2 Rpfwtsiuckt Iedereen ziet en hoort ze af en toe overvliegen, de kleine toestellen die rondvluchten maken over Zeeland. De weidse vergezichten zijn prachtig voor de passagiers, maar ook voor piloot Enno Belderok zelf. Vanuit de lucht ziet hij zijn provin cie op haar mooist. dinsdag 18 mei 2010 De piloot zet zijn headset Dop en zoekt contact met de verkeerstoren. „Een hele goede morgen Mid den-Zeeland, vandaag een rondvluchtje met drie personen." De motor draait dan ai een tijdje warm, want het is een koude ochtend. De ruiten zijn gron dig schoongemaakt met Glassex. Als de vlucht is aangemeld, gaat Enno Belderok verder met de standaardprocedures op zijn checklist. „Deuren en ramen... dicht." De PH-HLF, een Cessna 182, is gereed voor vertrek van Vliegveld Midden-Zeeland. Sterker, de PH-HLF is al vertrokken, meldt Belderok. „We hangen, geniet van het uit zicht!" Zo soepel kan opstijgen dus ook gaan. Niet ongemakkelijk achterover gedrukt in een krappe stoel, zoals in een groot passagiers vliegtuig, maar in een vloeiende beweging en comfortabel. „Dit is een ideaal toestel om mensen van hun vliegangst af te helpen", zegt Belderok. „Het is veel prettiger dan ze verwachten." De 45-jarige Zeeuws-Vlaming organiseert de rondvluchten via zijn bedrijf Cess Air. Dat heeft vijf vliegtuigjes waarmee tochten kun nen worden gemaakt, van twintig minuten tot een uur. „Zeeland is daar een prachtige pro vincie voor. De herkenbaarheid is groot. Het Veerse Meer, de Deltawerken, de boulevard van Vlissingen, je weet meteen wat je ziet." Veel mensen willen ook eens over hun huis vliegen. „En boeren zien graag hoe groot hun land is vanuit de lucht." Nadeel van Zeeland is wel dat er te weinig klanten wonen. „Ik kan er niet van leven", zegt Belderok eerlijk. Doordeweeks werkt hij in zijn bouwmaterialenhandel in Oostburg. „Dat is mijn boterham." De PH-HLF is ondertussen over het Veerse Meer gevlogen en hangt boven Middelburg. Vlissingen is vlakbij. Miniatuurschepen trek ken witte sporen over de Westerschelde. In de verte is Oostende te zien. Het toestel vliegt op een hoogte van zeshon derd meter. De snelheid bedraagt meer dan tweehonderd kilometer per uur. Daar is weinig van te merken, want Walcheren trekt in slow motion voorbij. „Die weidsheid maakt dit zo'n prachtig vak", vertelt Belderok. „Je hebt vanuit de lucht alle tijd om alles te bekijken. Kijk, daar komt Veere alweer in zicht. Dat is ook een mooi stadje, hoor." Belderok lijkt zijn vliegtuig te besturen met het gemak waarmee een ander in een auto rijdt. „Vliegen is altijd en overal hetzelfde, of je nu in een Boeing zit of in een Cessna. Het is niet zo moeilijk. Wat het ingewikkeld maakt, zijn alle andere dingen die je tegelijkertijd moet doen. Contact onderhouden met de verkeers toren, gegevens interpreteren, alles komt op je af Je moet heel veel vlieguren maken om die processen te leren beheersen." Voorop staat altijd het respect voor de natuur. „In de kleine luchtvaart zijn we heel afhanke lijk van de elementen. Als je het weer niet ver trouwt, stijg je niet op. Soms moet je daarom mensen teleurstellen die zich al weken hebben verheugd op hun vlucht. Maar veiligheid gaat voor." Veilig en wel maakt de PH-HLF even later een zachte landing op het gras. De verkeerstoren laat voor de laatste keer van zich horen. „Be dankt weer en een fijne dag nog." Sven Remijnsen Enno Belderok is piloot geworden uit passie voor de luchtvaart. De Nederlandse regelgeving ontneemt hem echter steeds meer het plezier. Als bedrijfvoor rondvluchten moet Cess Air aan dezelfde eisen voldoen als de KLM. „Dat is idioot geregeld", vindt Belderok. „De administratieve ballast die er daardoor aan hangt, is enorm. In België en Duitsland heeft men een aparte regeling getroffen voor de kleine bedrijven, hier niet. Ik voldoe aan alle Nederlandse en Europese regels en daar ben ik trots op, maar het wordt me wel steeds moeilijker gemaakt. Het is dat het vliegen zelf nog zo de moeite waard is, anders hadden ze het allang kunnen bekijken."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 38