2 zeeland De Jong krijgt gelijk P ZC1 Overleg met Eurlings over afslag Rugklachten donderdag De krant 5 weken voor 15 euro! MIDDELBURG 17 MEI 1940 Middelburg herdenkt deze week de verwoesting van de stad in mei 1940. Gisteren werd een lijvig boek over het Vergeten bombardement' gepresenteerd. donderdag 20 mei 2010 door Willem van Dam A uw!!! Zit ik in mijn luie stoel een mooi boek te lezen (De Heldeninspec teur van Atte Jongstra), schiet het zomaar in mijn rug. „Wat is er, opa?", kijkt kleinzoon Luca me bezorgd aan. „Mijn rug", kreun ik, „ik kan niet meer op staan." „Zal ik je even helpen?" En hij reikt me zorgzaam zijn kleine jongenshand. Van het ene op het andere mo ment voel ik me een hulpbehoe vende hoogbejaarde. Ik strompel door het huis, kan nauwelijks een drempel nemen en als ik in wei nig flatteuze houding de trap naar de echtelijke slaapkamer opklau ter is het alsof ik de Kilimanjaro moet bestijgen. „Het rechter bekkengewricht zit vast", diagnosticeert de fysiothera peut. „Iets bijzonders gedaan?" „Neuh", zeg ik. „Ik zou niet weten wat." Zover is het al met mij gekomen; ik doe zelden nog iets bijzonders. Ik lees een boekje, draai 's een plaatje, maak - uitsluitend bij mooi weer - soms een rondje op de scooter, ik ruim de vaatwasser in en leg af en toe een kaartje en een biljartje. Dat is het wel zo'n beetje, qua lichaamsbeweging. „Sja", zegt de fysiotherapeut. Hij wrijft bedachtzaam over zijn kin, mompelt iets over een complex van factoren en begint te sjorren en te kneden. „Zo, over een dag of drie moet het wel over zijn." Over drie dagen al? Da's me veel te snel, want zo'n licht lichame lijk ongemak biedt ook vele voor delen. Zie me zitten in mijn com fortabele fauteuil; - „Zeg schat, zou je me een kopje koffie kunnen brengen, want ja, je begrijpt het hè, mijn rug." - „Wie wil straks de afwas doen, want tja...." - „Is er iemand die de kliko's even buiten wil zetten, want oei, mijn rug." Fantastische tijd. Tot ik mevrouw Van Dam vanuit mijn gerieflijke zetel op iets te dwingende toon verzoek om mij een biertje te ser veren. „Je kan zo langzamerhand m'n rug op", bitst ze. Ik vrees dat ik vanavond zelf de vaatwasser weer zal moeten inrui men. Voor meer columns: www.pzc.nl/columns COLOFON PZC Park Veldzigt 35, Middelburg Postbus 91, 4330 AB Middelburg 0118- 43 4000 Uitgever/directeur Ad Verrest Hoofdredactie Peter Jansen pjansen@pzc.nl Arie Leen Kroon (adjunct) alkroon@pzc.nl Centrale redactie T: 0118- 43 4010 E: redactie@pzc.nl Redactie Walcheren Postbus 91, 4330 AB Middelburg T: 0118-43 4050 E: walcheren@pzc.nl Redactie Bevelanden-Tholen Postbus 162, 4460 AD Goes T: 0113- 31 5670 E: bevelanden@pzc.nl tholen@pzc.nl Redactie Zeeuws-Vlaanderen Postbus 145, 4530 AC Terneuzen T: 0115- 64 5740 E: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl Redactie Schouwen-Duiveland Postbus 80, 4300 AB Zierikzee T: 0111-45 4650 E: schouwen-duiveland@pzc.nl Advertenties VerkoopteamZeeland T: 0118-43 4070 E: teamzeeland@bndestem-pzc.nl Business-to-business/de Ondernemer. Zore Onderwijs. Educatie. Onroerend Goed T: 076- 531 2277 E: segmentteam@bndestem-pzc.nl Familieberichten: 088-0139 999 Personeelsadvertenties: 055- 5388 000 Kleintjes: 0900- 6743 836 Krant niet ontvangen? Wijziging van uw adresgegevens? Gebruik maken van de vakantieservice? Abonnement opzeggen? Vul het formulier in op: www.pzc.nl/lezersservice of bel: 088- 013 99 10 Toets 1: bezorgklachten (vanaf 07.00 uur) nabezorging bij melding voor 12.00 uur Toets 2: informatie over uw abonnement Toets 3: informatie over abonneevoordeel Maandag t/m vrijdag: 08.00 - 17.00 uur Zaterdag: 08.00 - 12.00 uur PZC Lezersservice Postbus 3229, 4800 MB Breda U kunt uw abonnement beëindigen tot uiterlijk vier weken voor het einde van de betaalperiode. U ontvangt een schriftelijke bevestiging. Abonnementsprijzen Maand 24,30 (acceptgiro n.v.t.) Kwartaal 68,35 (acceptgiro €71,35) Jaar €261,75 (acceptgiro €264,75) Auteursrechten Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van Koninklijke Wegener NV. Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht. Gegevensbescherming PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te houden van interessante producten en diensten van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op informatie van de PZC of indien u uw toestemming voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC Lezersservice. Zie ook het privacy statement op www.pzc.nl Ja, ik neem de PZC en ontvang de eerste 2 weken gratis en neem aansluitend: een doorlopend abonnement met automatische betaling van 68,35 per kwartaal (NA14) een doorlopend abonnement met betaling per accept van 71,35 per kwartaal (NA14) ik neem een proefabonnement van 5 weken voor 15,-. Na deze periode stopt de bezorging vanzelf, (ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad) (P5) Stuur de bon naar: PZC, Afdeling Lezersservice, Antwoordnummer 54050, 5004 VB Tilburg. Bellen kan ook: 088 - 013 99 10 voorletters Straat Postcode Woonplaats Telefoonnummer Emailadres Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven. Rekeningnummer Handtekening De PZC gaal zorgvuldig om met persoonsgegevens. In het colofon treft u nadere informatie door Theo Ciele Het vergeten bombar dement is de onderti tel van het boek Mid delburg, 17 mei 1940, dat gisteren is ver schenen. Om maar met de deur in huis te vallen: historicus Peter Sijn- ke en zijn medeschrijvers prikken in het lijvige werk de mythe door dat Middelburg, net als Rotterdam drie dagen eerder, vernietigd werd door een terreurbombardemept door Duitse vliegtuigen. Sijnke concludeert dat er sprake is geweest van 'een tactische beschie ting van Middelburg door de Duit sers'. Dat het om een beschieting ging zei eerder historicus Lou de Jong zonder daar uitvoerig onder zoek naar hebben gedaan. De route van de Sloedam naar Vlis- singen liep door Middelburg en langs het Kanaal door Walcheren. De Duitsers wilden voorkomen dat ze in de flank door vijandelijke troepen werd aangevallen. De ini tiatiefnemer van de grote herden king van de verwoesting van de Middelburgse binnenstad, Kees van Westeenen noemt dit 'chaos verwekkend storingsvuur'. „Het lijkt er op dat Van Westeenen ge lijk heeft." Deze conclusie veran dert niet de beantwoording van de schuldvraag. Terreurbombarde- ment vanuit de lucht of niet, de schuld van de verwoesting van de binnenstad ligt bij de Duitsers. V*jf historici hebben een bijdrage geleverd aan dit boek dat een ant woord wil geven op de vraag wat er nu precies gebeurd is op die de sastreuze vrijdag 17 mei 1940. Tobi as van Gent gaat uitvoerig in op de aanloop naar de Tweede We reldoorlog en de positie van Zee land aan het begin van de wereld brand. Victor Laurentius schrijft uitvoerig over de rol van de Fran sen in de meidagen van 1940 en Sijnke vertelt over een klein clubje Britse militairen op Walcheren en hoe het gemeentebestuur, de brandweer en de Nederlandse mili tairen hun lot ondergingen. Ver der komen ooggetuigen aan het woord. Anneke van Waar den-Koets en Koos Bosma maken de balans op en beschrijven de keuzes die zijn gemaakt bij de we deropbouw van de stad. Gedemo raliseerde Nederlandse militairen, te hulp geschoten door chaotisch geleide Fransen, misprijzend gade geslagen door een enkele tiental len Britten vormden geen partij voor de gedreven Duitse SS'ers die de opdracht hadden Zuid-Beve land en Walcheren zo snel moge lijk te veroveren. Hoe beroerd de voorbereiding van de Fransen was, bleek onder meer uit het feit dat ze aan de hand van een Michel- inwegenkaart het Kanaal door Zuid-Beveland kozen als verdedi gingslinie. Eenmaal daar kwamen ze erachter dat de dijk aan de oost kant hoger was dan die aan de westzijde en dat er nauwelijks be schutting was tegen Duitse be schietingen. In allerhaast trekken ze zich terug op Walcheren, met de toen smalle Sloedam als laatste verdedigingslinie. En zo kwam Middelburg zeer dicht bij de front linie te liggen. Op de morgen van de 17e mei, rond half elf, valt de eerste granaat van die dag op de stad. Twee da gen eerder waren er vliegtuigbom men - waarschijnlijk bedoeld voor het station - op de Eigenhaard- straat terechtgekomen. De zeven tiende is er waarschijnlijk sprake geweest van twee vluchten met drie bommenwerpers die enkele bommen op de stad hebben laten vallen. Daarbij werd het Oost-In disch Huis aan de Rotterdamse- kaai getroffen. Sijnke veronderstelt dat het hier ook om afzwaaiers ging. De branden elders in de stad werden veroorzaakt door beschietingen. Om dat de stad grotendeels verlaten was, werden kleine brandjes al snel grote branden. „Om 14.15 uur ontstond een noodsituatie, meer dan dertig brandhaarden en maar zes spuiten Omstreeks vier uur kwam het oude stadhuis aan de Markt in gevaar. Vanaf de Pet- rus- en Pauluskerk sloeg het vuur over: gebouwen aan de overzijde van de Lange Noordstraat vatten vlam." Sijnke concludeert dat 'het centrum van Middelburg is ver woest door een grote brand ten ge volge van (voornamelijk) Duits ar tillerievuur. Daarnaast zijn er ook enkele vliegtuigbommen op de stad terechtgekomen. Brandbom men waren dit, ondanks diverse beweringen, zeker niet'. Sijnke en zijn collega-auteurs hebben bron nen in binnen- en buitenland on derzocht in hun zoektocht naar de feiten. Daarbij is gestreefd naar ob jectiviteit. Zeventig jaar na de oor log blijkt het mogelijk te zijn een boek over deze dag te schrijven zonder morele verontwaardiging. Wat dat betreft zegt dit boek net zoveel over de tijd waarin het ge schreven is als over de tijd waar over geschreven wordt. Ontken nen dat de verwoesting het gevolg was van een bewust luchtbombar dement kon een schrijver nog niet zo lang geleden op een onthaal met pek en veren komen te staan. Door het belichten van de gebeur tenissen vanuit het standpunt van alle partijen komt een compleet beeld naar voren. Sijnke: „Alle frag menten samen geven hét (of liever een) beeld." Sijnke heeft in het verleden al aangetoond boeiend over de geschiedenis van Middel burg te kunnen vertellen. Nu ligt er een lijvig boek voor, fraai vorm gegeven door Karelijn van IJssel- dijk. Hier en daar gaat het wel erg gedetailleerd in op de gevechtshan delingen, maar ook voor wie dat een bezwaar is, valt nog genoeg te beleven aan dit zeer rijk geïllus treerde boek. Niet alle vragen wor den beantwoord. „Uiterst merk waardig is dat er in de archieven van de gemeentepolitie niets te vinden is over de grote brand. Zo wel in de kladversie als de netver- sie van de dag- en nachtrapporten wordt gemeld dat er op 17 mei 'geen bijzonderheden' zijn voorge vallen. Terwijl er voordien bijvoor beeld nog uitgebreid gewag wordt gemaakt van een gestolen fiets en er op 20 mei over lijken van Fran se soldaten wordt gesproken. Was het te groot, te onhandelbaar of be staat er een - tot op heden onbe kend - rapport. Of waren de poli tiemensen de stad ontvlucht?" Middelburg 17 mei 1940, Peter Sijnke (redactie), Tobias van Cent, Victor Lau rentius, Koos Bosma en Anneke van Waarden-Koets, uitgeverij Den Boer De Ruiter, 29,50 euro. Bffiaw&attSMiaa—un door Jeffrey Kutterink DEN HAAG - Het ministerie van Ver keer en Waterstaat staat sceptisch tegenover de aanleg van een twee de afslag van de A58 bij Goes. Het CDA in de Tweede Kamer doet een klemmend beroep op demis sionair minister Camiel Eurlings. Gedeputeerde Kees van Beveren vraagt Eurlings vandaag om de af slag te betalen; een bedrag van acht miljoen euro. „Het ministerie ziet het Rijksbelang van de afslag nog niet", zegt Van Beveren. „Maar denk je dat alle wegen rond Rotterdam door de gemeente zijn betaald? Echt niet." De regio - Goes, provincie, Rijks waterstaat, waterschap, Borsele - legt zelf 22 miljoen euro op tafel om de verkeersproblemen in en rond Goes op te lossen. Dat is in clusief de aanleg van de zuidelijke verbindingsweg (tussen de afslag A58 en het centrum van Goes). „Als we niets doen staat het ver keer op de A58 en op de N256 (Deltaweg) na 2020 volstrekt vast", zegt wethouder Loes Meeuwisse. „De afslag kost acht miljoen en we vragen alleen dat aan de minister." De Tweede Kamerfractie van het GDA roept Eurlings op de acht mil joen op tafel te leggen. Kamerlid Ad Koppejan: „De afslag is nodig om files rondom Goes - dé econo mische groeikern van Zeeland - te voorkomen. Ook de bereikbaar heid van het ziekenhuis verbetert enorm." Aanleg van de afslag kost tussen de drie en vijfjaar.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 2