17 - Haardof zrudvt? Pm oj> uw oren, dinsdag 18 mei 2010 gaan, gaat geheel volgens de wet van Murphy, ook altijd een keer mis. Niets is zo verander lijk als het weer en het kan dus op 52 graden noorderbreedte gebeuren dat het plots gaat regenen: „Op een snelweg is dat niet zo erg. Bij een snelheid van 220 kilometer per uur, waait de regen gewoon over de auto heen. Maar je rijdt met zo'n ding niet vaak op de snelweg, dus dan moet het dak dicht. Iedere cabriorij- der heeft ook wel een keer een badkuip. Dan zit je ergens lekker te eten en je hebt niet in de gaten dat het is gaan regenen. Na een uur komt er dan eentje vragen: 'Dat waren jullie toch, met die cabriolet?' En tja, dan moetje hozen en dweilen." Mieke van derjagt Rijden in een cabrio met geopend dak kan het gehoor beschadigen. Volgens een vorig jaar gepresenteerde studie van de American Academy of Otolaryngology- Head and Neck Surgery Foundation in San Diègo komt het regelmatig voor dat het geluidsni veau met geopend dak de kritische grenzen overschrijdt. De Britse keel-, neus- en oorarts Philip Michael testte recent het geluidsniveau in zijn eigen open auto bij snelheden van 80,96 en 112 kilometer per uur. Hij constateerde dat er dan continu sprake is van geluidsniveaus tussen de 88 en 90 db. In eerdere onderzoeken wordt 85 decibel een kritische grens genoemd: wie daaraan langdurig of herhaaldelijk wordt blootgesteld loopt een reeële kans op gehoorbeschadigingen. Michael adviseert nu om in cabriolets niet te snel en met de zijramen omhoog te rijden. foto's Lex de Meester Wie een cabrio aan wil schaffen, staat meteen voor een bepalende keuze. Zacht of hard? Met andere woorden: wordt het een CC of een softtop? Het zachte hoofddeksel van linnen of stof is opvouwbaar en kan meestal achter de achterbank worden opgeborgen. Qua ruimte is dat een voordeel. De nadelen wegen voor de meeste gebruikers echter zwaarder. De softtop is 's winters te koud, en de kap is niet goed bestand tegen vandalisme. De CC oftewel Coupé-Cabrio heeft een neerklapbare hardtop. Als het dak dicht is heeft de auto het silhouet van een coupé. Met open dak is het toch een echte cabrio. Het harde dak is ook geschikt om in de winter te rijden en het laat minder geluid door. Nadeel is dat de CC's met de kap open nauwelijks bagageruimte bieden. Bovendien is een hardtop aanzienlijk duurder dan een linnen kapje.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 43