m vervoering Niets boven heel laag gemiddelde 15 Populieren blijven voorlopig staan agenda dinsdag 25 mei 2010 De complete agenda, inclusief de filmagenda van de bioscopen, vindt u op onze website. OP PAD Kamperland Zeeuws Planetarium. Wisselende tijden geopend: www.zeeuwsplanetarium.nl Oost-Souburg Ringrijden, Oranjeplein 8.00 uur. Neeltje jans Expositie Watercanon over de vijfentwin tig meest kenmerkende gebeurtenissen uit de Nederlandse watergeschiedenis. Deltapark 10.00-17.00 uur. Ritthem Open dag Rammekenshof met bezoek aan bloementuinen en boomgaard, Rammekensweg, 10.00-17.00 uur. Veere Beklimmen toren en bezichtigen kerk en muziek-installatie van Dies Ie Due. Grote Kerk 11.00-17.00 uur. PODIUM Vlissingen De slotavond van HZ Cult met onder an dere een optreden van rockband Navaro- ne. Arsenaaltheater, Arsenaalplein 19.00 uur Scène uit Van hunebed tot Hyves. foto Ben van Duin hoofdplaat - Het dagelijks be stuur van Waterschap Zeeuws- Vlaanderen heeft besloten 176 po pulieren aan Magereind bij Hoofd plaat voorlopig te laten staan. Eerder deze maand was het schap nog van plan de 'niet in het open landschap passende' bomen te rooien, mede op verzoek van Het Zeeuwse Landschap. Na protesten van onder meer de Onafhankelijke Waterschapspartij ziet het dage lijks bestuur van kap af Het 'wensbeeld' van het schap - 'ingegeven door de ontstaansge schiedenis, de ruimtelijke opbouw van het landschap en ecologische aspecten' - is weliswaar een onbe- plant Magereind. Ook zouden wei devogels zonder bomen minder last hebben van kraaien en eksters. Bij nader inzien is het bestuurscol lege toch niet helemaal overtuigd van nut en noodzaak van de kap, dus sneuvelen de bomen pas tus sen 2011 en 2015 volgens het gel dende rooiplan. door Willem Nijssen Theaterrecensent Willem Nijssen geeft wekelijks zijn impressies weer van voorstellingen die hij heeft bezocht. Deze week: "Van hunebed tot Hyves' in de Stadsschouw burg Middelburg. Als de politiek van Israël ter sprake komt, durf ik soms wel in het midden te gooien dat wij erfelijk belast zijn met een collec tief schuldbewustzijn. Dat is dan kritisch bedoeld, en de ondertoon is natuurlijk dat ik daar ui teraard geen last van zou hebben. Opdat ik Israëlische praktijken vrijuit zou kunnen veroordelen. Maar afge lopen zaterdag, bij 'Van Hunebed tot Hyves', heb ik ontdekt dat ikzelf in vér bovengemiddelde mate lijk te lijden aan dat collectieve schuldbewustzijn. Bepaal de grappen over Joden kunnen er bij mij nog altijd niet in. 'Van Hunebed tot Hyves' is min of meer opgezet als een populaire televisiequiz over onze geschiedenis, en de gast aan tafel (voor de 4e ronde alweer) is een zekere mevrouw Frank. De presentator onthult, dat het hier om de beroemde schrijfster van dat beroem de dagboek gaat. Helemaal niet omgekomen in Ber- gen-Belsen, dus. Integendeel, al die jaren ondergedo ken om het succes van haar dagboek ('een knap stuk je ghostwriting') op peil te houden. Ze moest wel, want haar vader was ('een echte jodenstreek') met de rechten gaan lopen, en dit was de enige manier om misschien ooit nog wat centjes te zien. Maar noppes, en dus was ze tenslotte dan toch maar opgedoken. Iets in die aard, want voor we op de helft van de grap waren, vond ik hem al zo smakeloos - sterker nog: zo walgelijk misplaatst - dat ik niet eens meer goed heb kunnen luisteren. Wat ik nog net besefte, was dat een deel van het publiek er toch wel flauwtjes en een beetje oh-oh-ingehouden om kon lachen. Voor mij was de toon volkomen verkeerd gezet, en het heeft een hele tijd geduurd voor ik nog iets positiefs in de ze poging tot historisch cabaret kon ontdekken. Zoals de spelers het eind van hun voorstelling moes ten zien te halen, moet ik nu het eind van mijn arti kel zien te halen. Dus laat ik meteen maar breed uit pakken met het sterkste punt van 'Van Hunebed tot Hyves'. Dat waren (of zijn) de woordspelingen. Na een potpourri van onduidelijke teksten op bekende liedjes als de 'Pastorale' of'Mijn Sofietje' opent de show met wat aandacht voor de Hunebedbouwers. Deskundigen - allemaal keien op hun vakgebied - hebben de onderste steen boven willen halen en heb ben nu een theorie. Die wil de presentator nu wel eens voorleggen aan een levensechte Hun die in zijn programma te gast is. „Hebben u en de Hunnen begint hij. „Nee, nee, het is u en de uwen", onder breekt zijn collega. Minutenlange spraakverwarring. Van dat kaliber. Soms sterk, soms flauw. Gouden-eeuwers die verklaren dat de peper 'hot' wordt. Johan van Oldenbarnevelt die liever over een 'halszaak' spreekt dan over een 'hoofdzaak'. De be faamde woorden van Barack Obama ('Yes, we can!') die worden veranderd in 'yes, we can't' (uitgesproken als: yes weekend!"). Het jaar 1672 ('de regering rade loos, het volk redeloos en het land reddeloos') is het jaar van de moord op de gebroeders De Witt, een ver schrikkelijke lunchpartij. Van dat kaliber. Humor die binnen de minuut belegen wordt. Godzijdank volgt er hier tenminste nog een schitterende parodie op een beroemde televisiekok, die samen met een gast zo'n lunchpartij bereidt... De vier vaste spelers George van Houts, Tom de Ket (toch geen kleine jongens), Tina de Bruin (van 'De Nieuwste Show') en Kim van Zeben laten zich elke avond door een andere Bekende Nederlander verster ken. Die speelt dan samen met de zaal drie ronden van een geschiedenis-quiz. Platen van Isings (de be roemde platen die vroeger de klaslokalen opsierden) naar onderwerp rangschikken, een in stukken geknip te 'Nachtwacht' weèr reconstrueren. Van dat soort werk. Op zaterdag mocht droogkloot Jan Rot de hon neurs waarnemen. Hij deed dat zo droog als hij is. Vermakelijk voor zo lang het duurt. Maar er is eigen lijk niets uit de voorstelling dat boven een heel laag gemiddelde aan humor en verrassing uitstijgt. 'Van Hunebed tot Hyves' mist scherpte en klasse. Deze week (op woensdag en donderdag) komt Hans Liberg met zijn jubileumshow 'The best of 25' nog eens naar de Stadsschouwburg van Middelburg. Hij toert met die hoogtepunten uit zijn tien shows nu al voor het twee de jaar rond. Helaas... uitverkocht natuurlijk. dige album 'Aurora'. De contrabas sist zong in het Hebreeuws, En gels, Spaans of Landino, veelal dub- belstemmig met zangers Karen Malka. Naarmate het optreden vor derde stapte Cohen meer uit zijn rol als begeleidend bassist en toon de zijn virtuositeit op contrabas in intro's en solo's. Melodische vond sten op de snaren doorspekte hij met percussieve klanken. Daar voor roffelde hij met de handen Al Di Meola op de klankkast. Percussie speelde een belangrijke rol bij dit optre den. Itamar Doari zat op de cajon die hij bespeelde en om hem heen bevonden zich verschillende trom mels en bekkens waarmee hij de meest fantastische ritmes creëerde, met de handen en soms stokken. De üd, een 11-snarig instrument dat als voorloper van de luit wordt beschouwd, die Amos Hoffman bespeelde, versterkte de klank kleur van het Midden-Oosten. Al Di Meola sloot het festival op maandag af. Deze geweldenaar maakt nog steeds ongekende in druk met zijn snelheid op de gi taar. Bij zijn huidige gezelschap, World Synfonia, gebruikt hij die gedoseerd. Hoewel hij speelde op een akoestische gitaar was het in het begin even zoeken naar wat hij speelde want hij lardeerde zijn spel met de nodige effecten. Fla menco, tango, genres uit het Mid den-Oosten en meer werden moei teloos aan elkaar geregen in soms complexe maar vooral melodische stukken. Naarmate het concert vor derde gebruikte hij steeds meer een boeiende vraag en en ant woord vorm, veel met accordeo nist Fausto Beccalossi en later in de uitgebreide toegiften - het pu bliek trakteerde de gitarist op een lange staande ovatie en kwam mas saal tot aan het podium - met de percussionisten. Net als vorig jaar waren de zeven honderd stoelen op het Abdijplein nagenoeg allemaal bezet. Het pu bliek kreeg wereldtoppers te zien, die er zin in hadden, en hun beste kunnen ten toon spreiden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 15