E0MHHKO Claus kwam incognito Liever goed én i6l Blues in Kwadendamme is thuiskomen zeeland in de vorige eeuw maandag 17 mei 2010 In de Raadkaart uit de collectie van Hans Lindenbergh gaan we op nieuw in op de festiviteiten rond Koninginnedag in onze provincie. On ze vraag is telkens: wie staan er op de foto en in welke plaats was de ko ninklijke familie op bezoek. We zijn ook benieuwd naar anekdotes. De oplossingen kunnen voor vrijdag verstuurd worden naar de redactie van de PZC, postbus 91, 4330 AB Middelburg. Inzenden bij voorkeur via e-mail: redactie@pzc.nl Drie inzenders van goede antwoorden krijgen een waardebon. Na de koninklijke bezoeken uit een ver verleden was het vorige week tijd voor een foto van recenter datum. Con- ny Jansen uit uit Waterlandkerkje was een van de inzenders met het juiste antwoord: „De officiële inge bruikneming van de Oosterschel- dekering door H.M. koningin Bea trix in 1986. Zij wordt geflankeerd door toenmalig minister van Ver keer en Waterstaat Neelie Kroes en directeur-generaal van Rijkswa terstaat ir. J. van Dixhoorn." Alie Heerspink uit Goes meldt: „De foto roept bij mij bijzonder mooie herinneringen op. Deze is gemaakt bij de opening van de ge bouwde stormvloedkering op Neel- tje lans. De periode tijdens de pijlerbouw en plaatsing van de pij lers was voor mijn gezin héél bij zonder. Wij woonden en werkten vijfjaren op Neeltje Jans. Neelie kwam tussendoor ook wel eens op bezoek op het eiland. Mis- door Willem Nijssen schien trok het haar extra aan om dat de namen bijna overeenko men. Prins Claus kwam ook met zijn zonen, maar dan incognito, naar het eiland. Ik was daar met mijn kinderen bij aanwezig. Zij gingen ook het interieur van een pijler bekijken. Ik heb daar meerde re foto's van. De opening was een mooi feest, vooral het moment van plaatsing van de laatste pijler bezorgde mij kippenvel. Het was 's nachts tegen 0.00 uur. Alle werkschepen lieten de scheepshoorns loeien, met veel verlichting op de Oosterschelde." A. de Dreu uit Goes memoreert de' woorden die koningin Beatrix sprak na de openingshandeling: „De stormvloedkering is gesloten. De Deltawerken zijn voltooid, Zee land is veilig." Winnaars waardebon: C. P. J. Jansen (Wa terlandkerkje), C. J. Klaasse (Oostburg) en J. Moens-Aarts (Middelburg). Richard Wagner zal nog wel lang een omstreden componist blijven. Niet alleen omwille van zijn muzikaal levenswerk. Wat hem ook aankleeft, is dat Adolf Hitier een groot fan van hem was. Hitier was in de eerste helft van de twin tigste eeuw kind aan huis bij Wag ners schoondochter Winifred. De kleinkinderen Wieland, Friedelind en Wolfgang Wagner mochten 'Oom Wolf tegen hem zeggen. De meester zelf (die overigens wél fel antisemitisch was) kan dat natuur lijk niet helpen, die was al gestor ven vóór Hitier werd geboren. Maar Winifred presteerde het om nog in 1975 een filminterview te geven, waarin ze een grote, kritiek loze bewondering voor Hitier uit drukte. Geschiedenis allemaal. Wie vandaag de dag naar de Bay- reuther Festspiele wil, moet jaren lang op een wachtlijst maar blijft wel van onbesproken reputatie. Gelezen: „Het gelijktijdig aanwezig zijn van tegengestelde gevoelens is een enorm taboe in ons dagelijks leven, en misschien gaan we daar om wel naar het theater." Over het eerste deel zou ik uren kunnen fi losoferen, en omdat ik denk dat het dan voor mij waarheid zal blij ken, kan ik het tweede deel ook ge loven. Wagner deugt, en Wagner deugt niet. De oorlog is voorbij, en de oorlog is niet voorbij. Daar kan je dus theater van maken. Dat on nozele gekakel in de familie Wag ner (of het nu vóór of na de oor log is) is niet relevant, en tegelijker tijd geloof je je oren niet (en stei gert de verontwaardiging) als je ie mand hoort zeggen: 'Ik hield van Hitier'. Ook gelezen (in hetzelfde boek over 'dialogen schrijven'): „Drama is een botsing van werelden." Eveneens akkoord. Mijn wereld is niet de wereld van de Wagners, en inderdaad, ze botsen. Dus de vraag waarom dit hier allemaal opgera keld moet worden, is beantwoord. Omdat het drama verwekt. Maar blijft de vraag, hoe vitaal en levens vatbaar het kindje is. Dat hangt van zoveel méér af. Onder andere van het acteren, of van de vormge ving. En daar heeft De Toneelfabriek zich niet op gefocust. 'Ik hield van Hitier' wordt gebracht als een 'rea ding', waarin de tekst vanaf een stoel louter gelezen en niet ge speeld wordt. De vaste 'spelers' (Nellie Frijda, Kiek Houthuijsen) zijn ondertussen wel een beetje in hun 'rol' gegroeid, maar de gastle- zers (met name Helmert Wouden berg) blijven wel erg stijfjes. Zelf beweert De Toneelfabriek, dat dit „de meest pure vorm is van het brengen van een theaterstuk". Een gedurfde uitspraak. Wat vaststaat, is dat hier alles op de dialoog ge richt is. Dat is een kracht, maar ook een zwakte. Er zijn geen beelden die hun eigen verhaal kunnen vertel len. Niet alleen de emoties, maar ook alle informatie moet in de woorden gestopt worden. En soms hoor je dat wel terug in de (dan onnatuurlijk en 'belerend' klinken de) teksten. Maar ik moet toege ven, er zijn dingen die blijven plak ken. Vooral een gevoel van verba zing, over grote namen vol kleine ideeën met jammerlijke draagwijd te. Goed of fout. Of eigenlijk liever goed én fout dus, want dan botst het. Dat is ook het onderwerp van 'Hete Vrede', de jongste show van Claudia de Breij. Hete vrede, de tijd na de Koude Oorlog. In die oorlog kon je goed of fout zijn. En dat 'goed of fout', dat houdt niet op, na de oorlog. Dat is de kern boodschap van Claudia de Breij. door René de Dreu kwadendamme - Na een kleine 24 uur blues in 15 uiteenlopende uit voeringen lijkt zondag alleen een haan de stilte nog te kunnen ver storen in een ontwakend Kwaden damme. Kwadendamme is weer het dorp in de Zak waar niets, be halve de kerkklokken het gekraai in decibels kan overtreffen. Bezoekers van het 18de Bluesfesti val, met de opzwepende boogie blues van de Canadees David Go go nog in hun oren, kruipen wat wezenloos uit hun tentjes. Dit keer luiden de klokken voor een speciale dienst waarin het festival nog een dessert serveert in de vorm van een gospelmis. De Ame rikaanse Candye Kane galmt door de RK kerk en bij haar tweede lied over 'Joshua' en 'The battle of Jeri cho' klapt een stampvolle kerk al mee. Maar een concert wordt het, in tegenstelling tot de avond daar voor in de grote festivaltent, niet. Candye en gitarist Laura Chavez excelleerden de avond daarvoor voor een meer dan enthousiast pu bliek. Met vooral nummers van haar laatste cd 'Superhero' en haar stem die van rockabilly via de jazz gemakkelijk overschakelt naar ge passioneerde blues. Voor de wat oudere luisteraars kwam met het nog erg jonge Ierse trio Gary en Gavin Dean en hun drummer Gary Keon de muziek van de Engelse sixtiesblues tot le ven. Hun stijl is gebouwd op het - werk van bands als Taste, de vroe ge Fleetwood Mac met Peter Green en The Yardbirds. The Deans vielen daardoor weliswaar wat uit de toon tussen de varian ten van Chicago - en Deltablues en bluesrock, maar vormden muzi kaal een verrassend hoogtepunt in de line-up van het festival. Het Bluesfestival is ook het feest van The Juke Joints. Drummer en zanger Peter Kempe - met Kees Wielemaker tevens initiatiefnemer en programmeur van het festival - noemt het zijn 'homecoming par ty'. De band is net als het klein schalige karakter, de vriendschap pelijke sfeer en eensgezinde hulde aan de blues onlosmakelijk aan het festival verbonden. Voor wie j er zich in onderdompelt heeft het j iets van thuiskomen. i Nelly Frijda in 'Ik hield van Hitier', een voorstelling die louter vanuit de stoel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 66