B meningen 119 'Ik geloof dus niets van een flankbescherming' 't Is even niet leuk bij de brandweer 'Een aswolktax slaat de plank volledig mis' Verstand van voetbal? Doe mee aan het WK-spel! Even Edith Cor te gast Postvak In www.pzc.nl/wkvoetbalspel zaterdag 22 mei 2010 EDITH RAMAKERS De lezersredacteur is bereikbaar per post op het adres van de Centrale Redactie van de PZC, ParkVeldzigt35, Postbus 91 4330 AB Middelburg. Telefoon: 0118-434005 E-mail: Lezersredacteur@pzc.nl Het forum waarop lezers zich kunnen uiten over actuele zaken is bereikbaar via internetwww.pzc.nl randweer zoekt vrijwilli gers, stond er recent in de krant. Deze keer was de oproep afkomstig van de Thoolse brandweer. De korpsen in Sint-Maartensdijk, Sint-Annaland en Stavenisse hebben versterking nodig. Het is geen unicum, veel korpsen willen ruimer in hun jasje zitten. De beste wervingscampagne komt 'van binnenuit', vanuit het korps zelf. Een vrijwilliger vertelt hoe veel voldoening hij haalt uit zijn taak. Deze week hoorde ik geen opge wekt verhaal over het werk van de vrijwillige brandweer. Brandweer korpsen moeten met uitrukken wachten totdat de bevelvoerder in de auto zit. Bij overtreding van de ze regel volgt een straf voor het korps. De korpsen laten het uit hun hoofd om tegen deze regel te zondigen. Maar dat levert voor met name de kleinere korpsen pro blemen op. Die hebben onvol doende bevelvoerders. Deze week ging de pieper af bij de brandweer in een kleine plaats in Zeeland. Er was brand en de vrij willigers snelden voorbij de 'brand: haard, op weg naar de kazerne en riepen: ik kom er zo aan'. Het ei gen korps was incompleet, want beide bevelvoerders van het korps waren afwezig. Saillant detail, ze waren naar een cursus voor bevel voerders. De vrijwilligers moesten wachten op steun van een nabijgelegen dorp. Ze konden bij wijze van spre ken op hun gemak de laatste nieuwtjes met elkaar uitwisselen en een kopje koffie drinken. Veel minuten later dan gedacht kwa men ze bij de brand aan, die geluk kig snel meester was. Maar het korps was danig gedemo tiveerd. Ze wilden hun pieper aan de wilgen hangen, omdat het is als of ze hun dorpsgenoten in de steek lieten. Maar ja, met een ge meenschappelijk vertrek van de vrijwilligers is het dorp niet ge diend. Daarom blijven ze paraat, maar ze vertellen even niet hoe 'leuk het is bij de brandweer'. wmm Mr J.J. van der Weel is oud-staatsraad Het vergeten bombardement van Peter Sijnke en zijn medeschrijvers geeft veel bijzonderheden over het bombardement op 17 mei 1940 waar door de Middelburgse binnenstad voorgoed verloren is gegaan. Helaas gaat het niet in op het, ook toen geldende, humanitair oorlogs recht. Dat is een groot manco. Nu weet ik ook wel dat dat oorlogsrecht bij de strijdende partijen niet altijd voorop stond. Maar het is wel de maatstaf om over oorlogs handelingen te oordelen. Hoe kunnen wij oor delen zonder die maatstaf? Het belangrijkste beginsel van dat oorlogsrecht is dat alleen mili taire doelen mogen worden aangevallen. Was de Middelburgse binnenstad zo'n militair doel? Zeker niet. Weliswaar betogen de schrij vers dat de SS-troepen bij hun opmars door het oostelijk deel van Walcheren het gevaar lie pen in de rechterflank - dus vanuit Middelburg en omstreken - te worden aangevallen, en dat zij zich daartegen wilden beschermen. Dit ligt niet voor de hand omdat er sinds 14 mei geen Franse soldaten meer in de stad waren. De overgebleven Nederlandse troepen op Walche ren, die in theorie voor die aanval in aanmer king kwamen, waren totaal gedemoraliseerd en zonder enige gevechtswaarde. Maar belang rijker is nog dat de monumentale binnenstad met haar nauwe straatjes, met alle mogelijke daaraan verbonden verkeerscongesties, een to taal ongeschikte opmarsroute voor die troepen zou zijn geweest. Zou die flankbescherming echt het motief voor het bombardement zijn geweest, waarom zijn dan niet de toegangswe gen, Seisweg, Noordweg, Veerseweg gebombar deerd en de Kanaalbrug vernietigd? Ik geloof dus niets van die flankbescherming. Het maakt niet uit of het om een beschieting ging of om bommen uit de lucht. Ik gaf dat in dertijd al aan in mijn boek Opeens was alles an ders. De schrijvers zeggen: L. de Jong krijgt ge lijk, het was een beschieting. Zonder te vermel den dat het volgens De Jong ging om een bom bardement 'met een terroristisch karakter', een terreurbombardement. Maar voor het oorlogs- recht maakt het niet uit of men door de hond of door de kat gebeten wordt. Dit bombarde ment diende geen militair doel, maar behoor de tot het beproefde Duitse recept wanneer te genstand werd ontmoet: die tegenstand onmid dellijk met onverbiddelijke hardheid uit de weg ruimen. Wij mogen ook niet vergeten dat het bombardement op Middelburg onderdeel was van de Duitse aanvalsoorlog op het neutra le Nederland, die in 1946 in Neurenberg op goe de gronden is bestempeld als een oorlogsmis daad. Mijn stelling is dat het Duitse optreden op verschillende manieren in strijd was met oorlogs- en andere wetten. Maar er is iets wat w nog belangrijker is dan wetten: waarom zou den wij - ook na zeventig jaar - niet een more le veroordeling uitspreken? Sterker nog: waar om wordt daarover gezwegen? René en Nell Wijnings uit Kamper land reageerden verbolgen op het idee om een aswolktax te heffen: Hun persoonlijke verhaal. „Op 16 april hebben wij Bali verlaten voor de terugreis naar Amsterdam. Op de tussenstop Kuala Lum pur bleven we steken vanwege de aswolk. Ge volg: een ongelooflijke chaos op het vliegveld. Duizenden gestrande passasiers en mensonte rende omstandigheden. Geen geld om te pin nen. Creditcards ontoereikend. Slapen op de grond! Er was ons informatie beloofd, maar daar ontbrak het volledig aan. Met veel stress en tegen woekerprijzen hebben wij een hotel in Kuala Lumpur bemachtigd. Elke dag van het hotel naar de vlieghaven om daar te horen dat er geen vluchten waren. Na zeven dagen heb ben we zelf een aparte vlucht geboekt (tegen woekerprijs) van Kuala Lumpur naar Koeweit (daar een tussenstop van vier uur): en vervol gens via Cairo naar Frankfurt, waar onze zoon ons heeft opgehaald! Waarom dan aswolktax voor allerhande malafide luchtvaartmaatschap pijen, die niks doen als er problemen zijn! We hebben circa 4000 euro extra kosten gemaakt, 1 waarvan wij af moeten wachten of de verzeke ring zal betalen. Kortom... aswolktax: dat zijn extra inkomsten voor luchtvaartmaatschappij en die toch het monopolie hebben en lak heb ben aan passagiers."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 19