IO I Kees Wijker Eelke van Willegen Frank Halmans Cerda Rutters Tinkebell door Nico Out Op zoek naar het beste wat Zeeland op kunstgebied te bieden heeft be zocht ik drie tentoonstellingen in Zeeuws-Vlaanderen. Roeland Zijlstra (1961) woont in Sluiskil en ex poseert in De Raadskel- der, Sluis. Hij tekent da gelijks portretten van mensen die hij ontmoet of speciaal opzoekt. Niets ontziend tast hij zijn model len af en karakteriseert hij hen, zich verwonderend over de diversi teit aan zijns- en verschijningsvor men. De modellen zijn hard en duidelijk getekend, met stevige krassen en lijnen, expressief én constructief Het komt mij voor dat Zijlstra tekent als een manier om te ontmoeten, zich te verstaan met de anderen, zin en betekenis te geven. In de geëxposeerde reeks 'Sluiser café' is geen sprake van portretten in de zin van specifieke personen. Het gaat hier om situa ties, caféscènes, met anonieme mensen die Zijlstra opvoert als ac teurs die zichzelf spelen. Grof om lijnde, karikaturaal getekende per sonages van veelal middelbare leef tijd, zittend aan bar of cafétafel, glaasje onder handbereik, meestal met mistroostige blik. Ik zie meer mannen dan vrouwen. Die laatste zijn meestal voorzien een diep uit gesneden decolleté, wat de sfeer niet opgewekter maakt. De figuren verkeren op een enkele keer na in hun eigen wereld, zijn samen al leen. Zijlstra schildert ontegenzeg gelijk krachtig en markant, neemt de vrijheid te spelen met composi tie en kleuren en naar zijn hand te zetten. Toch doemt steeds de vraag op: wat wil hij nu eigenlijk? Een spannend schilderij maken of sociale kritiek leveren? Of beide? Dat laatste lukt niet. De voorstellin gen zijn mij te voorspelbaar, mis sen diepte. Het zijn sjablonen van een buitenkant, in een mengeling van ironie en sympathie geschil derd, maar noch subtiel noch shockerend, zoals Willy de Houck dat in een verwante beeldtaal wel kan zijn. En wat Zijlstra aan inte ressante, dwarse schilderkunstige vondsten etaleert wordt onderge sneeuwd door de figuratieve ste reotypen. Ik denk dat het streven naar herkenbaarheid en het verha lende hem in de weg zit. 'Uncanny Valley' is een term die verwijst naar het omslagpunt van aantrekkelijk naar afstotelijk bij de aanblik van robots die te veel op mensen lijken. Je zou de term ook kunnen gebruiken bij het waarde ren van de figurerf van Zijlstra. Maar het is zijn collega Wim van der Celen (1983) uit Turnhout (B) die 'Uncanny Valley' als titel mee gaf aan zijn recente expositie in de Freemen Gallery, Aardenburg. Van der Celen is dus op zoek naar een omslagpunt. Bij hem gaat het om de grens tussen figuratie en ab stractie. Hij stelt zich ten doel schil derijen te maken die op die grens balanceren. Als velen voor hem speelt hij met de conventie van het schilderij als venster op de we reld. Hij draait dat echter om en ge bruikt het als projectievlak, zoals René Daniels en Robert Zandvliet. Eigen is dat hij er lagen aan toe voegt. Hij schildert bijvoorbeeld een beeldbuis op een donker vlak. Binnen het kader van die beeld buis zie je lijnen, kleurvegen en pa tronen. Ze vormen geen herken baar beeld. Het lijken de signalen die tussen tweg zenders in han gen. Van der Celen schildert iets wat tegelijk ook niets is, althans niet een bedoeld beeld, maar wel een visueel verschijnsel dat op de zelfde wijze tot stand komt als de herkenbare voorstellingen die we meestal op het scherm zien. Dat schilderen is net zozeer deel van het verhaal als de voorstelling die geen voorstelling is en het concept van het geprojecteerde beeld. En omdat er aan dat schilderen het nodige te beleven valt kan dit werk mij zeer bekoren, zonder dat het mooi is in klassieke zin. Het schilderen van wat je (vaak) niet opmerkt komt ook aan de orde in de doeken met nabeelden. Een na beeld is het donkere vlak dat even op je netvlies blijft hangen als je een tijd naar een licht vlak hebt ge staard. Dat donkere vlak bestaat niet, maar je ziet het wel. Door het In Pand 3, Philipinne, is werk te zien van Caro Rambonnet (1961). Zij maakt schilderijen, reliëfs uit multiplex, sculpturen en objecten, zowel abstract als figuratief. De schilderijen tonen raadselachtige voorstellingen. Over de rand van een bruin golvende wand stroomt blauwe vloeistof Op de voorgrond is een kleinere versie van de wand geschilderd. Het gaat om een om gekeerde trechtervorm waaruit het zelfde blauw stroomt. Een ander schilderij wordt goeddeels gevuld met twee spitstoelopende, rond draaiende zuilen van witte blaad jes of veren, met bovenin een ope ning. Die veren komen op een klei ner doek terug als tralies: vrijheid en gevangenschap in één beeld. Enkele van de wandobjecten zijn ook geconstrueerd rond een die per liggend centrum en daarmee visueel familie van de schilderijen. Het is alsof de werkelijkheid in handen van Rambonnet een eigen leven is gaan leiden. Vormen gaan hun eigen gang, cirkelen, explode ren, stromen, golven, zweven en wervelen. In feite stuurt zij speels de verbeelding die al haar werk be zielt. Ook al komen er soms her kenbare vormen tevoorschijn, zo als in het object 'Parelburcht'. Een kasteel van parels staat op een berg van stof die een rok blijkt te zijn. Je wordt het kasteel, je wordt de prinses die er woont. In de we reld van Caro Rambonnet wijst de verbeelding je de weg op de reis van je leven. Roeland Zijlstra: Raadskelder, Groote Markt 1, Sluis. T/m 20/6. Za. t/m wo. 14.00 -17.00 uur Wim van der Celen: Freemen Gallery, Marktstraat 11, Aardenburg. T/m 30/5. Za., zo. 13.00- 18.00 uur. Caro Rambonnet: Pand 3. Gentsebreedstraat 3, Philippine. T/m 11 /6. Do. en vr. 13.00 - 16.30 uur en op afspraak. werk van Van der Celen heen speelt dus de vraag naar de waar heid en de waarde van de waarne ming. Een boeiende vraag die hij boeiend stelt, met verwondering als startpunt. donderdag 20 mei 2010 Caro Rambonnet: De Parelburcht Roeland Zijlstra: Kwartet Kees Wijker tekent met draad poë tische machines vanuit de verwon dering voor het samenspel tussen natuurwetten en menselijk ver nuft. De laatste jaren heeft hij zijn repertoire uitgebreid met land schappelijke taferelen die doen denken aan hoe je als kind de we reld zag T/m 27/5: Galerie POP, Weststraat 6, Domburg. Ma. t/m za. 10.00-17.00 uur, zo. 11.00-17.00 uur. Di. gesloten. Eelke van Willegen is surfer en kunstenaar. Beweging en ruimte staan centtaai in zijn krachtige beelden en goua ches. Handeling en gebaar, materi aal en vorm zijn metaforen voor de eenvoud, de kracht en de com plexiteit van natuur en natuurpro cessen. T/m 30/5: Noordhavenpoort, Zierikzee. Za. 12.00-17.00 uur. Frank Halmans bouwt op schaal woningen en interieurs van kar ton, hout, boeken en andere mate rialen. Een lucide spel met bin nen- en buitenruimte. In de recen te installatie 'Volière' spitst hij dat toe op vrijheid, conformisme en geborgenheid. Ook sterke tekenin gen van Mare Nagtzaam. T/m 12/6: Galerie van den Berge, Westwal 45, Goes do t/m za 12.00 - 17.00 uur en op afspraak. Gerda Rutters is een beeldhouwer die met het menselijk lichaam als uitgangspunt expressieve beelden maakt, waaruit de kracht van de aarde spreekt. De fysieke uitstra ling van haar werk vormt een mooi contrast met de breekbare mensfiguren in de tekeningen van Piet Meeuwse. T/m 25/6: Kantoor Covra, Spanjeweg 1, Nieuwdorp. Werkdagen 8.30 - 17.00 uur. Tinkebell baarde opzien door van de vacht van haar overleden kat een tas te maken. Zijn huisdieren nog natuurwezens of zien en ge bruiken we ze als consumptiegoe deren? Een prikkelende verkenning van de grenzen van kunst, ethiek en economie. T/m 11/7: Kunstruimte deW/LLEM3, Oranjestraat 4, Vlissingen. Wo. t/m zo. 11.00-17.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 32