9 spectrum Zaterdag 22 mei 2010 Demissionair minister-president Jan Peter Balkenende (midden) viert zijn verjaardag samen met zijn Hyves-vrienden. foto David van Dam/GPD En de vergelijking met Obama achtte hij 'knap overdreven'. Toch heeft de PvdA namens Cohen opval lend veel uitnodigingen geaccepteerd voor spreekbeurten op universiteiten en hoge scholen. En wat deed Obama? Die speech te ook opvallend vaak op universiteiten. Van partijvoorzitter Lilianne Ploumen moet Cohen ook van deur tot deur rozen uitdelen. Dit zogeheten canvassen heeft Ploumen, net als alle andere partijen, ook afgekeken van Obama. Communicatiedeskundige Debbie Appel stelt dat Nederlandse politieke partijen zich met dit element uit de Obama-cam- pagne te snel op de borst kloppen. „'Kijk, wij hebben veel vrijwilligers', schermen ze dan. Maar ze lijken gemakshalve te verge ten dat achter al die miljoenen vrijwilligers die Obama op de been kreeg, een professio nele en duurbetaalde organisatie zat. Die ontbreekt in Nederland." Appel plaatst kanttekeningen bij de effecti viteit van canvassen in Nederland. „Ik heb niet de illusie dat je in een goed gesprek van een WD'er een SP'er kunt maken." De lessen van Obama zijn volgens haar niet één op één naar Nederland te vertalen. „Als je alleen je verkiezingsfolder op inter net zet, ben je er nog niet. Ik denk dat 2010 voor de Nederlandse politieke partijen iets te vroeg is voor een digitale campagne." Een digitale campagne is dan ook geen ga rantie voor succes. Of Balkenende met zijn Hyves-verjaardagsfeestje stemmen binnen haalt, valt nog te bezien. Vincent Boersma dubt of de demissionair minister-president op 9 juni opnieuw zijn stem krijgt. ChristenUnie-voorman André Rouvoet (ruim 10.000 vrienden op Hyves) lijkt hem ook een goede keus. reageren? spectrum@wegener.nl De WD gaat elk internetberichtje over de eigen partij bijhouden. „Als iemand iets le lijks of iets goeds over de WD zegt, reage ren wij daar op." De WD wil er liefst vijf mensen fulltime voor inzetten. Too little too late, roept universitair docent cultuur/media en onderzoeker David Nie- borg van de Universiteit van Amsterdam. Hij stortte zich in 2008 als volger in de Oba- ma-campagne en kreeg als 'vriend' van de presidentskandidaat zijn mails en nieuw tjes binnen. „De partijen zijn veel te laat be gonnen. De verkiezingen zijn over een paar weken en er is nauwelijks iets. Ik val van mijn stoel. Zé hadden al jaren eerder moeten beginnen." Volgens Nieborg moeten politici een band opbouwen met de kiezer. Dat doe je niet door je pas kort voor de verkiezingen op allerlei sociale media te laten zien, zoals de meesten volgens hem doen. Er moet gere geld contact zijn. Reageer bijvoorbeeld op gedoe rond de JSF, zeg dat je blaadjes op de rails ook heel vervelend vindt of vertel dat mensen wel of niet in de knieschijven geschoten moeten worden, somt Nieborg op. „Of meld dat je Henk en Ingrid aardig vindt en Ali en Fatima ook." In de VS smeedden ze die band met de kie zer wel op tijd. Sterker: ze onderhouden van 'oude' media als tv en nieuwe sociale media, zegt Nieborg. Zorg dus dat je nieuw tje overgenomen wordt door de traditione le media. Met zo'n combinatie wordt de campagne effectiever en laagdrempelig. Maar dan is een aansprekende lijsttrekker wel een vereiste, benadrukt Nieborg. Een digitale campagne rust volgens hem op drie pijlers. „Mensen mobiliseren, geld inzamelen en communiceren." Een handvol Nederlandse politici gebruikt internet en sms om geld binnen te halen. Bij het CDA en de WD kun je met één enkel smsje 3 euro doneren. Balkenende, Cohen en SP-leider Emile Roemer zame len via hun Hyvesprofiel geld in. Blijkbaar zijn niet alle partijbestuurders er van overtuigd dat sociale media geld of kie zers kunnen opleveren. „Oude partijbaron nen vragen zich af: werkt dat wel", stelt Nieborg. Exemplarisch is de reactie van PvdA'er Job Cohen. Toen hij aantrad als nieuwe leider, zetten enthousiastelingen op Facebook 'yeswecohen' op, met een knipoog naar Obama. In rap tempo waren er 13.000 'fans'. Na dagen kwam er einde lijk een reactie: Cohen vond het maar niks. die ook. Zo kreeg Nieborg begin mei weer een mail van Obama: over de tussentijdse Congresverkiezingen in november. Juist in Nederland zijn daarvoor alle voor waarden aanwezig: er is snel internet, dat voor veel mensen toegankelijk is en veel Nederlanders hebben e-mail en een mo bieltje. Toch hebben partijen volgens Nie borg last van koudwatervrees. „Politici ste ken een teen in het water. 'Woehoe, dit is spannend. Morgen weer'. Maar je moet er vol inspringen." Een sterke campagne is een combinatie

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 61