m 19 reizen Wenen? Bedoelt u Wezep? Het boeken van een vliegticket via internet is een fluitje van een cent. Maar het online boeken van een internationaal treinkaartje is volgens Jan Willem Veenhof en Dick Schinkelshoek een stuk lastiger. reizend>wegener.nl 024-3650360 Zaterdag 15 mei 2010 Digitaal verdwalen op het spoor Een reis tot over de Nederlandse grens, maar wel binnen de Benelux? Dan is er geen probleem. De kaartjesautoma ten op de NS-stations spugen moeite loos je kaartje uit, een retour is twee maanden geldig en zelfs de korting op het Ne derlandse traject (via voordeelurenkaart of an derszins) wordt keurig verwerkt in de eind- prijs. Ook sommige bestemmingen in Frank rijk en Duitsland zijn zo uit de automaat ver krijgbaar. En wil je naar Parijs (Gare du Nord) met de Thalys, of een andere gangbare bestem ming als Berlijn (met de ICE) of Londen (met de Eurostar), dan lukt dat ook nog wel via de website van NS. Maar dan. Stel je wilt - zeg vanaf Utrecht CS - naar een provincieplaats in Polen. Of een kust- plaatsje in Andalusië. Er gaan treinen, dat weet je zeker, want je kent mensen die erheen ge spoord zijn, en je hebt het schattige stationne tje trouwens al op internet gezien. Maar hoe kom je aan een ticket via internet? Dat is een lastig verhaal. Op de website voor de internatio nale treinreizen van NS (www.nshispeed.nl) ga je vastlopen. Waarom? Omdat treinen geen vliegtuigen zijn, zegt woordvoerder Rose Teu- nissen van NSHispeed. De nationale spoorwegmaatschappijen zijn nog steeds voor een groot deel eigen konink rijkjes, legt Teunissen uit. „Hét grote verschil met luchtvaartmaatschappijen is dat treinmaat- schappijen geen overkoepelende structuur heb ben, zoals de IATA (het samenwerkingsorgaan tussen alle aangesloten luchtvaartmaatschappij en) die biedt voor de luchtvaart. Eén van de ge volgen daarvan is dat alle spoorwegmaatschap pijen hun eigen tariefstructuur hanteren. Via de IATA heeft de luchtvaart een gemeenschap pelijke tariefstructuur, met vergelijkbare kortin gen. Bij de treinen ligt dat ingewikkelder. Een voorbeeld: wij kennen in Nederland de vroeg- boekkorting, Duitsland kent de Sparpreisen, en zo kun je nog wel even doorgaan. Dat sluit niet zomaar op elkaar aan." Daar zit dan ook de fles- senhals bij het online boeken. „Met die verschil lende tariefstructuren is het lastig online boe ken. Maar daar zeg ik wel bij: het systeem wordt langzaam geavanceerder, er is steeds meer mogelijk. Het gaat per stap vooruit." Momenteel biedt NSHispeed vierhonderd be stemmingen aan (grote en kleine plaatsen in Europa) en volgens Teunissen dekt NSHispeed daarmee „90 procent van de marktvraag af'. Daarmee bedoelt ze dat 90 procent van de reizi gers via de website de bestemming kan boeken die ze willen boeken. Maar niet bekend is hoe veel van de mensen die een 'moeilijke' bestem ming voor ogen hebben, de site links laten lig gen omdat ze de ervaring hebben dat het niet werkt, omdat ze meteen naar de balie op het station gaan of omdat ze bij de de Treinreiswin kel in Leiden of Amsterdam binnenstappen. Een ander aspect is, aldus Teunissen, dat de Deutsche Bahn misschien óók wel 90 procent van de marktvraag afdekt. „Maar dat is dan 90 procent van hün marktvraag, en dat is een an dere dan de Nederlandse. De Duitse Spoorwe gen bieden nu eenmaal een ander routenet aan dan wij. Ook hier loop je dus weer op tegen het ontbreken van een overkoepelende struc tuur". En die structuur, tsja, dat is een kwestie van lange adem. Tot nu toe bleken de nationale belangen en belangetjes blijkbaar te groot om tot een consumentvriendelijke doorbraak te ko men. Niettemin is de woordvoerder van NSHispeed hoopvol. Ze gelooft dat, als de spoorwegen han diger met internetboeken omgaan, er poten tieel reizigers te winnen zijn, zeker nu het mi lieu hoger op de agenda staat dan tien, twintig jaar geleden. Ook op de agenda van de trein- consument (of liever: juist op de agenda van de treinconsument, want die kiest tenslotte al voor de trein in plaats van het vliegtuig). Maar dan moet het dus allemaal wel praktischer, han diger en vollediger, erkent Teunissen. Er wordt aan gewerkt, is alles wat ze op dit moment kan zeggen. „Het aantal boekbare bestemmingen gaat rap vooruit", zegt ze. „De afgelopen maand alleen al kwamen er 62 boekbare be stemmingen bij, allemaal regionale stations in Frankrijk." Ondanks de huidige problemen heeft de online boekbare trein de toekomst, ge looft Teunissen. „Een voorbeeld: Frankrijk is zo'n 25 jaar geleden begonnen met TGV's tus sen Parijs en Lyon. Tussen die steden kün je nu niet eens meer vliegen, zelfs niet met Air Fran ce. Alles gaat per trein. Ik bedoel maar: het werkt, al ben je dan wel 25 jaar verder." Wat moeten reizigers doen die vastlopen bij het online boeken? Teunissen: „Mijn advies is altijd éérst checken of je bestemming via de website te selecteren is, want er komen er dus steeds meer bij. Een plaats die er een maand ge leden niet bij stond, kan er nu wel bij staan. Lukt het niet, dan is er altijd nog de Telesales van NS per telefoon of de ticketbalie in de gro tere stations. Daar zouden ze alle Europese be stemmingen met een treinstation voor je moe ten kunnen boeken. Er is wel een kostenpost aan verbonden, variërend tussen de 3,5 en 10 euro." Reageren? redactie.reizen@wegener.nl We willen met de trein naar Wenen. 'Bedoelt u Wezep?', vraagt de website van NSHispeed. Dat be gint goed. De internationale dienstregeling van de NS vindt de Oostenrijkse hoofdstad wel, maar het kopen van een kaartje is onmogelijk. Ook via de site van de Österreichische Bun- desbahn lukt het niet. Meer suc ces hebben we bij Deutsche Bahn (www.bahn.de). Een treinkaartje van Utrecht naar Wenen blijkt hier prima online te boeken. Vul de leeftijden van de reizigers in: jongeren en ouderen krijgen soms korting. Als we willen weten hoeveel we moeten betalen, stuiten we ook hier op een hindernis. De DB- site kan de kaartjes wel boeken, maar de prijs niet berekenen. De reis gaat mej drie spoorweg maatschappijen met elk een ei gen tariefsysteem. Het DB- Servicecenter zal contact opne men over de prijs. Wie daar niet op wil wachten, kan twee tickets boeken: van Utrecht naar Frankfurt en van Frank furt naar Wenen. DB geeft dan wel de prijs. Houd er rekening mee dat de goedkoopste plaat sen snel weg zijn. DB kent een ingewikkeld kortingensysteem. Er zijn kortingen voor vroege boekers, voor samenreizigers en voor kinderen tot 14 jaar. Reser veren kost 2,50 euro per traject. Voor bepaalde trajecten kan een ticket worden gemaild. Het kaartje naar Wenen kan alleen per post worden bezorgd. De ad ministratiekosten zijn 3,50 euro. Maar het is gelukt! We hebben via internet een treinkaartje naar Wenen gekocht. Met dank aan de Deutsche Bundesbahn. NSHispeed: Wie vastloopt bij het boeken van een ticket via www.nshispeed.nl kan naar de ticketbalie op de grotere stations of telefonische hulp vragen via de Internet Support Desk (0900-9296, 35 ct/m). De website werkt prima voor bijvoorbeeld tickets met Thalys, Eurostar, ICE en TGV. Treinreiswinkel: In de Treinreiswinkel (in Leiden en Amsterdam) pluizen ze alles voor je uit. Er zijn kosten aan deze service verbonden. Zie www.treinreiswinkel.nl of bel naar 071-5137008. Duitse bocht: En dan is er nog de zogeheten Duitse bocht via de onvolprezen site van de DB: www.bahn.de www.treinticket.nl www.thalys.com www.ns.nl www.treinreiziger.nl www.reiseauskunft.bahn.de www.b-rail.be (België) www.belrail.be (België) www.sncf.com (Frankrijk) www.renfe.es (Spanje) www.cp.pt (Portugal) Supersnelle treinen racen door heel Europa, helaas is de kaartverkoop nog niet zo modern. foto GPD/Phil Nijhuis

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 69