m
19 reizen
Wenen?
Bedoelt u
Wezep?
Het boeken van een
vliegticket via internet is
een fluitje van een cent.
Maar het online boeken
van een internationaal
treinkaartje is volgens
Jan Willem Veenhof
en Dick Schinkelshoek
een stuk lastiger.
reizend>wegener.nl
024-3650360
Zaterdag 15 mei 2010
Digitaal verdwalen
op het spoor
Een reis tot over de Nederlandse grens,
maar wel binnen de Benelux? Dan is
er geen probleem. De kaartjesautoma
ten op de NS-stations spugen moeite
loos je kaartje uit, een retour is twee
maanden geldig en zelfs de korting op het Ne
derlandse traject (via voordeelurenkaart of an
derszins) wordt keurig verwerkt in de eind-
prijs. Ook sommige bestemmingen in Frank
rijk en Duitsland zijn zo uit de automaat ver
krijgbaar. En wil je naar Parijs (Gare du Nord)
met de Thalys, of een andere gangbare bestem
ming als Berlijn (met de ICE) of Londen (met
de Eurostar), dan lukt dat ook nog wel via de
website van NS.
Maar dan. Stel je wilt - zeg vanaf Utrecht CS -
naar een provincieplaats in Polen. Of een kust-
plaatsje in Andalusië. Er gaan treinen, dat weet
je zeker, want je kent mensen die erheen ge
spoord zijn, en je hebt het schattige stationne
tje trouwens al op internet gezien. Maar hoe
kom je aan een ticket via internet? Dat is een
lastig verhaal. Op de website voor de internatio
nale treinreizen van NS (www.nshispeed.nl)
ga je vastlopen. Waarom? Omdat treinen geen
vliegtuigen zijn, zegt woordvoerder Rose Teu-
nissen van NSHispeed.
De nationale spoorwegmaatschappijen zijn
nog steeds voor een groot deel eigen konink
rijkjes, legt Teunissen uit. „Hét grote verschil
met luchtvaartmaatschappijen is dat treinmaat-
schappijen geen overkoepelende structuur heb
ben, zoals de IATA (het samenwerkingsorgaan
tussen alle aangesloten luchtvaartmaatschappij
en) die biedt voor de luchtvaart. Eén van de ge
volgen daarvan is dat alle spoorwegmaatschap
pijen hun eigen tariefstructuur hanteren. Via
de IATA heeft de luchtvaart een gemeenschap
pelijke tariefstructuur, met vergelijkbare kortin
gen. Bij de treinen ligt dat ingewikkelder. Een
voorbeeld: wij kennen in Nederland de vroeg-
boekkorting, Duitsland kent de Sparpreisen, en
zo kun je nog wel even doorgaan. Dat sluit niet
zomaar op elkaar aan." Daar zit dan ook de fles-
senhals bij het online boeken. „Met die verschil
lende tariefstructuren is het lastig online boe
ken. Maar daar zeg ik wel bij: het systeem
wordt langzaam geavanceerder, er is steeds
meer mogelijk. Het gaat per stap vooruit."
Momenteel biedt NSHispeed vierhonderd be
stemmingen aan (grote en kleine plaatsen in
Europa) en volgens Teunissen dekt NSHispeed
daarmee „90 procent van de marktvraag af'.
Daarmee bedoelt ze dat 90 procent van de reizi
gers via de website de bestemming kan boeken
die ze willen boeken. Maar niet bekend is hoe
veel van de mensen die een 'moeilijke' bestem
ming voor ogen hebben, de site links laten lig
gen omdat ze de ervaring hebben dat het niet
werkt, omdat ze meteen naar de balie op het
station gaan of omdat ze bij de de Treinreiswin
kel in Leiden of Amsterdam binnenstappen.
Een ander aspect is, aldus Teunissen, dat de
Deutsche Bahn misschien óók wel 90 procent
van de marktvraag afdekt. „Maar dat is dan 90
procent van hün marktvraag, en dat is een an
dere dan de Nederlandse. De Duitse Spoorwe
gen bieden nu eenmaal een ander routenet aan
dan wij. Ook hier loop je dus weer op tegen
het ontbreken van een overkoepelende struc
tuur". En die structuur, tsja, dat is een kwestie
van lange adem. Tot nu toe bleken de nationale
belangen en belangetjes blijkbaar te groot om
tot een consumentvriendelijke doorbraak te ko
men.
Niettemin is de woordvoerder van NSHispeed
hoopvol. Ze gelooft dat, als de spoorwegen han
diger met internetboeken omgaan, er poten
tieel reizigers te winnen zijn, zeker nu het mi
lieu hoger op de agenda staat dan tien, twintig
jaar geleden. Ook op de agenda van de trein-
consument (of liever: juist op de agenda van de
treinconsument, want die kiest tenslotte al
voor de trein in plaats van het vliegtuig). Maar
dan moet het dus allemaal wel praktischer, han
diger en vollediger, erkent Teunissen. Er wordt
aan gewerkt, is alles wat ze op dit moment kan
zeggen. „Het aantal boekbare bestemmingen
gaat rap vooruit", zegt ze. „De afgelopen
maand alleen al kwamen er 62 boekbare be
stemmingen bij, allemaal regionale stations in
Frankrijk." Ondanks de huidige problemen
heeft de online boekbare trein de toekomst, ge
looft Teunissen. „Een voorbeeld: Frankrijk is
zo'n 25 jaar geleden begonnen met TGV's tus
sen Parijs en Lyon. Tussen die steden kün je nu
niet eens meer vliegen, zelfs niet met Air Fran
ce. Alles gaat per trein. Ik bedoel maar: het
werkt, al ben je dan wel 25 jaar verder."
Wat moeten reizigers doen die vastlopen bij
het online boeken? Teunissen: „Mijn advies is
altijd éérst checken of je bestemming via de
website te selecteren is, want er komen er dus
steeds meer bij. Een plaats die er een maand ge
leden niet bij stond, kan er nu wel bij staan.
Lukt het niet, dan is er altijd nog de Telesales
van NS per telefoon of de ticketbalie in de gro
tere stations. Daar zouden ze alle Europese be
stemmingen met een treinstation voor je moe
ten kunnen boeken. Er is wel een kostenpost
aan verbonden, variërend tussen de 3,5 en 10
euro."
Reageren?
redactie.reizen@wegener.nl
We willen met de trein
naar Wenen. 'Bedoelt
u Wezep?', vraagt de
website van NSHispeed. Dat be
gint goed. De internationale
dienstregeling van de NS vindt
de Oostenrijkse hoofdstad wel,
maar het kopen van een kaartje
is onmogelijk. Ook via de site
van de Österreichische Bun-
desbahn lukt het niet. Meer suc
ces hebben we bij Deutsche
Bahn (www.bahn.de). Een
treinkaartje van Utrecht naar
Wenen blijkt hier prima online
te boeken. Vul de leeftijden van
de reizigers in: jongeren en
ouderen krijgen soms korting.
Als we willen weten hoeveel we
moeten betalen, stuiten we ook
hier op een hindernis. De DB-
site kan de kaartjes wel boeken,
maar de prijs niet berekenen.
De reis gaat mej drie spoorweg
maatschappijen met elk een ei
gen tariefsysteem. Het DB-
Servicecenter zal contact opne
men over de prijs. Wie daar
niet op wil wachten, kan twee
tickets boeken: van Utrecht
naar Frankfurt en van Frank
furt naar Wenen. DB geeft dan
wel de prijs. Houd er rekening
mee dat de goedkoopste plaat
sen snel weg zijn. DB kent een
ingewikkeld kortingensysteem.
Er zijn kortingen voor vroege
boekers, voor samenreizigers en
voor kinderen tot 14 jaar. Reser
veren kost 2,50 euro per traject.
Voor bepaalde trajecten kan
een ticket worden gemaild. Het
kaartje naar Wenen kan alleen
per post worden bezorgd. De ad
ministratiekosten zijn 3,50 euro.
Maar het is gelukt! We hebben
via internet een treinkaartje
naar Wenen gekocht. Met dank
aan de Deutsche Bundesbahn.
NSHispeed: Wie vastloopt bij
het boeken van een ticket via
www.nshispeed.nl kan naar de
ticketbalie op de grotere
stations of telefonische hulp
vragen via de Internet Support
Desk (0900-9296, 35 ct/m). De
website werkt prima voor
bijvoorbeeld tickets met Thalys,
Eurostar, ICE en TGV.
Treinreiswinkel: In de
Treinreiswinkel (in Leiden en
Amsterdam) pluizen ze alles
voor je uit. Er zijn kosten aan
deze service verbonden.
Zie www.treinreiswinkel.nl of
bel naar 071-5137008.
Duitse bocht: En dan is er nog
de zogeheten Duitse bocht via
de onvolprezen site van de DB:
www.bahn.de
www.treinticket.nl
www.thalys.com
www.ns.nl
www.treinreiziger.nl
www.reiseauskunft.bahn.de
www.b-rail.be (België)
www.belrail.be (België)
www.sncf.com (Frankrijk)
www.renfe.es (Spanje)
www.cp.pt (Portugal)
Supersnelle treinen racen door heel Europa, helaas is de kaartverkoop nog niet zo modern.
foto GPD/Phil Nijhuis