Buétm
5
m WtZBtiiBT Regiocenter Zeeland
Jos Bootte Watersport MAISBAA! 1 - JACHTHAVEN MIDDELBURG - TEL 0118 629913 - WWW JOSBOONE.NL
Ouder koud
Vaarbewijs
Vawtz^Ueu
wummÊÊtm
Boeg- en hekschroeven
Hydraulische systemen
Natte uitlaatsystemen
Dieselmotoren
dinsdag 25 mei 2010
JSVHG
André van den Broek foto's Lex de Meester
In Nederland is een vaarbewijs, afhankelijk van de grootte en de snelheid van de boot,
verplicht. Ook het vaargebied speelt een rol.
Als een plezierjacht langer is dan 15 meter, is het vaarbewijs noodzakelijk. Dat geldt ook
voor motorjachten die sneller kunnen dan 20 kilometer per uur.
Er bestaan twee soorten vaarbewijzen: Klein vaarbewijs I en Klein vaarbewijs II. Met de
eerste variant kun je op veel kleine wateren zoals kanalen, rivieren en meren terecht. Met
type II mag je ook de grote binnenwateren, zoals de Oosterschelde, Westerschelde en de
Waddenzee trotseren. De minimum examenleeftijd is achttien jaar.
Een boot moet geregeld op de kant voor onderhoud. Dit gebeurt vooral tijdens de winter
en het voorjaar. Een aantal jachthavens beschikt over een speciale kraan, waarmee jach-
ten op het droge getakeld worden. De eigenaar kan vervolgens aan de slag met de inspec
tie van het onderschip. Als de boot in zout en zilt water ligt, zit er vaak veel aangroei aan,
zoals pokken, wier en mossels. Soms is alleen het verwijderen daarvan voldoende. Eens
in de zoveel tijd is een grondige beurt noodzakelijk, waarbij de boot opnieuw geschuurd
en geschilderd wordt, om aangroei en eventuele roestplekken te voorkomen.
Bij motor- en zeiljachten is 'vastzetten' een belangrijke term, op verschillende manieren.
Tijdens het varen op kanalen en rivieren, kom je veel sluizen tegen. De functie van een sluis is
het op het gewenste niveau houden en brengen van het waterpeil. Aan de ene kant van de sluis
kan het water vele (centi)meters hoger of lager zijn, dan aan de andere kant van de sluis. In de
sluisdeuren zitten luiken, die door opening of sluiting het waterniveau regelen. Afhankelijk van
de vaarrichting loopt de sluis vol, of juist leeg, terwijl een schip erin ligt.
Een veel gemaakte fout van onervaren plezierjachtschippers is het vasüeggen van hun boot in
de sluis. Het waterpijl daalt en stijgt binnen enkele minuten, waardoor de boot letterlijk aan de
touwen in de lucht kan komen te hangen, of juist onderwater getrokken kan worden, vaak met
schade en paniek tot gevolg.
Binnen in de boot speelt het vastzetten van kastjes, serviesgoed en kostbare spullen een belang
rijke rol. Daarmee voorkom je, dat bij onverwachte schommelingen de borden en kopjes uit de
kastjes vallen en de TV van de tafel glijdt.