35 wonen Dit zegt de klant... Tot op de gram I' wonen@wegener.nl 024-3650509 Zaterdag 15 mei 2010 De beroemde Moleskine- opschrijfboekjes worden en masse nageaapt. Ze liggen bij de AH voor een paar euro. Het origineel kost 10 euro. langs ook een wollen poef in de collectie opgenomen. Drie keer ra den waarop deze sprekend lijkt... Maar ben je als klant strafbaar als je een neppoef koopt bij een geves tigde winkel als Hema? „Dat is een lastige kwestie", vindt jurist Van Roeyen. „De gerechtigde pakt het probleem aan bij de bron, dus bij de producent van de kopie. Maar ook als koper loop je risico als je een namaakartikel koopt. De rech- aanspande tegen Loodss voor het kopiëren van zijn Bigshadowlamp. Loodss moest voor elke dag dat ze de lampen nog verkocht, 1.000 eu ro betalen plus proceskosten. De ontwerper vindt dat de imitators inbreuk plegen op zijn intellec tueel eigendom. Maar niet alle producenten en ont werpers maken er een probleem van. Zo worden de plantenbakken van Mobach Keramiek al jaren we- van namaak ter kan eisen dat de verkoper alle producten terughaalt, dus ook bij jou. Al is dat een gedoe, want vaak weten winkels niet aan wie ze de nepproducten hebben verkocht." Het is begrijpelijk dat ontwerpers niet blij zijn met nepversies van hun werk. Ze hebben er immers veel energie, creativiteit en geld in gestoken. Het is zuur als iemand anders er dan mee vandoor gaat. Bovendien gaat dan de meerwaar de van het origineel verloren, vin den sommige ontwerpers. Zoals Marcel Wanders, die een proces reldwijd nagemaakt. Zij beschou wen dat tegenwoordig maar als een compliment. Dat geldt ook voor ontwerper Chris Slutter. „Door de komst van een kopie ver kopen originele ontwerpen nog be ter. De echte liefhebber wil geen namaak. Het wil wel wat zeggen als anderen het de moeite waard vinden het ontwerp te kopiëren. Zolang ze maar niet in dezelfde vij ver vissen of mij proberen te ver bieden met mijn eigen ontwerp verder te gaan. Maar je staat als kleine ontwerper nergens in de strijd tegen grote fabrikanten. Ik probeer nieuw werk snel ergens te publiceren. Dan kan ik bewijzen dat ik de eerste was met het idee." Ontwerper Bas van Beek maakte er een heus statement mee. Hij ko pieerde een aantal designvazen en verkocht ze voor veel minder geld. Daarnaast deed hij het tegenover gestelde: hij verkocht een paar heel goedkope ontwerpen voor veel geld. Uiteraard waren de ech te ontwerpers niet blij met zijn ac tie, ze eisten royalty's, maar daar ging Van Beek niet op in. Wanneer is iets plagiaat, kun je je afvragen. Van Beek zei hierover in Idealize Magazine: 'Ontwerpers als Richard Hutten en Hella Jonge- rius creëren een marketingmythe om zich heen. Hun ontwerpen worden als uniek gebracht, maar refereren altijd wel aan een ander - ontwerp. Het verschil tussen mij en hen is alleen dat zij hun bron nen niet vermelden'. Overigens wilden veel vroegere ontwerpers juist wel dat hun de sign bereikbaar werd. Zo introdu ceerde Gerrit Rietveld een meubel serie om zelf te maken. Hiermee heeft hij designmeubilair voor de massa toegankelijk gemaakt. Reageren? redactie.wonen@wegener.nl De gieter van Koziol (links) en zijn nepvariant. Hij werd nagemaakt in China, maar moest vrij snel uit de handel worden genomen. foto's PR De Easychair van Blomberg (links) en zijn kopie. Deze prestatie won dit jaar een plagiaatprijs van Plagiarus.com Op internet staan forums over het kopen van nagemaakt meubeldesign. Voorstanders vinden dat te veel geld wordt gevraagd voor ontwerpen. Om een aura te creëren, maken producenten kosten die niet in verhouding staan tot de producten zelf. 'Als de kwaliteit van de kopie hoogwaardig is, koop dan de kopie. Hang er desnoods een etiketje aan met in koeienletters Kopie zodat je niet het gevoel hebt iets te moeten verbergen', raadt een consument aan. Advocaat Gino van Roeyen begrijpt die consument, maar een kopie wordt niet geoorloofd door er Kopie op te zetten. „Ik zou zeggen: wees verstandig en koop geen namaak, want je berokkent de originele maker er schade mee. Zodra je het origineel van de producent erin herkent, is het eigenlijk al een kopie. Een namaakproduct is niet vanzelfsprekend geoorloofd als het afwijkt op een aantal punten. Rechters kijken vaak door de verschillen heen", waarschuwt hij. Designliefhebbers vinden het ook not done een kopie te kopen. 'Kwaliteit heeft een prijs. Dat gun je de maker', is een van de stellingen op internet. Ooit hip en veelgebruikt, nu afgedankt en ziel togend in een hoekje van de kast: keukenlij ken. In deze aflevering: een lepelweegschaal. door Jan van Mullem Volmaakt was hij niet, maar de weegschaal die bij ons thuis het minst werd vervloekt, hing aan de wand in de keuken. Hij was groot, bruin en had een 'weegklep' die je naar beneden kon klappen. Hij keek niet op een grammetje meer of minder: zijn wijzer was net zo'n bibberend streepje als de aan parkinson lijdende snelheidsmeter in de oude Peugeot van mijn oom. Tussen pakweg 10 gram en 2 kilo was onze weegschaal in zijn element. Beneden dat ge wicht kwam de wijzer niet van zijn plek, erboven donderde de klep met geweld naar beneden. Bij het zien van de lepelweegschaal die lezeres Corry de Laat nomineerde, gingen mijn gedachten terug naar de jaren zeventig. Een klasgenoot en ik, samen in onze keuken. Moeder zou zo terugko men. Tijd voor een verrassing, vonden wij. Of het een cake moest worden, wentelteefjes of haver- moutkoekjes ben ik vergeten. Niet dat bakken ons minder goed afging dan knikkeren, want de keuken leek in een mum van tijd geëxplodeerd. Bloem, bo ter, suiker, maizena, eieren, melk: niet gehinderd door enige kennis van receptuur hadden wij alles wat we in de kelder en de koelkast konden vinden,-, op een hoop gegooid. Eerst in een kom, daarna in on ze bruine vriend aan de wand. Deed moeder ook al tijd. De weegbak probeerde ongetwijfeld dapper stand te houden, maar bezweek toch. Moeder was inderdaad verrast, weet ik nog goed. Tot 's avonds laat waren we bezig ei- en meelsmurrie uit het granol te plukken. Of de lepelweegschaal van Corry de Laat ons die dag had geholpen? No way. Maar bij onze latere, minder roemruchte bakavonturen was zo'n precisie-instru- ment handig geweest. 5 gram van dit, 5 van dat: bij ons ging dat op de gok: Een beetje tussen duim en wijsvinger, 'net als je doet bij het voeren van de vis'. En die kreeg soms ook duidelijk te veel ofte weinig. Corry de Laat had dat probleem niet, lees ik in haar mail. Vooral bij kleine hoeveelheden is zo'n lepelweeg schaal een uitkomst. „Er zit een kleine, ronde meter op waarop je het gewicht in de schep kunt aflezen", legt ze de werking ervan uit. Zo'n 500 gram is het maximumgewicht dat de lepel kan dragen. „Doe je er meer op, dan buigt hij door, waarna alles er afvalt." Klinkt bekend. Hoe de lepelweegschaal in haar bezit is gekomen, weet De Laat niet meer. „Waarschijnlijk heb ik hem eind jaren zestig gekregen bij een pak bloem. Ik vond hem onlangs weer terug in de la onder de oven. Van wege de warmte die de oven uitstraalt, zit er nu een recht kantje aan. Oorspronkelijk was hij keurig rond." In een modern, digitaal jasje is de lepelweegschaal nog steeds verkrijgbaar, onder meer van het merk Sunartis (zie http://u.nu/3sej9). Op de analoge van De Laat staat het woord MEDO. Het merk? De eigenaresse heeft geen idee. Dus begin ik, met angst en beven na de tientallen reacties op de kurkenverwijderaar, weer met zoeken. Onder de naam MEDO stuit ik op een metaalbewerkingsbedrijf, een postzegelhandel, de in 1996 opgeheven rooms-katholieke onderwijsinstelling 'Mater Ecclesiae Domesticae' en een (Panamese!) vrij willigersorganisatie. Vruchteloos. Tot ik op Kapaza.be, zeg maar de Belgische Marktplaats, een gelijke vind (zie http://u.nu/4hgj9). Inclusief foto van de verpak king met daarop groot: 'MEDO, een vinding voor de moderne keuken'. Die info leidt weer naar een, inmid dels verdwenen, Marktplaatspagina, waarop dezelfde lepelweegschaal van 'MEDO Blaricum' wordt aangebo den. Toch een merk en een plaatsnaam. Gelukkig. Ook een keukenlijk in huis? Mail info en foto van het keukenlijk naar redactie.wonen@wegener.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 87