B
meningen 119
'Ik geloof dus niets van een flankbescherming'
't Is even niet
leuk bij de
brandweer
'Een aswolktax slaat de plank volledig mis'
Verstand van voetbal? Doe mee aan het WK-spel!
Even Edith
Cor
te gast
Postvak In
www.pzc.nl/wkvoetbalspel
zaterdag 22 mei 2010
EDITH RAMAKERS
De lezersredacteur is bereikbaar per
post op het adres van de
Centrale Redactie van de PZC,
ParkVeldzigt35,
Postbus 91
4330 AB Middelburg.
Telefoon: 0118-434005
E-mail: Lezersredacteur@pzc.nl
Het forum waarop lezers zich kunnen
uiten over actuele zaken is bereikbaar
via internetwww.pzc.nl
randweer zoekt vrijwilli
gers, stond er recent in de
krant. Deze keer was de
oproep afkomstig van de
Thoolse brandweer. De korpsen in
Sint-Maartensdijk, Sint-Annaland
en Stavenisse hebben versterking
nodig. Het is geen unicum, veel
korpsen willen ruimer in hun jasje
zitten.
De beste wervingscampagne komt
'van binnenuit', vanuit het korps
zelf. Een vrijwilliger vertelt hoe
veel voldoening hij haalt uit zijn
taak.
Deze week hoorde ik geen opge
wekt verhaal over het werk van de
vrijwillige brandweer. Brandweer
korpsen moeten met uitrukken
wachten totdat de bevelvoerder in
de auto zit. Bij overtreding van de
ze regel volgt een straf voor het
korps. De korpsen laten het uit
hun hoofd om tegen deze regel te
zondigen. Maar dat levert voor
met name de kleinere korpsen pro
blemen op. Die hebben onvol
doende bevelvoerders.
Deze week ging de pieper af bij de
brandweer in een kleine plaats in
Zeeland. Er was brand en de vrij
willigers snelden voorbij de 'brand:
haard, op weg naar de kazerne en
riepen: ik kom er zo aan'. Het ei
gen korps was incompleet, want
beide bevelvoerders van het korps
waren afwezig. Saillant detail, ze
waren naar een cursus voor bevel
voerders.
De vrijwilligers moesten wachten
op steun van een nabijgelegen
dorp. Ze konden bij wijze van spre
ken op hun gemak de laatste
nieuwtjes met elkaar uitwisselen
en een kopje koffie drinken. Veel
minuten later dan gedacht kwa
men ze bij de brand aan, die geluk
kig snel meester was.
Maar het korps was danig gedemo
tiveerd. Ze wilden hun pieper aan
de wilgen hangen, omdat het is als
of ze hun dorpsgenoten in de
steek lieten. Maar ja, met een ge
meenschappelijk vertrek van de
vrijwilligers is het dorp niet ge
diend. Daarom blijven ze paraat,
maar ze vertellen even niet hoe
'leuk het is bij de brandweer'.
wmm
Mr J.J. van der Weel is oud-staatsraad
Het vergeten bombardement van Peter Sijnke en
zijn medeschrijvers geeft veel bijzonderheden
over het bombardement op 17 mei 1940 waar
door de Middelburgse binnenstad voorgoed
verloren is gegaan. Helaas gaat het niet in op
het, ook toen geldende, humanitair oorlogs
recht. Dat is een groot manco.
Nu weet ik ook wel dat dat oorlogsrecht bij de
strijdende partijen niet altijd voorop stond.
Maar het is wel de maatstaf om over oorlogs
handelingen te oordelen. Hoe kunnen wij oor
delen zonder die maatstaf? Het belangrijkste
beginsel van dat oorlogsrecht is dat alleen mili
taire doelen mogen worden aangevallen.
Was de Middelburgse binnenstad zo'n militair
doel? Zeker niet. Weliswaar betogen de schrij
vers dat de SS-troepen bij hun opmars door
het oostelijk deel van Walcheren het gevaar lie
pen in de rechterflank - dus vanuit Middelburg
en omstreken - te worden aangevallen, en dat
zij zich daartegen wilden beschermen. Dit ligt
niet voor de hand omdat er sinds 14 mei geen
Franse soldaten meer in de stad waren. De
overgebleven Nederlandse troepen op Walche
ren, die in theorie voor die aanval in aanmer
king kwamen, waren totaal gedemoraliseerd
en zonder enige gevechtswaarde. Maar belang
rijker is nog dat de monumentale binnenstad
met haar nauwe straatjes, met alle mogelijke
daaraan verbonden verkeerscongesties, een to
taal ongeschikte opmarsroute voor die troepen
zou zijn geweest. Zou die flankbescherming
echt het motief voor het bombardement zijn
geweest, waarom zijn dan niet de toegangswe
gen, Seisweg, Noordweg, Veerseweg gebombar
deerd en de Kanaalbrug vernietigd? Ik geloof
dus niets van die flankbescherming.
Het maakt niet uit of het om een beschieting
ging of om bommen uit de lucht. Ik gaf dat in
dertijd al aan in mijn boek Opeens was alles an
ders. De schrijvers zeggen: L. de Jong krijgt ge
lijk, het was een beschieting. Zonder te vermel
den dat het volgens De Jong ging om een bom
bardement 'met een terroristisch karakter', een
terreurbombardement. Maar voor het oorlogs-
recht maakt het niet uit of men door de hond
of door de kat gebeten wordt. Dit bombarde
ment diende geen militair doel, maar behoor
de tot het beproefde Duitse recept wanneer te
genstand werd ontmoet: die tegenstand onmid
dellijk met onverbiddelijke hardheid uit de
weg ruimen. Wij mogen ook niet vergeten dat
het bombardement op Middelburg onderdeel
was van de Duitse aanvalsoorlog op het neutra
le Nederland, die in 1946 in Neurenberg op goe
de gronden is bestempeld als een oorlogsmis
daad. Mijn stelling is dat het Duitse optreden
op verschillende manieren in strijd was met
oorlogs- en andere wetten. Maar er is iets wat w
nog belangrijker is dan wetten: waarom zou
den wij - ook na zeventig jaar - niet een more
le veroordeling uitspreken? Sterker nog: waar
om wordt daarover gezwegen?
René en Nell Wijnings uit Kamper
land reageerden verbolgen op het
idee om een aswolktax te heffen:
Hun persoonlijke verhaal. „Op 16
april hebben wij Bali verlaten voor de terugreis
naar Amsterdam. Op de tussenstop Kuala Lum
pur bleven we steken vanwege de aswolk. Ge
volg: een ongelooflijke chaos op het vliegveld.
Duizenden gestrande passasiers en mensonte
rende omstandigheden. Geen geld om te pin
nen. Creditcards ontoereikend. Slapen op de
grond! Er was ons informatie beloofd, maar
daar ontbrak het volledig aan. Met veel stress
en tegen woekerprijzen hebben wij een hotel
in Kuala Lumpur bemachtigd. Elke dag van het
hotel naar de vlieghaven om daar te horen dat
er geen vluchten waren. Na zeven dagen heb
ben we zelf een aparte vlucht geboekt (tegen
woekerprijs) van Kuala Lumpur naar Koeweit
(daar een tussenstop van vier uur): en vervol
gens via Cairo naar Frankfurt, waar onze zoon
ons heeft opgehaald! Waarom dan aswolktax
voor allerhande malafide luchtvaartmaatschap
pijen, die niks doen als er problemen zijn! We
hebben circa 4000 euro extra kosten gemaakt, 1
waarvan wij af moeten wachten of de verzeke
ring zal betalen. Kortom... aswolktax: dat zijn
extra inkomsten voor luchtvaartmaatschappij
en die toch het monopolie hebben en lak heb
ben aan passagiers."