overtrokken' Kunstmatig DNA is geen nieuw leven binnenland 15 r m i 1 i 1 M i i\'i B 1 1 'Ik zou geen tweede studie hebben gedaan' Duidelijk maken dat studenten wel ergens om geven' 'Dan zit je met een dikke schuld voor de rest van je leven' SPECTACULAIRE PRIJSDALING ALLEEN BIJ RITEL! ïIJpTf ,emrj 'Discussies over geld in het hoger onderwijs lijken vooral ingegeven door angst en emotie.' Basisbeurs CU* ©li"I zaterdag 22 mei 2010 Dinand Webbink, onderwijsexpert Centraal Planbureau bezuinigingen op de studiefinancie- foto Marcel Antonisse/ANP zien van een studie uit vrees voor een lening. „En dan nog kun je je afvragen of dat erg is", zegt hij. Webbink wijst op jongeren voor wie studeren nu eenmaal niet is weggelegd, omdat ze er de capaci teiten of het doorzettingsvermo gen niet voor hebben. „Maak je studeren duurder, dan moet ie- Hoogte basisbeurs (per maand) - thuiswonend: 95,61 - uitwonend: 266,23 maximale aanvullende beurs: 239,08) maximaal bij te lenen: 289,38) Collegegeld: 1620 euro per jaar Aantal studenten met een basis beurs 393.000 Aantal studenten met een aanvul- mand er beter over nadenken of hij denkt een studie wel te halen en of hij zijn studieschuld later goed kan afbetalen." Waarom stu denten zich desondanks over de plannen opwinden? „Discussies over geld in het hoger onderwijs lijken vooral ingegeven door angst en emotie", zegt Webbink. „Toen minister Plasterk eens voorstelde het collegegeld met een paar tien tjes te verhogen, werd ook geroe pen dat dat schadelijk was voor de toegankelijkheid. Als we naar de feiten kijken, is dat onzin. Er wordt overtrokken op gereageerd." Volgens Webbink moet echter wel. goed over de uitvoering van de plannen worden nagedacht, zo ook over de afbetalingstermijn. Wie nu na vijftien jaar zijn schuld nog niet heeft kunnen afbetalen, door Frouke Tamsma DEN HAAG - Opwinding en opgeto genheid in de wereld van molecu lair biologen en genetici. Voor het eerst is een wetenschapper, de Amerikaan Craig Venter, erin ge slaagd om DNA in een cel te ver vangen door DNA dat in een labo ratorium is gemaakt. En die cel, een bacterie, begon zich vervolgens te delen en te vermeerderen tot miljarden nieuwe bacteriën. Het experiment, waarover Venter deze week publiceerde in het toon aangevende wetenschappelijke tijd schrift Science, is beslist revolutio nair te noemen. „Dit is zeker een belangrijke stap op weg naar het creëren van leven door mensen zelf', zegt moleculair bioloog Peter van Ulsen van de Vrije Universiteit Amsterdam, die zelf bacterieonderzoek doet voor de ontwikkeling van vaccins. Maar zover is het nog lang niet, zegt hij. „Kijk, DNA is natuurlijk een we zenlijk onderdeel van de cel, het is het erfelijke materiaal. Maar het is ook het deel dat je het makkelijkst chemisch in een laboratorium kunt nabouwen." DNA bestaat uit niets anders dan reeksen van vier verschillende bouwstenen (nucleotiden). Venter heeft die nucleotiden als een ellen lange kralenketting aan elkaar gere gen. Dit zelfgemaakte DNA blijkt vervolgens in een levende bacterie cel in werking te worden gebracht. De cruciale vraag is: heeft Venter kunstmatig leven gecreëerd? Van Ulsen: „Wat Venter niet heeft nage maakt, is de cel zelf, het zakje, en dat is essentieel om een levend or ganisme te creëren. Het DNA is ei genlijk alleen de code. Die wordt af gelezen, waarbij eiwitten worden geproduceerd en daardoor kan de cel leven. De mens is in de verste verte nog niet in staat om dat com plexe proces na te bootsen." We moeten volgens Van Ulsen ook niet denken dat er nu snel mense lijk DNA in elkaar zal worden ge knutseld. Menselijk genetisch mate riaal is veel gecompliceerder dan het DNA in die ene cel waaruit een bacterie bestaat. Veel wetenschappers vinden de dis cussie of Venter nu wel of niet le ven heeft geschapen weinig boeiend. Waar ze wel warm voor lopen zijn de mogelijke toepassin gen van zijn 'wisseltruc'. Want door zelf te bepalen hoe het DNA in een cel eruit ziet, kun je ook de eigenschappen van de cel bepalen. En dat biedt een schat aan moge lijkheden. lende beurs 122.000 0 Totale uitgaven studiefinanciering (incl. mbo) 1,4 miljard euro De gemiddelde studieschuld be droeg vorig jaar 12.500 euro. Dit is het geld dat studenten buiten hun beurs om hebben bijgeleend. Zij betalen de schuld in maximaal vijftien jaar met rente (zo'n 3,5 pro cent) terug krijgt de rest alsnog cadeau van de belastingbetaler. Dat kan een dure grap worden voor de overheid. „Geef je afgestudeerden meer tijd om af te betalen, dan hoef je uit eindelijk minder geld kwijt te schelden. Bovendien geeft dat afge studeerden de eerste jaren na hun studie iets meer lucht. Dat is pret tig, juist als ze een huis willen ko pen en een gezin willen stichten." Om het afbetalen nog makkelijker te maken, moet daarnaast het colle gegeld omhoog, bepleit Wim Groot. De hoogleraar 'Evidence Ba sed Education' aan de Maastricht University deed uitgebreid onder zoek naar onderwijsinvesteringen en hun effecten. „Bij een hoger col legegeld wordt de prikkel om snel le te studeren sterker en daardoor de totale studieschuld lager." Derdejaarsstudenten psychologie aan de Universiteit van Amsterdam Nihayra Leo- na (26) en Nina Post (22) zijn vooral naar het Museumplein gekomen uit angst dat de opkomst te klein zou zijn. Nina weet niet of ze zonder studie finan ciering wel was gaan studeren. Voor Ni- hayra is psychologie haar tweede studie, daarvoor studeerde ze economie in En schede. „Ik heb zeven jaar geleend en straks een schuld van 48.000 euro. Zonder financiering zou dat wel 100.000 euro kunnen zijn. Zonder studiefi nanciering zou ik mijn tweede studie niet hebben gedaan." Suze Covers (21) doet het tweede jaar van de studie Liberal Arts Sciences in Tilburg; roze konijn Martin Michels (21) studeert International Business. Na de kleine acties waaraan ze hebben meegedaan, is dit volgens hen de eerste serieuze demonstratie. Suze: „We willen duidelijk maken dat studenten wél er gens om geven." De studiefinanciering afschaffen is 'lastig', vindt Suze. „Lenen heeft bij veel studenten een negatieve connotatie, dus de politiek zal het goed moeten uitleggen. Als bij ons wordt gevraagd: 'Leen jij bij?' betekent dat eigenlijk: 'Oh, kan je niet rondkomen?'." m ÊÊT r De Zuid-Afrikaanse Mathilde Tilanus (23) stopte met haar studie Bos Na tuurbeheer in Wageningen en wil nu masseuse worden. „Omdat studeren niets voor mij is. Maar voor anderen wel. Daarom ben ik hier." 'Zelfde ver haal' voor Doerian de Bruine (23) uit België, die zijn kunstopleiding liet varen en lasser werd. „Wij hebben veel vrien den die studeren. Als ze de studiefinanciering afschaffen, zit je meteen met een dikke schuld voor de rest van je leven." Mathilde moet nu ook al haar studiefinanciering terugbetalen. „Maar daar zit ik nu nog niet zo mee."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 5