bewijs bestaat uit twee delen:
hoe staat de dienstverlening er
voor en wat kan er beter. Met na
me op kennis en deskundigheid,
actualiteit van informatieverstrek
king en vooral klantvriendelijk
heid scoort de Kamer van Koop
handel Zuidwest-Nederland hoog,
blijkt uit het beoordelingsrapport.
Verbeterpunten zijn er ook: admi
nistratieve lasten kunnen nog ver
der omlaag en de klachtenafhande
ling kan beter. Een verbeterplan is
inmiddels opgesteld. Daarnaast
wil de Kamer van Koophandel on
dernemers actiever benaderen en
met ze meedenken en vooral meer
naar buiten treden, zodat meer on
dernemers kunnen ervaren wat ze
doet, blijkt uit het plan.
In het rapport dat bij het Bewijs
van goede dienst hoort staan vijf
grote programma's en zo'n vijfen
twintig actiepunten.
www.kvk.nl/bewijsvangoededienst
BRUSSEL
Nederland is een van de duurste
landen in de EU om mobiel te bel
len. Dat blijkt uit een rapport van
Europees Commissaris Neelie
Kroes van Digitale Agenda. Daarin
komt Nederland wat gsm-tarieven
betreft op de derde plaats, na Malta
en Luxemburg. In Nederland kost
een minuut mobiel bellen 20 cent.
In Malta is dat 24 cent en in Luxem
burg 21. Het goedkoopste EU-land
is Letland, waar de kosten 4 cent
per minuut bedragen. Het gemid
delde tarief in de EU is 13 cent.
AMSTERDAM
Nederlanders blijven terughou
dend met geld uitgeven. Het econo
misch bureau van ING verwacht
daardoor in 2010 een gemiddelde
omzetdaling in de detailhandel
van 1,8 procent. Ondanks de terug
houdendheid zien de onderzoekers
wel een langzaam herstel van de
omzetontwikkeling in de detail
handel. In 2009 daalde de gemiddel
de omzet namelijk met 3,9 procent.
ING verwacht dat de detailhandela
ren de omzet in 2011 weer met ge
middeld 0,8 procent zien groeien.
GOES
De productie van Meatlight, de
merknaam van deels met plantaar
dige vezels vervaardigde vleespro
ducten, raakt in een stroomversnel
ling. Tachtig EM-TE- en 45 GolfF-
winkels verkopen vanaf deze week
dit vlees, dat gezonder is en het mi
lieu minder belast Meatlight is ont
wikkeld door Van Pelt Meatgroup
en de Zeeuwse partners Meatless,
Agrimarkt en Economische Im
puls. Het Goese Meatless heeft zijn
productiecapaciteit inmiddels moe
ten uitbreiden.
vanaf
5 dagen Kopenhagen, Malmö
v.a. €299,-
8 dagen Praag Gouden Stad
v.a. €329,-
Vermeld nu bij boeking de actiecode en u maakt kans op een stedentrip!*
Inclusief:
Inclusief:
iÉk^Ma
Vertrek o.a.: 28 juni, 30 aug, 20 sept
De meest zuidelijke provincie van Oostenrijk
Karinthië biedt met zijn hoge bergen en vele meren een prachtig afwisselend
natuurlandschap. We bezoeken o.a. de bekende Weissensee, de indruk
wekkende Kölnbreiner stuwdam en de watervallen in de Malta Hochalmstrasse.
4 hotelovernachtingen, 4x ontbijtbuffet en vervoer per Tourist Class touringcar
Actiecode: 4211
4 dagen - Vertrek o.a.: 5, 17, 26, 29 juli, 7,19, 22 aug
5 dagen - Vertrek o.a.: 28 juni, 26 juli, 13 sept, 18 okt
5 dagen - Vertrek o.a.: 5, 19 juli, 16 aug, 6 sept, 11 okt
Meer informatie of boeken?
Effe Weg, Postbus 23, 7710 AA Nieuwleusen.
'W BR
Alle fouten voorbehouden. Prijzen zijn vanaf en per persoon, excl. €15,- reservedngskosten. A
V^VJ/ *Kijk voor meer informatie de voorwaarden op www.effeweg.nl/actiecode.
Diverse opstapplaatsen door héél Nederland.
9 hotelovernachtingen, 9x ontbijt en diner, welkomstdrankje, gebruik
strandstoelen, nordic walking tour, 3-merentocht, stadswandeling
Klagenfurt o.l.v. een gids en vervoer per Comfort Class touringcar
Actiecode: 4212
De stad aan de Seine
Deze stad moet u zeker een keer bezocht hebben! Maak een wandeling
langs de Seine, bekijk de Sacré-Coeur. Geniet van het schitterende uitzicht
over de stad vanaf de Eiffeltoren of bekijk de verschillende kunstwerken in
het Louvre.