41 binnenland 'Kras en Stip aan te spreken op vliegramp' TOöS Identificatie vergt Militaire Defensie nam zeven verzekeraar op vingers getikt proeven met gifgas PAUL KUSTERS VLIEGRAMP TRIPOLI Libië heeft officieel de leiding bij de identificatie van de slacht offers van de vliegramp. Nederlandse experts krijgen echter al le ruimte hun werk te doen. 8 dagen Italië - Fly-Drive Rimini zaterdag 15 mei 2010 TOOS&HENK ZIJNi TERU<3 VAM VAKANTIE EM HEÖBEN ER WEER ZIN IN. AMSTERDAM -Als slachtoffers van de vliegramp in Libië een pakket reis hadden geboekt bij een reisbu reau, kunnen nabestaanden daar een schadevergoeding eisen. Dat zegt advocaat Reinier van Cam- pen, die is gespecialiseerd in het vervoerrecht. Van de 71 Nederlandse inzitten den van het gecrashte toestel reis den 38 mensen met reisbureau Stip en 24 met concurrent Kras. Negen hadden zelf een ticket ge kocht. „Als je bij Kras of Stip een pakket reis hebt geboekt, kun je hen aan spreken", zegt Van Campen. „Die mogelijkheid wordt door de Ne derlandse wet heel duidelijk gebo den." Dat geldt volgens hem ook als de reisbureaus geen blaam treft voor het ongeval, althans tot een bedrag van 120.000 euro. Zij kun nen het uitbetaalde bedrag dan op hun beurt verhalen op de partij die wel verantwoordelijk is. Dat zou luchtvaartmaatschappij Afri- qiyah Airways kunnen zijn. Alleen nabestaanden van slachtof fers die een pakketreis boekten, kunnen aankloppen bij de reisbu reaus. Als mensen alleen een vlieg ticket hadden geboekt bij Kras of Stip, kan dat niet. In tegenstelling tot Van Campen stelt luchtvaartadvocaat Frans Vree- de dat juist Afriqiyah Airways de eerst aangewezen partij is om een schadevergoeding op te verhalen. Nabestaanden hoeven dan echter niet te vrezen dat ze ook in Libië moeten gaan procederen, zegt hij. Volgens het internationale verdrag van Montreal, dat de aansprakelijk heid van luchtvaartmaatschappij en regelt, kunnen nabestaanden namelijk terecht bij de rechter in het land waar de plaats van be stemming is gelegen. Veel Neder landse slachtoffers waren op weg naar Düsseldorf of Brussel, dus de zouden ze dan kunnen procede ren in Duitsland of België. Dat een eventuele procedure in Eu ropa zou plaatsvinden, is goed, vindt de advocaat. „In het alge meen is het in Afrikaanse landen minder gemakkelijk om je recht te halen." Vreede zegt dat daarnaast mogelijk vliegtuigbouwer Airbus - de makér van het gecrashte toestel - aansprakelijk is. DEN HAAG - De Autoriteit Finan ciële Markten (AFM) heeft verzeke raar Burghthuys de maximale boe te van zesduizend euro opgelegd. De AFM heeft de veroordeling gis teren bekendgemaakt. De verzeke raar sleet volgens de AFM beleg gingsverzekeringen aan dertien mi litairen zonder na te gaan of zij die wel nodig hadden. Verzekeraars zijn verplicht individuele klanten op maat te adviseren. Vorig jaar werd bekend dat de verzekeraar hoge provisies opstreek. Volgens Burgthuys is vooraf wel onderzoek verricht naar de wensen van klan ten maar dan als groep. Dat is vol gens de AFM ontoereikend. ARNHEM - Defensie heeft in de ja ren vijftig in Nederland meer veld proeven met gifgas uitgevoerd dan tot dusver bekend. Zes van de ze ven kleinschalige experimenten met dodelijk zenuwgas hadden plaats op de Veluwe: tweemaal op militaire terreinen op de Hars kamp (1951) bij Ede en viermaal (1955/1956) op het toenmalig mili taire vliegveld Deelen bij Arnhem. Op de militaire vliegbasis Vlie- horst op Vlieland is één keer (1952) een test uitgevoerd. Dat blijkt uit het boek De geest in de jles van Herman Roozenbeek en Jeoffrey van Woensel van het Instituut Militaire Historie in Den Haag. Zij beschrijven Nederlands wetenschappelijk onderzoek (1915-1997) naar chemische bestrij dingsmiddelen in Nederland, Bel gië (Ardennen), Frankrijk en de Al gerijnse Sahara (1952-1958). „Bij de test deden zich geen inci denten voor met schadelijke gevol gen. Er zijn geen mensen of dieren blootgesteld aan zenuwgassen", stelt Roozenbeek. De proeven dienden om de opsporing van en bescherming tegen zenuwgassen te verbeteren. De afgelopen decen nia kwam het accent te liggen op (dier-)experimenten met zenuw gassen in laboratoria en is niet meer op militair terrein geoefend. Alle stoffelijke resten van de slachtoffers van de vlieg ramp in Tripoli liggen in mortuaria. De identificatie zal naar verwachting drie weken duren. door Hans de Gram Twintig forensisch specia listen zijn gisteravond aangekomen in de Libi sche hoofdstad Tripoli om te beginnen met de identifica tie van de slachtoffers van de vlieg ramp. Dat zegt een woordvoerder van Buitenlandse Zaken in Libië. De Nederlandse experts verster ken het team van zes specialisten dat de identificatie in Libië voorbe reidt. De kwartiermakers blijven zeker tien dagen in het land om het onderzoek zorgvuldig te bege leiden. Het identificeren zal naar verwachting drie weken duren, al dus de zegsman. De stoffelijke resten zijn allemaal geborgen en liggen in de mortua ria van twee ziekenhuizen in de stad. Ook de persoonlijke eigen dommen van de slachtoffers zijn in bakken verzameld en opgesla gen. „Wel liggen er bijvoorbeeld nog instapkaarten met een naam erop, maar dat is niet van belang voor de identificatie", aldus de woordvoerder. „De spullen zijn wel belangrijk voor nabestaanden, maar het kan heel lang duren voor dat die naar Nederland worden ge bracht." Dat talloze nieuwsgieri gen op de rampplek rondsnuffel den heeft het identificatieonder zoek niet gefrustreerd, meldt de woordvoerder. Libië heeft formeel de leiding over het forensisch onderzoek, maar in de praktijk doen Nederlandse ex perts de identificatie van Neder landse slachtoffers. De leiding is in handen van Daan Noort van het Landelijk Team Forensische Op- sporing (LTFO). „Volgens hem ver loopt de samenwerking met de Li- biërs optimaal", aldus de woord voerder. Het team zegt verrast te- zijn over de goede onderzoeksfaci liteiten. De soepele samenwerking is mede te danken aan het Disaster Victim Identification-protocol (DVI), het internationale stappenplan dat de Nederlandse en Libische experts moeten volgen voor identificatie bij grote rampen. Behalve Neder landers en Libiërs is ook een Frans en Amerikaans team aanwezig. Na de aankomst van de groep fo rensisch experts nam het daadwer kelijke identificeren een aanvang. Alle informatie over een slachtof fer wordt in Libië verzameld en via een computerprogramma ver geleken met slachtoffergegevens uit Nederland. Dat kan bijvoor beeld DNA zijn van naaste familie. Zodra een lichaam geïdentificeerd is, wordt het naar Nederland ver voerd. Het ministerie heeft nog niet alle nabestaanden op de hoog te kunnen stellen. „We weten nog niet wie er precies in het vliegtuig hebben gezeten", verklaart de zegs man. „Per stoffelijk overschot Boek nu de meest complete reis voor een eerlijke prijs Reiscode BC36657 Diverse vertrekdata van mei t/m september boek met de reiscode op peterlanghout.nl en bespaar tot 10 of bel 7 dagen per week 0900-0991 0,15 p. Een wel heel bijzondere en uiterst voordelige reis naar Italië, waarbij we voor u zowel de vlucht als de auto hebben geregeld. Een geweldige reis dus voor iedereen die op eigen houtje yeei van de Adriatische kust en omgeving wil zien maar die zich de lange heen een terugreis met de eigen auto wil besparen. Op de luchthaven van Rimini staat uw auto klaar en vervolgens trekt u helemaal uw eigen plan. Welke richting u ook kiest: u komt in Italië alleen maar mooie natuur, authentieke prachtige dorpjes, middeleeuwse steden en ander cultureel erfgoed tegen. Inclusief Retourvlucht van Amsterdam - Rimini met Air Berlin Luchthavenbelasting en toeslagen Autohuur inclusief km en verzekeringen in klasse T: Fiat Grande Punto of BrFiat Panda afhankelijk van het aantal personen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 4