spectrum 8 naar het 'Wat wij doen, is een soort Obama in de kinderschoenen' Zaterdag 22 mei 2010 Twitterend torentje Internetvrienden kunnen stemmers worden. Barack Obama kwam er mee in het Witte Huis. Dus proberen Nederlandse politici via sociale netwerken als Hyve^, Facebook of Twitter het Torentje te halen. „Politici steken een teen in het water. 'Woehoe, dit is spannend. Morgen weer.' Maar je moet er vol inspringen." door Hanneke Keultjes en Lianne Sleutjes illustratie Frank Muntjewerf Vincent Boersma is al tijden be vriend met demissionair pre mier Jan Peter Balkenende. Ze zien elkaar niet vaak in le venden lijve, maar virtueel hebben ze veel contact. Op website Hyves werd Boersma (21) een vriend van 'JP de MP'. Dat leverde hem recent een uitnodi ging voor Balkenende's verjaardagsfeestje op. „Op Hyves communiceren politici di recter. Het contact is minder statisch dan via tv of kranten. Daardoor ben ik beter op de hoogte", meent Boersma. De vriend schap resulteerde in 2006 in een stem op Balkenende. De demissionair premier was één van de eerste politici die op Hyves een profiel aan maakten. Met bijna 200.000 vrienden is hij ook de populairste. De tweede is PW'er Geert Wildere met ruim 86.000 vrienden. Inmiddels zitten 63 landelijk bekende poli tici op de site, zegt een woordvoerder van Hyves. Met het oog op de naderende ver kiezingen hebben alle lijsttrekkers een Hy- ves-profiel. Op de vriendensite zet je een foto van je zelf, je meldt wat je hobby's zijn, of je van koffie of bier houdt en hup, iedereen die jou interessant vindt, kan een virtuele vriend van je worden als jij dat wilt. Die vrienden kunnen je berichtjes lezen ('straks de hond uidaten') zodat ze weten wat je doet. Of je peilt wat zij vinden van een hogere AOW-leeftijd, zoals Balkenen de en WD'er Mark Rutte deden. Politici gebruiken sociale media als Hyves, maar ook Facebook (Amerikaanse variant van Hyves) en Twitter (korte berichten dienst) niet alleen omdat het zo gezellig is. Ze keken het af van de Amerikaanse presi dent Barack Obama. In zijn verkiezings campagne wist hij via sms'jes en sociale media als Facebook veel mensen aan zich binden en te mobiliseren. Obama's team zette zijn speeches op YouTube en stuurde zijn 'volgelingen' exclusieve nieuwtjes. Zo wisten zij als eersten dat hij ]oe Biden als vicepresident had gekozen. Het gevolg: nóg meer mensen wilden tot zijn inner circle behoren. Die aanpak loonde voor Obama. Vrienden en familie worden het meest vertrouwd, blijkt uit onderzoeken. Als één van hen zegt: 'Ik stem op die kandi daat' of'Voor hem of haar ga ik langs de deuren om zieltjes te winnen', dan heeft dat invloed. Op dit sneeuwbaleffect hoopt nu ook politiek Nederland. Campagnestrateeg Kirsten Verdel werkte in 2008 als enige Nederlander mee aan Obama's campagne. De belangrijkste les uit die stembusstrijd: creëer een 'wij-ge voel'. Obama deed dat met de slogan 'Yes We Can'. „De 'we' onderstreept de geza menlijkheid, de kracht van de groep", zegt Verdel. Hij kreeg zo 6 miljoen vrijwilligers op de been en haalde honderden miljoe nen dollars binnen. Obama's lessen zijn zo 'hot', dat alle partijen Verdel om raad heb ben gevraagd. Behalve haar eigen PvdA. Daar is internet- strateeg Jaap Stronks voor een paar maan den ingehuurd. Sinds zijn komst is opeens via Hyves en Twitter te volgen wat PvdA- lijsttrekker Job Cohen uitspookt. Voor zijn volgers is direct duidelijk dat Cohen zijn tweets (de berichten op Twitter) niet zelf schrijft. „Dat is goed", oordeelt Verdel. „Staatsmannen twitteren niet." Zij stoort zich aan het feit dat veel politici enkel twit teren omdat ze denken dat ze dat moeten. „Dat werkt dus niet." Begin 2009 zat Obama koud in het Witte Huis of GroenLinks belegde al een bijeen komst met als titel 'De lessen van Obama'. Een paar Groenlinksere hadden zijn cam pagne gevolgd. „Daar wilden wij van le ren", zegt Groenlinks-campagneleider Jaap de Bruijn. In eerste instantie gebruik te de partij die lessen alleen voor de 'ach terkant van de campagne': het binnenha len van sympathisanten en vrijwilligers. Nu zet GroenLinks sociale media ook in om kandidaten te laten communiceren met kiezers. „Wat wij doen, is een soort Obama in de kinderschoenen. We hebben een onlinecampagnecentrum. Als je op een link klikt, kun je een GroenLinks-logo op je Hyvespagina zetten. Je kunt ook lid worden van het onlinecampagneteam." Hoewel GroenLinks het imago heeft van meest actieve partij op Twitter, is het geen vereiste voor kandidaten, bezweert De Bruijn. Zo begon lijsttrekker Femke Halse- ma pas eind vorig jaar te twitteren. De aantrekkelijkheid van Twitter is dat er tussen de politieke boodschap en de kiezer geen vervelende journalist zit, die een poli ticus op tegenstrijdigheden kan betrappen. Bij de nieuwe sociale media kan een politi cus zijn boodschap ongefilterd verkondi gen. „Aan die manier van communiceren kleven ook risico's: kandidaten kunnen makkelijk dingen twitteren waar ze later spijt van krijgen", zegt CDA-campagnelei- der Michael Sijbom, die met Maxime Ver hagen de onbetwiste Twitterkoning in huis heeft. De demissionair minister van Buitenland se Zaken beging nog wel een misstap toen hij via Twitter een foto van de minister raad de wereld in stuurde. Balkenende gaf hem op zijn kop: de kabinetsvergadering is besloten. WD-lijsttrekker Mark Rutte is wel jaren actief op Hyves, maar twittert niet. „Het moet bij je passen", zegt WD-campagne- manager Boudewijn Revis. De liberalen hebben twee jaar lang gewerkt aan hun on- linecampagne, die ze nu pas inzetten. Er komt een site die alleen op een mobieltje te zien is en voor de populaire iPhone wordt een WD-application gemaakt. „We hebben het bewust niet eerder gedaan. Je moet er echt helemaal klaar voor zijn. On ze strategie is gebouwd op inhoudelijke standpunten."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 60